Ändra från gif till jpeg med rätt antal färger?

Permalänk
Medlem

Ändra från gif till jpeg med rätt antal färger?

Tjo. Har fått i uppgift att göra ett julkort och har fått en bild som är en gif-animation som ska bli en stillbild. Min undran är om det finns någon funktion i antingen Photoshop eller Lightroom där man kan ändra så originalbilen med 256 färger ser ut som ett vanligt foto med 16 miljoner färger utan att den allt bara blir blurrigt? Som bilden är nu blir den prickig när jag drar upp upplösningen. Funktionen foto/förbättra i LR gör ingen större skillnad. Vore så tråkigt att behöva säga att de måste välja en annan bil

Visa signatur
Permalänk

Låter som att det vore pga jpeg-komprimering. Testa att spara som PNG istället, då ska du inte tappa bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Låter som att det vore pga jpeg-komprimering. Testa att spara som PNG istället, då ska du inte tappa bildkvalitet.

Bildkvalliten är det inget fel på. Problemet är att bilden är så pixlig.

Skulle vilja få den jämn utan att ansikten etc smetas ut. Visst kan göra det manuellt men orka liksom Är nog illa att jag måste leta upp bilder på tomteluvor och annat julaktigt trots att det bara är september

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag hade försökt hitta källmaterialet till gifen

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inget förslag på hur man fixar det, men effekten kallas "dithering" på engelska. Det kanske kan hjälpa dig att söka efter en lösning.

Permalänk
Medlem

Misstänker att ditt första steg borde vara att slå isär animeringen så att du har de resp bilderna var för sig. Därefter börja med konverteringen. Är animeringen storleksmässigt liten (pixlar) gissar jag att det inte är mycket att bygga på.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

När bilden dithrerades förlorades färginformation och brus infördes. Du kan till viss del fejka tillbaka den information genom att använda brusreducering i Photoshop.

Prova till exempel att konvertera till RGB och sedan köra Filter\Noise\Reduce Noise... med Strength 10, Preserve Details 10%, Sharpen Details 0%.

Det kommer inte att bli perfekt, men det kanske blir bra nog.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Jag hade försökt hitta källmaterialet till gifen

Originalet är en film (gif-animation) så finns inget annat att jobba med.

Skrivet av KjellO:

Misstänker att ditt första steg borde vara att slå isär animeringen så att du har de resp bilderna var för sig. Därefter börja med konverteringen. Är animeringen storleksmässigt liten (pixlar) gissar jag att det inte är mycket att bygga på.

Öppnade den i PS och tog den bildruta där man såg mest utav flaggan och jobbade vidare med det. Blev väl ok.

Skrivet av MvonSchantz:

När bilden dithrerades förlorades färginformation och brus infördes. Du kan till viss del fejka tillbaka den information genom att använda brusreducering i Photoshop.

Prova till exempel att konvertera till RGB och sedan köra Filter\Noise\Reduce Noise... med Strength 10, Preserve Details 10%, Sharpen Details 0%.

Det kommer inte att bli perfekt, men det kanske blir bra nog.

Jo gjorde något liknande vilket funkade hyfsat. Men en spade är en spade. Det blir som det blir när man försöker kratta med den

Visa signatur
Permalänk
Medlem

försök hitta en liknande bild istället. Denna kommer se för jävligt när du skriver ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

försök hitta en liknande bild istället. Denna kommer se för jävligt när du skriver ut den.

Jo det kan jag tänka mig. Dock kommer den skickas digitalt så är inte så farligt. Blir antagligen en delning på facebook eller liknande.

Visa signatur