Anmäl dig till Roborock Challenge!

3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Är lite sugen på att uppgradera från ett AMD 5700 till ett Nvidia 3070, jag undrar bara varför vissa 3070kort vill ha 750W och andra 3070kort vill ha 650W.
Rent logiskt borde ju 650W räcka? Eller tänker jag fel?
Tänkte först ett 3060Ti men det verkar inte va så lönt då det inte är så stor skillnad eller FPS ökning som ett 3070kort.
Någon som kan förklara för mig? Spelar i 1440P
PSU - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Mvh / Mange

Vissa 3070 har högre powerlimit tex topmodeller Strix, Suprim etc. om du inte överklockar och ville klämma ur varenda mhz så duger 650w gott o väl 750w e helt onödigt men tillverkarna vill väl säga hellre för mkt än för lite/precis. Stor skillnad på psu oxå ett 650w noname för 350kr vs 650w evga/corsair guld/platinum för 1000kr+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Vissa 3070 har högre powerlimit tex topmodeller Strix, Suprim etc. om du inte överklockar och ville klämma ur varenda mhz så duger 650w gott o väl 750w e helt onödigt men tillverkarna vill väl säga hellre för mkt än för lite/precis. Stor skillnad på psu oxå ett 650w noname för 350kr vs 650w evga/corsair guld/platinum för 1000kr+

Okej , tack för svaret.
Jag har detta PSU https://www.inet.se/produkt/6902431/seasonic-focus-plus-650w-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Seasonic = bra saker. 3070 bör vara lungt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Duger gott. Bara snabb huvudräkning. System: cpu-mobo-disk-fläktar-rgb trams säg 150-200w beroende va du har, sen 300w för gpu, tror inte ens ett 3070 kan ens komma upp i det 650w och 80% efficency = 520w men PSU med kvalle ger mkt mer än 80% brukar vara närmare 90% = 585w

Permalänk
Medlem

Jag fyndade ett 3060ti från gigabyte, tog det från Asus först men tänkte att gigabyte kanske är tystare med tre fläktar istället för 2.

Fynd är väl ett starkt ord men hösten är på intåg och vill ha ett kort innan dess 😄

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Faaam jag missade detta, igår var enda dagen på veckan jag inte kollade vill ha 3060ti eller 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Seasonic = bra saker. 3070 bör vara lungt.

Skrivet av Dorkchicken:

Duger gott. Bara snabb huvudräkning. System: cpu-mobo-disk-fläktar-rgb trams säg 150-200w beroende va du har, sen 300w för gpu, tror inte ens ett 3070 kan ens komma upp i det 650w och 80% efficency = 520w men PSU med kvalle ger mkt mer än 80% brukar vara närmare 90% = 585w

Tack för svaren , underbart med detta forum
Mvh Mange

Permalänk
Medlem

Fick ett mail idag från netonnet att byta en gammal 3060ti order som låg kvar mot ett annat (LHR dock). Hade glömt att jag ens gjorde den orden då det var säkert över ett halvår sen den las, tänkte uppmana om någon har en sån order kan det ju va intressant att kolla mailen, då det står att hela ordern tas bort om man inte svarar inom 5 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Fick ett mail idag från netonnet att byta en gammal 3060ti order som låg kvar mot ett annat (LHR dock). Hade glömt att jag ens gjorde den orden då det var säkert över ett halvår sen den las, tänkte uppmana om någon har en sån order kan det ju va intressant att kolla mailen, då det står att hela ordern tas bort om man inte svarar inom 5 dagar.

Till samma pris också, eller blev det ett nytt, högre? Vilket kort hade du beställt och vilket blev det istället? Blir det något sämre kort som de erbjuder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Till samma pris också, eller blev det ett nytt, högre? Vilket kort hade du beställt och vilket blev det istället? Blir det något sämre kort som de erbjuder?

Kan väl pejsta från mailet:

En av produkterna som du har beställt finns inte i vårt sortiment och vi beräknar inte heller att få in den igen. Produkten detta gäller är ASUS Geforce RTX 3060TI Dual 8GB Art.nr: 1015569.

Vi har tagit fram ett alternativ som vi vill erbjuda dig istället: 1019347 GeForce RTX 3060 Ti Dual 8GB V2 (LHR). Detta är en av de nya korten som MSI har släppt och heter ”LHR” i namnbeteckningen vilket betyder lower hash rate för ETH-mining.

Vänligen återkom om du vill ändra din order eller om du önskar avboka artikeln. Får vi inget återkommande svar inom 5 dagar, så kommer din order att avbokas.

Står inget om nytt pris, så jag skulle anta att det gamla priset gäller, men det kan jag ju inte vara 100% säker på. Priset vid ordern va 5390:-

Edit: Antar att det är detta: https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-RTX-3060-Ti-GAMING-...

O ja klart det är ett sämre kort då det är LHR, men bortsett från det är det väl samma skit som alla andra 3060ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Tror att valet av övriga komponenter spelar större roll än märket på själva PSU visserligen.
Det finns flera PSU beräknare online som ger en bättre noggrannhet än den väldigt generella siffran som grafikkortstillverkarna anger (som bara är en gissning på vad du har för övriga komponenter i datorn)
T.ex. denna
https://outervision.com/power-supply-calculator
Och den ger att en "normal" dator med ryzen 7 processor kan köra 3070 ti med 550W samtidigt som tillverkarna säger 700W

Permalänk

En snabb fråga. Är det värt att gå från rtx 2060s till ett rtx 3070. Ser att det finns för runt 8k just nu. Eller kan man kanske vänta sig att priserna går ner mer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrik Vikström:

En snabb fråga. Är det värt att gå från rtx 2060s till ett rtx 3070. Ser att det finns för runt 8k just nu. Eller kan man kanske vänta sig att priserna går ner mer?

Tillgången tycks i alla fall öka, så finns väl en chans att priserna börjar gå neråt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Priserna kommer inte gå under 6000 för 3070 (och då pratar vi budget, ventus x2 eller asus dual typ). High end som strix t ex kommer nog lägga sig på kanske 7500. Men när detta sker kan man ju bara sia om, men vänta dig inte så lågt inom detta år. Och kanske fram till att 4000-serien kommer. Tycker du ska titta lite på vilka spel du vill spela, och vad speltesterna visar att du får ut av uppgraderingen. Om skillnaden är från ospelbart/ej roligt till bra på flera spel så kan du överväga det. Och då skulle jag inte fundera så mycket på att spara max 2000 kr för över ett halvårs väntan, men det är jag.

Om du däremot kan spela spelen du redan vill spela, men bara lite lägre inställningar så är det väl skit samma med att uppgradera.

Permalänk

Är ju sugen på att spela lite mer krävande spel. Köpte en ny dator - gpu för det ändamålet. Men har testat lite cyberpunk tex men känner att jag inte får ut prestandan som behövs riktigt så har lagt det på hyllan för tillfället. Finns ju fler spel som man har samma känsla i. Men nu har jag väntat ett bra tag för att se om priserna går ner. Och ett bra 3070 under 8k kanske är det bästa man kan förvänta sig. Priserna kan ju lika gärna gå upp igen. Sen får man väl ett par tusen för mitt gamla med så då svider det inte lika mycket.

Permalänk
Medlem

Jag överväger att slå till på PNY 3070 ti 9k på inet, kan man anta att detta är ett schysst kort ?

Behöver prestanda till G9 skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

Jag överväger att slå till på PNY 3070 ti 9k på inet, kan man anta att detta är ett schysst kort ?

PNY Vad jag förstått det som är samma design som Zotac och Gainward, PNY tillverkar bland annat Quadro korten till Nvidia så de bör väl hålla en ok kvalitet?

