Renderade bilder ger försmak av AMD sockel AM5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Beror på hur stort felet är på PGA CPU enstaka böjda pins går att böja tillbaka tämligen enkelt men ifall man ska börja löda så är LGA faktiskt enklare att reparera än PGA ifall man har rätt utrustning.

PGA är nog fortfarande lite bättre för konsumenter då enklare fel går att laga själv.

Skrivet av backfeed:

PGA är tveklöst bäst. Råkar man mot all förmodan böja en pinne så går det nästan alltid att böja tillbaka den (förslagsvis med "ändröret" på en stiftpenna i rätt dimension). Been there, done that, har alltid fungerat.

Råkar man däremot böja en av de där förbannade minifjädrarna i en LGA-sockel så är det bara att kasta moderkortet på tippen. Been there, done that, jävla skit.

TL:DR; Fan ta er, AMD.

Nu är detta inget jag förmodligen lyckats med själv, är lätt darrhänt, men det går ju löda dit nya pins. Länken går rätt till det tillfälle de ska börja laga en 5950X:

Nu har jag inte behövt laga något dera men räcker för mig att ha tittat i tillräckligt många LGA-socklar, speciellt efter LGA 775, att få till dessa rätt måste vara svårare än att räta ut och även löda fast en ny pinne på PGA.

Skulle det hända så borde det ju gå att lämna in till en datorbutik som kan fixa det? Lyckas man sabba moderkortet eller CPUn själv eller blir nekad av butik eller tillverkare så borde det inte vara helt kört. Kanske rent av går att tjäna lite pengar att leta trasiga processorer och moderkort att fixa.

Skrivet av GuessWho:

Ja,
Eller beror på vad du menar med "Intelägare"
Jag har inte aktier i Intel. Men har Intel system.

Röstade PGA,
Men mestadels p.g.a. (no pun intended) nostalgi.
Bl.a. Socket 7/Super 7 var en härlig tid med möjlighet att köra antingen Intel eller AMD på samma moderkort.
Samtidigt som PCI (inte Express) gav möjlighet att köra grafikkort med flera megabyte grafikminne och upplösningar högre än 640x480, åtminstone i desktop miljö. Kanske inte alltid prestandan räckte till att gamea i 'höga' upplösningar som 800x600 eller 1024x768.
Det gick väl till viss del med ISA/VESA också, men med > 100Mhz processor och PCI kunde man även köra mer 3D med rimlig prestanda, Som exempelvis Quake 1 och 2, Duke Nukem 3D, Interstate 76, Sega Rally, mm.
Möjlighet att köra snabbt nätverk (Fast Ethernet), mm.
Tider när BBS fortfarande användes och när "Internet var något nytt".
När procentuell ökning i klockfrekvens var stor över relativt få år och procentuell överklockning kunde nå långt.
Exempelvis Celeron 600Mhz och Duron 600Mhz där många lyckats skrämma upp dem med 100% överklockning.

Har du råd att inte äga Intel-aktier?

Obs, ingen köprekommendation alls!

Sedan hade jag faktiskt gillat om det som med Socket/Super 7 funnits standarder där bägge tillverkarnas CPU'er fungerat och man exempelvis bytt sockel när ändringarna är så pass stor att det behövs, typ ny minnesteknik, nya PCI-e standarder. Omöjligt och för sent... men gillar tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är detta inget jag förmodligen lyckats med själv, är lätt darrhänt, men det går ju löda dit nya pins. Länken går rätt till det tillfälle de ska börja laga en 5950X:

https://youtu.be/Ng7PYafct4s&t=526

Nu har jag inte behövt laga något dera men räcker för mig att ha tittat i tillräckligt många LGA-socklar, speciellt efter LGA 775, att få till dessa rätt måste vara svårare än att räta ut och även löda fast en ny pinne på PGA.

Skulle det hända så borde det ju gå att lämna in till en datorbutik som kan fixa det? Lyckas man sabba moderkortet eller CPUn själv eller blir nekad av butik eller tillverkare så borde det inte vara helt kört. Kanske rent av går att tjäna lite pengar att leta trasiga processorer och moderkort att fixa.

Har du råd att inte äga Intel-aktier?

Obs, ingen köprekommendation alls!

Sedan hade jag faktiskt gillat om det som med Socket/Super 7 funnits standarder där bägge tillverkarnas CPU'er fungerat och man exempelvis bytt sockel när ändringarna är så pass stor att det behövs, typ ny minnesteknik, nya PCI-e standarder. Omöjligt och för sent... men gillar tanken.

Man byter hela socket för LGA finns på Aliexpress och är inte speciellt dyra så enklare än PGA ifall man har rätt maskiner och erfarenhet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Man byter hela socket för LGA finns på Aliexpress och är inte speciellt dyra så enklare än PGA ifall man har rätt maskiner och erfarenhet.

https://www.youtube.com/watch?v=SzMHJXHO120

Intressant, måste ta mig en närmare titt! Efter jag sett klart Lukes datorbyggande.

*insane Luke laugh*

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker cpu-paketet ser onormalt högt ut? Nästan som att det ryms en del staplat kisel under den där värmespridaren

Permalänk
Medlem

Har bara haft PGA sockel så jag vet inte vilket som är bäst. Avstod att ge en röst tack vare det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har själv råkat ut för att min Ryzen 2700 följde med upp ur sockeln, då den satt fast under kylaren...

Så LGA alla dagar i veckan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Van vid PGA så detta kommer kännas jobbigt nu när man tvingas byta till LGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Därför går de över till LGA nu för att likt Intel få plats med bra mycket mer.

Vilken platform syftar du på ? AM4 har mer pinnar än LGA1200 vilket är vad de ska jämföras med, de kör ju redan lga sedan länge på epyc / threadripper så det är ju inte så att de jagar intel vad gäller pinnar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hehe, kanske är Intel som säljer sina gamla till AMD.

/Lifooz

Neeeeeeeeeeeeeeeeee. Det är foxcon som vill vissa att de fortfarande kan göra trasiga socklar till vartenda moderkort.

On:
Har på Intel böjt en pinne själv. Den fungerar i alla fall.
Haft två eller tre moderkort där en pinne smält. Det brukar tyda på överslag eller dålig kontakt.

Kändes lite som att de överlät åt moderkorts tillverkarna att fixa pin problemet då Intel gick över till det hela.
Förstår iden men tycker än idag inte att den är helt ok. Passus, bygger inte nya datorer så ofta nu för tiden.

Edit:
@RVX
De fungerar som fjädrar så blir även smidigare vid temperatursvängningar. Förutsatt att de inte är för nära varandra och att pinnarna i sockelten är ok monterade från början.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Bästa tipset so far. Varför har jag envisats med mirakelkam? Till nästa utställning kommer samtliga katter i min ägo prepareras med processor, de lär vinna rubbet

Jag vart lite sugen på att göra en kam till katter av cpuer nu. Inte för att det lär bli av men några specifika kattvänliga CPU-er du har i åtanke?

Edit:
Har inte AMD Bobcat liggande skulle annars kanske varigt en passande arkitektur att göra till en kam. Eller inte. BGA-413

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Fanns inget alternativ ”föredrar båda” så avstod min röst denna gången.
Båda är bra lösningar och enkla i sitt utförande tycker jag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sedan hade jag faktiskt gillat om det som med Socket/Super 7 funnits standarder där bägge tillverkarnas CPU'er fungerat och man exempelvis bytt sockel när ändringarna är så pass stor att det behövs, typ ny minnesteknik, nya PCI-e standarder. Omöjligt och för sent... men gillar tanken.

Bytet från Socket 7/Super 7 till Slot 1 var bara för att jävlas med konkurrenterna och kunderna.
Jag tror att en "multisocket" hade fungerat bra så länge processorerna bara var processorer.

Men sen när mer integreras i processorerna, minneskontroller, gpu, etc. I princip det som förr var en separat nordbrygga.
Då tror jag det hade varit svårare för tillverkarna att enas om en gemensam socket.
Inte bara för att jävlas med varandra, utan även p.g.a. tekniska skäl/olika prioriteringar.

Så jag tror inte vi hade haft gemensam socket idag ändå.
Men borde definitivt kunna haft gemensam längre än till Socket 7.
Kanske till 775 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har själv råkat ut för att min Ryzen 2700 följde med upp ur sockeln, då den satt fast under kylaren...

Så LGA alla dagar i veckan.

Fast du kan ha lga utan låsning också. I bärbara är det oftast öppen sockel om de är löstagbara modeller. Då följer cpun med om man lyfter kylaren där också.
Pga kan ju också köra med låsarm men det är mindre behov då de inte behöver korrekt tryck för att cpun ska fungera. Därför det oftast är låsarm på lga för att inte kylaren ska behöva ta det jobbet vilket de gör på laptops.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Sanningen är att jag inte har några aktier alls.
Eller ja, inte direktägande i aktier åtminstone.
Har några fonder och lite på räntesparkonto.
Haft tankar på att börja med aktiehandel, men...
Skulle vilja ha lite mer relativt säker buffert först.
Sen är det annat man behöver och/eller vill lägga pengar på också...

7
Bytet från Socket 7/Super 7 till Slot 1 var bara för att jävlas med konkurrenterna och kunderna.
Jag tror att en "multisocket" hade fungerat bra så länge processorerna bara var processorer.

Men sen när mer integreras i processorerna, minneskontroller, gpu, etc. I princip det som förr var en separat nordbrygga.
Då tror jag det hade varit svårare för tillverkarna att enas om en gemensam socket.
Inte bara för att jävlas med varandra, utan även p.g.a. tekniska skäl/olika prioriteringar.

Så jag tror inte vi hade haft gemensam socket idag ändå.
Men borde definitivt kunna haft gemensam längre än till Socket 7.
Kanske till 775 ?

Fast vid 775 hade ju AMD redan minnet i cpu med 939

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den där vridningen har nog potential att skjuva av samtliga pinnar på processorn.

Nej, LGA är det enda vettiga. Processorn, en lös del som man hanterar "fritt" ska självklart vara den tåligaste delen. Sockeln rör man ju aldrig, och den sitter skyddad i en ram fäst på ett moderkort. Optimal lösning.

Nej eftersom de är så många så är det mycket material som håller emot.
Jag har fått fixa pins (eller vad man ska kalla det) med pincett, nål o förstoringsglas i LGA efter någon förmodligen tappat cpun i sockeln vid montering.

Du är fri att tycka som du vill, men för mig så har det ingen betydelse.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Vad jag fattat för så har AMD nått gränsen för hur många pinnar de kan ha på processorn med AM4.

Därför går de över till LGA nu för att likt Intel få plats med bra mycket mer.

Sedan är LGA bättre så sätt att du inte kan slita med dig något när du skall ta ur processorn.

Lyckades själv slita ut processorn ur sockeln när jag skulle ha ut en Phenom II.

Finns de som slitit sönder hela sockeln också.

/Lifooz

Ja fy fasen, minns min gamla 1055T också, den satt som bara den när jag skulle byta kylpasta, slutade med att datorn inte bootade efteråt och en pin hade böjt sig lite så gick inte ner där den skulle. Var fasen inte lätt att få till den igen men det gick till slut. Sen fick den sitta där den satt o den lever än.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Ja fy fasen, minns min gamla 1055T också, den satt som bara den när jag skulle byta kylpasta, slutade med att datorn inte bootade efteråt och en pin hade böjt sig lite så gick inte ner där den skulle. Var fasen inte lätt att få till den igen men det gick till slut. Sen fick den sitta där den satt o den lever än.

Haha, ja det är klassikern.
För min del hade jag en Phenom II 1100T BE.

Den lever i en av mina vänners datorer men är planerad att ersättas när jag uppgraderar från min 4790K.

Den hade originalkylaren som jag ville få bort.

Tänkte inte på att starta datorn först så pastan blev varm, det hade ju gått så bra med de Intel processorerna jag hade haft innan.

Well, gick inte lika bra med Phenom II, men loss kom den efter ett satans slitande.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!