Snabbkoll: Vilken webbläsare använder du primärt på datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

kör en äldre version av firefox (stängde av uppdateringar -- märkte att den bara blir sämre med tiden)

funderar på byte till nya edge. skulle nog sakna några plugins dessvärre

Jag har inte provat själv men fick tips om Firefox esr. den kan du prova kanske. Men det går inte installera den samtidigt som den vanliga (de krockar) så kör på en maskin där du inte har Firefox installerad innan och prova.

Nya Edge är riktigt snabb och bra. Vad är det för plugin du kommer sakna?

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothdeus:

"Nya" Edge.
Som Chrome utan bloat.

I mina ögon är alla webbläsare baserade på chromium samma sak oberoende vilket namn som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

I mina ögon är alla webbläsare baserade på chromium samma sak oberoende vilket namn som används.

Håller med här - enda skillnaden mellan dem är att man kan välja olika webbläsare beroende på var man surfar för att "lura" tredjepartscookies litet. Hjälper inte helt, men ändå. "If you can't convince them, confuse them".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det inte på sin höjd bara någon enstaka knapp i verktygsfältet som skiljer?

Inte använt en ny setup av Edge på länge men om jag minns rätt så var default att den frågade vart filer skulle sparas, att flikar skulle sparas när man stängde och att Bing var sökmotor (chockerande!)
Sen skulle man välja hurdan "upplevelse" man ville ha på sin ny flik sida, om den skulle vara Inspirerande eller hur det var.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Edge av den enkla anledningen att skiten inte verkar gå att avinstallera och jag vägrar ha två webbläsare installerade

Har du testat detta? Jag vet inte om det funkar men du kan ju få bli försökskanin om du vill
https://www.techradar.com/how-to/how-to-remove-microsoft-edge...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Diverse varianter på Firefox. För tillfället Librewolf. Men det går kanske lite för all-in på säkerhetsinställningar för att passa de flesta användare; då lite väl många vanliga webbsidor fungerar dåligt. Även om det i många fall också är webbsidans fel.

Verktyget "about:config" är bara för roligt för att mista.

Permalänk
Medlem

Chrome tvingade in mig i nån vidrig jävla tab overview som kan dra åt helvete! Bytte allt till Firefox!

Permalänk
Medlem

Edge efter att dom gick över till Chromium, använd Chrome lång lång tid, men tycker man får sprida ut sig lite, inte ge all info till Google.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Firefox blev min huvudsakliga webbläsare med 1.5, innan det var det dock lite vilda västern.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem

Icecat
Lite problem med memoryleaks och gammal version, men litar mer på denna en någon annan browser.
GNU har inte sålt ut sig ännu såvitt jag vet?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Edge med anti-tracking satt till "strict". Hela min webbsurfarupplevelse blev typ en miljon gånger snabbare.

Edge är nog bäst idag. Chromium i botten och hur mycket antitracking som helst. Stor skillnads från Googles Chrome-läsare.

Firefox är trevlig, men det är alltid nåt som ska dryga sig.

Sen gillar jag att Edge finns skrivet till M1-mac också, och allt synkas mellan Windowsdatorn och laptopen. Alla chrome-tillägg funkar i Edge, förutom dom egna.

Jag trodde nog aldrig att Microsoft skulle gå om Google och Mozilla på webläsarfronten, men här är vi!

På mobilen är det Safari, den enda vettiga webläsaren egentligen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Firefox med…
… dessa inställningar: Firefox inställningar
… dessa tillägg: Nordpass, ExpressVPN och Decentraleyes.
Att tänka på om tillägg i webbläsaren, de har full tillgång till vad du gör, så lite kluven till att använda tillägg, men det handlar om tillit i slutändan.
… denna sökmotor (som jag testar för tillfället): Qwant.
Mer om sökmotorer finns det här, Sökmotorer

G-Chrome, Edge, Vivaldi och Opera användare se hit!
Här kan man läsa mer om vilka webbläsare som respekterar och inte respekterar din privata sfär:
Webbläsare

Och för att surfa säkrare, surfa med VPN:
Varför VPN

Tycker Tom sammanfattar VPN rätt bra. Vill du undvika geoblocking, att din isp ser din trafik, komma åt t ex företagsresurser, komma runt censur eller sitter på osäkert nät, visst då kan en vpn vara vettigt. Men om inte så flyttar du bara vem som kan se din trafik. Litar du mer på en VPN leverantör eller din isp?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vivaldi
Baserad på Chrome så alla Chrome-addons fungerar.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Fortfarande bara Chrome, ren slentrian.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://youtu.be/WVDQEoe6ZWY

Tycker Tom sammanfattar VPN rätt bra. Vill du undvika geoblocking, att din isp ser din trafik, komma åt t ex företagsresurser, komma runt censur eller sitter på osäkert nät, visst då kan en vpn vara vettigt. Men om inte så flyttar du bara vem som kan se din trafik. Litar du mer på en VPN leverantör eller din isp?

VPN-leverantören behöver inte lagra någon data vilket din ISP däremot måste göra.
Tillitsfrågan är dock relevant.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

VPN-leverantören behöver inte lagra någon data vilket din ISP däremot måste göra.
Tillitsfrågan är dock relevant.

Ja i Sverige åtminstone. Men ja, tillitsfrågan kvarstår. Och en vpn hindrar inte dig från att bli spårad av nätjättarna, de använder inte enbart ip utan går går på massor av datapunkter.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

100% Firefox.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Har du testat detta? Jag vet inte om det funkar men du kan ju få bli försökskanin om du vill
https://www.techradar.com/how-to/how-to-remove-microsoft-edge...

Tack, ska definitivt prova. Är dock inte säker på om jag vill gå tillbaka till Chrome utan ska nog se över andra alternativ först, kanske firefox fastän det känns lite 2005

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nya "Edgeium" är bättre än Chrome, finns ingen anledning att använd Chrome över Edge om du inte måste.

På Android så är dock Edge värdelös, gillar inte interfacet alls så kör Firefox där.

Den är värdelös på pc också, chrome fast med mer telemetri.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

100% Firefox.

Samma här!

Permalänk
Datavetare

Har inget emot Google, använder mängder av deras produkter. Men har av någon anledning aldrig gillat Chrome...

Kör Safari på MacOS, Firefox på Ubuntu och Edge på Windows 10.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja i Sverige åtminstone. Men ja, tillitsfrågan kvarstår. Och en vpn hindrar inte dig från att bli spårad av nätjättarna, de använder inte enbart ip utan går går på massor av datapunkter.

Nu vet jag inte om specifikt nätjättarna (?) skulle lägga dom resurserna men en tredjepart (polis etc) med tillgång till deras loggar skulle antagligen försöka lägga något form av pussel. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Prova Brave!
Bäst av alla jag testat:
https://brave.com/

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Vivaldi.

Körde Opera i många år för att det var den enda webbläsaren som kändes kompetent, bytte till Firefox när Opera blev uppköpta och blev ytterligare en variant av Chrome med annat tema. Bytte till Vivaldi när Tab Stacks implementerades. Passade mig extra bra eftersom Vivaldi drivs av några från det gamla gänget som hoppade av från Opera.

Edit: Många verkar säga vad de kör på telefonen också, jag kör Angelfish där.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Den är värdelös på pc också, chrome fast med mer telemetri.

Är det inte en smula irrationellt att vara orolig för eventuell telemetri men inte ha problem med Google?

Permalänk
Medlem

Ni som kör Chrome bör testa Vivaldi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Nu vet jag inte om specifikt nätjättarna (?) skulle lägga dom resurserna men en tredjepart (polis etc) med tillgång till deras loggar skulle antagligen försöka lägga något form av pussel. =P

Well det funns t ex cookies, reklam, browser fingerprints och mycket annat som används friskt för att kunna erbjuda dig bättre reklam. Mot detta hjälper inte en vpn. Då behöver du en webbläsare eller filter på nätverket som blockerar diverse trackers och en webbläsare som motverkar fingerprinting.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kovu:

Ni som kör Chrome bör testa Vivaldi.

Vivaldi är en trevlig browser men jag skulle inte frivilligt använda en webbläsare som inte är open source.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Vivaldi primärt, andra browsers för specifika användningsområden. Edge är väldigt trevligt för att debugga saker i på Windows exempelvis, och den används också för en hel del företagsspecifika saker på jobbdatorn. På telefonen kör jag dock Chrome, har installerat Vivaldi där med men inte gjort ett seriöst försök att gå över till den.

Jag har läst Vivaldis integritetspolicys och deras dokumentation över vad de samlar in och varför, och är inte det minsta orolig över det. Alla tillägg jag har testat har också fungerat utmärkt, men det behövs inte så många då Vivaldi har mycket inbyggt (som musgester, olika sätt att hantera flikar och så). Alltså har jag bara Ublock Origins och Bitwarden installerat just nu.

Permalänk
Medlem

Kört Brave ett tag nu

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | AIO: Alpenföhn Gletscherwasser 360mm HS | MB: ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570 | GPU: MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X | RAM: Team T-Force Xtreem ARGB 4x8GB (32GB) DDR4 3600 MHz CL14 | PSU: ASUS ROG Thor 850W | SSD: WD Black SN850 Gen 4 SSD 2TB | CASE: Phanteks Eclipse P500A