Ärligt talat så kommer du knappast märka av skillnad i prestanda, det som spelar roll är ju mer kvalitet på komponenter samt ljudnivå och potentiell coilwhine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivaldi:

PNY Vad jag förstått det som är samma design som Zotac och Gainward, PNY tillverkar bland annat Quadro korten till Nvidia så de bör väl hålla en ok kvalitet?

Ärligt talat så kommer du knappast märka av skillnad i prestanda, det som spelar roll är ju mer kvalitet på komponenter samt ljudnivå och potentiell coilwhine.

Absolut, kylning och ljudnivå spelar absolut roll för min del.

Spännande att PNY gör Quadro korten, har mest tittat på Quadro när jag kollat på laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

Absolut, kylning och ljudnivå spelar absolut roll för min del.

Spännande att PNY gör Quadro korten, har mest tittat på Quadro när jag kollat på laptops

Enda recensionen jag hittat är från techpowerup, men de gav det bra betyg!

https://www.techpowerup.com/review/pny-geforce-rtx-3070-xlr8-...

Sedan kan man ju diskutera om det är värt 8500 då Gainward Phoenix har sålts för 7500 och i princip är samma kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivaldi:

Enda recensionen jag hittat är från techpowerup, men de gav det bra betyg!

Slår nog till, frågan är om jag är lite girig när jag inte köper 3080/3080ti/3090 till min g9 neo xDDDDD

Spelar inte så tunga spel, men känns lite väl tungt att punga ut 16-20k för en gpu

Permalänk
Medlem

Så inte den bästa men inte den sämsta. Kortet är ju inte särskilt snyggt, men 9k för 3070 ti är ju vettigt pris. Och mycket bättre än samma fast bara 3070 för 8500 så klart. Letar ni efter bästa deal utan preferens på modell så kan ni möjligtvis hitta 3070 för en bit under 8000 och 3080 för en bit under 12000 i nutid. Inet har sagt att det kommer ramla in kort nu i närtid, och de hade b la 3070 XC Black för 7199 för någon månad sen så får de just den modellen kanske det kommer för detta pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Så inte den bästa men inte den sämsta. Kortet är ju inte särskilt snyggt, men 9k för 3070 ti är ju vettigt pris. Och mycket bättre än samma fast bara 3070 för 8500 så klart. Letar ni efter bästa deal utan preferens på modell så kan ni möjligtvis hitta 3070 för en bit under 8000 och 3080 för en bit under 12000 i nutid. Inet har sagt att det kommer ramla in kort nu i närtid, och de hade b la 3070 XC Black för 7199 för någon månad sen så får de just den modellen kanske det kommer för detta pris.

Nja, jag skulle hellre betala 500 mindre för i princip samma kort. 3070 Ti drar mer ström och prestandaskillnaden är försummbar, jag skulle definitivt rekomendera 3070 över 3070 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Är lite sugen på att uppgradera från ett AMD 5700 till ett Nvidia 3070, jag undrar bara varför vissa 3070kort vill ha 750W och andra 3070kort vill ha 650W.
Rent logiskt borde ju 650W räcka? Eller tänker jag fel?
Tänkte först ett 3060Ti men det verkar inte va så lönt då det inte är så stor skillnad eller FPS ökning som ett 3070kort.
Någon som kan förklara för mig? Spelar i 1440P
PSU - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Mvh / Mange

Tillverkarna hottar upp rek kraven då de tar in i kalkylen att vissa använder riktigt dåliga agg.
Förut så hade netonnet ett kinamärke vid namnet Xion, du kunde få ett 650w för 400:-.
Egentligen drar de mycket mindre än va de rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivaldi:

Nja, jag skulle hellre betala 500 mindre för i princip samma kort. 3070 Ti drar mer ström och prestandaskillnaden är försummbar, jag skulle definitivt rekomendera 3070 över 3070 Ti.

