Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det lönt att köpa PS5-versionen av spel som även säljs för PS4? Har sett att PS4 spelen ska gå att "konvertera" till PS5 men finns det några nackdelar med detta? Oftast är väl PS4 versionen av spelen billigare tänker jag?!

Det beror helt på spelet.

Ghost of Tsushima Directors Cut och Judgment har inte en fri uppgradering och FF7 Remake saknar DLCn i PS4-versionen. För att nämna några av undantagen. Finns listor på spel som har gratis uppgradering, här är en av många: https://www.pushsquare.com/guides/ps4-to-ps5-all-games-with-c...

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Ett litet tips om man är sugen på köpa en till kontroll så har Power just nu både den svarta och röda kontrollen för 639 kr (även vit för samma pris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GravadLax:

Finns det någon lista någonstans vilka ps4 spel som går att uppdatera till ps5? Samt ifall det kostar pengar eller inte?

Går det även att skippa uppdateringen och köra på ps4 versionen eller vad man ska säga? Om man ex inte vill betala för uppdateringen.

Har precis lyckats få tag på ett Playstation 5 och har i princip hela ps4 utbudet att ta mig igenom då jag aldrig ägt någon ps4.

Finns de andra nackdelar att köra ps4 spel i ett ps5?

Du kan spela ps4 versionen om du vill. Vill man t ex spela flera men har bara extra ps4 kontroller så måste man se till att köra ps4 versionen. Men förutom det är det mest bara nackdelar att köra ps4 version. Oftast är uppdateringen gratis, om det finns någon.

Permalänk
Medlem

Mellan 19 till 30 augusti är det 50% rabatt på Playstation Plus, dock endast för dem som inte har en aktiv prenumeration. 310 kr för 12 månader. Kombinera med presentkort på https://partner.getgifted.com/se/ och få det för 248 kr.

Kommer aldrig vara billigare än såhär. Väldigt trist att de håller borta befintliga abonnenter men detta är kanske mer riktat åt de som inte brukar använda PS Plus.

Permalänk

Tack för alla svar angående PS4 spel på PS5. En sak till. De spel som erbjuder "high resolution mode"... går detta att aktivera även på en 1080p-TV så att den högupplösta bilden skalas ned till 1080p? Eller är man låst till att spelet bara kan renderas i 1080p?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar angående PS4 spel på PS5. En sak till. De spel som erbjuder "high resolution mode"... går detta att aktivera även på en 1080p-TV så att den högupplösta bilden skalas ned till 1080p? Eller är man låst till att spelet bara kan renderas i 1080p?

Det låter som en funktion som i så fall måste finnas i din TV. Har inget med PS5an att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt renderar spelet i hög res sen skalar den ner till 1080p för att skapa en skarpare bild. På PS4 Pro heter de supersample mode. Tror ej de finns som alternativ på PS5, möjligt att det bara är på som standard.

Permalänk
Medlem

Spelen renderas i samma upplösning oavsett i vilken upplösning ps5 sedan skickar ut det. Så det renderas i högre och skalas sedan ner till 1080p ja.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Om jag minns rätt renderar spelet i hög res sen skalar den ner till 1080p för att skapa en skarpare bild. På PS4 Pro heter de supersample mode. Tror ej de finns som alternativ på PS5, möjligt att det bara är på som standard.

På PS5 ska du kunna växla mellan performance mode och high res mode precis som på PS4 pro. Men osäker på om den erbjuder det om skärmen/TVn bara har en upplösning om 1080p?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

På PS5 ska du kunna växla mellan performance mode och high res mode precis som på PS4 pro. Men osäker på om den erbjuder det om skärmen/TVn bara har en upplösning om 1080p?

Alla alternativen i spelen finns att välja även med en 1080p TV. Enda undantaget är 120hz lägen som kräver 120hz TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Hur kombinerar jag för att få det för 248kr? Lite trög här 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Hur kombinerar jag för att få det för 248kr? Lite trög här 😅

Du måste köpa antingen ett presentkort värt 500 i store (400 kr på getgifted), eller köpa 3 st 300 kr presentkort (240 kr på getgifted, får lägga till 10 kr i efterhand). Så lite komplicerat är de haha, jag köpte ett 500 kr presentkort som jag betalade 400 kr för. Sedan la jag in det, betalade 310 från Store plånboken. Har 190 kr kvar i plånboken efter köpet till något annat, troligen Ghost of Tsushima directors cut imorgon.

Edit: fel kostnad

Permalänk
Skrivet av Entash:

Du måste köpa antingen ett presentkort värt 500 i store (350 kr på getgifted), eller köpa 3 st 300 kr presentkort (240 kr på getgifted, får lägga till 10 kr i efterhand). Så lite komplicerat är de haha, jag köpte ett 500 kr presentkort som jag betalade 350 kr för. Sedan la jag in det, betalade 310 från Store plånboken. Har 190 kr kvar i plånboken efter köpet till något annat, troligen Ghost of Tsushima directors cut imorgon.

Det är väl 400kr för ett 500kr presentkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Det är väl 400kr för ett 500kr presentkort?

Haha japp tänkte fel, black friday förra året hade de 30% rabatt, då köpte jag för 350 kr. Men de blir fortfarande 248 kr för abonnemanget iallafall.

Permalänk

Går det begränsa olika användare på något sätt? Jag tänker om ungarna skulle sätta i GTA skivan elle något annat våldsamt spel så går de inte installera / spela om det finns installerat på min användare?

Går det sätta lösenord för logga in på användare?

Permalänk
Medlem

Ghost of Tsushima Directors cut ute nu. 319 kr för att uppgradera från PS4 versionen. Ska själv avvakta och se vad nya DLCn innebär men om det är lovande och ger många speltimmar kommer jag ändå överväga det. Men 319 kr är en del, särskilt när jag betalade 349 kr för PS4 skivan.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att ladda ner just den nu. Givet eftersom spelet är underbart och förutom alla fördelar att få PS5-version så verkar nya ön grym.

Betalade med Gifted så det kostar inte ens futtig 319:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Jag håller på att ladda ner just den nu. Givet eftersom spelet är underbart och förutom alla fördelar att få PS5-version så verkar nya ön grym.

Betalade med Gifted så det kostar inte ens futtig 319:-.

Är där något man ska tänka på när man uppgraderar? Med sparfil och så.
Har installerat skivan precis. Har dock sparfilen i PS+ molnlagring.

Man ska inte välja PS4 uppgradering antar jag?

Permalänk
Medlem

Nä, du ska välja den för 319:-. Jag startade spelet och när man är i menyn kan man trycka fyrkant så kommer man till rätt version i storen.

Permalänk
Inaktiv

Sevärd:

Förvänta er inga stora förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GravadLax:

Går det begränsa olika användare på något sätt? Jag tänker om ungarna skulle sätta i GTA skivan elle något annat våldsamt spel så går de inte installera / spela om det finns installerat på min användare?

Går det sätta lösenord för logga in på användare?

Alldrig använt funktionen skälv, men det fins "föreldrarspär" i inställningarna på ps5 och 4 för ditt konto, men även om du skapar ett eget konto till barnet, så ska du kunna göra det till ett underkånto till ditt och det sätts en åldersgräns ut efter åldern på barnet ni skriver in.

Det kan dock ställa till lite problem senare när tillexempel sånen på 15år får spela gta för er men då inte kan det för han är för ung fortfarande.

Men som sagt! Jag är inte helt hundra på hur de fungerar då jag alldrig skälv använt de.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

En fråga. Har någon här varit med om att en mindreårig gjort ett otillåtet köp och lyckats få återbetalning på det köpet? Har Sony Svensk kundsupport, eller är det endast Engelsk support via mail som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Ghost of Tsushima Directors cut ute nu. 319 kr för att uppgradera från PS4 versionen. Ska själv avvakta och se vad nya DLCn innebär men om det är lovande och ger många speltimmar kommer jag ändå överväga det. Men 319 kr är en del, särskilt när jag betalade 349 kr för PS4 skivan.

319kr låter svinmycket.
Hur stor del av det är DLC och hur mycket är ps5 patch egentligen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

319kr låter svinmycket.
Hur stor del av det är DLC och hur mycket är ps5 patch egentligen?

DF tog knappt upp DLCt utan istället mer de tekniska förändringarna eller snarare bristen på dessa. Hoppas att den nya ön tillför mer än vad uppdateringen gjort rent tekniskt.

Utan DLCt borde uppdateringen varit gratis.

Permalänk
Medlem

Tror Push Square skrev 17h för DLC. Jag tycker det är värt uppgraderingen mest för nya ön. Tycker man 319:- är mycket kan man ju fortsätta på PS4-versionen och spela nya ön för 208:- (tror jag det är). 319:- är typ tre öl på krogen och dom tar slut mycket fortare än 17h…

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sevärd:

https://www.youtube.com/watch?v=aazhh4KT6Eg

Förvänta er inga stora förändringar.

Svårt val, 300kr är "mycket" för rätt lite content, samtidigt är det bara 2 flaskor vin...

Edit: Fick bli ett köp. Kommer annars fundera en massa medan jag håller på att spela PS4-versionen som jag bara är 3-4 timmar in i.

Permalänk

Har inte ägt ett playstation sedan ps2, behöver lite speltips.

Nuvarande listan:
God Of War
Bloodborne
Spider man
Spider man miles
The last of us remastered
The last of us part 2
Demons souls
Dark souls remastered + 3
Ghost of Tsushima
Red dead redemption 2

Något annat måste? Gillar allt möjligt, gärna likt det ovan dock. Skippar gärna CoD osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

En fråga. Har någon här varit med om att en mindreårig gjort ett otillåtet köp och lyckats få återbetalning på det köpet? Har Sony Svensk kundsupport, eller är det endast Engelsk support via mail som gäller?

Har inte personlig erfarenhet av Sonys support, så vet inte om den är svensk eller engelsk.
Men en kompis råkade ut för att hans lillebror köpte AC Valhalla digital edition, men kompisen hade redan spelet på skiva och hade lirat typ 40h.
Han skickade till och med in bild på sitt fysiska exemplar och förklarade vad som hade skett.
Men supporten vägrade göra ett återköp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrimango:

Något annat måste? Gillar allt möjligt, gärna likt det ovan dock. Skippar gärna CoD osv.

Returnal
Ratchet & Clank
Astro's Playroom
Persona 5 Royal
Uncharted 4
Death Stranding
Horizon Zero Dawn
Immortals Fenyx Rising

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk

Om man beställer en PS5:a på webhallen/Inet/netonnet osv, kommer det direkt "hem" eller kan man hämta ur det där mna hämtar ut paket? Är inte så jättesugen på att ha ett paket utanför dörren när nästan vem som helst kan stjäla det när man är på jobbet