TP-Link Archer MR400 eller MR600 - erfarenheter?

Permalänk
Skrivet av anon36896:

@Bosse_470: om du har en bättre Android-mobil liggande kan du testa att använda den som modem och ansluta den till din Asus-router. Kolla bara att routerns firmware är uppgraderad. Routern driver mobilen via USB-anslutningen så det gör inget om telefonens batteri inte är perfekt.
Jag skrev om den här lösningen i en annan tråd i våras (se citatet nedan).
Det enda uppenbara problemet som kan inträffa är att man verkar behöva starta om mobilens Internetdelning (man kan behöva starta om eller koppla ur och ansluta mobilen igen) om den tappar kontakten med routern vid ett strömavbrott, men det verkar finnas appar som löser det. Min router är numera kopplad via en UPS så jag har inte kollat närmare på det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det finns ett annat sätt som är billigare – att använda en Android-telefon som modem tillsammans med en nyare ASUS-router. Då kan du dessutom sedan fortsätta använda din router den dag du får fast bredband. Du kan dessutom lägga till fler ASUS-routrar och köra ett meshsystem via AiMesh-funktionen.

Jag har använt en ASUS-router (AC-68U) länge eftersom den gett mig möjlighet att utnyttja failover via en USB-modemsticka för 4G. De få gånger mitt fasta bredband har krånglat har routern automatiskt växlat över till modemstickan och jag har kunnat fortsätta jobba (jag har jobbat hemifrån i många år). När det fasta bredbandet har funkat igen har routern automatiskt växlat tillbaka. Jag har testat flera olika USB-modemstickor för 4G, men ingen har gett hastigheter över 50 Mbit/s.

Det trevliga med ASUS-routern är alla nya funktioner och förbättringar som helt plötsligt bara har dykt upp i programvaran i samband med uppdateringar. En underlig sak är att ASUS själva kanske borde ha pushat för dessa nyheter eftersom några av funktionerna har varit väldigt bra.

En oerhört intressant funktion som troligen (jag är inte helt säker, men det var då jag upptäckte den) dök upp förra året och jag upptäckte av en slump när jag skulle ändra inställningarna för modemstickan var att ASUS lagt till möjligheten att ansluta en Android-telefon till routern och använda den som modem. Den här inställningen finns nu under
Avancerade inställningar > WAN > fliken Internetanslutning > Grundläggande konfig

Jag hittade inte detta så jag kollade firmware men det verkar inte som om min hemma-router (Asus RT-AC86U) klarar av uppdatering on-line...
Se här vad som hände:

Skrivet av anon36896:

Gör så här:
Aktivera USB-läge och välj sedan Android-telefon i listrutan vid Välj USB-enhet.
Växla till fliken Dubbel WAN och välj USB i listrutan vid Primär LAN.
Anslut Android-telefonen till routerns USB3-port och aktivera sedan Internetdelning via USB i telefonens menyer.
Telefonen fungerar nu som modem och strömförsörjs av routern.

Jag har själv testat detta med min Sony Xperia XZ1 Compact och det har funkat fint. Eftersom jag har obegränsade mobildata och får hastigheter upp till 200/35 Mbit/s via 4G har jag faktiskt funderat på att koppla ur mitt fasta bredband helt. Pingen ligger på 20–30 ms och det funkar fint eftersom jag inte spelar på mina datorer. När vi på Sveriges framsida får tillgång till 5G köper jag en 5G-telefon och använder som modem.

Min flera år gamla telefon stöder CAT15, vilket ger en teoretisk maxhastighet på 800 Mbit/s via 4G. Jag har ställt telefonen i en ”öppen” laddningsdocka (Sony DK60) med USB C-kontakt, vilket gör det enkelt att rikta in telefonen, men det finns hur många varianter som helst, till exempel https://www.amazon.se/-/en/dp/B078CYDW8C/ref=sr_1_1?dchild=1&.... med tillhörande fantastiska ”översättning”.

Den här lösningen är kanske inte lika snygg och smidig som en komplett allt-i-ett-lösning, men du får en router som är precis så avancerad som du vill och som dessutom funkar lika bra den dag du får tillgång till bredband via fiber.

Jag antar att telefonen måste ha ett eget konto för att detta skall funka?
Eller kan man sätta in SIM från det mobila bredbandet i telefonen och få det att funka så?
Jag har en äldre Samsung Galaxy S4 liggande men den kanske själv är för gammal för sånt här?
Jag är inte på landet nu så jag kommer inte åt utrustningen förrän jag är där om ett par dagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

@Bosse_470: om du har en bättre Android-mobil liggande kan du testa att använda den som modem och ansluta den till din Asus-router. Kolla bara att routerns firmware är uppgraderad. Routern driver mobilen via USB-anslutningen så det gör inget om telefonens batteri inte är perfekt.
Jag skrev om den här lösningen i en annan tråd i våras (se citatet nedan).
Det enda uppenbara problemet som kan inträffa är att man verkar behöva starta om mobilens Internetdelning (man kan behöva starta om eller koppla ur och ansluta mobilen igen) om den tappar kontakten med routern vid ett strömavbrott, men det verkar finnas appar som löser det. Min router är numera kopplad via en UPS så jag har inte kollat närmare på det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det finns ett annat sätt som är billigare – att använda en Android-telefon som modem tillsammans med en nyare ASUS-router. Då kan du dessutom sedan fortsätta använda din router den dag du får fast bredband. Du kan dessutom lägga till fler ASUS-routrar och köra ett meshsystem via AiMesh-funktionen.

Jag har använt en ASUS-router (AC-68U) länge eftersom den gett mig möjlighet att utnyttja failover via en USB-modemsticka för 4G. De få gånger mitt fasta bredband har krånglat har routern automatiskt växlat över till modemstickan och jag har kunnat fortsätta jobba (jag har jobbat hemifrån i många år). När det fasta bredbandet har funkat igen har routern automatiskt växlat tillbaka. Jag har testat flera olika USB-modemstickor för 4G, men ingen har gett hastigheter över 50 Mbit/s.

Det trevliga med ASUS-routern är alla nya funktioner och förbättringar som helt plötsligt bara har dykt upp i programvaran i samband med uppdateringar. En underlig sak är att ASUS själva kanske borde ha pushat för dessa nyheter eftersom några av funktionerna har varit väldigt bra.

En oerhört intressant funktion som troligen (jag är inte helt säker, men det var då jag upptäckte den) dök upp förra året och jag upptäckte av en slump när jag skulle ändra inställningarna för modemstickan var att ASUS lagt till möjligheten att ansluta en Android-telefon till routern och använda den som modem. Den här inställningen finns nu under
Avancerade inställningar > WAN > fliken Internetanslutning > Grundläggande konfig

Gör så här:
Aktivera USB-läge och välj sedan Android-telefon i listrutan vid Välj USB-enhet.
Växla till fliken Dubbel WAN och välj USB i listrutan vid Primär LAN.
Anslut Android-telefonen till routerns USB3-port och aktivera sedan Internetdelning via USB i telefonens menyer.
Telefonen fungerar nu som modem och strömförsörjs av routern.

Jag har själv testat detta med min Sony Xperia XZ1 Compact och det har funkat fint. Eftersom jag har obegränsade mobildata och får hastigheter upp till 200/35 Mbit/s via 4G har jag faktiskt funderat på att koppla ur mitt fasta bredband helt. Pingen ligger på 20–30 ms och det funkar fint eftersom jag inte spelar på mina datorer. När vi på Sveriges framsida får tillgång till 5G köper jag en 5G-telefon och använder som modem.

Min flera år gamla telefon stöder CAT15, vilket ger en teoretisk maxhastighet på 800 Mbit/s via 4G. Jag har ställt telefonen i en ”öppen” laddningsdocka (Sony DK60) med USB C-kontakt, vilket gör det enkelt att rikta in telefonen, men det finns hur många varianter som helst, till exempel https://www.amazon.se/-/en/dp/B078CYDW8C/ref=sr_1_1?dchild=1&.... med tillhörande fantastiska ”översättning”.

Den här lösningen är kanske inte lika snygg och smidig som en komplett allt-i-ett-lösning, men du får en router som är precis så avancerad som du vill och som dessutom funkar lika bra den dag du får tillgång till bredband via fiber.

Alltså, det är nästan en självklarhet att det fungerar bättre med mobil än ett USB-modem. Hade du använt riktantenn med ett 4G-modem så hade du också fått bättre hastighet.

Sony Xperia Z1 Compact har Cat4, inte Cat15.

Jag hade en Xperia Z1 (inte Compact) i en docka på nattduksbordet i några år. Batterit svällde upp och det var bara en tidsfråga innan det hade smällt.

MR400 och MR600 går självfallet att använda även med fiber, precis som vilken router som helst och har 4G failover.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag hittade inte detta så jag kollade firmware men det verkar inte som om min hemma-router (Asus RT-AC86U) klarar av uppdatering on-line...
Se här vad som hände:
http://blog.boberglund.com/Admin_Firmware_Update.png

Eller kan man sätta in SIM från det mobila bredbandet i telefonen och få det att funka så?
Jag har en äldre Samsung Galaxy S4 liggande men den kanske själv är för gammal för sånt här?
Jag är inte på landet nu så jag kommer inte åt utrustningen förrän jag är där om ett par dagar...

Man delar internet från mobilen med kabel till routern, precis som man gör mot dator.

Det är dock inte möjligt att öppna portar om man gör på det sättet, så har man såna behov så är det ingen bra lösning.

Det är nämligen inte möjligt att öppna portar i mobilen, och det är mobilen som är modemet i det fallet, inte routern.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Alltså, det är nästan en självklarhet att det fungerar bättre med mobil än ett USB-modem. Hade du använt riktantenn med ett 4G-modem så hade du också fått bättre hastighet.

Då är det väl konstigt att ingen tar upp dessa självklarheter för att hjälpa andra att hitta en bra lösning? De flesta har nog sin tidigare mobil liggande att ha som reserv om något händer med huvudmobilen …

Skrivet av nu1mlock:

Sony Xperia Z1 Compact har Cat4, inte Cat15.

Det stämmer säkert, men om du läser min text ordentligt ser du att jag har en Sony Xperia XZ1 Compact, inte en Z1 Compact.

Skrivet av nu1mlock:

MR400 och MR600 går självfallet att använda även med fiber, precis som vilken router som helst och har 4G failover.

Eftersom Bosse redan hade en router som gick att använda med en Android-mobil tänkte jag att det kunde vara värt att tipsa om en billigare och kanske lika bra lösning. De flesta har nog sin tidigare mobil liggande att ha som reserv om något händer med huvudmobilen …

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Då är det väl konstigt att ingen tar upp dessa självklarheter för att hjälpa andra att hitta en bra lösning? De flesta har nog sin tidigare mobil liggande att ha som reserv om något händer med huvudmobilen …

Det stämmer säkert, men om du läser min text ordentligt ser du att jag har en Sony Xperia XZ1 Compact, inte en Z1 Compact.

Eftersom Bosse redan hade en router som gick att använda med en Android-mobil tänkte jag att det kunde vara värt att tipsa om en billigare och kanske lika bra lösning. De flesta har nog sin tidigare mobil liggande att ha som reserv om något händer med huvudmobilen …

Det nämns säkerligen lite här och var (bl.a. tidigare i tråden) att man kan dela via mobilen. TS har dessutom testat att använda mobilen som hotspot.

Finns nackdelar att använda mobilen som modem, tex att det inte går att öppna portar, så det är väl mindre vanligt att det rekommenderas som fast lösning.

Gällande din mobil så har du helt rätt, jag misstog modellen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bosse_470:

Se här vad som hände:
http://blog.boberglund.com/Admin_Firmware_Update.png

Du måste förstås ha ett SIM-kort med dataabonnemang i telefonen. Själv använder jag ett extrakort för data.

Galaxy S4 stöder CAT 3 som har en teoretisk maxhastighet på 102/51 Mbit/s. Du lär inte komma i närheten av dessa hastigheter i praktiken utan behöver nog en något nyare telefon.

Jag har också en Asus RT-AC86U numera och har för mig att jag behövde göra en offlineuppdatering. Det är ju i och för sig enkelt – man hämtar bara en firmwarefil och laddar upp den till routern.

Ändrade uppdateringenskommentaren ...
Permalänk
Skrivet av Bosse_470:

Nu är jag hemma i Järfälla och har hämtat ut den MR600 jag köpte på Tradera.
Nu har jag inte Telia-SIM med mig hit men jag har dragit igång den med mitt Hallon-SIM.
Och det är ju betydligt bättre fart nu, mellan 30 och 40 MB ner och några få MB upp, betydligt bättre än ute i Roslagen där det blev c:a 5 MB max.
Jag håller tummarna att detta är lösningen också med Telia-SIM när jag kommer ut igen på måndag.

Nu ute i Roslagen och kör med MR600 med Telia SIM och nu är det betydligt bättre!
En RPi3 kopplad med Ethernet till routern visar följande när man kör bbk_cli:

$ bbk_cli Start: 2021-07-19 21:46:08 Network operator: Telia Mobile Support ID: sth202ee97a4 Latency: 19.108 ms Download: 13.436 Mbit/s Upload: 10.994 Mbit/s

Och meed OOkla Speedtest:

Speedtest by Ookla Server: Tele2 - Kista (id = 6061) ISP: Telia Mobile Latency: 17.97 ms (2.24 ms jitter) Download: 17.30 Mbps (data used: 28.8 MB) Upload: 12.30 Mbps (data used: 17.0 MB)

Så denna router med inbyggt modem verkar vara betydligt bättre än de alternativ jag testat hittills (bortsett från mobil direkt via 4G).
Men resultatet varierar en hel del när man mäter vid olika tillfällen med minuter emellan...
tex:

$ bbk_cli Start: 2021-07-19 21:56:57 Network operator: Telia Mobile Support ID: sth20252951c Latency: 31.835 ms Download: 8.666 Mbit/s Upload: 11.617 Mbit/s

Permalänk
Medlem

För bästa resultat, använd riktantenn tillsammans med MR600, kort antennkabel och lås mot den mast som har minst belastning och högst frekvens.

Masten som är några hundra meter bort från mig med fri sikt gav kanske 20Mbit. Närmaste masten har endast 800MHz. En mast 9km bort gav 270Mbit. Den har även 1800MHz och stöd för 4G+ (Carrier Aggregation). Omöjligt att nå den masten med inbyggda antenner i modemet förstås, det krävs riktantenn.

Sånt gör enorm skillnad. Frågan är hur mycket tid och jobb du vill lägga på det. Du kanske är nöjd med dina 8-20Mbit du får nu, även om du skulle kunna få ut närmare 300Mbit egentligen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

För bästa resultat, använd riktantenn tillsammans med MR600, kort antennkabel och lås mot den mast som har minst belastning och högst frekvens.

Hur får man reda på vilken mast det är då?

Skrivet av nu1mlock:

Masten som är några hundra meter bort från mig med fri sikt gav kanske 20Mbit. Närmaste masten har endast 800MHz. En mast 9km bort gav 270Mbit. Den har även 1800MHz och stöd för 4G+ (Carrier Aggregation). Omöjligt att nå den masten med inbyggda antenner i modemet förstås, det krävs riktantenn.

Menar du kanske att prova med riktantennen mot mast efter mast med användning av kompassen för att sikta på dem? Och sen se vilken som går bäst och sätta antennen permanent ditåt...

Skrivet av nu1mlock:

Sånt gör enorm skillnad. Frågan är hur mycket tid och jobb du vill lägga på det. Du kanske är nöjd med dina 8-20Mbit du får nu, även om du skulle kunna få ut närmare 300Mbit egentligen.

Antagligen nöjer jag mig med den här förbättringen som bara handlar om denna sommar.
Om ett tag (kanske september) har de väl grävt sig fram hit med fibern.
En av IPOnly's entreprenörer ringde för några dagar sedan för att boka tid.
De skall:
- Installera den utvändiga fiberboxen
- Installera den invändiga fiberelektroniken
- Rekognoscera var man skall gräva från vägen till huset
Detta alltså som förberedelse tills de passerar med fibergrävarna.
Lät som att det skulle hända snart nu, men inte under själva sommaren. Det blir väl klart när vi flyttat till vinterhuset....
Så jag nöjer mig med denna förbättring för tillfället - nästa sommar blir det 250/100 eller nåt liknande med fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Hur får man reda på vilken mast det är då?
Menar du kanske att prova med riktantennen mot mast efter mast med användning av kompassen för att sikta på dem? Och sen se vilken som går bäst och sätta antennen permanent ditåt...
Antagligen nöjer jag mig med den här förbättringen som bara handlar om denna sommar.
Om ett tag (kanske september) har de väl grävt sig fram hit med fibern.
En av IPOnly's entreprenörer ringde för några dagar sedan för att boka tid.
De skall:
- Installera den utvändiga fiberboxen
- Installera den invändiga fiberelektroniken
- Rekognoscera var man skall gräva från vägen till huset
Detta alltså som förberedelse tills de passerar med fibergrävarna.
Lät som att det skulle hända snart nu, men inte under själva sommaren. Det blir väl klart när vi flyttat till vinterhuset....
Så jag nöjer mig med denna förbättring för tillfället - nästa sommar blir det 250/100 eller nåt liknande med fiber.

När det gäller 4G så är allas situationer olika. Det är därför "vi" har haft det så krångligt i tråden. Inget modem, ingen operatör, ingen mobil, ingenting fungerar likadant just hos din sommarstuga som hos någon annan. Varje hus är unikt med egen vinkel till skog, mast eller radioskugga.

Så ja, det gäller att prova sig fram, både när det gäller operatörer, master och frekvenser. Det är så alla andra har fått göra för att få så hög hastighet/stabilitet som möjligt. Det finns någon app till Android (inte Iphone) som har denna information - men endast om någon annan redan har åkt förbi och mätt - anslutit till masten och rapporterat detta till appen.

I mitt fall fanns ingen sådan info, så det var bara att åka runt med appen öppen och se om telefonen anslöt till någon ny mast. Sen var det mer eller mindre gissning med kompass som gällde för att få in exakt grader.

Ser man masterna från hemmet är det förstås mindre problem, då är det bara att rikta antennen mot masten och testa.

Men hittills så har du inte haft någon lust att lyssna på vad jag har sagt, så förhoppningsvis räcker dina nuvarande Mbit utan att du behöver oroa dig för att masten ska bli överbelastad under kvällar och helger.

Jag hoppas, för din skull, att IP-Only fixar fiber hos dig. Dom kom hit för ca 7 år sedan, skrev avtal med allihop och sket sedan i det. Tog 6 4 år innan nästa aktör kom him och erbjöd fiber - trots att alla redan var fast i tidigare avtal. Nu har vi fiber, men det tog som sagt 7 år efter mötet med IP-Only, och det var inte IP-Only som levererade. Har ni kommit så långt att ni får en box installerad i huset så är det nog lugnt. Lycka till!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv

@Bosse_470: man behöver inte alltid åka runt och leka signalspanare – ibland kan det faktiskt räcka med ett enkelt telefonsamtal för att få den information man behöver.
Ring din operatör, be att få tala med den tekniska supporten och säg att du har problem med ditt bredband. Ge dem koordinaterna för huset och fråga om de kan tipsa dig om den bästa masten eller åtminstone i vilken riktning du ska rikta dina antenner för att kunna placera routern på rätt sida av huset. Fråga även i vilka riktningar du kan få bäst hastighet och stabilitet.
Det gjorde jag när jag delade med mig av mitt mobila bredband till mina föräldrar. Telenors tekniska support ville inte berätta exakt var masten fanns, men gav mig en så exakt riktning att det inte var svårt att gissa det ändå. Det gick mycket fortare att hitta en bra signal eftersom jag då visste på vilken sida av huset jag skulle placera routern med modemstickan.

Är förresten lite nyfiken på om du har testat din telefon tillsammans med Asus-routern …?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

@Bosse_470: man behöver inte alltid åka runt och leka signalspanare – ibland kan det faktiskt räcka med ett enkelt telefonsamtal för att få den information man behöver.
Ring din operatör, be att få tala med den tekniska supporten och säg att du har problem med ditt bredband. Ge dem koordinaterna för huset och fråga om de kan tipsa dig om den bästa masten eller åtminstone i vilken riktning du ska rikta dina antenner för att kunna placera routern på rätt sida av huset. Fråga även i vilka riktningar du kan få bäst hastighet och stabilitet.
Det gjorde jag när jag delade med mig av mitt mobila bredband till mina föräldrar. Telenors tekniska support ville inte berätta exakt var masten fanns, men gav mig en så exakt riktning att det inte var svårt att gissa det ändå. Det gick mycket fortare att hitta en bra signal eftersom jag då visste på vilken sida av huset jag skulle placera routern med modemstickan.

Är förresten lite nyfiken på om du har testat din telefon tillsammans med Asus-routern …?

Så enkelt är det inte alltid. Jag ringde Telia och enligt dom så är mitt bästa alternativ min närmaste mast. Den är, trots allt, bara några hundra meter bort med fri sikt. Den andra masten är nästan en mil bort, men, som tidigare nämnt ger 270Mbit istället för 20Mbit (och mycket lägre under helger, oftast runt 0,5Mbit).

Den är absolut inte det bästa alternativet, men enligt Telia enda alternativet.

Du flyttade alltså modemstickan till en annan ände av huset... Ja, det kan fungera bra men det kan också göra noll skillnad. Omöjligt för modemstickan att få en signal från en mast långt bort tex.

Okej, jag ger upp... Nu är det dagisnivå på "lösningarna".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Du flyttade alltså modemstickan till en annan ände av huset... Ja, det kan fungera bra men det kan också göra noll skillnad. Omöjligt för modemstickan att få en signal från en mast långt bort tex.

Nu läste du fel igen, precis som när du kommenterade CAT-kategorin på en mobil jag inte hade, och som inte ens var relevant för den aktuella diskussionen.
Du kanske ska sluta tolka in saker så att de passar dina syften bättre?
Nej, jag började i rätt ände för att spara tid efter att ha fått information om de två master som fanns och avståndet till dem. Det handlade om att få en tillräckligt snabb uppkoppling för mina drygt 80-åriga föräldrar med hjälp av saker jag hade liggande – en snabb, smidig och pragmatisk lösning som blev tillräckligt bra och gjorde mina föräldrar nöjda. Jag testade även den andra rekommenderade riktningen där det fanns en mast och det blev betydligt sämre. Jag kände kanske inte för att skriva en avhandling om vad jag gjorde utan ville bara visa att det finns alternativa lösningar som kan vara betydligt enklare och tillräckligt bra.

Skrivet av nu1mlock:

Okej, jag ger upp... Nu är det dagisnivå på "lösningarna".

Det är helt ok att göra saker på ditt sätt, men alla är inte intresserade av att göra sådana här saker till något som liknar omfattande vetenskapliga projekt. De flesta jag känner är nöjda om det funkar tillräckligt bra och har en mer pragmatisk syn på saker än vad du har. Mycket av det du har skrivit om, till exempel hur hårt belastade masterna är och vid vilka tider, lär operatören aldrig svara på. Det går säkert att kontrollera detta genom att göra massor av mätningar under en längre tid och föra statistik över resultaten, men det är nog överkurs för de flesta. Man kommer ofta tillräckligt långt med det du så nedlåtande och föraktfullt kallar dagisnivå och ”lösningarna”.
Och, om en mast ger en alldeles för slö uppkoppling under en alldeles för stor del av tiden skadar det inte heller att kontakta operatören och påpeka detta. Operatörerna vill ha nöjda kunder och ökar troligen kapaciteten om tillräckligt många kunder hör av sig och påpekar bristerna.

Skrivet av nu1mlock:

… Men hittills så har du inte haft någon lust att lyssna på vad jag har sagt …

Här snackar vi dagisnivå på riktigt när du i ett tidigare inlägg grinar över att TS inte gör det du har rekommenderat. TS gör väl till syvende och sist vad han själv vill? Du verkar inte nöja dig med annat än att få rätt till varje pris …?

Permalänk

Angående att inte göra saker och "dagis-nivå":

Jag tycker jag har testat ganska många olika saker faktiskt:

- Jag testade med en annan router än den Dovado PRO jag haft rätt länge genom att konfigurera en ASUS RT-AC68U som en spegel av Dovadon med alla DHCP reservationer och port forwards så att LAN skulle vara likadant vid ett skifte. Men den tappade kontakten med modemet efter ett tag och kopplade inte upp igen av sig själv.

- Jag skaffade nytt USB-modem för att prova ifall "nyare är bättre". Men icke.

- Jag köpte en TP-Link MR400 med inbyggt modem (det är detta denna tråd handlar om) och konfigurerade återigen en spegelbild av Dovado PRO inställningar för att få samma LAN. TP-Link hade fått bra betyg i de tester jag sett och detta var en router specifikt byggd för mobilnätet med inbyggt modem. Funkade inte så värst mycket bättre heller.

- Jag köpte sedan en TP-Link MR600 för att få den "senaste och bästa modellen" och återigen konfade jag en kopia av mitt existerande LAN för testen. Och detta blev i alla fall ett lyft till användbar nivå för sommarbruk.

