Pricerunner: "Iphone prissänks blott tre procent efter Apple-event"

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig. Det är lite som med spel, bättre att vänta 6-12 månader och få ett bättre pris samt uppdateringar/patcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej, aldrig. Det är lite som med spel, bättre att vänta 6-12 månader och få ett bättre pris samt uppdateringar/patcher.

Exactamundo..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Blir ny ca. en gång i året och försöker hålla mig runt 3000kr i prisklass, de slits snabbt.

Edit. Jag har inget emot att ta en "fjolårstelefon" heller bara den är oanvänd. Utvecklingen står så gott som stilla ändå. Speciellt i denna prisklass

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Nej, aldrig. Det är lite som med spel, bättre att vänta 6-12 månader och få ett bättre pris samt uppdateringar/patcher.

Du köper Android eller? Det tråkiga med Apple produkter är att de inte brukar sjuka i pris före nästa version släpps. Detta innebär att för varje dag som går ju mindre prisvärd blir dem.

Permalänk
Medlem

Hmm jag vill ändå anekdotiskt säga att jag hos ÅF såg ganska många tusenlappar avdragna på Iphone XS strax efter att de hade lanserat Iphone 11.

Själv brukar jag byta telefon lagom till att en ny lanseras. Purfärskt, det allra senaste ska det vara!
Edit: for clarification, när jag _väl_ byter. Brukar vara på en 3-4 års cykel.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Plockade ut en iPhone 12 Mini direkt vid lansering förra året, för jag var så trött på min S10 som jag fick via jobbet. Nu är det dags för ny jobbtelefon och det blir en 13 Mini.

Operatörerna brukar vara väldigt aggressiva med abbonemangskampanjer på nysläpp, tog ut min 12 Mini med 3 Obegränsad surf + Airpods för 499 kr i månaden. Har inte sett något bättre erbjudande än det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du köper Android eller? Det tråkiga med Apple produkter är att de inte brukar sjuka i pris före nästa version släpps. Detta innebär att för varje dag som går ju mindre prisvärd blir dem.

Jag tänker generellt, bilar, hemelektronik, spel etc men det finns säkert undantag. Man får ofta betala en dyr early adopters fee i termer om pris och problem.

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta när batteriet börjar bli dåligt, tar runt 2,5-3 år för mig. Annars nu på senare tid så är det ingen större förändring på mobilerna tycker jag, fast kunde inte låta bli att köpa Flip3 för smidighetens skull. I övrigt klarade mina två senaste (S7 och S10e) av det jag gör nästan lika bra som Flip3:an.

Permalänk
Medlem

Senaste mobil jag förbeställde vid release var HTC M7. Jag har sedan dess alltid väntat 6 månader för att få en 20-30% lägre pris
Iphone skulle jag aldrig köpa.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Begagnat senaste generationen. Finns många som köper, tröttnar eller tycker att det inte passar och säljer en helt ny mobil för några tusenlappar billigare. No brainer

Permalänk
Medlem

Är så pass lyckligt lottad att jag får telefon av jobbet, och då är det såklart helt ny. Men innan dess så köpte jag helt nytt också, så det är alltid mitt första alternativ

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köper senaste men inte direkt ofta. Senaste telefonen var väl undantag men jobbtelefon så inte mitt problem om den kostar någon tusenlapp mer.
Köper själv inte så dyra telefoner, runt 4000 är rimligt för en bra telefon ändå

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ja. Har S21 Ultra. Trots det är jag även sugen på en iPhone 13 Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Till kvällen är det dags för Apple att hålla låda och med allra största sannolikhet blir det nya telefoner, som ju har blivit tradition för september-evenemanget. Rykten talar också för att det blir nya klockor. Personligen hoppas jag på en Iphone 13 Mini med aningen större batteri än tidigare, och gärna med 120 Hz-skärm och USB Type-C, vilket förmodligen är önsketänkande

När nya produkter avtäcks dröjer det inte länge innan Apple tömmer den egna webbutiken på de gamla modellerna för att ge plats åt ersättarna, och med detta följer i regel att andra återförsäljare också sänker priserna. Att köpa förra generationens produkter är ju generellt ett bra sätt att spara några kronor, men
enligt ett pressmeddelande från Pricerunner handlar det i fallet Iphone verkligen bara om några kronor.

https://cdn.filestackcontent.com/1i2LxpXcRCON5orUGud8
Bild från Pricerunner

Prisjämförelsesajten har kollat på priserna för produkter veckan innan lansering av en efterföljare, ställt mot priserna en vecka efter. Apple Watch ligger i snitt på en ganska rejäl sänkning norr om 10 procent, medan Iphone-lurar snuddar vid 3 procent. För Airpods och Ipad handlar det bara om 1,7 respektive 1,2 procent. Det är möjligt att Pricerunner valt en lite väl snäv tidsperiod att kika på, men att det inte är några prisras på telefonsidan tycker jag är lite intressant. Hur brukar du göra när det kommer till att köpa ny telefon?

Plockar du upp något från föregående generation, eller hoppar du på tåget direkt för att få ett extra år av uppdateringar och de senaste funktionerna?

Avstod röst då jag enbart har jobb-mobil.
Just nu har jag en Galaxy S9. Den gör vad den skall, har några år på nacken och batteriet behöver bytas.
Har fått ersättaren, en Galaxy S20, som jag inte orkat ta i drift; Byta telefon är en pina i röv*n. Att flytta alla krypto-prylar (tex BankID+ allt från jobbet) är jobbigare än att ladda befintlig telefon 1 gång om dagen

Skulle jag köpa mobil privat skulle det bli nyköp, antingen en Sony eller Fairphone.
Har haft olika Sony Xperia som jobbmobil tidigare är gillade dem klart mer än Samsungs; ingen bloatware eller något invasivt OS
Absolut inte något dyrt, max 4500:-

Jag använder mobilen som telefon och väckarklocka. Är helt ointresserad av att dela med mig av mitt privatliv i sk sociala medier (dvs har inte FB, eller annat), så det blir inget "pillande" på mobilen. Är jag utomlands används mobilen som kompaktkamera. (Tvivlar att många av dagens ungdomar ens vet vad det var, precis som "sladdtelefon" och "fast tvål" )

Permalänk
Medlem

Aldrig vid lansering, men alltid nytt.
Jag ersätter inte telefonen pga sämre prestanda, utan när telefonen upplevs otjänlig. Oftast genom skador eller slitage där det inte längre är rimligt att laga den.

=

Gällande Apple och Appleeventet så hoppas jag starkt på Iphone mini. Inte för egen del (jag vill aldrig ha en Iphone), men för vad dess framgångar kan göra för marknaden.

Dagens telefoner är för stora för mig. Jag vill inte nödvändigtvis att alla telefoner ska bli små, jag vill att alternativ ska finnas. En nyanserad marknad där inte allting drar åt samma håll.

För mig är det orimligt med en stor telefon. Allting jag gör på den jag har, hade gått lika bra med 1.5" mindre skärm. Men de som finns att köpa har bedrövlig batteritid eller medvetet bedrövlig prestanda.

Vill jag titta på video eller film så är telefonen för liten oavsett hur stor den blir, så det hjälper inte att den blir större. Jag kommer att använda plattan för att läsa eller titta på, telefon för kommunikation och musik.

Permalänk
Testpilot

Så länge det inte står Apple eller Samsung kan jag tänka mig att köpa ny lur på lansering, även i princip varje år som jag gör i dagsläget.

I dagsläget pillar jag på en Xiaomi Mi 10T Pro, gav 2 400kr (studentrabatt) för den i butik vid starten av året då den var någon månad gammal bara. Snapdragon 865, 8GB RAM, 256GB lagring och 144 Hz HDR10-skärm, samt ca. 5000mAh-batteri.

Enda som är lite "meh" med telefonen är kameran, men även för ordinarie pris om 4 800kr skulle det varit prisvärt. Ser absolut INGEN anledning att köpa en dyrare telefon än så om det inte är för kameran och man fotar väldigt mycket, eller kanske till och med är proffsfotograf. Men för 99% av folket där ute är jag säker på att en telefon i 5000kr-klassen skulle räcka och bli över, både nu och om två år framåt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Jo men jag hoppa över en generation eller två. Har nu en iphone 12 nu köpt cash. Innan var en iphone 8. Köpt också cash

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Inaktiv

Jag köper en ny bara om det behövs inte för att nån tycker jag ska det när dom kommer ut med en ny helt onödig nalle. Jag ringer med min det är ju liksom det den är till för och det har telefoner kunnat sedan dom uppfanns en gång för länge sedan där i tidernas begynnelse. Just nu vilar iofs min iphone nr nånting i lådan till förmån för en honor 9 som funkar ungefär lika dvs man kan ringa med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Klockan 19:00

Tack, då blir det att sitta bänkad med chips och läsk! Även om jag antagligen inte kommer uppgradera, min iPhone SE2 fungerar finfint, så känns det ändå bra att hålla sig ajour.

Permalänk
Medlem

Jag köper ofta förra generationen eller nya som inte är toppmodeller.
Köpte en ny mobil till min far nyligen och det blev en Motorola Moto G30 4/128GB 64Mpx för 1490kr, jag tycker att det nu mer finns ganska bra telefoner som bra pris som är tillräckligt för de flesta.
Lite skillnad vad man får för pengarna nu mer, minns en storno för 65000kr för väldigt många år sedan och den hade inte mycket fler funktioner än att den fick plats i fickan.

Permalänk
Medlem

Brukar köpa nya modeller. Däremot brukar jag inte lägga mer än ca 1200-1300 på en ny mobil då jag tycker det ger mig en tillräckligt bra mobil för mina behov.

Senast blev det en Redmi 9T för strax under 1300.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Aldrig helt nytt (ska tilläggas att jag "köper" min mobiler direkt). Skulle det mot förmodan bli en ny så blir det typ mellanklass som högst. Jag vill äga telefonen från början !

Normalt sett så anser jag mig ha ganska öppet sinne för att vi är olika och har olika behov. Men i detta fall så jag kan verkligen inte förstå idiotin med att betala 10k+ för en telefon.

But hey...I takes all kinds of people to make a world !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köper alltid ny, senaste modellen. Men jag byter å andra sidan kanske var fjärde år eller så.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Ingen jag känner är numera ett dugg intresserade av att byta ut fungerande mobiler. Samma personer bytte var och vartannat år tidigare. Större skillnad mellan modeller förr som sagt. Har bara köpt mobiler "året efter" eller liknande. Har de senaste 10 åren lagt sammanlagt ca 6000 på mobiler tror jag. Kanske 7000. Eller 5500.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Köpte första iPhonen från staterna nåt halvår efter release, o sen iPhone4 så fort den släppts, men sen dess har jag bara köpt beggat. Moto G iofs när den var rätt nytt, men dom två nästa var ett par generationer gammalt. Senast 1+5 för 2kkr istället för sjuan eller vad det var pga pris o avsaknad av telekamera på alla nyare. Femman är dessutom ändå skitsnabb o ser ingen anledning att köpa helt nytt nu, det är bara kapitalförstöring imo.

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på priset. Men tycker om att hitta prisvärda mobiler för kanske 2-4k max. Känns dumt o köpa dyrare telefoner med tanke på hur pass enkelt det är att den går sönder eller försvinner. Sen så är det ju nice att även billigare telefonerna har blivit avsevärt grymma.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Köper ny pixel ~vartannat år.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av UndaC:

Jag känner att det gick en gräns runt 2016 isch. Fram till dess var det ganska stora lyft mellan generationer.
Men numera tycker jag inte det spelar så stor roll.

Det är dock en iOS-synvinkel där telefonerna uppdateras i många år som standard. Kan ju säkert upplevas annorlunda om man har en android-lur som inte får uppdateringar längre. (Inte för att basta android nu alltså. Finns ju (android)tillverkare som är bättre och sämre på det)

Dock har jag fått mina telefoner genom jobbet de senaste 15 åren så jag har aldrig behövt ägna det en tanke egentligen.

Där sa du något. En iphone 8 som kom 2017 funkar ju hyfsat bra än, och får nyaste IOS fortfarande. Medans en 3GS kändes direkt omodern när iphone 4 släpptes.

Apple har ju historiskt sett varit överlägset bäst på att ge sina telefoner uppdateringar. Alla telefoner får uppdateringarna samma dag, i typ 5 år. På Android-sidan är man lite begränsad till sin tillverkare, och ibland säljs ju inte ens telefonerna med senaste Android ens.

Jag har inte betalat min egna mobilräkning sen 2005, men vissa företag får man lite för billig telefon ifrån, så då köper jag den själv istället och stoppar in deras simkort.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag väl köper är det helt nytt som gäller. Men jag byter inte ofta. //Skrivet från en Sony Xperia XZs från 2017.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ser flera som säger att de köper ny mobil när batteriet börjar bli kasst. Varför då inte göra sig själv och plånboken en tjänst och byta batteri istället?

Skrivet av Bakgrund:

Nu för tiden ser jag ett stort värde i att ha den senaste mjukvaran, och då finns det inget annt än att köpa det senaste, för om man köper en 1-2 år gammal modell är det oftast bara att glömma att man får några uppdateringar inom rimlig tid.

Skrivet av Kvarnis:

Köpa förra generationens mobil är ett bortkastat levnadsår, eftersom en mobil har säkerhetsuppdateringar 3-4 år i snitt och batteriet för mig " slits" ut på lika lång tid.

Dagens hårdvara är såpass bra att den klarar av fler uppdateringar än vad den gjorde förr. Som exempel har jag en iPhone 6S som fyller sex år denna månad och den kör inte bara det senast släppta os (14) utan även betan till nästa. Med andra ord verkar det som att 6S kommer fylla sju år innan den inte får senaste os. Sedan brukar de, om jag minns rätt, få säkerhetsuppdateringar i ytterligare ett år eller två.

Hur det är med android vet jag dock inte, förhoppningsvis är de inte lika dåliga på detta som förr.

Bortsett från batteriet som behöver bytas ut fungerar min 6S bra men jag kommer kanske köpa en 13 mini om en sådan släpps. Har suktat efter en ny mobil ett bra tag nu samt att i år är sista tillfället att nyttja studentrabatt.