NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Åh, fĂ„r panik av UPS och deras spĂ„rning. Plötsligt fĂ„r man mail om att paketet Ă€r levererat men det stĂ„r att det Ă€r levererat till "1, SE" och "LĂ€mnad vid: DOCK". Utan vidare information om hur jag fĂ„r tag pĂ„ det.

Börjar man söka lite pÄ Google sÄ verkar det bara betyda att de lÀmnat pÄ deras lager hÀr i stan men inte kört ut till distributionsstÀllet. SÄ hoppas pÄ nÄgon mer uppdatering senare.

Innan allt det hÀr kom kunde man ocksÄ lÀsa att de gjort försök att lÀmna paket men inte lyckats och försöker nÀsta arbetsdag.. Bra system..

Ja, de Àr ju lite speciella ibland, men det finns smÄ saker som kan underlÀtta hemleverans. VÀrt att tÀnka pÄ om det Àr applicerbart i ditt fall i framtiden.

"LÀmnad vid: DOCK" betyder oftast att det lÀmnats hos ombud, men att ombudet inte hunnit scanna in det Àn. NÄgon gÄng vet jag att de i mitt fall hade tagit med det tillbaka till Jönköping av nÄgon anledning, och att det levererades först dagen dÀrpÄ, men ja ... Hoppas att det dyker upp i god tid till det ges möjlighet att provköra!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, de Àr ju lite speciella ibland, men det finns smÄ saker som kan underlÀtta hemleverans. VÀrt att tÀnka pÄ om det Àr applicerbart i ditt fall i framtiden.

"LÀmnad vid: DOCK" betyder oftast att det lÀmnats hos ombud, men att ombudet inte hunnit scanna in det Àn. NÄgon gÄng vet jag att de i mitt fall hade tagit med det tillbaka till Jönköping av nÄgon anledning, och att det levererades först dagen dÀrpÄ, men ja ... Hoppas att det dyker upp i god tid till det ges möjlighet att provköra!

Det kom en till uppdatering lite senare, strax innan det var dags att lÀmna jobbet. SÄ nu har man pillat med alla adaptrar och klurat ut rÀtt avstÄnd hoppas jag. Följde hur nÄgon annan med samma teleskop och flattener mÀtte med sin kamera sÄ litar pÄ dem. Men blev lite osÀker pÄ om skarven lÀngst ut pÄ kameran kunde översÀttas till detsamma som sensorplanet.

RÄkade kladda lite pÄ ett filter ocksÄ sÄ ska kika pÄ om jag kan rengöra det.

I övrigt har jag kopplat upp allt och provkört en del, snurrat pÄ filterhjul, kylt kameran, tagit bilder i sekvens med olika filter. Rullar pÄ vÀldigt bra!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Det kom en till uppdatering lite senare, strax innan det var dags att lÀmna jobbet. SÄ nu har man pillat med alla adaptrar och klurat ut rÀtt avstÄnd hoppas jag. Följde hur nÄgon annan med samma teleskop och flattener mÀtte med sin kamera sÄ litar pÄ dem. Men blev lite osÀker pÄ om skarven lÀngst ut pÄ kameran kunde översÀttas till detsamma som sensorplanet.

RÄkade kladda lite pÄ ett filter ocksÄ sÄ ska kika pÄ om jag kan rengöra det.

I övrigt har jag kopplat upp allt och provkört en del, snurrat pÄ filterhjul, kylt kameran, tagit bilder i sekvens med olika filter. Rullar pÄ vÀldigt bra!

https://i.imgur.com/nICtY5I.jpg

Najs! Blev det endast LRGB-filter till att börja med, eller blev det full uppsÀttning?

Skarven bör ligga i samma plan som sensorn, ja, och jag tror 6,5 mm Àr standard för alla ZWO:s kylda kameror, Ätminstone i det produktskiktet. Borde finnas "kopplingsschema" pÄ deras hemsida om det inte följde med kameran, Àven om det kan vara pÄ sin plats att ta fram skjutmÄttet om man vill vara sÀker (glöm inte rÀkna in filtrens inverkan, om du Àr perfektionist), och förstÄs faktiskt kolla resultatet nÀr datan börjar trilla in (och justera dÀrefter).

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Najs! Blev det endast LRGB-filter till att börja med, eller blev det full uppsÀttning?

