Kingston knep 78 procent av marknaden för DRAM år 2020

Permalänk
Melding Plague

Kingston knep 78 procent av marknaden för DRAM år 2020

Kingston intog en försiktig inställning under pandemiåret 2020, något som öppnade för andra att knipa större delen av marknadens tillväxt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köpt corsair till de senaste tre byggena. Vem är det då som levererar? Kollade på datorn i sign, är samsung står det.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av KorvMos:

Köpt corsair till de senaste tre byggena. Vem är det då som levererar? Kollade på datorn i sign, är samsung står det.

Idag finns i huvudsak tre tillverkare av DRAM-kretsar: Samsung, SK Hynix och Micron. Dessa är underleverantörer till Kingston m.fl. som säljer de minnen vi som slutkunder köper.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Idag finns i huvudsak tre tillverkare av DRAM-kretsar: Samsung, SK Hynix och Micron. Dessa är underleverantörer till Kingston m.fl. som säljer de minnen vi som slutkunder köper.

Så Corsair är inte ens top 10 enligt denna lista.
Men Corsair säljer väl kanske endast löst till hemmabyggare som oss. Medans de andra i övre delen på listan säljer till färdigbyggda system och laptops. ?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Budgetbyggen

78% budgetbyggen till laps, det första man petar bort och sätter i riktiga minnesbankar. Kingston har aldrig gjort någon glad bara fått en att grubblande undra var inte skillnaden MER.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att Kingston även tillverkar Corsairs minnen men med en annan klisterlapp?

80% är ju helt galet stor andel, jag trodde det var mer utspritt än så...

Permalänk
Hjälpsam

Har bra erfarenhet av Kingston.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har aldrig ägt ett Kingston-minne faktiskt, enbart kört med Corsair i mina byggen genom åren. Har funderat ibland på att testa köra Kingston eller G-Skill i nästa bygge

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trodde verkligen att marknaden var mer uppdelad än att Kingston stod för så stor del av kakan. Och intressant att de flesta av de som är med på listan är märken man aldrig hört talas om. Var är Corsair, Crucial och G.Skill mfl?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Idag finns i huvudsak tre tillverkare av DRAM-kretsar: Samsung, SK Hynix och Micron. Dessa är underleverantörer till Kingston m.fl. som säljer de minnen vi som slutkunder köper.

Skrivet av medbor:

Betyder detta att Kingston även tillverkar Corsairs minnen men med en annan klisterlapp?

80% är ju helt galet stor andel, jag trodde det var mer utspritt än så...

Artikeln handlar om DRAM-moduler (själva minnesmodulerna som man trycker i sin dator alltså) inte DRAM-chip. Det kanske var precis det du menade, men för säkerhets skull...
Som Jacob skrev så är Kingston (liksom Corsair, såvitt inget ändrats på den punkten) modultillverkare, inte chiptillverkare.

Skrivet av ronz:

Så Corsair är inte ens top 10 enligt denna lista.
Men Corsair säljer väl kanske endast löst till hemmabyggare som oss. Medans de andra i övre delen på listan säljer till färdigbyggda system och laptops. ?

Skrivet av Starric:

Trodde verkligen att marknaden var mer uppdelad än att Kingston stod för så stor del av kakan. Och intressant att de flesta av de som är med på listan är märken man aldrig hört talas om. Var är Corsair, Crucial och G.Skill mfl?

Misstänker att ronz är inne på rätt spår, Kingston har förmodligen stora OEM-avtal. (Om de kan kränga minnesmoduler till några aktörer i stil med Dell, HP, Lenovo så räcker det ju långt).
Sedan är ju "others" totalt en ganska stor klump i listningen, så vi får väl förmoda att de saknade märkena som är populära bland entusiaster (men som väl förmodligen är betydligt mer nischade) är med där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Misstänker att ronz är inne på rätt spår, Kingston har förmodligen stora OEM-avtal. (Om de kan kränga minnesmoduler till några aktörer i stil med Dell, HP, Lenovo så räcker det ju långt).
Sedan är ju "others" totalt en ganska stor klump i listningen, så vi får väl förmoda att de saknade märkena som är populära bland entusiaster (men som väl förmodligen är betydligt mer nischade) är med där.

Jo men Crucial är väl även partner till Dell, och jag har för mig HP också? Borde ju innebära en del volym kan jag tycka...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt säljer nog Kingston mycket till oem-tillverkare.
Dessa är oftast ointresserade av XMP, de kör enligt JEDEC, och de väljer tillförlitlighet framför prestanda, alla dagar i veckan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Betyder detta att Kingston även tillverkar Corsairs minnen men med en annan klisterlapp?

