Äntligen(?) visar YouTube reklam trots blockering!

Permalänk
Avstängd

Äntligen(?) visar YouTube reklam trots blockering!

Jag startade YT för jag brukar lyssna på musik där medan jag arbetar och helt plötsligt ser jag reklam så jag tittar längst uppe i högra hörnet om AdblockPlus och/eller AdBlock råkade vara inaktiverade på sidan men icke sa nicke!

Trots det så får jag reklam. Samma sak gäller också på Twitch. Jag har länge funderat på varför YT inte hade kommit igenom dessa adblockers men nu verkar de ha gjort det trots allt...

Vad tycks om det?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tycker att yt har lyckats komma igenom då och då, men att det rätt snabbt täpps igen av en uppdaterad adblocker. Får vänta och se om de lyckas spärra det igen?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Det är ju bra.. Dom som fuskar och slipper se reklam.. alla ska se reklam.. annars får man ta och betala

Permalänk
Medlem

Betalar faktiskt för Youtube Premium sedan nåt år tillbaka pga just reklam. Så slipper jag det på både mobil och TV också. Plus att dem man tittar på får betalt.

Priset på 16kr /månad är helt ok om man kan leva med lite förslag från Indien ibland. Men dem kan man trycka bort

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad tycks om det?

Byt till något bättre än Adblock. Det började släppa igenom reklam för mig för flera år sedan.

Testa uBlock Origin istället.

Skrivet av zogez:

Det är ju bra.. Dom som fuskar och slipper se reklam.. alla ska se reklam.. annars får man ta och betala

Jantelagen är stark här. "Om jag tvingas se reklam ska minsann du också tvingas se reklam."

Lyssnar mycket på ASMR på YT, och där är plötsliga reklamavbrott med +400% volym något som det borde införas skottpengar på.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Betalar faktiskt för Youtube Premium sedan nåt år tillbaka pga just reklam. Så slipper jag det på både mobil och TV också.

Priset på 16kr /månad är helt ok om man kan leva med lite förslag från Indien ibland. Men dem kan man trycka bort

Nu får du ta och förklara tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Nu får du ta och förklara tack

Jag skulle gissa att han använder ett VPN i Indien för att få lägre priser. Den metoden har varit vanlig ända sedan de första betaltjänsterna på internet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jag startade YT för jag brukar lyssna på musik där medan jag arbetar och helt plötsligt ser jag reklam så jag tittar längst uppe i högra hörnet om AdblockPlus och/eller AdBlock råkade vara inaktiverade på sidan men icke sa nicke!

Trots det så får jag reklam. Samma sak gäller också på Twitch. Jag har länge funderat på varför YT inte hade kommit igenom dessa adblockers men nu verkar de ha gjort det trots allt...

Vad tycks om det?

Samma sak med bra blockers som uBlock Origin och SponsorBlock?

Permalänk
Medlem

Vill YouTube ge oss ett vettigt alternativ så sure. Men att man måste betala för allt och inte bara skippa reklam. Jag har redan Spotify, behöver inte betala för att få det via Google också. Vill bara ha reklamfritt. Än så länge är det en adblocker, så många kronor i månaden är det inte för att med råge täcka intäkterna för reklam på Youtube (om man bortser det som är musikkonkurent till Spotify).
Så att de inte ger ett alternativ är deras loss, köper merch från favoritkanaler ibland vilket ger dem mer pengar än mina reklamintäkter.
Edit: adblock plus blir ibland gammal, kolla om den kan uppdatera pluginnet, har hänt mig tidigare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Tycker att yt har lyckats komma igenom då och då, men att det rätt snabbt täpps igen av en uppdaterad adblocker. Får vänta och se om de lyckas spärra det igen?

Fast det som har förvånat mig mest under alla dessa år med Adblock på YT är varför de INTE bara har kört den klassiska saken som på många nyhetssidor:"Stäng av Adblock annars får du se inte innehållet." De måste ha övervägt någon mycket noga ekonomisk kalkyl över det hela?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

De enda som lyckas blocka de verkar vara Firefox + ublock origin & Brave.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fast det som har förvånat mig mest under alla dessa år med Adblock på YT är varför de INTE bara har kört den klassiska saken som på många nyhetssidor:"Stäng av Adblock annars får du se inte innehållet." De måste ha övervägt någon mycket noga ekonomisk kalkyl över det hela?

YT tjänar mer på tracking ändå troligtvis. Och pp det stora hela är antalet användare av adblock ganska liten, särskilt på telefoner.

Men vi får väl se, hoppas Vanced inte blir för stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fast det som har förvånat mig mest under alla dessa år med Adblock på YT är varför de INTE bara har kört den klassiska saken som på många nyhetssidor:"Stäng av Adblock annars får du se inte innehållet." De måste ha övervägt någon mycket noga ekonomisk kalkyl över det hela?

Mycket möjligt! Sen tror jag att det troligtvis är färre än vad man tror som kör någon sorts adblocker. Det i kombination med att google helt enkelt låter bli att betala kanalägaren för visningen om användaren kör adblocker gör nog att det inte är superhög prio för dem.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det är ju bra.. Dom som fuskar och slipper se reklam.. alla ska se reklam.. annars får man ta och betala

Pfft..!

De blankar inkomsterna för vettiga kreatörer som t ex Blancolirio. Tryck på Explore, så finner du Lewser Paul m.m. YT har inte ens koll på vilka videos du har klämt igenom för 2-3mån sedan... Samma videos liksom sväller upp till ytan igen under Home efter den där tiden. Ett sabla rundgång.

Sidan och algoritmen är förmodligen bättre än vad den någonsin varit. Men nog finns det jobb för dom att förfina och utföra i kulissen.

(har dock YT Premium inkl Music)

uBlock Origin fungerar annars bra. ABP är väl uppköpta.. och de har väl köpts(?) till och öppna svängdörrarna åt vissa siter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

YT tjänar mer på tracking ändå troligtvis. Och pp det stora hela är antalet användare av adblock ganska liten, särskilt på telefoner.

Men vi får väl se, hoppas Vanced inte blir för stort.

Det är storsant! Hur många telefonanvändare orkar fippla med alternativa appar för att bara för att kunna få undgå reklam på YT?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Pfft..!

De blankar inkomsterna för vettiga kreatörer som t ex Blancolirio. Tryck på Explore, så finner du Lewser Paul m.m. YT har inte ens koll på vilka videos du har klämt igenom för 2-3mån sedan... Samma videos liksom sväller upp till ytan igen under Home efter den där tiden. Ett sabla rundgång.

Sidan och algoritmen är förmodligen bättre än vad den någonsin varit. Men nog finns det jobb för dom att förfina och utföra i kulissen.

(har dock YT Premium inkl Music)

uBlock Origin fungerar annars bra. ABP är väl uppköpta.. och de har väl köpts(?) till och öppna svängdörrarna åt vissa siter?

Angående YT-algoritmen så gillar jag att den kan fånga upp särskilda klippserier som olika kanaler har fast man inte orkar prenumerera på hela kanalen för att den har så mycket annat man inte orkar med.

Ett annat mönster jag sett med YT-algoritmen när man "random-surfar på YT-klipp" är att den tenderar att ge samma förslag på klipp från samma kanal samma tider på dygnet under olika dagar. Så om jag hade tittat på massa memes YT-klipp kl.04:00 på natten så kommer jag få liknande förslag på Home när jag klickar på Home runt kl.04:00 någon annan natt.

Detta kan vara värt att känna till om man själv vill dyka upp i flödet, "Remember when you watched my clip! Click on Home next week at the exact same time and you'll find my next video - OR, you could just subscribe if you like my stuff!"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag startade YT för jag brukar lyssna på musik där medan jag arbetar och helt plötsligt ser jag reklam så jag tittar längst uppe i högra hörnet om AdblockPlus och/eller AdBlock råkade vara inaktiverade på sidan men icke sa nicke!

Trots det så får jag reklam. Samma sak gäller också på Twitch. Jag har länge funderat på varför YT inte hade kommit igenom dessa adblockers men nu verkar de ha gjort det trots allt...

Vad tycks om det?

Skrivet av bärplockaren:

De enda som lyckas blocka de verkar vara Firefox + ublock origin & Brave.

Jag får ingen reklam på YouTube. Jag kör med Firefox (senaste version) + Adblock Plus och har också gjort det i år o dar. Enda gången jag får reklam är om YouTube öppnas när Firefox återställer flikarna från föregående gång (den återställer alltid för mig) men då är det bara att uppdatera sidan så försvinner reklamen för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör uBlock för att klara min mentala hälsa. En annan bonus är att man kan blockera de horribla typsnitt som många numera tycker att man skall använda, men det ser bara för jävligt ut med dessa moderna typsnitt. Inga skarpa distinkta kanter som klassiska Arial och Times New Roman.

Permalänk

Vad pratar du om? Kör ublock och adblocker, funkar fint.

Vill du så gärna se reklam så tycker jag du kan avinstallera dina adblockers. Är ju helt omöjligt att se på youtube överhuvutaget utan blockering.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att YT testar metoder för att kringgå reklamblockering, men bara till en liten andel användare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Jag får ingen reklam på YouTube. Jag kör med Firefox (senaste version) + Adblock Plus och har också gjort det i år o dar. Enda gången jag får reklam är om YouTube öppnas när Firefox återställer flikarna från föregående gång (den återställer alltid för mig) men då är det bara att uppdatera sidan så försvinner reklamen för mig

Haha på tal om det: jag klickade nyss på Help -> About.