Skarven bör ligga i samma plan som sensorn, ja, och jag tror 6,5 mm Àr standard för alla ZWO:s kylda kameror, Ätminstone i det produktskiktet. Borde finnas "kopplingsschema" pÄ deras hemsida om det inte följde med kameran, Àven om det kan vara pÄ sin plats att ta fram skjutmÄttet om man vill vara sÀker (glöm inte rÀkna in filtrens inverkan, om du Àr perfektionist), och förstÄs faktiskt kolla resultatet nÀr datan börjar trilla in (och justera dÀrefter).

Jo, LRGB till en början, fÄr komma till smalband nÀr plÄnboken ÄterhÀmtar sig lite.

Var framme med skjutmÄttet men fÄr nog ta en till vÀnda och tÀnka till. IgÄr var man kanske lite extra uppspelt och ville fÄ allt pÄ plats bara. Risken Àr vÀl att jag saknar nÄgon adapter. Det fanns inte mÄnga konfigurationer som fungerade.

NÀr det kommer en tillrÀckligt mörk kvÀll, kanske mot slutet av mÄnaden sÄ fÄr man vÀl ta en svÀng ut och testa. Finns fortfarande mycket att fundera över. Behöver sÀkert se över batterilösningen. Funderar pÄ om man ska satsa pÄ ett större 30-40+ Ah som alltid fÄr stÄ i bakluckan och dra kabel frÄn.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Jo, LRGB till en början, fÄr komma till smalband nÀr plÄnboken ÄterhÀmtar sig lite.

Var framme med skjutmÄttet men fÄr nog ta en till vÀnda och tÀnka till. IgÄr var man kanske lite extra uppspelt och ville fÄ allt pÄ plats bara. Risken Àr vÀl att jag saknar nÄgon adapter. Det fanns inte mÄnga konfigurationer som fungerade.

NÀr det kommer en tillrÀckligt mörk kvÀll, kanske mot slutet av mÄnaden sÄ fÄr man vÀl ta en svÀng ut och testa. Finns fortfarande mycket att fundera över. Behöver sÀkert se över batterilösningen. Funderar pÄ om man ska satsa pÄ ett större 30-40+ Ah som alltid fÄr stÄ i bakluckan och dra kabel frÄn.

Mja, de extenders som kommer med brukar vara rÀtt nog att ge i stort sett rÀtt backfocus, tillrÀckligt för att felet inte ska mÀrkas i de allra flesta fall, sÄ det bör nog vara lugnt.

Ja, batterilösningen kan ju vara vÀrd att provköra rÀtt sÄ snart. Jag upplever inte att kameran tenderar att dra jÀttemycket, men ja ... det kan ju vara bra att veta hur lÄng driftstid man har i vart fall.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

NÄgot har hÀnt med monteringen.

Kom pÄ att datorn har en lÀsare för SD-kort sÄ ville fixa sÄ jag sparar bilderna pÄ ett SD-kort som jag lÀtt tar ut och kör in i datorn. NÀr jag skulle testa att koppla upp dÀremot sÄ svarade inte PPB, typiskt tÀnkte jag, den ska alltid strula. Försökte plugga ur och plugga i igen men nu sprakade det nÀr jag förde kontakten nÀra, hÀr borde jag vÀl misstÀnkt nÄgot rÀtt fel. Pluggade ur batteriet men pluggade i allt igen utan nÄgot sprakande men denna gÄng ville inte PPB starta alls. Jag felsökte den ett tag, mÀtte med multimeter och insÄg att den inte fick nÄgon spÀnning alls. Visar sig att strömkabeln Àr död. Testar med annan kabel och PPB startar jÀttefint. DÀremot nÀr jag slÄr pÄ monteringen sÄ Àr den död och oroligt nog sÄ fÄr jag fel pÄ serieporten för PPB, Àven om jag endast har strömkabeln till monteringen i, sÄ nÄgot riktigt dÄligt Àr det med monteringen.

Vill minnas att PCB pÄ monteringen Àr rÀtt simpla med hÄlmonterade komponenter sÄ i vÀrsta fall hoppas jag det Àr nÄgot jag kan byta ut sjÀlv. Semestern har ju precis startat sÄ har vÀl all tid i vÀrlden att fixa Ätminstone.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Jobbat hela dagen för att felsöka kontrollerkortet med hjÀlp frÄn olika hÄll. Sen nÀr det var dags att spÀnningssÀtta för att mÀta sÄ verkar den till synes fungera som vanligt. Kopplar ihop och ansluter handkontrollern. Startar upp jÀttefint och slewar som vanligt. Jaha.. det kÀnns vÀl som en liten tröst iaf. Men vad hade jag för fel igÄr dÄ? Jag har en kabel dÀr en 8A sÀkring har brunnit och seriekommunikation som dog bara man knÀppte igÄng monteringen.

Ska utreda sÄ det inte finns nÄgra konstigheter innan jag börjar sÀtta upp hela riggen igen.

PermalÀnk
Medlem ★
●

I brist pÄ mörker fÄr man vÀl tÀnja grÀnserna lite ...

Callisto bjöd pÄ förmörkelse strax norr om Jupiters röda flÀck i natt.

Jupiter - 210713 by Oscar Petersson, on Flickr

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

I brist pÄ mörker fÄr man vÀl tÀnja grÀnserna lite ...

Callisto bjöd pÄ förmörkelse strax norr om Jupiters röda flÀck i natt.
https://live.staticflickr.com/65535/51309320254_412e60ce98_o.pngJupiter - 210713 by Oscar Petersson, on Flickr

Schysst, kunde du köra pÄ samma mjukvara som tidigare eller krÀvdes det nÄgot annat nu? Hur krÄngligt kÀndes det jÀmfört med DSO?

Tror jag fÄtt ordning pÄ riggen nu. Vet inte vad som hÀnde sist men har inte upplevt nÄgot problem nu. TÀnkte ev köra lite fÀlttest ikvÀll. SÄg stjÀrnor pÄ himlen hÀromkvÀllen och det börjar se lite mörkt ut sÄ nÄgot kanske man kan fÄnga Àven om det inte blir sÄ bra slutresultat.

Det var förvÄnansvÀrt svÄrt att hitta kablar med 12V ciggkontakt och dc-plugg. Har tillverkat egen nu, det blir kanske lite billigare Àn att köpa fÀrdigt.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Schysst, kunde du köra pÄ samma mjukvara som tidigare eller krÀvdes det nÄgot annat nu? Hur krÄngligt kÀndes det jÀmfört med DSO?

Tror jag fÄtt ordning pÄ riggen nu. Vet inte vad som hÀnde sist men har inte upplevt nÄgot problem nu. TÀnkte ev köra lite fÀlttest ikvÀll. SÄg stjÀrnor pÄ himlen hÀromkvÀllen och det börjar se lite mörkt ut sÄ nÄgot kanske man kan fÄnga Àven om det inte blir sÄ bra slutresultat.

Det var förvÄnansvÀrt svÄrt att hitta kablar med 12V ciggkontakt och dc-plugg. Har tillverkat egen nu, det blir kanske lite billigare Àn att köpa fÀrdigt.

Ja, det gick bra att köra PA igÄr vid 11-tiden, sÄ det gÄr nog definitivt att börja prova runt med en del DSO ocksÄ, om inte annat för att köra in saker och ting.

Ja, de dÀr jÀkla kablarna Àr störande. Har gjort ett par stycken jag med innan jag skaffade strömhubb.

Mjukvaran och hela flödet var tÀmligen annorlunda, och betydligt enklare skulle jag sÀga. Ingen guidning vilket tar bort en grad av "svÄrighet", men samtidigt ingen platesolve, sÄ svÄrare att hitta target (skulle man göra det oftare sÄ vore vÀl ett sökarteleskop eller rödpunktssikte pÄ sin plats). Sedan Àr det ju smÄbök med anslutningar eftersom barlowen har 2"-klÀmma, men nÄgra extenderringar senare sÄ ...
Mjukvara körde jag Sharpcap Àven för capture (annars endast för PA), eye-ballade exponeringstid och gain, kan definitivt köra lÀgre upplösning nÀsta gÄng för snabbare capture (~10 fps Àr inte mycket att hÀnga i julgranen). Sedan blev det PIPP för att aligna (storleksordning 10 sekunder per filter), Registax för stackning (samma tid dÀr), in i PixInsight, RGB-combination, ett par kurvjusteringar, och klart.
Finns sÀkerligen hundra andra smÄ trick som jag inte kÀnner till för att fÄ bÀttre resultat, men ja ... det var ett första försök i vart fall.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Skulle ju vara klart vÀder ikvÀll runt midnatt. Aldrig sett ett sÄ kraftigt molntÀcke komma sÄ plötsligt och vÀl tajmat med nÀr jag rullar ivÀg.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Det blev en sista svÀngom inom solsystemet igÄr. Kanske blir ett Äterbesök till Jupiter vid opposition i augusti, men annars Àr det DSO som gÀller för min del ett tag framöver. Prövade att dra lite Ha-data igÄr, och det gick utmÀrkt vid lite elevation, sÄ nu kör vi (precis lagom till semestern )!

OAG:n fungerade för övrigt utmÀrkt. LÄg pÄ strax under 0.6" RMS igÄr, utan att ha finjusterat PHD2 i den nya profilen, nÄgot jag i princip bara kommit ner till bra dagar nÀr jag prövade 80-mm:aren som guideteleskop i vÄras, och dÄ Àr OAG:n betydligt smidigare (om Àn inte för roteringen).

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Snyggt! Det Àr intressant vad suddigt det kan bli med planeterna men DSO som Àr betydligt lÀngre bort kan vara vÀldigt klara. Helt olika skalor sÄklart men det kÀnns lite ironiskt.

Har inte gjort sÄ mycket fotograferande sjÀlv. Mest en del pill med riggen och felsökning. Jag var dÀremot ute igÄr faktiskt och körde lite fotografering för att ha lite data att prova pÄ att stacka samt se hur optiken beter sig nu. Det var tydligt att lÀget pÄ balkongen inte var speciellt bra, mycket gatljus som stör nÀr man bor pÄ marknivÄ samt att det visade sig att lite skit kommit in pÄ min flattener. KÀnns som den sista biten glas som borde fÄ skit dÄ den ytan alltid Àr riktad nerÄt men dÀr satt en bit skrÀp som förstörde alla data. Tror ocksÄ det Àr en del damm som stökar. Ska fixa blÄsbÀlg försöka fÄ det lite renare.

NÀsta gÄng fÄr det bli lite mer seriöst och dra ivÀg i bilen. Det Àr lite oklart Ànnu om backfocus Àr rÀtt sÄ det fÄr utredas dÄ.

Tankarna snurrar sÄklart mot framtida uppgraderingar ocksÄ. Kommer behöva flatfieldpanel, autofokus, bÀttre guidescope och sen gÄr tankarna sÄklart mot nÀsta teleskop. Teleskop tror jag blir nÀrmare Ärsskiftet, har födelsedag dÀromkring och dÄ borde jag har rÀtt bra koll pÄ utrustningen ocksÄ.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Snyggt! Det Àr intressant vad suddigt det kan bli med planeterna men DSO som Àr betydligt lÀngre bort kan vara vÀldigt klara. Helt olika skalor sÄklart men det kÀnns lite ironiskt.

Har inte gjort sÄ mycket fotograferande sjÀlv. Mest en del pill med riggen och felsökning. Jag var dÀremot ute igÄr faktiskt och körde lite fotografering för att ha lite data att prova pÄ att stacka samt se hur optiken beter sig nu. Det var tydligt att lÀget pÄ balkongen inte var speciellt bra, mycket gatljus som stör nÀr man bor pÄ marknivÄ samt att det visade sig att lite skit kommit in pÄ min flattener. KÀnns som den sista biten glas som borde fÄ skit dÄ den ytan alltid Àr riktad nerÄt men dÀr satt en bit skrÀp som förstörde alla data. Tror ocksÄ det Àr en del damm som stökar. Ska fixa blÄsbÀlg försöka fÄ det lite renare.

NÀsta gÄng fÄr det bli lite mer seriöst och dra ivÀg i bilen. Det Àr lite oklart Ànnu om backfocus Àr rÀtt sÄ det fÄr utredas dÄ.

Tankarna snurrar sÄklart mot framtida uppgraderingar ocksÄ. Kommer behöva flatfieldpanel, autofokus, bÀttre guidescope och sen gÄr tankarna sÄklart mot nÀsta teleskop. Teleskop tror jag blir nÀrmare Ärsskiftet, har födelsedag dÀromkring och dÄ borde jag har rÀtt bra koll pÄ utrustningen ocksÄ.

SmÄskrÀp fixas ju lÀtt genom flats, sÄ det Àr ju vanligtvis ingen katastrof. Men ja, lock och en rocket blower Àr ju aldrig fel att ha.
Flatfieldpanel Àr jÀkligt smidigt. Autofokus Àr ju ocksÄ smidigt, inte minst för att fixa fokus mitt i serier nÀr man ser att den börjar sticka, eller Àn bÀttre, att datorn ser att det börjar sticka ivÀg. Dock skulle jag inte sÀga att det Àr nÄgot man inte klarar sig utan.

Men ja, det Àr ju lite kontraintuitivt att nÄgot sÄ nÀrliggande ska vara svÄrt att fÄ skarpa bilder utav medan skit tusentals och miljontals ljusÄr bort ska vara en baggis i sammanhanget. Men ja, det underlÀttar ju inte att det Àr oguidat med 2380 mm effektiv brÀnnvidd ... Sedan tror jag att 2,5x barlow Àr lite i högsta laget för min tub under normala siktförhÄllanden tyvÀrr, vilket inte direkt hjÀlper till för skÀrpan. Sedan finns det sÀkerligen mycket jag skulle kunna göra i bearbetningen ocksÄ, men det fÄr tas nÄgon gÄng nÀr jag har riktigt trÄkigt.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

SmÄskrÀp fixas ju lÀtt genom flats, sÄ det Àr ju vanligtvis ingen katastrof. Men ja, lock och en rocket blower Àr ju aldrig fel att ha.
Flatfieldpanel Àr jÀkligt smidigt. Autofokus Àr ju ocksÄ smidigt, inte minst för att fixa fokus mitt i serier nÀr man ser att den börjar sticka, eller Àn bÀttre, att datorn ser att det börjar sticka ivÀg. Dock skulle jag inte sÀga att det Àr nÄgot man inte klarar sig utan.

Men ja, det Àr ju lite kontraintuitivt att nÄgot sÄ nÀrliggande ska vara svÄrt att fÄ skarpa bilder utav medan skit tusentals och miljontals ljusÄr bort ska vara en baggis i sammanhanget. Men ja, det underlÀttar ju inte att det Àr oguidat med 2380 mm effektiv brÀnnvidd ... Sedan tror jag att 2,5x barlow Àr lite i högsta laget för min tub under normala siktförhÄllanden tyvÀrr, vilket inte direkt hjÀlper till för skÀrpan. Sedan finns det sÀkerligen mycket jag skulle kunna göra i bearbetningen ocksÄ, men det fÄr tas nÄgon gÄng nÀr jag har riktigt trÄkigt.

Det var lite för grov bit skrÀp för att jag ville lÀmna kvar det och sen var jag nyfiken var det letat sig in nÀr jag inte haft det i tidigare bilder. Sen blir ju flats en ren kosmetisk fix, det blockeras fortfarande ljus vilket kÀnns lite synd. TÀnker att EAF Àr trevligt för att fixa initiala fokuset sÄ man inte behöver leta upp ljusa stjÀrnor och hÄlla pÄ samt behöver man inte jaga bahtinovmask för ev framtida teleskop. Nu köps vÀl filter oftast i set sÄ de Àr parfokala men skulle det visa sig inte stÀmma sÄ kan det vara skönt mellan byten och undvika problem om sin fokuserare inte var lÄst ordentligt eller glider.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Det var lite för grov bit skrÀp för att jag ville lÀmna kvar det och sen var jag nyfiken var det letat sig in nÀr jag inte haft det i tidigare bilder. Sen blir ju flats en ren kosmetisk fix, det blockeras fortfarande ljus vilket kÀnns lite synd. TÀnker att EAF Àr trevligt för att fixa initiala fokuset sÄ man inte behöver leta upp ljusa stjÀrnor och hÄlla pÄ samt behöver man inte jaga bahtinovmask för ev framtida teleskop. Nu köps vÀl filter oftast i set sÄ de Àr parfokala men skulle det visa sig inte stÀmma sÄ kan det vara skönt mellan byten och undvika problem om sin fokuserare inte var lÄst ordentligt eller glider.

Ja, det Àr ju givetvis skillnad pÄ ett litet fjös som letat sig in och en halv stubbe. Visst tappar man ljus, och det vill man ju aldrig, men det Àr ju ocksÄ en frÄga om huruvida det Àr mÀrkbart och var i hela kedjan det sitter.

Men ja, EAF Àr aldrig fel att ha, och för ljussvagare riggar eller stora öppningar sÄ Àr ju inte mask sÄ smidigt alla gÄnger. Men jag kan inte pÄstÄ att det Àr problem att anvÀnda pÄ ljussvaga stjÀrnor ens vid f/7.5. Visst, det kan gÄ Ät nÄgot lÀngre exponeringar, framför allt pÄ smalband, men ja ... jag har ju som sagt en pÄ varje tub, sÄ nÄgon fördel finns det ju. Skaffa handkontroll samtidigt Àr vÀl mitt tips. Det Àr betydligt smidigare nÀr man ska göra en initial fokusering (om man inte har en tillrÀckligt tillförlitlig fokuserare för att ha samma vÀrden varje gÄng, eller om man byter fokallÀngd mellan sessioner, eller om man kör okulÀrt emellanÄt) Àn att stÄ och klicka sig fram pÄ en dator i kylan.

Jag tror inte att det finns nÄgot filterset som Àr 100% parfokala, Àven om de ZWO-set jag anvÀnder Àr tillrÀckligt för att egentligen inte behöva fundera pÄ det, framför allt nÀr det ska bytas filter snabbt (typ nÀr man fotar Jupiter ).

NÄja, nu blir det att ge sig ivÀg med dubbelrigg sÄ fÄr vi se om jag hinner klart med gÄrkvÀllens pÄbörjade objekt i natt.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

NGC 6960 - The Witch's Broom Nebula / Western Veil Nebula

SĂ€songens första deep sky-objekt. Överraskande bra resultat trots vĂ€ldigt sparsamt med OIII-data. FĂ„r se om jag samlar lite till pĂ„ den fronten framöver, och eventuellt tar en titt om det Ă€r vĂ€rt att samla SII.

Visa signatur

PermalÀnk
●

Tog min Nikon P900 ut pÄ en vÀnda inatt, ca 40 bilder stackade per planet.
Blir fortfarande lite förvÄnad hur lÄngt man kan komma med denna kamera ÀndÄ och dÄ Àr det inte Àns i RAW den tar.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om VÀsterÄs! :D

PermalÀnk
Medlem
●

Hur ser det ut i fönstret frÄn skeppet om du reser i ljusets hastighet? LÄt oss anta att du kan se jorden och mÄnen ocksÄ.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Är sjĂ€lv rĂ€tt slappt intresserad av astronomi och har dĂ€rför inget eget att dela med mig av, men gillar att följa saker lite emellanĂ„t sĂ„ tĂ€nkte slĂ€nga in ett tips Ă€ndĂ„! Till er som ocksĂ„ tycker om att hĂ€nga med lite halvt den slappare vĂ€gen inom astronomivĂ€rlden emellanĂ„t sĂ„ gör Fraser Cain bĂ„de regelbunda Youtube videor och Veckobrev (mail-lista) dĂ€r han summerar vad som hĂ€nt/hĂ€nder/ska hĂ€nda i ett rĂ€tt trevligt format

Visa signatur

Tidigare nickad "Samwell"

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Mateush:

Hur ser det ut i fönstret frÄn skeppet om du reser i ljusets hastighet? LÄt oss anta att du kan se jorden och mÄnen ocksÄ.

Nu gÄr det tyvÀrr inte att ha massa och fÀrdas med ljusets hastighet, men om vi skulle nÀrma oss ljushastigheten skulle saker börja se annorlunda ut. Hur beror dock pÄ vilket fönster du tittar ut frÄn.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

VÀntar pÄ en bra kvÀll för att Äka ut och testa riggen. SÄg att det var lite klart ikvÀll men det upptÀcktes för sent.

InsÄg att jag placerat distanser lite konstigt och filterhjulet kunde hamna Ànnu nÀrmare sensorn. Fixat nu och med blÄsbÀlg har jag försökt bli av med lite damm ocksÄ. Klart intresserad att se allt i action nu.

I vÀntan pÄ lÀmpligt vÀder sÄ jobbar jag vidare pÄ min lista för att planera sÀsongen, det saknades lite info som mÄnens status och om det Àr smalband eller bredband som passar bÀst. Inser hur ofta mÄnen Àr vÀl belyst och det Àr inte sjÀlvklart nÀr man bör fota objekt.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Nu gÄr det tyvÀrr inte att ha massa och fÀrdas med ljusets hastighet, men om vi skulle nÀrma oss ljushastigheten skulle saker börja se annorlunda ut. Hur beror dock pÄ vilket fönster du tittar ut frÄn.
https://youtu.be/5XmJrQdsqyQ

Orkade Àrligt inte kolla den dÀr videon. Jag förstÄr redan att OM du reser i ljusets hastighet och kan bevittna t.ex. jorden och mÄnen dÄ kommer du se att de roterar runt mycket fortare Àn normalt. De Äldras fortare och sjÀlvklart borde du ocksÄ i teorin kunna bevittna sÄnt. Inte konstigt att sÄna videor som du visade har gjort vÀldigt fÄ att inse hur det faktiskt kan se ut. Allt Àr för fördummande för oss normala mÀnniskor tyvÀrr.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Mateush:

Orkade Àrligt inte kolla den dÀr videon. Jag förstÄr redan att OM du reser i ljusets hastighet och kan bevittna t.ex. jorden och mÄnen dÄ kommer du se att de roterar runt mycket fortare Àn normalt. De Äldras fortare och sjÀlvklart borde du ocksÄ i teorin kunna bevittna sÄnt. Inte konstigt att sÄna videor som du visade har gjort vÀldigt fÄ att inse hur det faktiskt kan se ut. Allt Àr för fördummande för oss normala mÀnniskor tyvÀrr.

Du orkade inte kolla 10 minuter men tycker det Àr dÄligt med fördummade videos? Vill du ha detaljerade videos kan du kolla in PBS Space Time, han förklarar vÀldigt detaljerat och har gÄtt igenom ljusfart. Men dÄ Àr det ju ocksÄ lÀngre Àn 10 minuter

https://www.youtube.com/channel/UC7_gcs09iThXybpVgjHZ_7g

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

MÀrkte att kameran klarade av att kyla till -10 inomhus utan vidare hinder sÄ har börjat pÄ ett dark bibliotek i brist pÄ annat att göra. Fortfarande ganska oklart om jag hittat ett korrekt offset men kommer finnas gott om molniga dagar annars. Löst sÄ jag kan driva riggen frÄn vÀggen ocksÄ sÄ att det tar lite tid Àr ingen fara. Första batchen kommer ta 6+ timmar

EDIT: Ah, börjar direkt med att det helt klart finns ljuslÀcka, nej inte amp glow, nÄgot annat. Var Àr eltejpen?

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Det blev ett första fÀlttest ikvÀll. TÀmligen taffligt men Àr riktigt imponerad av kameran mÄste jag sÀga. Det Àr vÀldigt tydligt att batteriet inte kommer duga. Efter att jag satt upp, gjort PA och var redo att fota sÄ var det vÀldigt lÄgt, kunde inte ge över 12 V. Nu var det inte fulladdat innan men tidigare hade det aldrig varit ett problem.

Med den kritiska batterinivÄn vÄgade jag inte försöka mer Àn att bara ta varsitt 60s sampel i LRGB av M27 som Àr mitt första tÀnkta objekt. Nu har jag bara snabbt slÀngt ihop RGB och stretchat i GIMP. Det hÀr hade jag aldrig förvÀntat mig med min DSLR om jag gjort samma sak:

Nu vill jag verkligen fÄ ordning pÄ riggen och samla ordentlig mÀngd data!
Har bekymmer med min guidning som behöver ses över ocksÄ, misstÀnker att monteringen kan vara lite trött. PÄ styrkortet sÄg jag komponenter frÄn -06 sÄ det kan nog vara vÀrt att renovera och slÀnga in en belt mod.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Det blev ett första fÀlttest ikvÀll. TÀmligen taffligt men Àr riktigt imponerad av kameran mÄste jag sÀga. Det Àr vÀldigt tydligt att batteriet inte kommer duga. Efter att jag satt upp, gjort PA och var redo att fota sÄ var det vÀldigt lÄgt, kunde inte ge över 12 V. Nu var det inte fulladdat innan men tidigare hade det aldrig varit ett problem.