- Hela tiden har jag testat med Bredbandskollen och Speedtest på min Windows 10 dator och på en Raspberry Pi linuxdator kopplad till LAN och också på min Galaxy S7 telefon via WiFi och direkt på mobilnätet.
Genomgående har det varit så att telefonen via mobilnätet gett absolut bästa prestanda.

Detta sista med mobilen är vad som drivit mig vidare för att hitta en lösning för mitt LAN, om mobilen går så mycket bättre varför inte via mobila bredbandet också hos samma operatör?
Att notera är att mobilen har varit på samma ställe som övrig utrustning och har en inbyggd (alltså väldigt minimal) antenn utan riktverkan men funkar alltså bättre hela tiden.
Skillnaden har förstås varit att mobilen använt ett Telia telefon-abonnemang medan bredbandsutrustningen använt två olika bredbandsabonnemang (Telia och Hallon).
Och telefonabonnemanget vinner varje gång.

Jag har faktiskt också testat med telefonen som hotspot och kopplat min PC via WiFi till den. Då har jag fått bra hastighet vid en del tunga filöverföringar, men detta funkar ju inte annat än undantagsvis eftersom annan utrustning också behöver bra nät och jag inte vill lämna telefonen i kontoret hela dagarna.

Det jag inte gjort:
- Skaffat riktantenn eftersom den då skulle behöva monteras utanpå huset och jag inte kan klättra omkring där pga risk att falla och bryta höften igen.

- Bytt ställe inne i huset eftersom jag bara har en skrubb som kontor och telefonen hela tiden gått bra där. All annan utrustning finns där och jag har ingen annan stans att ställa den. Att börja dra om nätverkskabel genom väggar etc känns som ett för stort projekt.

Nu hoppas jag att klara mig med MR600 resten av sommaren och att fibern skall vara här till nästa sommar.

Permalänk
Medlem

Du kan ju också skaffa en antenn och montera den vid ett fönster som en temporär lösning. Borde bara vara tillräckligt högt så skulle det funka.

Permalänk
Skrivet av Bosse_470:

Nu hoppas jag att klara mig med MR600 resten av sommaren och att fibern skall vara här till nästa sommar.

Har just vänt upp-och-ner på MR600 routern och sträckt ut antennerna för att sätta enheten på väggen i stället för i en hylla. Men i princip på samma ställe.
Speedtest just gjord på en Raspberry Pi4-enhet:

Speedtest by Ookla Server: fdcservers.net - Stockholm (id = 34679) ISP: Telia Mobile Latency: 39.90 ms (9.55 ms jitter) Download: 41.70 Mbps (data used: 75.2 MB) Upload: 7.64 Mbps (data used: 13.4 MB) Packet Loss: Not available.

Fullt ut användbart, ingen buffring i TV:n längre!

Permalänk

Numera väggmonterad:

I detta läge ger den följande:

Speedtest by Ookla Server: SUNET - Stockholm (id = 26852) ISP: Telia Mobile Latency: 19.91 ms (1.55 ms jitter) Download: 40.99 Mbps (data used: 69.9 MB) Upload: 7.48 Mbps (data used: 12.9 MB) Packet Loss: 0.0%

Så vi kan avsluta denna tråd med svaret:
Erfarenheten är att MR600 är MYCKET BÄTTRE än MR400!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bosse_470:

Numera väggmonterad:

http://blog.boberglund.com/TP-LinkMR600_vertikal.jpg

I detta läge ger den följande:

Speedtest by Ookla Server: SUNET - Stockholm (id = 26852) ISP: Telia Mobile Latency: 19.91 ms (1.55 ms jitter) Download: 40.99 Mbps (data used: 69.9 MB) Upload: 7.48 Mbps (data used: 12.9 MB) Packet Loss: 0.0%

Så vi kan avsluta denna tråd med svaret:
Erfarenheten är att MR600 är MYCKET BÄTTRE än MR400!

Lägre latency med antenner pekandes neråt alltså?

Körde ett test själv nu efter jobbet. 40-60Mbit ner och 30-40Mbit upp. 34-44 ping/latency. Slöare än normalt (100-140Mbit ner), möjligen lite "bättre" ping än annars. Är det du @Bosse_470 som tagit min kapacitet?

Haha nädå, är nog mest ett jäkla tryck, eller har jag halkat över på fel mast. Fibern är grävd, väntar bara på att den installeras så fullt acceptabelt för min del.

Ser ut som det blev rätt bra i slutändan för dig Bosse, och när du får fiber i stugan nästa år (om jag inte minns fel) så borde MR600'an fortfarande fungera fint med fibern in i WAN-porten. Och 4G möjlighet som reserv om någon gräver av fibern eller något.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Lägre latency med antenner pekandes neråt alltså?

Nja, kanske, men nätverkskontakterna sitter på "baksidan" och switchen var redan väggmonterad så det blev enklare kablering med denna orientering från router till switch.

Skrivet av anon5930:

Fibern är grävd, väntar bara på att den installeras så fullt acceptabelt för min del.

Ser ut som det blev rätt bra i slutändan för dig Bosse, och när du får fiber i stugan nästa år (om jag inte minns fel) så borde MR600'an fortfarande fungera fint med fibern in i WAN-porten. Och 4G möjlighet som reserv om någon gräver av fibern eller något.

