Diablo II: Resurrected – betatestet är igång!

Permalänk
Medlem

Det höll två timmar för mig och var ju ganska nostalgiskt under den första. Sedan fick man allt mer förståelse för de som fuskade för 20 år sedan. Har man ett liv vid sidan om så betalar sig liksom inte grinde'andet, som lätt tredubblas av föråldrad spelmekanik som man borde kunnat fila lite på om man nu ska ta så mycket betalt.

Det skulle kanske smaka med ännu en vända i Titan Quest istället.

Detta omdöme ska dock ses ur enspelarperspektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det höll två timmar för mig och var ju ganska nostalgiskt under den första. Sedan fick man allt mer förståelse för de som fuskade för 20 år sedan. Har man ett liv vid sidan om så betalar sig liksom inte grinde'andet, som lätt tredubblas av föråldrad spelmekanik som man borde kunnat fila lite på om man nu ska ta så mycket betalt.

Det skulle kanske smaka med ännu en vända i Titan Quest istället.

Detta omdöme ska dock ses ur enspelarperspektivet.

Känns lite som att D2R är anpassat för de fanatiker som aldrig slutat spela D2 under de 20 åren. Sånna vill knappt ha några förändringar.

Permalänk
Medlem

En remaster ska ju inte ha game breaking förändringar. Det är ny grafik och eventuellt nån QoL.

Jämför med SC:BW vs Remaster så får du se det är exakt samma spel exkluderat några QoL. Inget i spelet i sig är ändrat, inte ens buggfixar.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mkk:

Det höll två timmar för mig och var ju ganska nostalgiskt under den första. Sedan fick man allt mer förståelse för de som fuskade för 20 år sedan. Har man ett liv vid sidan om så betalar sig liksom inte grinde'andet, som lätt tredubblas av föråldrad spelmekanik som man borde kunnat fila lite på om man nu ska ta så mycket betalt.

Det skulle kanske smaka med ännu en vända i Titan Quest istället.

Detta omdöme ska dock ses ur enspelarperspektivet.

Det beror väl på vad man tycker om spelet. Jag spelade på riktigt (single player, kom till lvl 99) för typ 7 år sedan och ... det var väldigt trevligt faktiskt. Som tidsfördriv alltså. Därför att spelet är så välbalanserat. Titan Quest/Grim Dawn har inte alls samma ... renhet, eller vad man nu ska säga. Det är trevliga spel (jag har faktiskt en lvl 100 i Grim Dawn) men Diablo 2 är bättre tycker jag, på de flesta sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morannon:

Känns lite som att D2R är anpassat för de fanatiker som aldrig slutat spela D2 under de 20 åren. Sånna vill knappt ha några förändringar.

Ja alltså detta är lite komplicerat. Super Mario Bros och Sonic 2 är fortfarande väldigt bra spel; är man fanatiker för att man fortfarande spelar dem? En remaster är som bäst när grafiken är bättre och allt annat är orört. Skulle en remake på t ex Chrono Trigger (eller andra JRPG från den tiden) innebära att man gör något åt behovet av att grinda ihop nivåer till karaktärer? Spelet skulle kanske bli "bättre" men det skulle samtidigt inte vara samma sak riktigt. Diablo 2 är så pass välbalanserat att det enda som egentligen behövs för att göra det bättre än det redan är är ... grafik kanske? Men samtidigt inte ens det, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Något jag hade uppskattat är om det fanns två lägen Classic/D2R.

Classic: Är precis som en remake ska vara och så som spelet verkar vara idag. Man kan uppleva nostalgin och nöta spelet nästan exakt som det gjordes förr fast med modern teknik.

D2R: Mer vågade ändringar i game design, map design och ytterligare balanseringar etc. Jag hade t.ex. inte haft emot nya element hos Act-bossarna eller andra randomiserade svårigheter på vägen. D2 i nytt stuk helt enkelt.

