Fractal Design pausar färska Torrent och återkallar fläktkontrollern

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design pausar färska Torrent och återkallar fläktkontrollern

Nytt kretskort tarvas för att den medskickade fläktkontrollern inte ska riskera att kortsluta, varför försäljning nu stoppas tillfälligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte läsa den här nyheten utan att jämföra med hur Gigabyte hanterar sina exploderande nätaggregat.

Lite skillnad i hur brydd man är över sitt varumärke

Permalänk
Avstängd

bra jobbat fractal

Permalänk
Medlem

Kudos till Fractal Design. Här har Gigabyte mycket att lära.

Permalänk
Medlem

Deras support är riktigt bra, frugan dammsugade upp min power knapp (fråga mig inte hur) , jag kontaktade supporten och efter uppvisas bevis på att jag har köpt chassit skickade dom en ny knapp helt gratis.

Permalänk
Inaktiv

Helt rätt!
Det är så man får både förtroende och återkommande kunder.

Permalänk
Medlem

Fractal verkar titta mer mot Noctua än Gigabyte, hoppas att så många företag som möjligt gör detsamma

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Missat tillfälle att skriva "Det blåser inte upp till storm i chassidjungeln..(pga en korsluten fläktkontroller...)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Fractal verkar titta mer mot Noctua än Gigabyte, hoppas att så många företag som möjligt gör detsamma

Eller bara gör som de allra flesta tillverkare förutom Gigabyte.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt om de kunde skicka produkten utan fläktkontroller. Visst. 9 fläktanslutningar men för dem som kanske klarar sig med 3-4 fläktar och det har ju de flesta moderkort stöd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Eller bara gör som de allra flesta tillverkare förutom Gigabyte.

NZXT ?
Troligen flera som inte hanterar det super bra men skillnaden är väl hur man hanterar när det är media som kollar på det. Amazon har ju flera recalls som inte hanteras super och de har ju nu ett program där de typ friskriver sig med "mutor" för fel på produkter.
Det görs nog alltid en kostnadsanalys, just nu med GN aktiva runt detta är det en fara att inte sköta det bra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Nån som känner för att pinga Gigabytes pr avdelning ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Skulle vara trevligt om de kunde skicka produkten utan fläktkontroller. Visst. 9 fläktanslutningar men för dem som kanske klarar sig med 3-4 fläktar och det har ju de flesta moderkort stöd för.

Är det inte så att det är 5 fläktar i chassit när det levereras.. Då är en fläktkontroller ett bra val att ha med.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Dom senaste 15 åren har jag uteslutande använt Fractal chassi och detta får mig att forsätta. Gillar företag som som står för sina fel och åtgärdar dom!

Permalänk
Medlem

I och med att det är i princip ett pcb med några header på och inget annat så känns det som att deras design hade något ställe det var mindre clearance än vad det borde och att variationerna hos pcb leverantören gjorde att det kunde kortslutas.
Gamers nexus nämde att deras tidigare pwm+voltage kontroller hade samma clearance på headersarna på denna som den gamla (som inte haft problem) så troligvis inte det, men kan vara att denna suppliern (som var någon annan än de brädorna) är sämre på att sätta headersarna rakt.
Lite konstigt att få sånt problem på en så enkel pcb....men som jag tolkade det så var de designade av samma underleverantör så kan varit en miss i kontrollen av deras design.

Bra att de är på och är aktiva iallfall

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi, finns detta utan glas sida så blir nog ett sådant i nästa burk!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UncleDirty:

Snyggt chassi, finns detta utan glas sida så blir nog ett sådant i nästa burk!

Jag hade gärna köpt den vita modellen med heltäckande plåtsida!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Löjligt överprisat men lite ny/omtänk är ju inte helt fel när det kommer till design.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare, stor, nej enorm, skillnad i hur man hanterar fel i sin produkt jämfört med Gigabyte eller NZXT (där riser kabeln till grafikkortet kunde fatta eld).

Stor tumme upp till Fractal Design för att ni inte tvekade en sekund att göra det rätta.

Permalänk
Medlem

Föredömligt av Fractal Design. Det upptäcks fel i produkten och de agerar direkt och tar ansvar för det. Så borde alla göra.

Permalänk
Medlem

Bra!

Sorgligt dock att detta är så ovanligt att Fractal Design för beröm för sitt agerande när de gör det som alla borde göra i sådana här situationer. Men det säger mer om övriga företags ruttenhet än om Fractal designs vettiga agerande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Lite konstigt att få sånt problem på en så enkel pcb...

Kan man tycka men sen have vi ju simpla PCI risers som börjar brinna pga kass design (NZXT var det väl)... och dom är ju bokstavligen talat bara en kontakt förlänging.

Rätt enkelt att bypassa problemet med en fan splitter, de flesta mobo headers klarar väl 2-3 fläktar, men det är ju bra av Fractal att dom inte gör som andra, lol. Hade varit intressant och veta vad det är för nåt "manufacturing" problem dock, på mer teknisk nivå.

Permalänk
Medlem

Trist, men de gör ju iaf rätt när situationen väl uppstått.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Se och lär, Gigabyte

Permalänk
Inaktiv

Snyggt hanterat jämfört med Gigafail. Nöjd så här långt med hanteringen men förväntar mig lite mer av de kvalitetsmässigt framöver. Deras Era, ett snyggt chassi, var tyvärr utöver designen ett dåligt chassi. Men jag vill se de fortsätta testa nya saker också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Snyggt chassi, finns detta utan glas sida så blir nog ett sådant i nästa burk!

Den finns med plåtsida. Dock så verkar det bara vara den svarta modellen om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Fractal Design är bra på sånt här, tumme upp!

Mitt första Fractal-chassi var ett Define R2, och när jag hade problem att få en av USB-kontakterna att fungera så skickade de mig en ny komplett chassifront med kretskort och kablar och allt utan knussel, och fort gick det också. Jag minns hur förvånad jag blev över hur bra service de hade, och uppenbarligen har de fortsatt på det spåret!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fractal och Noctua... riktigt fina produkter och grym support.

Helt klart två favoriter här hemma.

Permalänk
Medlem

Fractal Design visar på hög klass!

Jag har ett Define 7 men detta exemplariska agerande leder nog till ett nytt Torrent inom kort, så får en närstående ärva 7an

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED