Valve dissekerar Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Valve dissekerar Steam Deck

Valve visar hur en Steam Deck plockas isär och berättar mer om huruvida komponenter går att byta ut på egen hand.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Bra. Tydlighet och rekommendationer, men inga strikta hinder (annat än att man bryter sin garanti).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag tycker att detta är iaf åt rätt håll när det kommer till att laga och fixa produkten själv.

Permalänk
Medlem

Right to repair 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bra att man kan ersätta sådant som slits ut, hoppas även att D-pad och andra knappar går att byta ut och inte bara thumbsticks.

Permalänk
Medlem

"Är det viktigt för dig att själv kunna reparera din Steam Deck eller andra liknande enheter?"

Japp. Väldigt viktigt. Tex att det går att öppna utan att något går sönder. Det är bara en tidsfråga innan damm och bös behöver avlägsnas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är schysst att dom ändå visar hur man ska göra. Även om man bryter garantin. Sen att dom förklarar varför dom inte tycker du borde öppna den själv. Däremot visste jag inte att SSDer kunde störa trådlösa nätverkskort. Någon som kan förklara närmare hur det kommer sig?

Permalänk
Medlem

En del användare kommer ju skruva upp sin Steam Deck oavsett, så helt klart bra att Valve visar hur man gör samtidigt som de varnar för vad som kan gå fel.

Lite kul bara att personen i videon råkat sätta ESD-armbandet ovanpå handsken, men de påpekar i alla fall det i videon. Men det spelar väl mindre roll, vet man inte exakt hur ett ESD-armband fungerar så lär man inte ha tillgång till jordning ändå.

Skrivet av Funlo:

Däremot visste jag inte att SSDer kunde störa trådlösa nätverkskort. Någon som kan förklara närmare hur det kommer sig?

Elektronik avger elektromagnetisk strålning, vilket kan störa annan elektronik.

Permalänk
Medlem

Uppfriskande med ett företag som ibland gör något som är bra för konsumenterna. Deras argument som nämns i videon låter också ärliga.

För att besvara frågan i slutet av artikeln, ja det är mycket viktigt för mig att kunna utföra reparation och underhåll utav mina enheter.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tillfredsställelsen av att kunna skruva isär och laga sina teknik-prylar är enorm. Väldigt kul att se Valve släppa en sån här video!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Bra. Tydlighet och rekommendationer, men inga strikta hinder (annat än att man bryter sin garanti).

Jag tolkar inte det som sades att man bryter garantin genom att öppna upp sin steam deck.

Han säger "Garantin täcker inga skador som du orsakar".

Inte "Öppnar du upp den förlorar du garantin"

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Schysst att Valve faktiskt visar det själva, och inte bara säger "visst, du kan skruva upp den". Jag har inte sett något annat företag göra så, utan bara sett exempelvis Ifixit och recensenter skruva isär prylar, eller har jag missat några nämnvärda?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Schysst att Valve faktiskt visar det själva, och inte bara säger "visst, du kan skruva upp den". Jag har inte sett något annat företag göra så, utan bara sett exempelvis Ifixit och recensenter skruva isär prylar, eller har jag missat några nämnvärda?

https://frame.work/
Ser fram emot Europa-lansering (och gärna med AMD-alternativ)

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Schysst att Valve faktiskt visar det själva, och inte bara säger "visst, du kan skruva upp den". Jag har inte sett något annat företag göra så, utan bara sett exempelvis Ifixit och recensenter skruva isär prylar, eller har jag missat några nämnvärda?

Xiaomi gör videor för en del av deras mobiler.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Schysst att Valve faktiskt visar det själva, och inte bara säger "visst, du kan skruva upp den". Jag har inte sett något annat företag göra så, utan bara sett exempelvis Ifixit och recensenter skruva isär prylar, eller har jag missat några nämnvärda?

Sony gjorde det för PS5 och har för mig dom gjorde det för PS4 också.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Oneirogen:

Jag tolkar inte det som sades att man bryter garantin genom att öppna upp sin steam deck.

Han säger "Garantin täcker inga skador som du orsakar".

Inte "Öppnar du upp den förlorar du garantin"

Nejnej, det var det jag menade. Kanske lite otydligt från min sida.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Lite skillnad från Apple som snackar mest om miljö och samtidigt gör allt i sin makt för att omöjliggöra reparation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

https://frame.work/
Ser fram emot Europa-lansering (och gärna med AMD-alternativ)

Jag hoppas på AMD-alternativ också. Dock måste de ha USB4 innan det är möjligt på grund av modulär I/O. Det kräver Thunderbolt-stöd. Så Zen 4 för mobila enheter måste komma först.

Sedan hoppas jag på en som är prestanda-orienterad också, (AMD H-serien).

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av SCORPIUS:

"Är det viktigt för dig att själv kunna reparera din Steam Deck eller andra liknande enheter?"

Japp. Väldigt viktigt. Tex att det går att öppna utan att något går sönder. Det är bara en tidsfråga innan damm och bös behöver avlägsnas.

Att kunna göra rent sina produkter ordentligt kan jag personligen tycka underskattas lite? Jag uppskattar också att kunna få bort allmänt skräp i längden. Sen är det såklart en avvägning, särskilt när det ska in skydd mot väta och liknande in i ekvationen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Det är schysst att dom ändå visar hur man ska göra. Även om man bryter garantin. Sen att dom förklarar varför dom inte tycker du borde öppna den själv. Däremot visste jag inte att SSDer kunde störa trådlösa nätverkskort. Någon som kan förklara närmare hur det kommer sig?

Som perost sa så är detta sant för all elektronik. I guiden nämns just SSDn för att den sitter närmast wifi-modulen. All elektronik har möjlighet att störa ut varandra, speciellt trådlösa enheter.
Enkla sättet att komma runt detta är att hålla stort avstånd, och det bökiga/rätta sättet är att hitta perfekt match mellan sina komponenter, eller se till att de designas för att stråla så lite som möjligt, eller att man skärmar in dom ordentligt. Dvs man måste lita på tur/otur med en random SSD.

T ex ett gammalt tips om man har en blåtands-dongle eller wifi-dongle till datorn som presterar dåligt. Sätt den i en usb-förlängningssladd på nån decimeter eller mer, så kommer det troligen lösa problemet.

Permalänk
Lego Master

För den som gillar honom, så har Linus (och Anthony) gjort en commentaryvideo på Steams originalvideo:

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield