Pendlingscykel för ~5k, begagnad eller ny?

Permalänk
Medlem

Pendlingscykel för ~5k, begagnad eller ny?

Hej SweC, hoppas ni kan hjälpa mig ur cykeldjungeln!

Jag är en student som skulle behöva köpa en cykel för pendling till och från skolan, det är cirka 6 km cykelväg (asfalt). Vill såklart kunna använda den till att cykla till havet etc. också under sommaren men 90% asfalt 10% grus kanske? Gärna pakethållare men inget måste.

Som jag förstått det är det bäst att leta efter begagnade cyklar i denna prisklass men det är en sådan himla djungel ute på Blocket och jag förstår mig inte riktigt på vad jag letar efter..

Av en kompis har jag fått denna nya cykel rekommenderad men vet inte om den är någonting att ha.

Några tips/synpunkter? Uppskattar alla svar!

Mvh

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

15kg är tungt för en cykel, oerhört mycket roligare att cykla på en lätt och rapp.

XXLs cyklar är bra i prisklassen; kör själv en White som pendlingscykel. Det man inte får i den prisklassen är bra rostresistens, men kan du hålla den inomhus och i bästa fall spola av den ibland är det inga problem.

Denna ser bra ut om du hittar den i lager:
https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-acera-2x8-21-svart/p/1179...

Sök efter Hybridcykel eller Gravelcykel annars - en gravel är typ allt man behöver om man inte satsar på en speciell disciplin.

Annars är begagnat inte så dumt. Försök att hitta en med hydraulisk skivbroms om du tänker köra stora delar av året; mycket säkrare med hydraulik i vått.

Permalänk
Medlem

En bra tråd för att leta info & ställa cykelrelaterade frågor i: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630195-swecyklers

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ska man pendla så är det ju inte alltid torrt och fint, man vill nog ha stänkskärmar iaf. Så himla viktiga är inte de där sista hektona.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ska man pendla så är det ju inte alltid torrt och fint, man vill nog ha stänkskärmar iaf. Så himla viktiga är inte de där sista hektona.

Går utmärkt att installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

15kg är tungt för en cykel, oerhört mycket roligare att cykla på en lätt och rapp.

XXLs cyklar är bra i prisklassen; kör själv en White som pendlingscykel. Det man inte får i den prisklassen är bra rostresistens, men kan du hålla den inomhus och i bästa fall spola av den ibland är det inga problem.

Denna ser bra ut om du hittar den i lager:
https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-acera-2x8-21-svart/p/1179...

Sök efter Hybridcykel eller Gravelcykel annars - en gravel är typ allt man behöver om man inte satsar på en speciell disciplin.

Annars är begagnat inte så dumt. Försök att hitta en med hydraulisk skivbroms om du tänker köra stora delar av året; mycket säkrare med hydraulik i vått.

Tack så mycket! Tror cykeln jag äger idag väger uppemot 18-19kg så jag skulle gärna vilja testa på en lättare.. Problemet med att leta begagnat är också att de "bra dealsen" ofta försvinner direkt och det som finns kvar är överprisat och har legat uppe i flera månader, typ.

Det enda jag saknar med den cykeln är stänkskärmen men det kanske XXL kan sätta fast åt en?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Tack så mycket! Tror cykeln jag äger idag väger uppemot 18-19kg så jag skulle gärna vilja testa på en lättare.. Problemet med att leta begagnat är också att de "bra dealsen" ofta försvinner direkt och det som finns kvar är överprisat och har legat uppe i flera månader, typ.

Det enda jag saknar med den cykeln är stänkskärmen men det kanske XXL kan sätta fast åt en?

Det är väldigt enkelt, och det lär dom gärna hjälpa med

Permalänk
Medlem

XXL monterar alla tillbehör beställda tillsammans med cykeln.

Permalänk
Medlem

biltema har en elcykel för 6000, vet inte om ramen kan vara för liten men iaf ett tips att kolla

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/elcyklar/elcykel-city-26...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibev:

biltema har en elcykel för 6000, vet inte om ramen kan vara för liten men iaf ett tips att kolla

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/elcyklar/elcykel-city-26...

Tyvärr för liten ram för mig. Bor dessutom i ett område med mycket cykelstölder och det känns som om elcyklar är mer stöldbenägna även om det är en billig modell, tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Rekordmedlem

Leta begagnat, du ska dessutom inte cykla särskilt långt så vikt är oväsentligt men lätta cyklar är exponentiellt dyrare än tyngre. Jag hade letat en cykel på begmarknaden med 7-8 interna växlar, dynamodriven belysning, skärmar och pakethållare, brukar synas vettiga standardcyklar i bra skick från 1000 kr och uppåt och finns nog ännu billigare om du kan tänka dig att köpa nått och utrusta själv med vissa nya delar typ framhjul med navdynamo för driftsäker belysning.

Den Kinara du länkade lär annras funka om du ska ha nått nytt, kanske en liten nackdel att den har utanpåliggande växlar om du vill ha så lite service som möjligt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan tipsa om en sida utöver blocket för begagnade cyklar, https://happyride.se/annonser/, om du inte känner till sidan sedan tidigare. Lite mer entusiaster på sidan, kan hitta fina cyklar till bra priser där.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Cykelstölder är väldigt vanliga I studentstäder så jag skulle rekommendera dig och kommer själv att satsa på en begagnad cykel (personligen letar jag efter en CX cyclocross då jag har dubbla pebdlingsavståndet mot dig samt kommer träningscykla på hemvägen också.)

Vill man komma undan billigt med en ny cykel är White AX 290 FF 21 helt okej.

Skrivet av Seziuo:

Av en kompis har jag fått denna nya cykel rekommenderad men vet inte om den är någonting att ha.

För 1000 kronor mer (+200 för eventuell pakethållare) så känns Sonoran Hybrid Street betydligt mer prisvärd.
Flera steg bättre växlar, fler växlar, ett kilo lättare och med hydrauliska skivbromsar. Precis som Kinara har den dock navdynamo, lampa och skärmar som tyvärr saknas på White hybriderna.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Cykelstölder är väldigt vanliga I studentstäder så jag skulle rekommendera dig och kommer själv att satsa på en begagnad cykel (personligen letar jag efter en CX cyclocross då jag har dubbla pebdlingsavståndet mot dig samt kommer träningscykla på hemvägen också.)

Vill man komma undan billigt med en ny cykel är White AX 290 FF 21 helt okej.

För 1000 kronor mer (+200 för eventuell pakethållare) så känns Sonoran Hybrid Street betydligt mer prisvärd.
Flera steg bättre växlar, fler växlar, ett kilo lättare och med hydrauliska skivbromsar. Precis som Kinara har den dock navdynamo, lampa och skärmar som tyvärr saknas på White hybriderna.

Sonoran såg riktigt trevlig ut och hade ju också skivbromsar vilket inte Kinara har. Skivor inte bara bromsar bättre utan cykeln håller sig renare än om man har fälgbromsar.
Det är väl aldrig roligt att laga punkteringar men med skivor är det i alla fall en stor skillnad i hur skitig man blir när man gör det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mrqaffe:

Skivor inte bara bromsar bättre utan cykeln håller sig renare än om man har fälgbromsar.

Cyklar för tillfället MTB med V-broms och utan skärmfästen (man har ju inte fått behålla sina andra cyklar...) och trotts hemarbete så har jag nog aldrig tidigare i mitt liv behövt tvätta en pendlare så ofta som denna, haha.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Cyklar för tillfället MTB med V-broms och utan skärmfästen (man har ju inte fått behålla sina andra cyklar...) och trotts hemarbete så har jag nog aldrig tidigare i mitt liv behövt tvätta en pendlare så ofta som denna, haha.

Ja har man väl upplevt skivbromsar vill man aldrig mer ha fälgbromsar och det av flera anledningar.
Jag har cyklar med både och man blir smutsigt påmind om hur mycket skit fälgbromsar alstrar, jag har faktisk också slitit ut en framfälg, har bromsat den så tunn att det blev ett jack i den som fungerade som ett stämjärn som skar isär bromsbeläggen. Det kunde ha gått illa men nu var det mest otroligt irriterande när det hände för jag ramlade inte utan fick bara linka hem med ett ocyklingsbart framhjul. Bytte fälg till navet så var man igång igen...
Funderar dock på att byta till skivbromsgafflar på de 2 cyklar jag har som jag relativt regelbundet använder som har fälgbroms.
Jag gillar inte heller trampa bakåt pedalbromsar vilket jag har på 2 använda cyklar, den ena av dem har även fälgbroms bak men en har bara trampa bakåt broms och den är tyvärr rolig att cykla på i övrigt men jag blir aldrig vän med bakbromsen, det är ju nära på trafikfarligt för dels råkar man tjuvbromsa ibland men det är ju också svårare att cykla när man inte alltid kan placera pedalerna rätt när man ska över hinder eller starta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@mrqaffe Tur att du inte vurpade! Väldigt läskigt när sånt händer.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|