Kan ju ligga något i det! Provar restarta nu. EDIT: Nu är det som vanligt igen! Rätt lustigt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Haha på tal om det: jag klickade nyss på Help -> About.

https://www.bildtagg.se/file/hloetxzfwn5g2lvy3ed7zdtg

Kan ju ligga något i det! Provar restarta nu. EDIT: Nu är det som vanligt igen! Rätt lustigt.

Det har inte spelat någon roll att den uppdatering har funnits tillgänglig hos mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det är ju bra.. Dom som fuskar och slipper se reklam.. alla ska se reklam.. annars får man ta och betala

Jag har inte tänkt på att jag inte har reklam på youtube förrän jag såg denna tråden, tackar vi ublock för. Dock tittar jag väldigt sällan på videos där så skulle de hårt trycka in reklam så skulle jag bara undvika dem helt. Konsumerar hellre text än videos ändå.
Som utvecklare så tycker jag dock att det är konstigt att de inte implementerar ett hårdare filter. Det är ju helt klart doable från utvecklingsperspektiv att se till reklamen spelas upp (lägg in den i videostömmen och se till att man inte kan läsa in näst sekvens förrän tiden för reklamen närmar sig slutet etc. finns ju mängder med sätt).
Det är antagligen som någon skrev att datan de samlar in om dig är mer värdefull än förlusten av reklamintäkter så de väljer att låta det passera. Kul för er som betalar för det och dessutom blir data-mined, grattis.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av zogez:

Det är ju bra.. Dom som fuskar och slipper se reklam.. alla ska se reklam.. annars får man ta och betala

Du kan ju själv med relativt enkla metoder sälla dig till skaran som också slipper se reklam.

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Avstängd

Kör adblock, ublock origin, men betalar för Youtube ändå. Mest för att jag förstås inte har adblock på min TV och sedan jag skaffade en modern smart-TV så är det nice att kolla där, och sedan jag slutade med linjär-TV så har det blivit mycket jobbigare att behöva se reklam. Jag hade förstås föredragit att betala mindre för att bara slippa reklamen och inte få YT Music "på köpet". Samtidigt har Spotify (som jag också betalar för) bara blivit sämre och sämre de senaste åren speciellt det senaste året, så jag kanske borde byta över dit helt istället. Det negativa är ju att de inte har någon par-variant som jag och tjejen kör på Spotify. Men en hundralapp i månaden är ju heller inte så mycket att gnälla över tycker jag, sett till antal timmar underhållning man får per krona så är det ju rätt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

De enda som lyckas blocka de verkar vara Firefox + ublock origin & Brave.

Där har du fel, har adblock for youtube och ublok origin med chrome och ser inga reklaminslag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Jag har inte tänkt på att jag inte har reklam på youtube förrän jag såg denna tråden, tackar vi ublock för. Dock tittar jag väldigt sällan på videos där så skulle de hårt trycka in reklam så skulle jag bara undvika dem helt. Konsumerar hellre text än videos ändå.
Som utvecklare så tycker jag dock att det är konstigt att de inte implementerar ett hårdare filter. Det är ju helt klart doable från utvecklingsperspektiv att se till reklamen spelas upp (lägg in den i videostömmen och se till att man inte kan läsa in näst sekvens förrän tiden för reklamen närmar sig slutet etc. finns ju mängder med sätt).
Det är antagligen som någon skrev att datan de samlar in om dig är mer värdefull än förlusten av reklamintäkter så de väljer att låta det passera. Kul för er som betalar för det och dessutom blir data-mined, grattis.

Jag kan tänka mig att de gjort övervägningen att de som blockerar YT troligen blockerar övrig reklam runtom webben (=noll nytta för faktiska betalande annonsörer).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Där har du fel, har adblock for youtube och ublok origin med chrome och ser inga reklaminslag

Ah okej, det vill inte funka för mig i alla fall.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kan tänka mig att de gjort övervägningen att de som blockerar YT troligen blockerar övrig reklam runtom webben (=noll nytta för faktiska betalande annonsörer).

Fast isf borde de ju blocka YT helt för de personerna? Vad tjänar de på att strömma till någon vars data har "noll nytta"?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Fast isf borde de ju blocka YT helt för de personerna? Vad tjänar de på att strömma till någon vars data har "noll nytta"?

Haha ja, det är exakt det jag har frågat mig själv i över 10 år nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |