Har iPhonebatterier alltid vart dåliga?

Permalänk
Medlem

Det är ett större problem än man kan tro. Sambon fick samma att iPhone 12 mini förlorade ca 50% batteri under natten, direkt från lådan utan några som extra appar installerade ( endast jobb mobil ), återställdes hit å dit och testade massa tjafs, bland annat stänga av icloud sync osv. Till slut bara slutade det hända.
Googla på "iPhone 12 battery drain" så ser ni hur utbrett det är. En tråd på apples egna forum https://discussions.apple.com/thread/251956914
Och uppdateringen iOS 14.6 verkar även gett problem https://www.macrumors.com/2021/06/01/ios-14-6-users-reporting...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Well, min Galaxy S8 har 3000mah, mot iPhone 12 Mini som har 2227mah. Fortfarande en betydande skillnad men jag klarar mig ofta 1 - 2 dygn utan att behöva ladda. Och då är mitt batteri ändå över 3,5 år.

Således borde min Galaxy med ett batteri på 2227mah klara en dag (typ 16h) åtminstone.

EDIT. Tog en bild på batteritiden som visar min användning det senaste dygnet. Jag laddade telefonen en kort stund för några timmar sedan men har trots 1 dygn och 4 timmars idle samt 3,5h skärmtid ändå över 48% batteri.

https://i.imgur.com/6Qbziv8.jpg

Denna typ av batteritid är vad jag är van vid.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Använder aldrig wi-fi och använder inte icloud utan gör mina backups lokalt (vill ej betala för "cloud").

Spotify verkar ju vara en återkommande batterislukare. Funderar på om min offline lista är det som orsakar det? Har ca 3500 låtar på den och alla är nedladdade direkt på telefonen. Däremot så är appaktiviteter i bakgrunden avaktiverade.

Det drar mer på batteriet att använda 4G än att använda Wi-Fi för din kännedom

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag märker stor skillnad mellan X år och 12 Pro. Min kapacitet har sjunkit med 4% sen januari medans X sjönk med 8% och det märks. Även fast jag ändå skulle uppskatta längre tid. Gör telefonerna 5mm tjockare och lägg all yta till batteriet. Bränner utan problem 150% om dagen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Viking

@rj45 Du kan börja med att testa uppdatera till iOS 15 som släpptes idag. Kanske inte löser det, men värt ett försök. Sedan kan du kolla din batterihälsa som borde ligga på 100%.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Förväntar jag mig för mycket? Kan ni inte posta er batteritid här i tråden!?

Ganska tydligt att din iPhone inte mår bra.

Här är lite info från min iPhone 12 Mini:

Ett tips är att även köra lite automation i Shortcuts för att förbättra batteritiden:

Kan tillägga att min telefon tappar max 5% under natten (6-8h).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@rj45 Du kan börja med att testa uppdatera till iOS 15 som släpptes idag. Kanske inte löser det, men värt ett försök. Sedan kan du kolla din batterihälsa som borde ligga på 100%.

Laddar ner och ska uppdatera den (via datorn) as we speak. Avinstallerade även spotify som är topp 1 av appar som drar i bakgrunden.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ganska tydligt att din iPhone inte mår bra.

Här är lite info från min iPhone 12 Mini:
https://i.imgur.com/D9T16h3.png

Ett tips är att även köra lite automation i Shortcuts för att förbättra batteritiden:

https://i.imgur.com/SnRAnML.png

Kan tillägga att min telefon tappar max 5% under natten (6-8h).

Det ser ut som att du kör på energisparläge? 4-5 timmar on-screen time hade vart underbart. Ska prova! Kan däremot inte ha flygplansläge då jag måste kunna ta emot samtal på natten.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag märker stor skillnad mellan X år och 12 Pro. Min kapacitet har sjunkit med 4% sen januari medans X sjönk med 8% och det märks. Även fast jag ändå skulle uppskatta längre tid. Gör telefonerna 5mm tjockare och lägg all yta till batteriet. Bränner utan problem 150% om dagen.

Hur många timmars screen on-time får du?

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det drar mer på batteriet att använda 4G än att använda Wi-Fi för din kännedom

Jag har alltid haft nfc, wifi och bluetooth avstängt för att det ska dra mindre ström. Vi får se, ska enbart börja köra wifi hemma.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Är det inte känt att Apple artificiellt faktiskt gör sina batterier sämre med uppdateringar för att "spara på batteriets livslängd" (med andra ord gör ditt batteri så dåligt att du måste köpa en ny telefon).

Din verkar dock vara ny så borde väl inte vara riktigt så dåligt redan.

Sen är det ju enbart ett 2227 mAh batteri i iPhone 12 mini vilket i sig är skrattretande dåligt för en såpass ny telefon.

Ändå skiljer det bara 2h i gsmarenas batteritest (69h mot 71h) jämfört med min jobbmobil Samsung s20 som har 4000 mAh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Det ser ut som att du kör på energisparläge? 4-5 timmar on-screen time hade vart underbart. Ska prova! Kan däremot inte ha flygplansläge då jag måste kunna ta emot samtal på natten.

Ett tips är att även tvinga telefonen att enbart köra 4G istället för Auto/5G. Sen kan du köra med mobildata avstängt på natten.

Anledningen till att jag kör energisparläget är att slippa diverse automatiska uppdateringar, då jag alltid har wifi hemma. Har även stängt av alla onödiga notifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Jag har alltid haft nfc, wifi och bluetooth avstängt för att det ska dra mindre ström. Vi får se, ska enbart börja köra wifi hemma.

Som sagt, du gör det bara värre strömmässigt att köra på 4G istället för Wi-Fi oavsett vilken telefon. Du ska alltid få bättre batteritid om du använder Wi-Fi mer än 4G

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rj45:

Jag har alltid haft nfc, wifi och bluetooth avstängt för att det ska dra mindre ström. Vi får se, ska enbart börja köra wifi hemma.

Jag har stängt av 5G på min 12 PRO Max. Det är definitivt lönt för dig att köra Wifi-samtal om du har dålig täckning och telefonen måste söka nät hela tiden. Kör batterisparläget på natten. Du vill ändå inte ha massa notiser som tänder skärmen.

Permalänk
Medlem

Installerade precis iOS 15 här nu. Ska bli intressant att se om det påverkar batteritiden något

Edit:
Efter uppdatering till iOS 15 (gröna området innan midnatt)

Fungerar precis som förväntat

Permalänk
Medlem

Dåliga resultat efter natten. Satte den på energisparläge och do not disturb med skärmen mot golvet men nej. Gick ner 40% under natten. Extremt dåligt!

Edit: Resultatet kom efter att jag gjort följande - Uppdaterade till iOS 15, startade om telefonen ett par gånger, avinstallerade spotify som var på topplistan. Se skärmdump i mitt inlägg under.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Min 7+ med 65% kapacitet tappade 25% under natten. Jag testade för att jämföra med din telefon. Jag hade den i normalläge. Vi båda behöver byta batteri men ditt verkar ännu sämre.
Hur väl stämmer telefonens beräkning av % och tid med verkligheten? Dör den på riktigt inom den tiden som beräknas? Kanske behöver omkalibreras på något sätt?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Varken bättre eller sämre än de androidtelefoner jag provat

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av rj45:

Dåliga resultat efter natten. Satte den på energisparläge och do not disturb med skärmen mot golvet men nej. Gick ner 40% under natten. Extremt dåligt!

Var det rent installerad och utan annat än fabriksinställningar/appar likt tidigare föreslaget?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Jag har en första generations iPhone SE på jobbet och lyssnar jag på saker på den över BT en hel dag plus några samtal har jag kanske 70% kvar vid dagens slut. Använder jagmin Samsung S9 på samma sätt måste jag ladda den innan arbetsdagen är över. Använder jag den till bara samtal har jag över 90% vid arbetsdagens slut. Glömmer jag ladda över natten är den på kanske 80% dagen efter.

Däremot verkar iPhonen tåla kyla sämre. Är det -25 ute kan jag tappa över 30% över lunchpromenaden.

EDIT: Första generationens SE ska det vara.

Permalänk
Avstängd

Laddade fullt igår vid 15:30.

Nu är den på ca 80 %. Installerade även iOS 15 igår kväll.

iPhone 11 Pro Max.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Var det rent installerad och utan annat än fabriksinställningar/appar likt tidigare föreslaget?

Hej Xyborg! Har absolut inte glömt ditt tips!

Jag började med uppdatering till iOS 15 och avinstallation av Spotify som låg på topplistan av energislukare. Eftersom ja har tid hos Apple idag ville jag ha kvar statistiken som finns i telefonen så jag kan visa dom. Vill dom inte byta enheten eller batteriet kommer jag att göra en återställning utan inläsning av backup ikväll.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Nattens:

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Min 7+ med 65% kapacitet tappade 25% under natten. Jag testade för att jämföra med din telefon. Jag hade den i normalläge. Vi båda behöver byta batteri men ditt verkar ännu sämre.
Hur väl stämmer telefonens beräkning av % och tid med verkligheten? Dör den på riktigt inom den tiden som beräknas? Kanske behöver omkalibreras på något sätt?

De gånger den har laddats ur helt är under natten när jag sovit. Så det vet jag inte. Jag tycker nog att graferna stämmer överens med verkligheten i alla fall. Så den dör ju inte helt random när ja träffat 15% exempelvis, om det nu var det du menade.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Har haft problem med FaceID förut på den här telefonen. Så nu har jag inaktiverat FaceID, ska ladda upp den till 100% så ska jag undersöka om det gör någon skillnad eller inte.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av rj45:

Hej Xyborg! Har absolut inte glömt ditt tips!

Jag började med uppdatering till iOS 15 och avinstallation av Spotify som låg på topplistan av energislukare. Eftersom ja har tid hos Apple idag ville jag ha kvar statistiken som finns i telefonen så jag kan visa dom. Vill dom inte byta enheten eller batteriet kommer jag att göra en återställning utan inläsning av backup ikväll.

Låter som en bra plan, jag menade inte alls att du hade glömt något. Jag var bara nyfiken på med vilka förutsättningar din senaste rapport gällde

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inget tips att komma med men tycker det är ett jättekonstigt problem, hade en iPhone 6S innan min nuvarande Android som iallafall klarade 6-7h.
hoppas verkligen Apples tekniker faktiskt kan byta ut telefonen åt dig, helt värdelös battertid.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Har haft problem med FaceID förut på den här telefonen. Så nu har jag inaktiverat FaceID, ska ladda upp den till 100% så ska jag undersöka om det gör någon skillnad eller inte.

Jag tror jag har hittat felet! Verkar väldigt lovande nu.... Vad jag vet så ersätter Apple telefonerna om FaceID felar. Extremt tydligt på graferna och mitt batteri just nu.

Skriver detta inlägg från min telefon nu får återkomma med screenshot sen om mina tester visar sig stämma.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag har en första generations iPhone på jobbet och lyssnar jag på saker på den över BT en hel dag plus några samtal har jag kanske 70% kvar vid dagens slut.

Är det en 2G?

Permalänk
Medlem

Just 12 Mini är lite ökänd för att ha värdelös batteritid

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P