Det hade väl säkert lagt på minst ett år på utvecklingen men jag hade verkligen uppskattat det. Nu kommer jag mest lira igenom det för nostalgin. Men frågan är hur många gånger jag kommer döda Mephisto och Baal innan jag tröttnar. 1, 5, 10 eller fler? Svårt att säga.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Måste nog säga so far att remastern av AgeofEmpire2 var lite mer det jag önskade att diablo2 skulle vara, det vill säga i grunden samma spel men med lite önskade förbättringar (Qol) plus lite nya grejer. Age2 har fått nya lag/kartor/campaign/balans fixar m.m.

Absolut detta är en beta och all tid man la på diablo2 back in The days gör detta väldigt intressant. Men hoppas det kommer lite mer innehåll på något sätt. Men annars inväntar jag köp till den dagen det är en hygglig rea på spelet.
Betan som så är ok, lite delay problem har jag haft men antar det har att göra med servrar som är lite överbelastade, är nästan igenom act 1 med en shapeshifting druid ☺️.

Visa signatur
Permalänk

Till er som är lite bitter över att spelet är för likt det gamla. Det är så det ska vara i en "Remaster" det ni ville ha var en "Remake". Stor skillnad.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Det skulle ju vara riktigt spännande om de släppte en ny expansion (i storleksordningen LoD) till resurrected. Det skulle då jag vara riktigt pepp på :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Så nu får jag anse mig klar med betan. Tror den slutar om 40 min iaf.
Tog ju sin tid att lvla i tombs men, de blev några gubbar iaf.

Permalänk
Medlem

Det ger mig ångest att jag vet att nån spelar D2.
borde jag spela det då i terapisyfte?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Det skulle ju vara riktigt spännande om de släppte en ny expansion (i storleksordningen LoD) till resurrected. Det skulle då jag vara riktigt pepp på :).

Ja en extra act efter alla år hade ju inte varit för mycket... men grafiken är rätt upphottad o stashen är förbättrad. Tycker att det skulle varit gratis respec av stats o skills. Tycker inte det ger så mycket att alla val låser sig o att man kan få en respec per svårighetsgrad max.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Fast om du har spelat Diablo 2 online de senaste 20 åren, så är det extremt sällan man sett några games alls där folk vill pvpa.
Det är vad jag baserade min kommentar på. Finns det någon som gör det? Självklart! Men hur många? Nu lär det ju inte finnas någon som har exakt statistik på det, inte ens Blizzard själva då jag starkt tvivlar på att dom samlar den typen av info från Diablo 2. Enligt min erfarenhet så är det så extremt sällsynt dock, vi snackar långt under 1%, i bästa fall kanske 1 game på 10,000 eller mest troligt långt färre än så, och det är utan att överdriva. Självklart kan andra ha en annan upplevelse, men som jag nämnde så är det klart vanligaste typen av pvp jag någonsin sett, var när folk använde ett fusk för att döda folk och sno deras gear.

Bättre gear = snabbare kills när du magic findar, plus att det hjälper när du dödar übers. Det är främst där du har en fördel av bättre gear, utöver att bara farma bättre gear för skojs skull. Den mest optimala gearen för PvE är inte alls densamma som för PvP. Den gear som är "högt värderad", är ju just gear för PvE content, så vet inte riktigt vad du pratar om här.

När det kommer till kommentaren om bossar, så finns det ett gäng du kan döda off-screen, innan dom ens syns på din skärm. Du behöver inte använda dig av "moat trick" för att döda bossar på det viset. Fortfarande kan du döda alla bossar inom några sekundrar med hyffsad gear och rätt klass, oavsett om bossen kan se dig eller inte, oavsett om dom kan aggra på dig eller inte, så i slutändan har det ingen större betydelse om du kan döda dom utan att dom aggrar på dig, utöver första dagarna du spelar innan du får ihop hyffsad nog gear för att döda dom snabbt.

Känner samma om dina kommentarer. Låter som att du spelat Diablo 2 i ett par veckor när det kom och inte rört spelet sedan dess?
Jag har spelat i tusentals timmar, spelar det fortfarande nån omgång varje år, och har gjort det sedan det kom ut...
Vet inte alls vart du fått för dig att pvp är alls vanligt på något sätt, eller att pvp gear är det som är värt mest?
Du verkar inte veta att alla bossar kan dödas extremt snabbt, så pass att även om dom aggrar på dig, så hinner dom inte ens göra en attack innan dom är döda, utan att behöva optimal gear eller specc för att göra det.

Med dina argument så borde dom kanske bara behålla 4:3 formatet och 800x600 upplösning, för det kanske finns 2 pers som pvpar som fortfarande spelar på en CRT skärm och det är orättvist att dom andra 5 personerna som pvpar sitter på widescreen skärmar?
Kanske några sitter på en riktigt kass internetupkoppling med 500+ms, en kass dator som endast klarar av 25 fps i spelet, och har endast en fungerande arm dom kan använda. Ska dom då tvinga på 4:3 format, 800x600 upplösning, automatisk 500ms lagg inlaggt, cappa framerate till 25 fps och endast stöda ett fåtal inputs per minut för att simulera någon med en fungerande arm, så att det är rättvist i pvp?

Jag vet att det är ett absurt argument, men ärligt talat, varför begränsa alla med en ultrawide skärm, för att en väldigt liten procent av spelare pvpar ibland? Diablo 2 har aldrig varit en e-sport, kommer aldrig att bli en e-sport, och visst kommer det säkerligen finnas lite fler som pvpar just under alpha/beta/när spelet släpps, många som säkerligen inte ens har spelat diablo 2 som vill testa på det också, men det kommer likt originalet snabbt att dö ut.

Diablo 2 är, och har alltid varit, ett spel med fokus på just PvE, där möjligheten att PvPa finns men ytterst sällan utnyttjas.
Det bör därför vara balanserat för just PvE i fokus.
Det är också så att de blackbars de med en ultrawide skärm kan se på sidorna, är renderad ovanpå spelet.
Det är alltså så att spelet fortfarande renderas i ultrawide, och du kan kasta spells, teleport och annat i det svarta området på skärmen, då barsen är en effekt som ligger ovanpå spelet. Den enda effekt barsen har är alltså att du inte kan se vad som är på skärmen i det lilla området. Vet du vart en boss spawnar, så kan du alltså fortfarande attackera bossen även fast dom är på ytterkanten av skärmen.
Den enda tänkbara effekten detta kan ha, är just i pvp, något som är väldigt ovanligt och inte alls vad spelet är balanserat efter, fokuserat på, eller vad en väldigt stor majoritet av spelarna bryr sig om.
Det är fortfarande väldigt få som har en ultrawide skärm, men misstänker ändå att det är fler personer med ultrawida skärmar som drabbas av detta, än det är folk som pvpar i diablo 2.

Okej, informera mig om vilket gear för PvE det är som är så extremt värdefullt?

Jag orkar helt ärligt inte argumentera mot när du helt uppenbart inte har någon aning om vad du pratar om. Självklart är det fler som spelar PvE, det gör ALLA därför det är så man får gear, enkelt. Men om det nu är en sån betydelselös skara spelare som bryr sig om PvP, hur kommer det sig att blizzard tog bort ultra wide för multiplayer? för att en eller två personer gnällde på forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibit:

Jag tycker nog de mesta utav de du skriver e den största smörja jag har läst.
Skulle inte diablo 2 vara ett pvp orienterat spel ?
Vilken planet är du ifrån om du nu ska ha spelat de i 20 år ?
I princip ALLT har det handla om att finjustera sina föremål för att maxximera sin pvp setup.
Pve har vart grinding för att nå hög lvl och för att finna nya föremål att trada med. Pve i Diablo2 er bara så enkelt. Ingen investerar 100tals timmar för att döda baal 2 sekunder snabbare....
Jag var sj med i sveriges största diablo 2 turnering med prispengar under 2000 talet. 56k modem gjorde att den inte slutade i min favvör då. Långt före den rådande esport genren.
Ultrawide var och är en sjuk fördel pvpmässigt som inte var ett problem under crt tiden
innan 1.05 patchen tror jag de var så förlora man faktiskt exp om man blev pkad*. Men som vanligt när grinolle grinar för blizzard så gjorde de allt så vänligt som möjligt och tog bort detta.
Sj tyckte jag pk var de mest skojjiga i tidig diablo 2.. in i game o röja hela partyt,, skit skoj
De har alltid varit uppe massa pvp games i d2 . Oftast kallas de duels.. Och dessa games ofta e öppna i timmar så dyker de inte upp i listan.

tusen-timmars-mannen har inte en aning vad han surrar om. Han tror att spelet går ut på att döda Ubers, som folk kommer görea dag två efter release med low tier rw's och en shoppad wand med life tap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ja en extra act efter alla år hade ju inte varit för mycket... men grafiken är rätt upphottad o stashen är förbättrad. Tycker att det skulle varit gratis respec av stats o skills. Tycker inte det ger så mycket att alla val låser sig o att man kan få en respec per svårighetsgrad max.

I hell kan du farma 4 olika essences som du cubar, vilket ger token of absolution. Som ger en respec.

Tänk typ orb of regret i PoE. Fast för hela gubben. Så gratis respecs behövs ju inte. Och dessa tokens gillas utav de flesta då de oftast säljs för minst ist styck. Så det är ett bra sätt att farma runor på om man är trött på den vanliga grinden.

Men jag håller med, skulle inte ha något emot om de släppte en expansion framöver. Men det lär inte hända.

Den enda saken jag hade riktigt svårt att komma tillbaka till var inventoryn. Är van vid charm stash som PoD har. Iom att B.net suger p.g.a bottar osv så har jag lirat PoD de senaste 3-4 åren.

PoD är nästan vanilla men med QoL samt map system (inspirerat från PoE)

Så här ser charm inventory ut där. Notera charms fungerar inte i i slottarna där charmsen inte är just nu. I övre raden.
Dvs du har en full inventory för att loota saker så man slipper tpa till staden och stasha var 5e minut.

Har sett mycket på senaste att många vill ha detta, men puristerna säger att "Omg that would be way to overpowered you could just stack charms in the entire inventory"

Men som det fungerar i.a.f i PoD så kan charms endast vara aktiva i nedre delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

I hell kan du farma 4 olika essences som du cubar, vilket ger token of absolution. Som ger en respec.

Tänk typ orb of regret i PoE. Fast för hela gubben. Så gratis respecs behövs ju inte. Och dessa tokens gillas utav de flesta då de oftast säljs för minst ist styck. Så det är ett bra sätt att farma runor på om man är trött på den vanliga grinden.

Men jag håller med, skulle inte ha något emot om de släppte en expansion framöver. Men det lär inte hända.

Den enda saken jag hade riktigt svårt att komma tillbaka till var inventoryn. Är van vid charm stash som PoD har. Iom att B.net suger p.g.a bottar osv så har jag lirat PoD de senaste 3-4 åren.

PoD är nästan vanilla men med QoL samt map system (inspirerat från PoE)

Så här ser charm inventory ut där. Notera charms fungerar inte i i slottarna där charmsen inte är just nu. I övre raden.
Dvs du har en full inventory för att loota saker så man slipper tpa till staden och stasha var 5e minut.

Har sett mycket på senaste att många vill ha detta, men puristerna säger att "Omg that would be way to overpowered you could just stack charms in the entire inventory"

Men som det fungerar i.a.f i PoD så kan charms endast vara aktiva i nedre delen.
https://i.imgur.com/sU5lIpn.jpg

Ja vet att dom finns men tycker inte att man ska behöva grinda för det utan det kunde va som i plugy. Tycker inte det tillför nåt med nuvarande upplägget

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

snart dags då

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200