Respekterar din åsikt, och skulle definitivt säga att 3070 är ett bättre kort än 3070 ti. Om du erbjöds båda korten till samma pris/prestanda så är 3070 ett givet val.

Men faktumet är att 3070 ti är ca 7% bättre (man kan ju kolla specifikt på de spel man vill spela och göra vägandet där).

8500 kr * 1,07 = 9095

Så då är 3070 ti för 9000kr bättre pris/prestanda. En annan aspekt man kan tänka på är marknadspriset, där de i förhållande mot varandra skall skilja 100$ i MSRP. Således ska egentligen 3070 ti vara en tusing mer i pris. De satte 3070 ti mitt emellan 3070 och 3080 i MSRP men prestandan är närmre 3070 så inget man vill göra om priset inte är mer fördelaktigt.

Jag köper strömen dock. Man kan undervolta en del (jag har 1920mhz / 850mV just nu utan att pressa lägsta gräns) men det blir varmare. Har man dålig kylning så att man skulle behöva köpa mer, eller skulle behövt typ uppgradera PSU för att gå upp på 3070 ti är det ju definitivt inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Respekterar din åsikt, och skulle definitivt säga att 3070 är ett bättre kort än 3070 ti. Om du erbjöds båda korten till samma pris/prestanda så är 3070 ett givet val.

Men faktumet är att 3070 ti är ca 7% bättre (man kan ju kolla specifikt på de spel man vill spela och göra vägandet där).

8500 kr * 1,07 = 9095

Så då är 3070 ti för 9000kr bättre pris/prestanda. En annan aspekt man kan tänka på är marknadspriset, där de i förhållande mot varandra skall skilja 100$ i MSRP. Således ska egentligen 3070 ti vara en tusing mer i pris. De satte 3070 ti mitt emellan 3070 och 3080 i MSRP men prestandan är närmre 3070 så inget man vill göra om priset inte är mer fördelaktigt.

Jag köper strömen dock. Man kan undervolta en del (jag har 1920mhz / 850mV just nu utan att pressa lägsta gräns) men det blir varmare. Har man dålig kylning så att man skulle behöva köpa mer, eller skulle behövt typ uppgradera PSU för att gå upp på 3070 ti är det ju definitivt inte värt det.

Du förklarade det hela väldigt bra här, var ungefär det jag ville framförhålla men han inte riktigt med det på kafferasten. Båda korten är bra, men diffen mellan ett 3070 och 3070 Ti är relativt liten om man jämför med prestandan på ett 3080. Nu då de ligger så nära varandra i pris är ju självklart båda vettiga alternativ.

Permalänk

Någon som hört om någon fått sitt EVGA GeForce RTX 3080 XC3 ULTRA HYBRID GAMING 10GB levererat? Beställde mitt den 23/1 och gick från reserverad till bekräftad för nån dag sen på Dustin. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

3070 ti har väldigt lite minne för ett grafikkort som kostar så mycket. Det kanske kan bli ett problem eftersom du spelar med en högupplöst skärm.
Fast 3070 ti verkar inte har så mycket problem med 4k och G9's upplösning är lägre än 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasNilsson_:

Någon som hört om någon fått sitt EVGA GeForce RTX 3080 XC3 ULTRA HYBRID GAMING 10GB levererat? Beställde mitt den 23/1 och gick från reserverad till bekräftad för nån dag sen på Dustin. 😅

Nej, inte ett ljud. Känns som att Dustin har haft väldigt få kort till salu de senaste månaderna.

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Nej, inte ett ljud. Känns som att Dustin har haft väldigt få kort till salu de senaste månaderna.

Okej, tänkte jag va smart som beställde lite ovanligt kort som då var dyrare än snittet. Men får sitta och vänta snällt som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasNilsson_:

Okej, tänkte jag va smart som beställde lite ovanligt kort som då var dyrare än snittet. Men får sitta och vänta snällt som alla andra.

Vad beställde du det för?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233