Med den kritiska batterinivÄn vÄgade jag inte försöka mer Àn att bara ta varsitt 60s sampel i LRGB av M27 som Àr mitt första tÀnkta objekt. Nu har jag bara snabbt slÀngt ihop RGB och stretchat i GIMP. Det hÀr hade jag aldrig förvÀntat mig med min DSLR om jag gjort samma sak:
https://i.imgur.com/0RfJnkp.jpg

Nu vill jag verkligen fÄ ordning pÄ riggen och samla ordentlig mÀngd data!
Har bekymmer med min guidning som behöver ses över ocksÄ, misstÀnker att monteringen kan vara lite trött. PÄ styrkortet sÄg jag komponenter frÄn -06 sÄ det kan nog vara vÀrt att renovera och slÀnga in en belt mod.

Riktigt najs first light! Hoppas du fÄr till en strömlösning och allt annat som givetvis vÀljer att börja krÄngla pÄ en gÄng! Hade tÀnkt ge mig ut igÄr, men det var ju sÄ jÀkla molnigt att jag tÀnkte att SMHI skulle ha fel i sedvanlig ordning, och nÀr det vÀl klarnade upp hade jag redan dragit tÀcket över mig, sÄ det fÄr bli en nysatsning i kvÀll i stÀllet.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Blir lite bÀttre nÀr man slÀnger pÄ darks och lÄter APP stacka istÀllet för att göra det manuellt i GIMP:

Helt otroligt! Vet att vissa stjÀrnor har lite udda fÀrg men blev sÄ imponerad över resultatet. Den brusnivÄn skulle krÀva sÄ mycket mer tid med DSLR.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Blir lite bÀttre nÀr man slÀnger pÄ darks och lÄter APP stacka istÀllet för att göra det manuellt i GIMP:
https://i.imgur.com/8C1Srvf.jpg

Helt otroligt! Vet att vissa stjÀrnor har lite udda fÀrg men blev sÄ imponerad över resultatet. Den brusnivÄn skulle krÀva sÄ mycket mer tid med DSLR.

Bara för att vara den som Àr den, men ... I told you so.

SkÀmt Äsido, blev helt klart sugen pÄ att lÀgga den till samlingen vad det lider. Kanske blir ett kortprojekt framöver. Nattens planer gick Ät fanders för min del. RejÀlt molntÀcke, och lagom nÀr det lÀttade och i stort sett allt var klart för att dra lite mer data pÄ NGC 6960 sÄ vÀgrade PHD2 att justera i DEC vid kalibrering. Tog ett tag att klura pÄ vad som stod fel till innan jag kom pÄ den briljanta idén att helt enkelt disconnecta monteringen och försöka pÄ nytt, varpÄ det fungerade utmÀrkt. Men ja, precis dÄ började molnen tÀtna till igen och jag gav mig pÄ lite planetfoto i stÀllet eftersom molnen inte hade nÄtt dit och seeingen var riktigt bra. Borde dock ha pillat med FireCapture pÄ förhand, för nÀr jag vÀl började fÄ lite grepp om det sÄ gick ju sjÀlvklart Àven planeterna i moln. Men men, nytt försök i morgon förhoppningsvis.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Bara för att vara den som Àr den, men ... I told you so.

SkÀmt Äsido, blev helt klart sugen pÄ att lÀgga den till samlingen vad det lider. Kanske blir ett kortprojekt framöver. Nattens planer gick Ät fanders för min del. RejÀlt molntÀcke, och lagom nÀr det lÀttade och i stort sett allt var klart för att dra lite mer data pÄ NGC 6960 sÄ vÀgrade PHD2 att justera i DEC vid kalibrering. Tog ett tag att klura pÄ vad som stod fel till innan jag kom pÄ den briljanta idén att helt enkelt disconnecta monteringen och försöka pÄ nytt, varpÄ det fungerade utmÀrkt. Men ja, precis dÄ började molnen tÀtna till igen och jag gav mig pÄ lite planetfoto i stÀllet eftersom molnen inte hade nÄtt dit och seeingen var riktigt bra. Borde dock ha pillat med FireCapture pÄ förhand, för nÀr jag vÀl började fÄ lite grepp om det sÄ gick ju sjÀlvklart Àven planeterna i moln. Men men, nytt försök i morgon förhoppningsvis.

RÀtt nöjd sjÀlv dÄ jag inte trodde det skulle bli sÄ klart ikvÀll och tog lite vin och började redigera. SÄg att prognosen blev bÀttre och undrade om jag gjort ett misstag men nÀr man kollade ut sÄ var det bara moln.

Alltid surt nÀr det strular. Hoppas det blir bÀttre imorgon, tÀnkte nog ocksÄ försöka lite mer dÄ.