Permalänk
Medlem

Skillnad mellan korten?

Som så många andra sitter jag och väntar på ett grafikkort (3080) som aldrig verkar komma och då den ingår i ett beställt datorbygge och jag gärna vill ha den datorn innan komponenterna känns föråldrade så funderar jag på att betala lite mer för ett 3080ti (jag vet att priset inte matchar prestandan, men jag kan nog leva med det). Är extra sugen på att ha en ny dator nu då min nuvarande är gammal och det mesta laggar på den.

Dock undrar jag om det skiljer mycket mellan de olika 3080ti-korten?
Finns det ju en del att välja mellan och priserna skiljer en hel del. Vissa känns nästan lika dyra som ett 3090 och då tar man ju hellre 3090. Dock kikar jag på lite billigare kort.

Finns det dessutom någon bra sida där man kan se de olika 3080ti-korten jämförda med varandra?

Tack på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cenneth:

Som så många andra sitter jag och väntar på ett grafikkort (3080) som aldrig verkar komma och då den ingår i ett beställt datorbygge och jag gärna vill ha den datorn innan komponenterna känns föråldrade så funderar jag på att betala lite mer för ett 3080ti (jag vet att priset inte matchar prestandan, men jag kan nog leva med det). Är extra sugen på att ha en ny dator nu då min nuvarande är gammal och det mesta laggar på den.

Dock undrar jag om det skiljer mycket mellan de olika 3080ti-korten?
Finns det ju en del att välja mellan och priserna skiljer en hel del. Vissa känns nästan lika dyra som ett 3090 och då tar man ju hellre 3090. Dock kikar jag på lite billigare kort.

Finns det dessutom någon bra sida där man kan se de olika 3080ti-korten jämförda med varandra?

Tack på förhand.

Detta är inte mitt specialområde men jag har lång erfarenhet av att indirekt mäta FPS med säkert 20-30 olika GPU:er i samband med skärmtesterna. Framför allt att pressa spelen så att jag kan testat adaptiv synk. Jag skulle säga att skillnaden som har störst betydelse kommer från ditt system i övrigt.

Det är alltså inte vilket 3080Ti-kort du väljer som avgör, utan helheten med CPU, minne, MB, värmerelaterade flaskhalsar, stabil strömförsörjning etc. som utgör en större variation än vad skillnaden mellan de olika 3080Ti-korten i sig faktiskt skapar.

Typiska GPU-tester tenderar att eliminera dessa faktorer så att man ska få så jämförbara GPU-resultat som möjligt mellan korten. Då är det skillnader men inga superskillnader utan mer ett par procent. Själva testandets natur leder också till en del statiska felmarginaler där man verkligen kan diskutera hur mycket som är just marginaler.

Eller uttryckt på annat sätt: Det är kanske sak samma om du snittar på 73, 75 eller 77 FPS när du försöker med 4K/60 och Ultra-nivåer. Men en sabla skillnad mot att nå 51, 53 eller 55 FPS med ett 3070Ti som är hälften så dyrt.

Det kan förstår vara en annan sak i fråga om hur korten fungerar i övrigt med möjligheter som att påverka fläktkurvor, ljudnivåer etc. Där kan jag hålla med om att det är en djungel och svårt att finna överskådlighet. Det är också skillnader i hur korten hanterar tung belastning under värme. Men sådana saker är faktiskt rätt svåra att objektivt testa då kräver en hela annan typ av testmiljö. Den informationen är av sin natur svårare att ta fram. Fast det kan man samtidigt själv hantera genom att tlll exempel se till att man har ett bättre kylt chassi.