Japp, nu funkar det rätt bra så jag kan göra av med surfpotten hos Telia! Har 98G kvar nu och det kommer in 30 till 1/8:e.
IPOnly bokade tid hos oss för installation av fiberbox och tranceiver till 12 augusti. Men det var för att vår dotter anländer hit i morgon (från USA) och vi vill inte ha sånt där på gång när vi skall träffa dem första gången på 2 år sedan Covid satte igång.
Annars kunde de komma "i morgon".
Men som sagt ingen grävning ännu på ön så jag tror att det blir först efter att alla åkt hem för säsongen.

Permalänk

Nu har det gått åt skogen igen!
Ingen ändring av MR600-routern över huvud taget, men följande resultat:

Speedtest by Ookla Server: Telenor AB - Stockholm (id = 34441) ISP: Telia Mobile Latency: 45.80 ms (25.11 ms jitter) Download: 1.36 Mbps (data used: 1.9 MB) Upload: 0.78 Mbps (data used: 892.0 kB) Packet Loss: 0.0%

Samtidigt ger Speedtest på mobilen direkt mot mobilnätet:
Download: 44,4 Mbps
Upload: 2,58 Mbps

Varför har routern plötsligt bytt ner sig?
Jag provade att power-cycle routern men det ändrade ingenting.

Och på routerns admin-sidor hittar jag ingen information om vart den kopplat upp sig...
Är det någon här som kan säga var man ser detta i en MR600?

Och jag kan inte skaffa en riktantenn härifrån....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Nu har det gått åt skogen igen!
Ingen ändring av MR600-routern över huvud taget, men följande resultat:

Speedtest by Ookla Server: Telenor AB - Stockholm (id = 34441) ISP: Telia Mobile Latency: 45.80 ms (25.11 ms jitter) Download: 1.36 Mbps (data used: 1.9 MB) Upload: 0.78 Mbps (data used: 892.0 kB) Packet Loss: 0.0%

Samtidigt ger Speedtest på mobilen direkt mot mobilnätet:
Download: 44,4 Mbps
Upload: 2,58 Mbps

Varför har routern plötsligt bytt ner sig?
Jag provade att power-cycle routern men det ändrade ingenting.

Och på routerns admin-sidor hittar jag ingen information om vart den kopplat upp sig...
Är det någon här som kan säga var man ser detta i en MR600?

Och jag kan inte skaffa en riktantenn härifrån....

Ser ut som om routern har bytt band från sig själv. Du kan lösa detta genom att flasha på Beta firmware och locka routern till ett visst band. Det är så jag gjorde när jag hade samma problem. Kan också vara att masten är överbelastad detta skulle ej förvåna mig för att jag ibland på kvällerna också bara får 10 mbit för att vi har en camping i närheten som är väl besökt just nu. Detta är nackdelen med 4g man delar masten.

Beta firmware: https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/173328

Fattar inte varför TP Link ej gör det officielt feature att locka band. Borde inte vara så svårt...

Permalänk

Jag har läst denna tråd som delar upp sig i flera och har svårt att förstå vilken f/w-fil man skall ladda ner för den MR600 jag har...
Min router visar detta längst ned på sidorna:

Firmware Version:1.2.0 0.9.1 v0001.0 Build 200511 Rel.44954n Hardware Version:Archer MR600 v1 00000001

Men det som visas som beta-fw i trådarna verkar vara för version 1.1.0_0.9.1....
Om man har den jag har vilken f/w vågar man då ladda på och hur backar man tillbaka till det man har från början om det går snett?
Det verkar ju som att det är detta problem min router visar upp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har läst denna tråd som delar upp sig i flera och har svårt att förstå vilken f/w-fil man skall ladda ner för den MR600 jag har...
Min router visar detta längst ned på sidorna:

Firmware Version:1.2.0 0.9.1 v0001.0 Build 200511 Rel.44954n Hardware Version:Archer MR600 v1 00000001

Men det som visas som beta-fw i trådarna verkar vara för version 1.1.0_0.9.1....
Om man har den jag har vilken f/w vågar man då ladda på och hur backar man tillbaka till det man har från början om det går snett?
Det verkar ju som att det är detta problem min router visar upp..

Det är risken med att flasha firmware om de går snett då är det kört. Men du kan kolla upp vilken Hardware version du har i routerns gränsnitt. Då är du på säkra sidan. Om du har MR600 v1 00000001 borde det ej vara några problem.

Permalänk

Ja det är ju den HW version som visas.
Konstigt nog så har routern över natten lagat sig så att jag för tillfället får 45 Mb/s, men det slutar väl när som helst kan jag tro.
Jag har laddat ner dessa nu:

Archer_MR600v1_1.1.0_0.9.1_[201204-rel66940]_up_boot_2020-12-04_19.05.35.bin LTE_GATEWAYv3_1.11.0_0.9.1_up_boot(200325)_2020-06-12_15.48.55.bin

Skall jag prova med den från 2020-12-04 tro?
Den kom från denna sida:
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/241534?page=1

Jag har noterat detta på Basic-sidan, kanske att den är felinställd på 4Gpreferred så att den provar 3G ibland och borde vara 4Gonly? Efter att jag ändrat och provat med speedtest direkt i routerinterfacet fick jag detta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Ja det är ju den HW version som visas.
Konstigt nog så har routern över natten lagat sig så att jag för tillfället får 45 Mb/s, men det slutar väl när som helst kan jag tro.
Jag har laddat ner dessa nu:

