Varför köps inte allt upp?

Permalänk

Varför köps inte allt upp?

Nu finns det väldigt många grafikkort i affärerna. 3060/3060ti/3070/3070ti/3080ti rx 6800xt

Varför tar de ej slut som förra gången? Det finns minst 4-500 grafikkort totalt att köpa, om inte mer. Vad är det som händer? Och varför går då inte priserna ner ?

Uppskattar svar! 😝

Permalänk
Medlem

ingen gillar grafikkort längre vi har fått ptsd

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

ingen gillar grafikkort längre vi har fått ptsd

Hahahaha det förstår jag verkligen 😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Nu finns det väldigt många grafikkort i affärerna. 3060/3060ti/3070/3070ti/3080ti rx 6800xt

Varför tar de ej slut som förra gången? Det finns minst 4-500 grafikkort totalt att köpa, om inte mer. Vad är det som händer? Och varför går då inte priserna ner ?

Uppskattar svar! 😝

för att bristen börjar ta slut? många har antingen fått sitt kort eller så väntar dom på ett specifikt kort. Samt mining delen av det hela börjar dö ut.

Sen att priserna inte går ner har med stor sannolikhet med frakten å göra. en container som kostade säg 25 000kr för 1-2 år sedan kostar idag 125 000kr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

för att bristen börjar ta slut? många har antingen fått sitt kort eller så väntar dom på ett specifikt kort. Samt mining delen av det hela börjar dö ut.

Sen att priserna inte går ner har med stor sannolikhet med frakten å göra. en container som kostade säg 25 000kr för 1-2 år sedan kostar idag 125 000kr

Borde vi inte se massa kort säljas 2nd hand nu snart då? Som använts till mining. Tror inte någon kommer sälja sitt kort med beskrivning (har använts till mining). Har aldrig sett någon sälja ett sånt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Borde vi inte se massa kort säljas 2nd hand nu snart då? Som använts till mining. Tror inte någon kommer sälja sitt kort med beskrivning (har använts till mining). Har aldrig sett någon sälja ett sånt kort.

Har vi redan gjort i Kina, ytterst tveksamt att vi kommer se någon utförsäljning här i Sverige dock inom någon snar framtid. Skulle i sånt fall va i samband med att eth går över till prof of stake.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag är miner och har sålt kort som använts till mining och varit öppen med det. Så det sker. En miner tar väl hand om sina kort och håller temperaturen lägre än vad en gamer gör. Minimal OC med maximal UV för att få så effektiv watt/hashrate som möjligt. Att ha core varmare än 55-60c är något vi absolut undviker. Det slitaget som uppstår är möjlighet på rörliga delar som fläktarna.

Min gissning är att en del miners kommer sälja av Q1 eller Q2 2022 när PoS sker på ethereum. Men det är stor risk/chans att någon annan valuta blir lönsam där dagens LHR-spärr inte biter (mest på algoritmen ethash som den kickar in).

Prissättningen är vad som inte säljer korten idag, och marknaden kanske talar nu. Varken gamers eller miners betalar vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Uppskattar svar! 😝

Majoriteten av kunderna får sina 3XXX kort ifrån OEM datorer, både stationärt och laptop.
Där har bristen inte varit lika stor och dom har fyllt marknaden rätt rejält.
Varje år bygger jag åtskilliga spelmaskiner och folk och jag sätter säkert ihop 500 inkorgar.
Till personerna jag rekommenderar mina byggen brukar ca 70% nappa och ge sig på att bygga eget.
Medans resterande 30% säger "Nä jag vågar inte, jag köper färdig med garanti". Senaste året kan jag säga
att det är helt annorlunda. En person som vet och förstår att OEM maskinerna är skräp är så desperata att
de prioriterar tillgänglighet.

Sen har du "halv" OEM maskiner som komplett, inet, webhallen m.m. bygger själva. Dom prioriterat inkommande kort till sina egna byggen.

Så summa summarum. Vi som köper RTX 3XXX kort löst är inte en sån enorm kund massa.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Priset är helt klart för högt. Hade det varit lägre hade korten sålt slut.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett 3080 om de inte såldes till ett extremt överpris. 9000 (för Palit som jag föredrar, som generellt är billiga) hade kanske varit acceptabelt.

Många har gissningsvis samma tanke och har inga problem att vänta.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Jag hade köpt ett 3080 om de inte såldes till ett extremt överpris. 9000 (för Palit som jag föredrar, som generellt är billiga) hade kanske varit acceptabelt.

Precis så här tänker jag.
Funderar dock på att skaffa resten av ny dator före och sedan vänta med gpu.

Permalänk
Medlem

jag väntar på att köpa ett 3080, men mitt 980 får tugga vidare tills det att jag kan betala ett rimligt pris. Det kostade 7990 när det släpptes för ett år sedan, så då vill jag nu efter ett år betala max 6990kr. men det vet jag att det inte kommer hända på troligtvis ytterligare ett år. så jag väntar vidare. Kanske får hänga på låset på ett 4080 istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Håller med. Tänker inte betala 20 tusen för ett grafikkort. 10k för 3080 hade varit acceptabelt. Men det finns ingen sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Visst kan man ha den inställningen men vad är ett överpris? Det är ju ett grymt kort man definitivt inte blir besviken på.
Marknaden styr, dock håller jag med om att 20k för ett 3080 är liiiiite väl. Inte så att jag sitter och väntar på att dieselpriset sjunker under 15kr som det en gång var

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jag väntar på att köpa ett 3080, men mitt 980 får tugga vidare tills det att jag kan betala ett rimligt pris. Det kostade 7990 när det släpptes för ett år sedan, så då vill jag nu efter ett år betala max 6990kr. men det vet jag att det inte kommer hända på troligtvis ytterligare ett år. så jag väntar vidare. Kanske får hänga på låset på ett 4080 istället.

Förstår din tanke, problemet är att det finns många fler som är villiga att betala mer för korten. Sen vet vi inte om Nvidia kommer gå för en helt galen prissättning på 4000 serien. Man får fortsätta att hoppas på en redig kryptocrash

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Priselasticitet är väl den enkla förklaringen. Vid ett visst pris är ett visst antal intresserade av produkten. När alla intressenter har köpt behövs ett nytt pris för att få in mer kunder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Price_elasticity_of_demand

Permalänk
Skrivet av Erickey:

Förstår din tanke, problemet är att det finns många fler som är villiga att betala mer för korten. Sen vet vi inte om Nvidia kommer gå för en helt galen prissättning på 4000 serien. Man får fortsätta att hoppas på en redig kryptocrash

Kommer det en 4000 serie snart? What the duck, har inte ens fått hålla ett 2000 kort i handen. Har varit utan kort sedan jag sålde mitt 1080ti för 3-4 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Kommer det en 4000 serie snart? What the duck, har inte ens fått hålla ett 2000 kort i handen. Har varit utan kort sedan jag sålde mitt 1080ti för 3-4 år sen.

Var tanken att köpa efter 2000 seriens release och få ut "max" för pascal kortet då ?
Kommer bara att tänka på en polare som kom över ett strix 2080ti för 4k-och-låga när 3000 serien blev officiell.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

för att bristen börjar ta slut?

Åh nej, har det gått så långt att vi fått brist på brist?

Permalänk
Medlem

Vem vill köpa ett kripplat LHR kort till överpris?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

För höga priser helt enkelt

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett RTX 2080 vid release för drygt 8000 kr, vilket var dyrt redan då. Idag skulle ett 3060 Ti, som presterar marginellt bättre än 2080, kosta nästan lika mycket nu tre år senare. Samma prestanda för samma pris efter tre år gör att uppgradering inte direkt känns vettigt.

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Vem vill köpa ett kripplat LHR kort till överpris?

Vadå, så om kortet kostade lika mycket fast inte var LHR hade du köpt det då? Jag trodde LHR inte påverkade spelförmågan. (Jag antar nu att du inte ska använda kortet till annat än spelande, kan ha fel)

Förklara gärna din syn på det tack. (Jag vet inte hur LHR funkar annat än att det inte är bra för miners) TAck.

Permalänk
Skrivet av urban22:

Jag köpte ett RTX 2080 vid release för drygt 8000 kr, vilket var dyrt redan då. Idag skulle ett 3060 Ti, som presterar marginellt bättre än 2080, kosta nästan lika mycket nu tre år senare. Samma prestanda för samma pris efter tre år gör att uppgradering inte direkt känns vettigt.

Förstår helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Vadå, så om kortet kostade lika mycket fast inte var LHR hade du köpt det då? Jag trodde LHR inte påverkade spelförmågan. (Jag antar nu att du inte ska använda kortet till annat än spelande, kan ha fel)

Förklara gärna din syn på det tack. (Jag vet inte hur LHR funkar annat än att det inte är bra för miners) TAck.

Det var inte mig du frågade, men jag antar att man inte vill köpa ett LHR-kort över ett icke LHR-kort pga andrahandsvärdet, oavsett om man ska använda kortet till mining eller ej.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Det var inte mig du frågade, men jag antar att man inte vill köpa ett LHR-kort över ett icke LHR-kort pga andrahandsvärdet, oavsett om man ska använda kortet till mining eller ej.

Förstår inte sammanhanget. Menar du att om man ska sälja kortet vidare så har man fler köpare om det ej är LHR ? För att då kanske miners eventuellt köper ditt begagnade kort?

Permalänk
Medlem

När/om priserna blir vettiga igen, sjuka priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Det är väl inte så att majoriteten av alla som köper grafikkort är miners? Att ett kort är lhr borde vara till fördel för säljare eftersom de flesta inte är miners och kan vara hyfsat säkra på att kortet inte har använts till mining. Förstår inte varför folk tänker så bakvänt :S

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinewood:

Det är väl inte så att majoriteten av alla som köper grafikkort är miners? Att ett kort är lhr borde vara till fördel för säljare eftersom de flesta inte är miners och kan vara hyfsat säkra på att kortet inte har använts till mining. Förstår inte varför folk tänker så bakvänt :S

Att ett kort är LHR betyder ju inte att det inte minas med. Är ju inte LHR på allt, och de går snabbare ju mer tid developers får att bryta upp spärren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Visst kan man ha den inställningen men vad är ett överpris? Det är ju ett grymt kort man definitivt inte blir besviken på.
Marknaden styr, dock håller jag med om att 20k för ett 3080 är liiiiite väl. Inte så att jag sitter och väntar på att dieselpriset sjunker under 15kr som det en gång var

Klart att marknaden styr men jag tror och hoppas att inte många är sugna på att betala tre gånger MSRP. Det är bara bra, för om folk köper massor ändå innebär det att de kan fortsätta ha skyhöga priser på korten. Om folk vägrar betala hutlösa summor blir de tvungna att sänka priserna.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB