Datorn låter som en gris.

Permalänk

Datorn låter som en gris.

Hej,
har problem med störande ljud som mest troligt kommer från grafikkortet. Köpte hela datorn ny i december 2020 förutom grafikkortet, som jag köpte begagnat här på SC. Grafikkortet är ett Gigabyte 1070 Ti. Det har låtit så här sedan jag byggde ihop datorn. Allt fungerar klockrent i övrigt och kraften räcker bra för mina nuvarande behov.
Det ena låter som jag gissar att coilwhine brukar låta, det andra låter typ som en extremt störande grymtande gris.

Ljuden kommer enbart när jag har spel igång. Räcker med att jag ska gå in i menyn i CS för att grisljudet ska börja. Whine-ljudet kommer så fort grafikkortet får börja jobba lite.

Lite ljudexempel. Kan vara lite låg i ljudstyrka så ni får höja.
https://www.dropbox.com/s/ayor53l0jk65oma/Ljud%20fr%C3%A5n%20...
https://www.dropbox.com/s/1fsgd6g5vqtp9wj/Ljud%20fr%C3%A5n%20...

Går det att göra något åt eller är det bara att leva med det?
Jag vill helst inte använda hörlurar alltid men är i nuläget tvungen när jag lirar spel. Skulle kunna köpa nytt grafikkort men med dagens priser känns det så jävla ovärt enbart på grund av ljudet, även om jag stör sönder mig på det.

Andra specs
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.59 GHz med kylare BeQuiet Pure Rock 2
Chassi: Fractal Design Define C och bytt fläktar till Noctua NF-F12 PWM
SSD: Kingston A2000 1TB M.2 NVMe
Nätagg: Corsair TX650M 650W
Moderkort: ASRock B550 Phantom Gaming 4/AC

Permalänk
Medlem

Det översta klippet låter som en fläkt och det undre klippet är coilwhine.

Coilwhine kan man tex lägga smältlim på vibrerande komponenter.

Har läst att olika nätagg kan samverka olika med komponenter och ge olika "ljud" också, men vet inte om det stämmer.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BloodFarmer:

Hej,
har problem med störande ljud som mest troligt kommer från grafikkortet. Köpte hela datorn ny i december 2020 förutom grafikkortet, som jag köpte begagnat här på SC. Grafikkortet är ett Gigabyte 1070 Ti. Det har låtit så här sedan jag byggde ihop datorn. Allt fungerar klockrent i övrigt och kraften räcker bra för mina nuvarande behov.
Det ena låter som jag gissar att coilwhine brukar låta, det andra låter typ som en extremt störande grymtande gris.

Ljuden kommer enbart när jag har spel igång. Räcker med att jag ska gå in i menyn i CS för att grisljudet ska börja. Whine-ljudet kommer så fort grafikkortet får börja jobba lite.

Lite ljudexempel. Kan vara lite låg i ljudstyrka så ni får höja.
https://www.dropbox.com/s/ayor53l0jk65oma/Ljud%20fr%C3%A5n%20...
https://www.dropbox.com/s/1fsgd6g5vqtp9wj/Ljud%20fr%C3%A5n%20...

Går det att göra något åt eller är det bara att leva med det?
Jag vill helst inte använda hörlurar alltid men är i nuläget tvungen när jag lirar spel. Skulle kunna köpa nytt grafikkort men med dagens priser känns det så jävla ovärt enbart på grund av ljudet, även om jag stör sönder mig på det.

Andra specs
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.59 GHz med kylare BeQuiet Pure Rock 2
Chassi: Fractal Design Define C och bytt fläktar till Noctua NF-F12 PWM
SSD: Kingston A2000 1TB M.2 NVMe
Nätagg: Corsair TX650M 650W
Moderkort: ASRock B550 Phantom Gaming 4/AC

Det första låter nästan som en hårddisk. Skulle väl kunna vara kopplat till datorns accesser till SSD som i sin tur är intermittenta och ger upphov till spoltjut.

Det sista är helt klart spoltjut.
Att lösa detta är mycket svårt att ge råd om, det är oftast en kombination av komponenter och externa omständigheter som påverkar. Ett par brusreducerande hörlurar ger dock rätt bra framgång ställt till insats.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Testa lås FPS till 144/240 (va du nu har för Hz?..) så ingen meny eller "annat går upp i 10.000 FPS
Gratis och obesvärligt att testa iaf