Archer_MR600v1_1.1.0_0.9.1_[201204-rel66940]_up_boot_2020-12-04_19.05.35.bin LTE_GATEWAYv3_1.11.0_0.9.1_up_boot(200325)_2020-06-12_15.48.55.bin

Skall jag prova med den från 2020-12-04 tro?
Den kom från denna sida:
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/241534?page=1

Jag har noterat detta på Basic-sidan, kanske att den är felinställd på 4Gpreferred så att den provar 3G ibland och borde vara 4Gonly? Efter att jag ändrat och provat med speedtest direkt i routerinterfacet fick jag detta:
http://blog.boberglund.com/MR600_NetworkMode.jpg

Verkar vara rätt men som sagt finns alltid en risk. Jag har flashad

Firmware Version:1.1.0 0.9.1 v0001.0 Build 200417 Rel.75138n

och det funkar utan problem. Så om du vill vara på den absolut säkraste sidan kan du ju prova med den. Detta med 3g kommer inte ändra mycket för att routern växlar oftast mellan band i 4g nätet.

Permalänk
Skrivet av Djayy:

och det funkar utan problem. Så om du vill vara på den absolut säkraste sidan kan du ju prova med den. Detta med 3g kommer inte ändra mycket för att routern växlar oftast mellan band i 4g nätet.

Var laddade du ner den f/w-filen?
Nu har min MR600 ramlat ner på mindre än 1 MB/s...
Måste göra något åt detta elände.

Permalänk
Medlem

Jag har god erfarenhet av MR600. Bytte från ett Teltonika RUT240 som knappt fick någon mottagning alls till ett MR600 som ger iaf runt 5-10Mbps vilket räcker för mig då jag bara vill kunna övervaka lite prylar på distans. Tråkigt nog har jag aldrig hittat en 4g-router som slår min iPhone 8 då man står på samma plats med Telia som operatör. Den är alltid snabbare än de 4g-modem jag har provat.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Skrivet av Djayy:

Jag har nu hittat en TP-Link FAQ-instruktion om 4G bandlåsning som verkar gälla dessa routrar:
TL-MR6500v( V1 ) , TL-MR6400( V5.2 ) , Archer MR200( V5.2 ) , Archer MR600( V2 ) , TL-MR100( V1 )

Om man kan få tag på den F/W som du refererar till är denna instruktion då giltig, dvs är det så man gör för att låsa band?
Och har du någon länk till den F/W du förslår för min MR600 V1?
Jag har ännu inte hittat den....

Min router verkar kunna komma in i 3 olika lägen:
- Jättedålig med 1-2 Mbps
- Mellandålig med 7-12 Mbps
- Rätt bra med 30-40 Mbps
Nu har jag hittat en sida där man ser hur routern för tillfället är uppkopplad och den ser ut så här vid det mellandåliga läget:

EDIT lite senare:
Nu testade jag med speedtest igen och fick:

Server: Bahnhof AB - Stockholm (id = 34024) ISP: Telia Mobile Latency: 17.03 ms (10.69 ms jitter) Download: 26.67 Mbps (data used: 47.4 MB) Upload: 7.28 Mbps (data used: 8.6 MB)

Fortfarande visar routerns admin-sida Band: 28,7
Så den ökade farten beror inte bara på banden som används kan man säga.

Mer information tillagd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har nu hittat en TP-Link FAQ-instruktion om 4G bandlåsning som verkar gälla dessa routrar:
TL-MR6500v( V1 ) , TL-MR6400( V5.2 ) , Archer MR200( V5.2 ) , Archer MR600( V2 ) , TL-MR100( V1 )

Om man kan få tag på den F/W som du refererar till är denna instruktion då giltig, dvs är det så man gör för att låsa band?
Och har du någon länk till den F/W du förslår för min MR600 V1?
Jag har ännu inte hittat den....

Min router verkar kunna komma in i 3 olika lägen:
- Jättedålig med 1-2 Mbps
- Mellandålig med 7-12 Mbps
- Rätt bra med 30-40 Mbps
Nu har jag hittat en sida där man ser hur routern för tillfället är uppkopplad och den ser ut så här vid det mellandåliga läget:
http://blog.boberglund.com/MR600_Advanced-Status.png

EDIT lite senare:
Nu testade jag med speedtest igen och fick:

Server: Bahnhof AB - Stockholm (id = 34024) ISP: Telia Mobile Latency: 17.03 ms (10.69 ms jitter) Download: 26.67 Mbps (data used: 47.4 MB) Upload: 7.28 Mbps (data used: 8.6 MB)

Fortfarande visar routerns admin-sida Band: 28,7
Så den ökade farten beror inte bara på banden som används kan man säga.

Använd sidan som du länkade först den verkar vara rätt.

EDIT: Menar den här: https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/241534?page...

Permalänk

Det är alltså den översta filen som gäller för MR600 V1:
Archer_MR600v1_1.1.0_0.9.1_[201204-rel66940]_up_boot_2020-12-04_19.05.35.zip