80% är ju helt galet stor andel, jag trodde det var mer utspritt än så...

Det roliga med Corsair är att deras DDR4-minnen används så brett på SweClockers och Sverige i stort, men att de är en marginell om ens existerande spelare i andra länder. Jag vågar sträcka mig så långt som att Corsairs starkaste fäste när det kommer till primärminne är Sverige. Jag och @UndaC kollade upp deras marknadsandelar för ett tag sedan och de låg på något så löjligt som 0,3%, om det inte t.o.m. var lägre än så. Anton kan säkert fylla i mer här.

För att svara på frågan om vem som tillverkar Corsairs minnen vet jag inte. Däremot köper mindre aktörer, som Corsair, färdiga minnesmoduler direkt från kretstillverkarna och sätter på en egen gaming-osande värmespridare. Jag vet faktiskt inte om Kingston säljer vidare färdiga moduler till "konkurrenter".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Oj vad stor andel.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det roliga med Corsair är att deras DDR4-minnen används så brett på SweClockers och Sverige i stort, men att de är en marginell om ens existerande spelare i andra länder. Jag vågar sträcka mig så långt som att Corsairs starkaste fäste när det kommer till primärminne är Sverige. Jag och @UndaC kollade upp deras marknadsandelar för ett tag sedan och de låg på något så löjligt som 0,3%, om det inte t.o.m. var lägre än så. Anton kan säkert fylla i mer här.

För att svara på frågan om vem som tillverkar Corsairs minnen vet jag inte. Däremot köper mindre aktörer, som Corsair, färdiga minnesmoduler direkt från kretstillverkarna och sätter på en egen gaming-osande värmespridare. Jag vet faktiskt inte om Kingston säljer vidare färdiga moduler till "konkurrenter".

Ok, men faktum kvarstår att 80% av alla världens DRAM-moduler säljs alltså med kingston-branding? Det handlar inte om white-label tillverkning... det förvånar mig. Visst att de är stora, men 80% är ju extremt. Det är som Intel för x86...

Men visst har väl Corsair använts flitigt i Sweclockers sommardatorer och liknande? Kanske är lite självuppfyllande

Edit: kollade upp det, samtliga sommar/vinter-datorer kör Cosair-RAM... @JonasT kanske är en mullvad?

Permalänk
Hjälpsam

Dessa värmespridare!
Mina Micron utan värmespridare, ligger just nu på 35 grader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Dessa värmespridare!
Mina Micron utan värmespridare, ligger just nu på 35 grader.

Många kör ju för hög spänning för att nå frekvenserna billigt, då kan värmen bli lite högre, men jag håller med, aldrig själv sett ett behov

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Ok, men faktum kvarstår att 80% av alla världens DRAM-moduler säljs alltså med kingston-branding? Det handlar inte om white-label tillverkning... det förvånar mig. Visst att de är stora, men 80% är ju extremt. Det är som Intel för x86...

Men visst har väl Corsair använts flitigt i Sweclockers sommardatorer och liknande? Kanske är lite självuppfyllande

Faktum kvarstår, ja.

Det blir absolut lite självuppfyllande. Det är väl beprövade minnen som är närmast självklara bland SweClockers medlemmar. Varje gång vi kollar på en dator ligger Corsair också ofta bra/bäst till sett till både pris och tillgänglighet, vilka är två parametrar vi alltid tar hänsyn till så att folk faktiskt kan köpa datorn vi bygger. Så det går väl åt båda hållen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Faktum kvarstår, ja.

Det blir absolut lite självuppfyllande. Det är väl beprövade minnen som är närmast självklara bland SweClockers medlemmar. Varje gång vi kollar på en dator ligger Corsair också ofta bra/bäst till sett till både pris och tillgänglighet, vilka är två parametrar vi alltid tar hänsyn till så att folk faktiskt kan köpa datorn vi bygger. Så det går väl åt båda hållen.

Jag menar bara att det kan påverka en del när verkligen alla kört deras minnen i 10 år, på en av Sveriges största hårdvarusiter. Inget illa menat, och det är ju inget fel på minnena i sig. Bara en intressant anekdot i samband med ditt uttalande om hur små de är

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menar bara att det kan påverka en del när verkligen alla kört deras minnen i 10 år, på en av Sveriges största hårdvarusiter. Inget illa menat, och det är ju inget fel på minnena i sig. Bara en intressant anekdot i samband med ditt uttalande om hur små de är

Jag har själv kört Corsair-minnen i över 10 år, utan att ha varit influerad av Sweclockers sommar-/vinterdatorer. Och jag tycker mig se dem i diverse byggen och recensioner på nätet, alltså utanför Sverige, så jag blev väldigt förvånad att inte se dem representerade. Intressant är det absolut

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag har själv kört Corsair-minnen i över 10 år, utan att ha varit influerad av Sweclockers sommar-/vinterdatorer. Och jag tycker mig se dem i diverse byggen och recensioner på nätet, alltså utanför Sverige, så jag blev väldigt förvånad att inte se dem representerade. Intressant är det absolut

Jo, jag har också använt dem, men de är ju billiga och tillgängliga. Undrar varför de inte slagit på andra ställen i så fall? Kanske någon av distributörerna/grossisterna har en bra deal på dem?

Permalänk
Avstängd

Tror jag har en USB-sticka eller vad det är hemma någonstans som det står Kings'dun på.

Helt klart högsta kvalitet.

Permalänk
Medlem

Skillnad mot här där alla kör corsair.

Jag snor en underbar kommentar som fanns på inet i recensioner till Corsair vengeance lpx; dessa är RAM motsvarigheten till bregott normallsaltat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Skillnad mot här där alla kör corsair.

Jag snor en underbar kommentar som fanns på inet i recensioner till Corsair vengeance lpx; dessa är RAM motsvarigheten till bregott normallsaltat.

Så hårda att man alltid knäcker moderkortet när man ska sätta i dem?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur man ska tolka denna statestiken, men jag är ju kille och vi tror nästan inte på nåt om vi inte gjort det själv, men bland mina polare som spelar på datorn är klart medvetna om vad som finns i datorn, men jag har polare som inte spelar och när jag kommer hem till dem och ser en sladdrig bulkmus som jag hälst inte vill ta i!!! Så visst är man nördig hade jag frågat vad dem har i lådan hade de tittat på mig som jag kom från en annan planet!!!! Vi som vet vad som finns i lådan kanske är i minoritet 0.3% har alltid kännt mig utanför ensam och övergiven undrar om det finns bidrag eller stödgrupp alltid kännt mig sååååå ensam med mitt blinkade 26milijoners färgbygge som samlar hela bostsdens damm i en liten hög vid lådan...

Permalänk
Medlem

Lite sjukt att ett ända bolag har så stor del av marknaden. Det jag tror många missar är nog att Kingstone har nog inte så många av hp, Dell osv när det kommer till desktop och laptops utan är nog snarare på workststion och servrar en stor del av deras andel ligger hos.

Skrivet av Ricerunner:

Så hårda att man alltid knäcker moderkortet när man ska sätta i dem?

Asså denna.!!! XD led av detta i flera år tills jag provade bregott Mellan ^^ bästa av två världar!

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Kan det vara lite som med Apple iPhone skärmar. Att de ber Samsung tillverka dem efter deras egen design?
Så Kingston ska mer bara ses lite som TSMC?

Liknande förekommer mycket i världen. Jag stod nyligen i en butik och hörde folk diskutera vilken butik som hade bäst produkt av en viss typ. Där jag hade svårt att ålla mig för skratt, när jag har varit på fabriken som tillverkar åt de alla, men nästan bara sätter olika etiketter på flaskorna.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Edit: kollade upp det, samtliga sommar/vinter-datorer kör Cosair-RAM... @JonasT kanske är en mullvad?

God tillgänglighet och bred spridning hos många olika svenska ÅF är några av faktorerna som gjort Corsair till något av ett stående inslag på minnesfronten gällandes vinter/sommardatorerna. Sen har de generellt sett också träffat en ganska fin pris/prestanda-bild, där exempelvis Kingston oftast haft betydligt mer konservativa timings vid given prislapp/minneshastighet.

Permalänk
Medlem

Bara för att dom har 78% av marknaden betyder det inte automatiskt att dom har 78% av den svenska marknaden också. På liknande sätt som Android är störst % sett världen över, men i väst är det nog Apple som vinner om jag får gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Trodde verkligen att marknaden var mer uppdelad än att Kingston stod för så stor del av kakan. Och intressant att de flesta av de som är med på listan är märken man aldrig hört talas om. Var är Corsair, Crucial och G.Skill mfl?

Jadu, jag tror nog att systemtillverkare (Dell, HP, Lenovo etc) levererar något fler moduler jämfört med de som bygger system löst eller säljer direkt till slutkund (Corsair, Crucial etc).

Menar bara, visst, Corsair kanske är störst i skandinavien för oss som bygger eget, men det är inte ens en spott i havet mot antalet system som levereras av Dell, HP etc mfl som mer eller mindre uteslutande kör Kingston

(Dell levererade 12.1 miljoner enheter bara under Q1/2021 (https://www.statista.com/statistics/298943/pc-shipments-world...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen