Protonmail avslöjade aktivists IP-adress till myndigheter

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Det är väl ändå skillnad på Googles datainsamling och att ProtonMail lämnar ut IP-adresser på begäran av Polisen?

Skulle fortfarande använda ProtonMail framför Gmail. Finns fler tjänster om man ogillar ProtonMail. Fast man ska nog aldrig tro att e-post är helt säkert. Vill en undvika datainsamling är det dock rätt väg att gå.

Jag har inte sagt att det skulle vara skillnad på det, eller vad menar du?

Som sagt, vill man undvika datainsamling så kan man pröva och köra Protonmail/Tutanota eller Duckduckgo (sökmotor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Privat underrättelsetjänst tycker jag är det stora problemet numera, det vill säga folk som samlar in data om upplevda fiender och försöker skada dem på olika sätt; socialt, ekonomiskt och fysiskt. I vissa fall sker i samarbete med statliga aktörer men ofta inte. Det är där jag tycker man kan fövänta sig att t.ex. Protonmail ska leverera; att de krypterar data, håller hög säkerhet mot hackers osv. Ingen kan väl tro att ett privat företag ska trotsa någon stat.

Det var väl just det den här terroristgruppen höll på med. Enligt tidigare inlägg så fanns mordförsök på politiker med på agendan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moonfrost:

Jag har inte sagt att det skulle vara skillnad på det, eller vad menar du?

Som sagt, vill man undvika datainsamling så kan man pröva och köra Protonmail/Tutanota eller Duckduckgo (sökmotor).

Så varför gå tillbaka till Gmail? Låter inte som att du vill begränsa Googles datainsamling.

Skrivet av moonfrost:

Inte Protonmail för min del längre, tillbaka till Gmail igen.

Skrivet av moonfrost:

Tänkte bara jag skulle testa något annat än Gmail.

Använde inte Protonmail till nått känsligt, utan för att försöka begränsa Googles datainsamling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Är det så många som gör illegala grejer på Sweclockers eller?
Så länge man följer lagen så är säkert proton så säkert och krypterat som de påstår.

Det är så krypterat som de påstår, även om du bryter mot lagen. Krypteringen är så säker som ditt lösenord.

Däremot så kan de tydligen bli tvingade att delge ditt ip nummer du anslutit ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Då vet jag vilken VPN jag inte ska välja... Var påväg att starta abonnemang för VPN hos dem men detta känns ju inte bra

En VPN ger inget integritetsskydd. Sök "VPN is not a privacy tool" på YouTube för förklaringar och alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det kan ju upplevas som besvärligt men i en demokrati har till och med misstänkta medborgare rättigheter.

Vilken rättighet menar du på att man har inskränkt i detta fall? Måste tillägga att jag är ingen expert på fransk lag så är det så att myndigheter begått någon lagvidrighet för att få tillgång till detta så är jag på din sida till fullo.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av willesakken:

Vilken rättighet menar du på att man har inskränkt i detta fall? Måste tillägga att jag är ingen expert på fransk lag så är det så att myndigheter begått någon lagvidrighet för att få tillgång till detta så är jag på din sida till fullo.

Eftersom vi inte vet någonting alls om ärendet så GISSAR jag på att det är en aktivistradio som inte spelar de LAGstadgade 35 till 40 procenten franskspråkig musik in sin radiokanal under "prime time".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det var väl just det den här terroristgruppen höll på med. Enligt tidigare inlägg så fanns mordförsök på politiker med på agendan.

Jo det har du ju rätt i, verkar ha varit nån sorts miljö-AFA.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Eftersom vi inte vet någonting alls om ärendet så GISSAR jag på att det är en aktivistradio som inte spelar de LAGstadgade 35 till 40 procenten franskspråkig musik in sin radiokanal under "prime time".

"Begäran härstammar från fransk polis, som bad om uppgifter om en fransk aktivist tillhörande en grupp som under det senaste året ockuperat kommersiella lokaler och lägenheter i Paris. Enligt aktivisterna är det en protest mot gentrifiering av området, som de anser håller på att tas över av exklusiva restauranger, spekulationsköp och uthyrningsverksamhet genom tjänster som Airbnb. Det rapporterar Techcrunch."

I samma nyhet refereras det till ProtonMails VD där han säger att det är en klimataktivist.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32715-protonmail-avslojade-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Fast samma problem är det att polisen har pistoler. De kan skjuta en i magen om man röstar på fel parti.
Därför ska polisen inte ha pistoler. Eller batonger för den delen.

Någonstans är det fel i resonemanget. Och det beror på att utredningsverktyg blandas ihop med lagstiftning.
Alltså att man beskyller verktygen när det är lagstiftningen som är dålig.
Resonerar man ändå på så sätt så är alla polisens verktyg problematiska. Även deras bilar som de kan använda för att köra ihjäl de som röstar på fel parti.

Jag tycker det är av relevans att man håller isär lagstiftning och spaningsverktyg när man letar syndabocken. De har med varandra att göra, yes - men dessa två bör ändå inte förväxlas för det leder till slutsatser som blir ologiska.
Har skrivit ett inlägg om det här ovan redan:

Edit:fel i lägg 😅
#19240630

Nej, det är inte samma problem. Polisen är statens förlängda arm och vi har sett de senaste året att nyttiga idioter kommer att använda pistolen på folket (Australien ett gott exempel). Att staten har våldsmonopol är problemet.
Det löses så gott det går genom att beväpna befolkningen.

Ett steg längre vore att eliminera centralbanken (vilken ju möjliggör våldsmonopolet), och avskaffa inkomstskatt men där kommer polisen stega in med pistolerna om det skulle bli aktuellt. Så vi är tillbaka till att beväpna folket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon32713:

Nej, det är inte samma problem. Polisen är statens förlängda arm och vi har sett de senaste året att nyttiga idioter kommer att använda pistolen på folket (Australien ett gott exempel). Att staten har våldsmonopol är problemet.
Det löses så gott det går genom att beväpna befolkningen.

Ett steg längre vore att eliminera centralbanken (vilken ju möjliggör våldsmonopolet), och avskaffa inkomstskatt men där kommer polisen stega in med pistolerna om det skulle bli aktuellt. Så vi är tillbaka till att beväpna folket.

Beväpna befolkningen... Jag får känslan att vi har glidit över i ett helt annat ämne här ;).

Förstår du inte min liknelse riktigt så rekommenderar jag att du även läser mitt andra inlägg som jag länkade till.

För övrigt är det inte centralbanken som möjliggör våldsmonopolet. Här har du nog fått något om bakfoten tror jag.
Det finns ett helt gäng länder som inte har någon centralbank. Små länder som Andorra exempelvis.
De har ändå poliskårer som har våldsmonopol.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av willesakken:

Vilken rättighet menar du på att man har inskränkt i detta fall?

Integriteten, som är en rätt, har blivit kränkt.
Det är bara det att i europa har vi inget lagligt skydd för integritet när det är staten som vill kränka den.

Permalänk
Skrivet av Drenmi:

En VPN ger inget integritetsskydd. Sök "VPN is not a privacy tool" på YouTube för förklaringar och alternativ.

Låter som om nån har en väldigt snäv definition av "privacy tool".

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

För övrigt är det inte centralbanken som möjliggör våldsmonopolet.

Alla stater har våldsmonopol. Du kan inte ha en stat utan våldsmonopol; ett land utan våldsmonopol är ett land styrt av krigsherrar. Anarkister har en barnatro att bara staten försvinner så blir allt fint och alla blir snälla, men verkligheten är att allt blir Libyen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Awakeruad:

Alla stater har våldsmonopol. Du kan inte ha en stat utan våldsmonopol; ett land utan våldsmonopol är ett land styrt av krigsherrar. Anarkister har en barnatro att bara staten försvinner så blir allt fint och alla blir snälla, men verkligheten är att allt blir Libyen.

Yes, jag håller med helt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Låter som om nån har en väldigt snäv definition av "privacy tool".

Om du inte vill lämna spår som leder tillbaka till dig så är det ett "privacy tool" du letar efter. En VPN ger inga sådana garantier. De funkar däremot bra till andra saker.

Men ja, det beror ju på kontexten, det vill säga vem du vill skydda ditt privatliv emot, så klart. Om du vill gömma din pr0n-historik från andra som bara har tillgång till din dator räknas väl rentav incognito mode.

Min kommentar kanske ska läsas i kontexten att de här VPN-bolagen påstår sig vara just "privacy tools."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Beväpna befolkningen... Jag får känslan att vi har glidit över i ett helt annat ämne här ;).

Förstår du inte min liknelse riktigt så rekommenderar jag att du även läser mitt andra inlägg som jag länkade till.

För övrigt är det inte centralbanken som möjliggör våldsmonopolet. Här har du nog fått något om bakfoten tror jag.
Det finns ett helt gäng länder som inte har någon centralbank. Små länder som Andorra exempelvis.
De har ändå poliskårer som har våldsmonopol.

Jodå, jag förstår dig. Tro mig. Men du har inte lyft blicken tillräckligt Lagen, lagstiftning, och polisen är inte där för att skydda medborgaren. Den är där för att hålla medborgaren i shack. Det är klart att den fungerar för medborgaren ibland, i fall som inte hotar makten. Men som vi ser i ett fall som det här, när staten vill ha tag i en 'extremist' med 'fel värderingar', kommer staten aldrig att vara neutral. Som medborgare kan du aldrig tillåtas vara ett hot mot 'demokratin'. Vi får en hint om hur det ligger till i nyheten.

Citat:

De uttrycker även oro och menar att myndigheters tillvägagångssätt var mycket aggressiva, ett mönster de tyckt sig se allt oftare de senaste åren.

Så hur kan man skydda sig från dessa rättsövergrepp?

Du missar poängen om du tittar på mikrostater. Kan du föra krig om du inte har en centralbank? Kan du urholka ett folks köpkraft utan en centralbank? Vad är makt, om inte våld, kontroll, och pengar? Du har nog inte riktigt förstått den roll en centralbank fyller på en väldigt hög nivå. Det finns dessutom bara tre centralbanker i världen som inte är under kontroll av en och samma entitet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon32713:

Jodå, jag förstår dig. Tro mig. Men du har inte lyft blicken tillräckligt Lagen, lagstiftning, och polisen är inte där för att skydda medborgaren. Den är där för att hålla medborgaren i shack. Det är klart att den fungerar för medborgaren ibland, i fall som inte hotar makten. Men som vi ser i ett fall som det här, när staten vill ha tag i en 'extremist' med 'fel värderingar', kommer staten aldrig att vara neutral. Som medborgare kan du aldrig tillåtas vara ett hot mot 'demokratin'. Vi får en hint om hur det ligger till i nyheten.

Så hur kan man skydda sig från dessa rättsövergrepp?

https://www.youtube.com/watch?v=H-PSCqhkWhg

This escalated quickly hehe.

Jag har inte mycket till övers för de som ser staten och polisen som fienden och jag ser absolut inga vinster i att vårt rättsväsen skulle bekämpas.

Men då är det ändå som jag var inne på tidigare. Ditt problem ligger i att polisen har verktyg. Inte att olika verktyg är bra eller dåliga.
Liknelsen i det här inlägget står sig väldigt bra då:
#19240717

Skrivet av anon32713:

Du missar poängen om du tittar på mikrostater. Kan du föra krig om du inte har en centralbank? Kan du urholka ett folks köpkraft utan en centralbank? Vad är makt, om inte våld, kontroll, och pengar? Du har nog inte riktigt förstått den roll en centralbank fyller på en väldigt hög nivå. Det finns dessutom bara tre centralbanker i världen som inte är under kontroll av en och samma entitet.

Nu försöker du byta samtalsämne. Kör du på med din tro på anarkism eller vad du nu tror på.
Faktum kvarstår att det inte är riksbanken som möjliggör våldsmonopolet. Det du påstått stämmer inte.
Våldsmonopol är för övrigt en väldigt gammal uppfinning medan riksbanker är tämligen nytt i historien.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte mycket till övers för de som ser staten och polisen som fienden

Resonemanget håller 100 så länge dina åsikter och värderingar sammanfaller med stat och aktuell lag och det behöver inte alls vara något extremt utan t.ex. bara strida mot någon nymoralistisk lag. Sex, drugs and rock'n roll är populärt att ge sig på.

Tage Danielsson uttryckte det som "Utan tvivel är man inte klok".