Rykte: Nästa generations grafikkort kan dra uppemot 500 W

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nästa generations grafikkort kan dra uppemot 500 W

Nuvarande generations grafikkort visade sig vara strömtörstiga och nu finns indikationer på att nästa generation tar det ett steg längre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hett.

Permalänk
Medlem

Ser frammemot att köra en 1500w PSU för en instegsrigg då!

Permalänk
Medlem

Blir ju nästan obligatoriskt med vattenkylning i så fall. Hoppas det räcker med 2st 240 och 1st 120-radiator för att kyla både GPU och CPU, för det är det enda som får plats i min låda

Och gött att man investerade i 1000w agg.

Permalänk
Medlem

Borde ju inte vara tillåtet egentligen? Någon standard som sätter en gräns på strömkonsumtionen för privatpersoner borde ju finnas, vi ska ju inte använda ännu mer ström eller?

Permalänk
Medlem

Dels ska man ha dyrt grafikkort med 500 W och dels AC för att kyla rummet medan man använder det.

Någon på Sweclockers som byggt sitt eget vindkraftverk?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hmmm, kommer inte detta att eventuellt påverka livslängden på korten?
Om man (nästan) fördubblar effektuttaget utan att öka kretsytan motsvarande borde ju innebära att man leder (nästan) dubbelt så mycket effekt genom samma kretsyta

Det är en helt annan sak om MCM används då blir det ju flera kretsar parallellt
Detta är det jag hoppas både AMD och Nvidia kommer introducera

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Borde ju inte vara tillåtet egentligen? Någon standard som sätter en gräns på strömkonsumtionen för privatpersoner borde ju finnas, vi ska ju inte använda ännu mer ström eller?

Det hoppas jag att ingen vill begränsa, jag väljer själv hur jag lever mitt liv. Elransonering är inget som tillhör ett I-land.

Permalänk
Medlem

Antar att detta bara kommer bli värre o värre med åren xD 1000w inc!

Permalänk
Medlem

Det är klart. Det har väl aldrig gått åt andra hållet?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så tycker jag att det har gått lite för långt.
Som tur är så är det 4 års garanti på det 3080 Ti som jag har för det lär få hänga med minst den tiden ut.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Blir ju nästan obligatoriskt med vattenkylning i så fall. Hoppas det räcker med 2st 240 och 1st 120-radiator för att kyla både GPU och CPU, för det är det enda som får plats i min låda

Och gött att man investerade i 1000w agg.

Bör räcka, kör med 2st 360mm radiatorer till 1st 3080, 1st 3090 + en 3900x.

Minar och totalt dra korten runt 500w, och temperaturerna håller sig på bra nivå.

Även när man lirar på överklockad processor och 3090(400w+) och minar på 3080 kortet samtidigt så är det lugnt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Avstängd

Låter som att mitt 750w aggregat börjar bli löjligt litet om man ska köpa sig en ny GPU i framtiden. Känns som att minst 1200w lär vara standard i framtidburkarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Toppen kan dom ju sälja en 'bundle' med topp-kortet och nätagg för 50 000 jämnt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Låter som att mitt 750w aggregat börjar bli löjligt litet om man ska köpa sig en ny GPU i framtiden. Känns som att minst 1200w lär vara standard i framtidburkarna.

Jag sitter i samma båt.
När jag köpte mitt 750W nätagg var föreslagen defacto att 650W skulle täcka många års framtida behov.
Känns som att den framtiden är här redan nästa år....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheFlyingFin:

Ser frammemot att köra en 1500w PSU för en instegsrigg då!

Ser ej framemot alla scalpers som köpt upp alla 1000W+ PSUs nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Elbolagen jublar, det kommer kosta flera kronor i timmen bara i energikostnad, vi har ändå billig el i Sverige men det här kanske dödar spelande med nya delar i länder med dyr el, folk har varken råd med hårdvaran eller driften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Elbolagen jublar, det kommer kosta flera kronor i timmen bara i energikostnad, vi har ändå billig el i Sverige men det här kanske dödar spelande med nya delar i länder med dyr el, folk har varken råd med hårdvaran eller driften.

Ah yes, 1-2kr mer om dagen än idag om du spelar 5 timmar per dag. Hur ska man ha råd med det?

Permalänk
Medlem

Hmm, inte så förvånad helt ärligt. Är däremot inte alls därför jag sitter på AX1500i, det kan bland annat 295X2 tag åt sig äran för.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag sitter i samma båt.
När jag köpte mitt 750W nätagg var föreslagen defacto att 650W skulle täcka många års framtida behov.
Känns som att den framtiden är här redan nästa år....

Gaming kommer bli en lyxhobby i framtiden.

Skrivet av mrqaffe:

Elbolagen jublar, det kommer kosta flera kronor i timmen bara i energikostnad, vi har ändå billig el i Sverige men det här kanske dödar spelande med nya delar i länder med dyr el, folk har varken råd med hårdvaran eller driften.

Det kommer bli som förr när man körde internet över telefon och man fick bara surfa efter klockan 18:00 då det var halva priset. I framtiden så får man bara spela på nätterna eller så blir det till att sätta upp solceller bara för att kunna köra gratis på sommarn iallafall

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ser frammemot att köra en 1500w PSU för en instegsrigg då!

1500w? Kanske dags att kliva upp från 550w till 750w möjligen. Folk har aldrig förstått det här med effektförbrukning riktigt. Har under många år kört både R9 290 och 290X på gamla agg 550w respektive 520w varpå det sistnämnda är över 10 år gammalt. Den ena riggen med i7 2600K överklockad till 4.8Ghz, 3 chassifläktar, 2 SSD och en hårddisk, externt ljudkort, mus och tangentbord. Har kört båda grafikkorten överklockade också. Det är ju att ligga på gränsen men med tanke på hur energieffektiva Zen 3 är lär 750w bli nya sweetspot för vanliga gamingriggar. Kanske 850w om du vill köra 12-16 kärnor och massa lagring.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Svettigt värre!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Borde ju inte vara tillåtet egentligen? Någon standard som sätter en gräns på strömkonsumtionen för privatpersoner borde ju finnas, vi ska ju inte använda ännu mer ström eller?

Skrivet av ekhyddan:

Om det stämmer så tycker jag att det har gått lite för långt.
Som tur är så är det 4 års garanti på det 3080 Ti som jag har för det lär få hänga med minst den tiden ut.

Jag tycker att det är helt rätt väg att gå.

Det man gör är inte att korten på något vis drar mer ström per någon mätning av prestanda, utan att man ger konsumenterna möjlighet att köpa hårdvara som tillåts sträcka mer på benen.

Ni kommer fortfarande kunna köpa kort som drar 75-250W om så önskas, men för oss andra så får vi ännu mer att välja bland.

Inom datacenter finns det redan idag GPU:er som är specade till 500W i standardutförande.

Permalänk
Medlem

Vad toppeffekten är säger ju inte direkt något om vad korten faktiskt förbrukar (och kostar) i energi, som svar till många av kommentarerna här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hoppades att denna generations kort var en tillfällig "oddity" gällande energi förbrukning.
Kylningen kan bli besvärlig då dagens kylare är massiva. Mitt kort fick även med en pinne för att hjälpa till att hålla upp kortet. Kylflänsen kanske blir så stor att den räcker hela vägen ned för stöttning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

duger min 750w psu tro

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Med dom nivåerna så blir det problem att ”få bort” värmen ur rummet där datorn är placerad säger mina tidigare erfarenheter…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Elbolagen jublar, det kommer kosta flera kronor i timmen bara i energikostnad, vi har ändå billig el i Sverige men det här kanske dödar spelande med nya delar i länder med dyr el, folk har varken råd med hårdvaran eller driften.

Det är inte oväntat med dyrare hårdvara och större energiförbrukning. Det är därför cloudgaming kommer vara framtiden för de flesta av oss.

Permalänk
Medlem

Har i Italien blir det tufft i sana fall.

Vi ar begransade till 3kW, 4,5 kW eller 6kW.

Allt ar enfas och om vi behover uppgradera fran 3kW till 4,5kW sa kommer det sakert bli dubbelt sa dyr kostnad for elen, forbrukning, skatt etc. plus att vi behover dimensionera om kablaget fran gatan in i huset samt den interna kabeldragningen.

Huset ar fran 60-talet och allt ar ingjutet i stenvaggar, sa det blir mangar timmars arbete och dyrt, bara for att spela pc och kanske brygga lite kaffe samtidigt.... (AC samtidigt sa lar huvudsakringen losa ut)

Ar i stort sett bara industrier har som har 3-fas. i hushallen ar det enfas som galler.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Borde ju inte vara tillåtet egentligen? Någon standard som sätter en gräns på strömkonsumtionen för privatpersoner borde ju finnas, vi ska ju inte använda ännu mer ström eller?

Lite onödigt kanske men så länga perf/W går framåt så är det ju imo okej. Det är ju dessutom maxförbrukning, inte något slags medel. Vintertid kan man ju dessutom se det som energi som hjälper att värma upp huset (om än inte så effektivt), och det är då vi förbrukar mycket i Sverige.