USB-problem på B550/X570 orsakade av PCIe Gen 4

Permalänk
Medlem

USB-problem på B550/X570 orsakade av PCIe Gen 4

Har sökt men inte hittat någon tråd om detta fenomen på Sweclockers. Tänkte vi kan behöva en tråd för att synliggöra problemet och förenkla för andra som söker en lösning.

Det hela handlar om att moderkorten har problem med random USB-disconnects och liknande problem i tid och otid. Det är inte isolerat till en enda tillverkare, utan verka drabba flera (MSI och Gigabyte för att ta ett par exempel jag hört om).

Problemen verkar försvinna om man inaktiverar PCIe Gen 4 och växlar till 3 istället, men det är absolut ingen lösning. Jag kan köpa att grafikkortens prestandavinst av Gen 4 är marginell, men skillnaden för NVMEs lär vara större.

Upplever personligen ganska många udda problem med USB-enheter på mitt MSI B550M Mortar. Har själv inte testat att inaktivera PCIe Gen 4 än.

Någon annan som upplever liknande problem?

Här finns två reddit-trådar som pratar om fenomenet:

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk

Jag har haft samma problem med MSI B550 Tomahawk. Det verkar som vissa portar fungerar bättre än andra. När jag installerade OS ifrån USB fick jag starta om massa gånger tills jag hittade en kombination där USB-minnet, tangentbord och mus fungerade. Jag hade så mycket problem med att enheterna kopplade bort att jag inte kunde ta mig vidare i installationen annars.
Problemen har försvunnit nu, men jag tror att det beror på att portarna jag använt är stabila. Jag kan inte koppla det till något jag ändrat i BIOS, då jag har kört default settings och massa andra olika inställningar av/på utan att det påverkat. Problemet verkar inte kopplat till ett visst BIOS heller.

Så tips är att flytta runt dina enheter. Om tangentbordet är stabilt, koppla in annat där om du har USB-ingångar på det.

Permalänk
Medlem

Ojoj... man får hoppas att problemet inte är en inbyggd bugg i chipset'en. 🙏

Nu vet jag inte om drabbade moderkort har separata USB-kontroller på chip utanför B550/X570, har de det så kan ju ev. buggar finnas i de kretsarna snarare än i B550/X570 - eller tvärtom.

Det blir intressant vad som förhoppningsvis utrönas, och helst snart förstås.
Sitter problemet i AMD:s chipset får de nog det hett om öronen... 🔥🥵

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett B550 och kör på PCIe Gen4 utan några USB-disconnects, och jag har en del diskar, DAC, konsollkabel och annat jox (10 USB-enheter totalt) inkopplat. Har inte märkt av några problem. Sitter på en ASUS ROG STRIX B550-F Gaming-bräda. Datorn är på 24/7 också så om nåt försvann så skulle jag märkt det.

Permalänk
Medlem

Har också problem med USB-disconnects med mitt Asus B550-F.
Märker det tydligt vid spelande då datorn hänger sig i några sekunder samtidigt som ljudet för när en USB-enhet kopplas bort och tillbaka spelas upp.
Har inte gjort så mycket felsökning på det ännu men känns som det blir mer frekvent nu så måste försöka göra något åt det.

Permalänk
Medlem

Mitt MSI B550M Mortar Wifi fungerar utmärkt när man startar det från kallt, utmärkt när man gör något aktivt, men börjar koppla ifrån USB-portarna när man har spelat klart och är tillbaka på skrivbordet igen. Detta påverkar dock bara USB 2.0-portarna - USB 3.0 fungerar som de skall, så jag flyttade bara grejerna dit.

Under en period försökte jag fixa problemet genom diverse pillande med inställningar, men inget hjälpte. Har inget PCIe 4.0 i systemet så det borde inte vara det. Försökte ändå stänga av det i BIOS nån gång, men det har naturligtvis slagit på sig själv igen när jag uppdaterade BIOS senast. Hoppades att den där nya chipset-drivisen som AMD släppte igår skulle lösa det, men jag har inte hunnit installera den än.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

På mitt B350 har jag noterat att jag i PUBG, vilket typ är det enda jag spelar – så slutar en tangent registreras efter ett tag när den hålls inne ca 30 - 40 sek... Händer ju ofta i denna springsimulator, men har vant mig även om det också givetvis stör flowet. Någon som råkat ut för samma? Samma händer oavsett usb-port / tangentbord.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jag sitter på ett B550 och kör på PCIe Gen4 utan några USB-disconnects, och jag har en del diskar, DAC, konsollkabel och annat jox (10 USB-enheter totalt) inkopplat. Har inte märkt av några problem. Sitter på en ASUS ROG STRIX B550-F Gaming-bräda. Datorn är på 24/7 också så om nåt försvann så skulle jag märkt det.

Hur mycket spelar du?

Jag har samma bräda och ett pci-e4.0 kort, det är ett stort problem.

Oftast inträffar det efter några timmar och en disconnect-reconnect tar inte mer än 0.5s sekunder men det är väldigt mycket om det inträffar på fel tillfälle.

Sökte runt på nätet och det verkar vara ett ”stort” problem där alla skyller på varandra. Ärligt talat så börjar jag bli jävligt trött på att jag stöttade AMD ekonomiskt och de har dessa typer av rent ut sagt löjliga barnsjukdomar som inte verkar åtgärdas.

Samtidigt presenteras dessa pseudo-lösningar där man ska nedgradera funktioner som pcie för att få det att fungera samtidigt somndet varit ett huvudargument vid försäljning att det finns pcie4 på AMD och inte Intel. När man tittar på grafikkortssidan är det likadant där man ska installera drivrutiner utan Adrenaline-software trots att tillhörande software är halva grejer.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt Gigabyte Auros pro V2 kort, usb disconnects konstant. Visade sig att om jag bara pluggade i USB 3.0 portar så upphörde det. Det är tydligen känt och de jobbar med amd på det så förhoppningsvis löses detta i en senare agesa.
Prova att lämna 2.0 portarna oanvända så länge så kanske det löser sig för er också, fram tills amd löser detta^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Hur mycket spelar du?

Jag har samma bräda och ett pci-e4.0 kort, det är ett stort problem.

Oftast inträffar det efter några timmar och en disconnect-reconnect tar inte mer än 0.5s sekunder men det är väldigt mycket om det inträffar på fel tillfälle.

Sökte runt på nätet och det verkar vara ett ”stort” problem där alla skyller på varandra. Ärligt talat så börjar jag bli jävligt trött på att jag stöttade AMD ekonomiskt och de har dessa typer av rent ut sagt löjliga barnsjukdomar som inte verkar åtgärdas.

Samtidigt presenteras dessa pseudo-lösningar där man ska nedgradera funktioner som pcie för att få det att fungera samtidigt somndet varit ett huvudargument vid försäljning att det finns pcie4 på AMD och inte Intel. När man tittar på grafikkortssidan är det likadant där man ska installera drivrutiner utan Adrenaline-software trots att tillhörande software är halva grejer.

Dagligen. Kör på ett 3090, kör rätt tunga spel, Metro Exodus, Cyberpunk 2077, CoD, BF osv. på en ultrawide-skärm. Jag gick själv från en Intelrigg (8700K) och var lite orolig, och hade lite småstrul att starta upp riggen efter den var byggd (minnestimings misstänker jag), men nu funkar den klockrent. Stänger aldrig av datorn då den kör videoencoding och mining under natten), och har aldrig haft några problem.

Det jag har kopplat i USB-väg är mus, tgtbord, en DAC, extern 4-diskars USB-vagga, extern portreplikator (för enkel access till eSATA-portar), seriell dongel för att felsöka switchar, en extern Elgato-videocapture-enhet, diverse laddkablar för att synka och ladda mobiltelefon och platta. Har inte märkt något som helst problem med några av enheterna, hårddiskarna trycker data dag som natt, inget kopplar ifrån. Systemet är lika stabilt som gamla Intelriggen var, inga krascher, bluescreens eller random ombootningar.

Permalänk
Medlem

Inte någon som varit aktiv i tråden på ca ett halvår, men jag gör ett litet inlägg i hopp om att någon kanske kan vara till hjälp. Eller åtminstone delar mitt problem.

Jag införskaffade MSI B550-A Pro och en Ryzen 5 3600 hösten/vintern 2020 och upplevde ganska omgående problem med USB-anslutning. Det uppmärksammades bl.a. här på Sweclockers när AMD officiellt började utreda situationen.

Sedan dess har jag uppdaterat AMD's chipset-drivers och även hunnit installera de senaste BIOS-uppdateringarna från MSI som skall åtgärda problemen. Problemet har minskat men kvarstår fortfarande och sker dagligen. Både vid surf/i Windows, men framförallt när jag spelar spel. Jag har provat det som rekommenderats gällande Chipset-drivers och BIOS-uppdateringar. Jag har även i BIOS inaktiverat C-state och PCI Gen 4 som också ska vara "lösningar". Jag har ställt in i Windows så att USB inte ska gå in i "suspend"-läge. Jag har även av/om-installerat samtliga USB-controllers.

Framförallt har detta problem kopplats till B550/X570-brädor med Zen 3 (Ryzen 5000), eller de med grafikkort med PCI 4.0-stöd. Men jag har sett de som precis som jag har problem i kombination med Zen 2 (Ryzen 3000) och en GPU som inte stöder PCI 4.0.

En "lösning" som jag ej provat ännu är att installera ett USB-kontrollerkort. Det är något jag vet en del har gjort för att slippa problemen. Jag skulle eventuellt vilja prova, samtidigt som det tar emot när jag inte bör ha detta problem i första taget.

Någon som har ett bra tips på ett USB PCIe-kort som klarar tangentbord/mus och inte är för dyrt?

Annars känns det väl bara som det är att kontakta och göra en retur på mitt moderkort. Antingen i hopp om att få ett likadant som inte har problemen eller en motsvarande modell. Dock känns det som ett lotteri då en del har problem och andra inte. Det är heller inte bara MSI som är drabbade.

Hursomhelst så är det frustrerande och det enda alternativ jag har just nu att se fram emot är när senaste BIOS går från beta-version till officiell. Men har ingen förhoppning då andra som provat denna patch inte fått sina problem lösta.

Permalänk

har för mig att många tillverkare har iaf försökt åtgärdat detta problem mha bios uppdateringar bla Asus på mitt B550-f i någon tidig bios uppdatering har jag för mig att iaf i change note det var med en fix i någon uppdatering att försöka åtgärda usb problemet.

och har iaf uppdaterat till senaste och inga problem med random usb disconnects hittills mer än med min focusrite 2i2 som vägrar vakna efter att datorn gått i viloläge men tror det är mer hårdvarurelaterat än någon generic bugg iom att det är enda usb enheten som har detta betéende.

sen är som du själv är inne på om gen 3 eller 4 har någon större betydelse att grafikkort knappt kommer påverkas alls då de inte äns använder nära bandbredden för gen3 x16.

när det kommer till SSD kommer du troligeninte heller märka någon skillnad såvida du inte försöker flytta typ 100Gb data på en gång från eller till disken och lagringen i andra änden är snabbare.

läs och skrivhastigheterna har inte jättestor inverkan när det kommer till spel visst kanske du kan hitta nåra fps i ett spel som läser och skriver mycket till disken men är främst vid filhantering skillnaden märks.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av oz_054:

Inte någon som varit aktiv i tråden på ca ett halvår, men jag gör ett litet inlägg i hopp om att någon kanske kan vara till hjälp. Eller åtminstone delar mitt problem.

Jag införskaffade MSI B550-A Pro och en Ryzen 5 3600 hösten/vintern 2020 och upplevde ganska omgående problem med USB-anslutning. Det uppmärksammades bl.a. här på Sweclockers när AMD officiellt började utreda situationen.

Sedan dess har jag uppdaterat AMD's chipset-drivers och även hunnit installera de senaste BIOS-uppdateringarna från MSI som skall åtgärda problemen. Problemet har minskat men kvarstår fortfarande och sker dagligen. Både vid surf/i Windows, men framförallt när jag spelar spel. Jag har provat det som rekommenderats gällande Chipset-drivers och BIOS-uppdateringar. Jag har även i BIOS inaktiverat C-state och PCI Gen 4 som också ska vara "lösningar". Jag har ställt in i Windows så att USB inte ska gå in i "suspend"-läge. Jag har även av/om-installerat samtliga USB-controllers.

Framförallt har detta problem kopplats till B550/X570-brädor med Zen 3 (Ryzen 5000), eller de med grafikkort med PCI 4.0-stöd. Men jag har sett de som precis som jag har problem i kombination med Zen 2 (Ryzen 3000) och en GPU som inte stöder PCI 4.0.

En "lösning" som jag ej provat ännu är att installera ett USB-kontrollerkort. Det är något jag vet en del har gjort för att slippa problemen. Jag skulle eventuellt vilja prova, samtidigt som det tar emot när jag inte bör ha detta problem i första taget.

Någon som har ett bra tips på ett USB PCIe-kort som klarar tangentbord/mus och inte är för dyrt?

Annars känns det väl bara som det är att kontakta och göra en retur på mitt moderkort. Antingen i hopp om att få ett likadant som inte har problemen eller en motsvarande modell. Dock känns det som ett lotteri då en del har problem och andra inte. Det är heller inte bara MSI som är drabbade.

Hursomhelst så är det frustrerande och det enda alternativ jag har just nu att se fram emot är när senaste BIOS går från beta-version till officiell. Men har ingen förhoppning då andra som provat denna patch inte fått sina problem lösta.

Prova att skruva ur alla front USB headers på moderkortet och ha inget inkopplat i de främre portarna. Hjälper detta?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Prova att skruva ur alla front USB headers på moderkortet och ha inget inkopplat i de främre portarna. Hjälper detta?

När du säger "skruva", menar du bara att koppla ur USB-kontakterna mellan chassits frontpanel och moderkortet?
Bara för att klargöra.

Dessa kontakter
Permalänk
Medlem
Skrivet av oz_054:

När du säger "skruva", menar du bara att koppla ur USB-kontakterna mellan chassits frontpanel och moderkortet?
Bara för att klargöra.

Ja precis! Råkade skriva fel menade koppla ur inte skruva ur naturligtvis!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ja precis! Råkade skriva fel menade koppla ur inte skruva ur naturligtvis!

Blev till slut ett garanti-ärende. Så jag fick ett nytt moderkort skickat till mig efter jag returnerat mitt. I skrivande stund verkar det som att allt fungerar som det ska. Borde gått den vägen tidigare, men hade förhoppning om att det kunde lösas ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jag sitter på ett B550 och kör på PCIe Gen4 utan några USB-disconnects, och jag har en del diskar, DAC, konsollkabel och annat jox (10 USB-enheter totalt) inkopplat. Har inte märkt av några problem. Sitter på en ASUS ROG STRIX B550-F Gaming-bräda. Datorn är på 24/7 också så om nåt försvann så skulle jag märkt det.

Har det moderkortet med.
Aldrig haft några som helst problem med usb eller något alls för den delen.

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"