Amazons samma dag-leverans till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag trodde det generellt ansågs vara PostNord som är problemet

Ja de får oförtjänt mycket skit.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Kan nog kanske bli så att jag handlar på Amazon när det är något jag verkligen vill ha så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Någonting säger mig att dina doft-suddisar från Kina med fri frakt inte är särskilt prioriterat jämfört med paket som PostNord faktiskt får betalt för att leverera.

Postnord får ju mer betalt för Kina paketen med 75:- expiditionsavgift + momsen som väl går till staten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ortovox:

Postnord får ju mer betalt för Kina paketen med 75:- expiditionsavgift + momsen som väl går till staten.

Det ska göras en importdeklaration på försändelsen, det är det de tar betalt för så de tjänar nog inte mer på dem utan det kostar att hantera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag får säga att jag är över förväntan positiv till Amazon och har nog handlar mer här i år än många andra butiker med totalt 13 beställningar än så länge.
För min del så har leveranserna gått snabbt överlag, speciellt om man ser till att köpa sådant som fraktas från Amazon.
Sen så är det skönt att slippa avgifter när man beställer mindre saker som lcd, arduinos osv till mina projekt som jag annars köpt från Kina.

Att jag är mer nöjd än många folk verkar va här på Swec är nog för att det jag köpt minst av är datorgrejer de är ju oftat helt åt skogen prissatta. Det har endast blivit en Unifi UDM-pro router och ett Asrock X300 sen är resten saker som svetshjälm, excenterslip, kablar, 3d printer grejer osv

Och har man handlat mycket på Aliexpress så är man van vid att man måste dubbelkolla texten noga så man verkligen beställer det man tror och bara tror att man kommer få det man ser på bilderna

Permalänk
Medlem

Över min döda kropp att jag beställer något från Amazon. De har pissiga slavavtal för anställda, osäkra garantiförhållanden samt tvångsavtal för mindre butiker.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska göras en importdeklaration på försändelsen, det är det de tar betalt för så de tjänar nog inte mer på dem utan det kostar att hantera det.

Ja det har du ju rätt i men samtidigt så undrar jag om det inte bara är en ursäkt för att ta betalt för frakten som subventioneras från Kina och skrämma bort 90% av beställningar med krims krams . Tycker att importdeklarationen borde vara det minsta jobbet i kedjen efter vad man sett, ta ett halvkasst foto släng på 25% moms på deklarerat värde, de ska ju ta en minut att göra .

Ingen här som jobbar med detta som kan berätta?

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans att de skulle fungera hit upp till norra delen av Sverige, jag har aldrig fått hem ett paket snabbare än 2 arbetsdagar.

Permalänk
Medlem

Varför så bråttom? Jag nöjer mej med leverans inom två veckor för inrikes beställningar. Behöver jag någonting akut så besöker jag en lokal handlare och köper över disk.

Skrivet av SiD:

Avstånde enligt google maps
Eskilstuna - Örebro 91,1km ...
Så att säga att det endast sker till Stockholm pga det geografiska läget är skitsnack. ...

Du glömmer att paketen skickas via någon terminal, i Postnords fall troligtvis Tomteboda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska göras en importdeklaration på försändelsen, det är det de tar betalt för så de tjänar nog inte mer på dem utan det kostar att hantera det.

Om deras hantering kostar ens tio procent av den avgiften har de mycket allvarliga brister i den processen. Nä, det är en ockeravgift som enbart är till för att pumpa in pengar i det blödande företaget. Det kan knappast ta ens en minut per försändelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om Amazon har lager var 10:e mil i hela Sverige kan det funka. Men de har väl bara ett lager, som väl ligger i nån avkrok i Västmanland?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Dessutom som en sista passus. "Ekonomifakta", ägs av Svenskt Näringsliv. Kan ju vara så att det är vinklat. Vet själv att det är svårt att hänvisa till oberoende men jag försöker själv hänvisa till förhållanden om/när jag länkar.

Jag är verkligen inte fan av Svenskt Näringsliv, men Ekonomifakta har bra visualisering av officiella siffror. Underlaget finns ju hos SCB men tja, inte så överskådligt: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/offen...

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna
att automatiskt kalla andra "nedlåtande" för lantisar bevisar lite vad jag lite ironiskt menade

Äh, jag som gjorde lite fel när jag citerade dig och svarade sedan mer allmänt kring gnäll från lantisar (obs! Inget fel på att vara lantis, snarare tvärtom, så inget försök till att låta nedlåtande från mitt håll).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Jag har i alla fall lyckats få leverans samma dag från Inet i göteborgsområdet gratis med både Budbee och Instabox så tycker inte riktigt det är såå häpet. Lite oklart när och vad man måste beställa för att det ska vara möjligt men har fått grejerna samma dag flera gånger.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bimbim:

Jag är verkligen inte fan av Svenskt Näringsliv, men Ekonomifakta har bra visualisering av officiella siffror. Underlaget finns ju hos SCB men tja, inte så överskådligt: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/offen...

Deras siffror stämmer absolut, men deras slutsatser är inte sällan väldigt vinklade. Sen känns hela namnet lite bedrägligt, "Näringslivets Ekonomifakta, förkortat Ekonomifakta" enligt de själva, fin förkortning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Jag har i alla fall lyckats få leverans samma dag från Inet i göteborgsområdet gratis med både Budbee och Instabox så tycker inte riktigt det är såå häpet. Lite oklart när och vad man måste beställa för att det ska vara möjligt men har fått grejerna samma dag flera gånger.

Om det bara handlar om att erbjuda leverans med bud för utvalda orter så är det ju snarare att de kommer ikapp övriga handlare, ja.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag är verkligen inte fan av Svenskt Näringsliv, men Ekonomifakta har bra visualisering av officiella siffror. Underlaget finns ju hos SCB men tja, inte så överskådligt: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/offen...

Problemet är ju att de kan välja att presentera statistik på ett sätt som gynnar deras agenda. Alltid det som är faran med statistik, man vet inte om man får tillgång till precis all data eller utgångspunkten för insamlandet av datan. Den senare kan ha väldigt stor betydelse för hur resultatet blir. Inte en chans att Svenskt Näringsliv lägger fram siffror de inte vill ska komma fram på sin egen sajt, som ett exempel. De presenterar sådant som passar deras agenda och inget annat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Problemet är ju att de kan välja att presentera statistik på ett sätt som gynnar deras agenda. Alltid det som är faran med statistik, man vet inte om man får tillgång till precis all data eller utgångspunkten för insamlandet av datan. Den senare kan ha väldigt stor betydelse för hur resultatet blir. Inte en chans att Svenskt Näringsliv lägger fram siffror de inte vill ska komma fram på sin egen sajt, som ett exempel. De presenterar sådant som passar deras agenda och inget annat.

Du menar man kan presentera data på ett så vis att man ger en felaktig bild? Njaee, vet inte om jag tror på dig 😉

Källa

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Inte ens om Amazon lovade att mina beställda varor skulle levereras inom en timme skulle jag få för mig att beställa något från det skitföretaget.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Du glömmer att paketen skickas via någon terminal, i Postnords fall troligtvis Tomteboda.

Observera att Tomteboda postterminal är nedlagd. Sitter det inte fortfarande ett stort anslag på väggen om att fastighetsägaren letar efter en ny hyresgäst?

Brev till Stockholm går via Årsta postterminal (södra Stockholm) eller Rosersbergs postterminal (norra Stockholm). Paket till Stockholm går via Segeltorps postterminal (södra Stockholm) eller Veddesta postterminal (norra Stockholm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Du menar man kan presentera data på ett så vis att man ger en felaktig bild? Njaee, vet inte om jag tror på dig 😉

https://i.ibb.co/0KW4pHd/image.png
Källa

Det, plus att det nästan aldrig är så enkelt som att det finns ett sätt att operationalisera ett komplext förhållande. Här rörde det sig ju om det kommunala utjämningssystemet som bevis på att pengar flödar ut ur Stockholm, vilket abstraherar bort både en hel del ekonomisk aktivitet genom fokuseringen på skattekraft, och nästan alla förutsättningar för den ekonomiska aktivitet som ändå mäts. Typ naturresurser, till exempel - en stor del av den ekonomiska bärkraft som byggs i Stockholm baseras ju på input från andra delar av landet.

Därmed inte sagt att Stockholm är en igel på Sverigekroppen. Bara sagt att man kan påvisa båda delar beroende på vilken variabel man låser fast sig vid, helt utan kreativa presentationstekniker.

Permalänk
Medlem

Jag är splittad i det här dels för man måste se det från olika vinkar.

Som konsument är det riktigt bra, snabb frakt kan man ju inte tacka nej till.

Som en person som jobbar inom transport så förstår jag inte hur detta kommer gå ihop, då menar jag inte bara personal utan fysiskt hur i helsike ska de ta paketet från ruta 1 till ruta 2 utan att göra andra stop. Jag får inte ihop det.

Med det sagt, gynnar det konsumenten och ändå funkar för transportpersonalen, så win win, jag känner dock att det kommer slå väldigt hårt mot de redan stressade buden som kör våra kära paket till diverse ställen.

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Varför så bråttom?

För att det är drygt att sitta och vänta på saker man vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Problemet är ju att de kan välja att presentera statistik på ett sätt som gynnar deras agenda. Alltid det som är faran med statistik, man vet inte om man får tillgång till precis all data eller utgångspunkten för insamlandet av datan. Den senare kan ha väldigt stor betydelse för hur resultatet blir. Inte en chans att Svenskt Näringsliv lägger fram siffror de inte vill ska komma fram på sin egen sajt, som ett exempel. De presenterar sådant som passar deras agenda och inget annat.

Ifrågasätter du någon av datan som presenteras eller pratar du allmänt? För om det är det första så upplys mig gärna.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av Defender:

Fast allt folk köper ifrån Kina kostar ju inte 5kr som vissa verkar tro. Dessutom har ju postnord inte en susning vad värdet är i paketet.

Precis. Köpte grejer till ett värde av ~1200kr. Kom till Sverige på under 2 veckor, men det dröjde över en vecka efter "godkännande" i tullen innan det kom i lådan.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Ifrågasätter du någon av datan som presenteras eller pratar du allmänt? För om det är det första så upplys mig gärna.

Jag har över huvud taget inte tittat på datan men jag är väl medveten om hur Svenskt Näringsliv arbetar. Tror du verkligen själv att de presenterar data som går emot vad de arbetar för?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det här är bara början. Snart har de utvecklat en algoritm om beräknar vad du sannolikt kommer att köpa och när, så leverans kan ske INNAN du ens beställt...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det här är bara början. Snart har de utvecklat en algoritm om beräknar vad du sannolikt kommer att köpa och när, så leverans kan ske INNAN du ens beställt...

Du vet mer än du kanske tror

Såg en dokumentär om Amazon i USA för några år sen, de gör just det. De hade totalt koll på vad folk brukar att köpa inom en viss stad, och har ett närliggande lager med dem allra vanligaste saker folk brukar att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Postnord får ju mer betalt för Kina paketen med 75:- expiditionsavgift + momsen som väl går till staten.

Dem pengarna är ju enbart kostnaden för att tulla in paketet i Sverige och har ingenting med leveransen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har folk verkligen så bråttom? Tycker "lägg ordern innan kl X så får du den nästa arbetsdag" som Inet, Webbis, NoN m.fl har duger gott och väl.

Är väl extrema edge-case, ibland har jag t ex råkat ut för en trasig switch eller liknande, men då är det knappt att samma dag gäller, utan det är mer ”samma timme”, dvs åka iväg och handla över disk.

Jag är mer intresserad av prime med ”fri frakt”, det skulle göra stora förändringar. 99% av mina online-orders som aldrig slutförs beror på att frakten blir en för stor kostnad procentuellt.