Permalänk
Medlem

Stoppa in datorn i frysen?

Som topicen säger, kan man stoppa in datorn i frysen utan nåt skulle vara farligt för datorn?

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk
Medlem

Nej det kan man inte för att frysen blir så kall att det skapas kondens på moderkortet. Jag har för mig att en yta får max bli +10 för annars så bildas det kondens. För övrigt så är en kyl och en frys inte gjorda för att gå hela tiden och kyla och datorn värms ju ständigt upp så till slut så bör frysen gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompa_
Nej det kan man inte för att frysen blir så kall att det skapas kondens på moderkortet. Jag har för mig att en yta får max bli +10 för annars så bildas det kondens. För övrigt så är en kyl och en frys inte gjorda för att gå hela tiden och kyla och datorn värms ju ständigt upp så till slut så bör frysen gå sönder.

Det bildas inte kondens. Kondens bildas på kalla ytor i varma utrymmen. Här är det precis tvärt om.

Däremot har du rätt i att de inte klarar det annars.

Och Tompa: Denna frågan har tagits upp många gånger innan.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Skulle kanske funka som du lägger moderkortet med en fet jävla fläns på cpu:n så att du får mycket kontaktyta. Men det är inget jag skulle satsa på.

Permalänk
Avstängd

gäller precis samma regel som att stoppa varma mackor i kylskåpet, eller något varmt öht

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk

Men om du hade en perfekt torr luft i ditt kylskåp så finns det inget att bilda kondens av och då skulle det fungera...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Hedersmedlem

Det funkar inte, frysen klarar inte av att kyla bort 100-150W konstant utan kommer att gå sönder ganska snart.

Mitt råd är att inte ens testa, det blir bara krångel och fel.

Möjligtvis om man får tag i en frysdisk från nån affär, de borde vara lite bättre på att gå hårt länge.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

men de e väl bara å prova

Visa signatur

Johannes

Permalänk
Medlem

Det bildas inte kondens! Som jag skrev innan bildas kondens på kalla ytor i varma utrymmen.

abishai: Anledninden till att det bildas kondens då är att man normalt placerar mackorna i något (plastpåse, burk whatever) och då bildas det kondens på innerväggarna på detta eftersom det är varm luft inuti och väggarna kyls utifrån och blir således kalla.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Kondens bildas inte av att kallt möter varmt, utan genom att vattenånga kyls till vatten. I luften finns alltid en viss mängd vattenånga och kyler man ned vanlig luft bildas alltså en viss mängd vatten. Däremot är det inte särskilt mycket, eftersom inte ny luft tillförs hela tiden, vilket normalt är fallet.

Jag ser i vilket fall ingen anledning att testa det här.

Permalänk
Avstängd

jag ser en anledning till att man inte ska testa det, kylskåp och frysar är inte tillverkade att kyla ner så pass varma saker så länge så kylskåpet eller frysen förstörs men men

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Avstängd

gör det, det funkar skitbra.....

Visa signatur

Pallar inte med det här längre...

Permalänk
Avstängd

Har sagt detta förut! Kylskåp och frysar används till att lagra bra näring som pizza och läsk, vill du kyla dina komponenter så får du köpa dig en bra vätskekylning istället. Mummel mummel...

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Rörliga delar gillar nog inte minusgrader.

Fläktarna började låta skumt efter en stund när jag ställde datorn utanför fönstret i -15C...

//Tapsa, som slog rekord i freebench...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaiser Iron
gör det, det funkar skitbra.....

DU IGEN??!!!....gå o lägg dej...//det gör det, men ett tag...sen klarar inte frysen att ta hand om värmen som bildas...du tjänar nog ca 1000p på d i 3dmark01, men du gör som du vill...man måste ju testa nån gång...=)...utfärdar dock varning...

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem

Som sagt så klarar int kompresorn på frysen att gå så mycket. Sen är det en vanlig brandorsak att kompresorena på trasiga kylar/frysar tar eld efter att dom gått för länge. Så skall någon nu testa att kyla dator med en frys så rekomenderar jag er att var i närhetan av frysen med en brandsläckare inom räckhåll