Rykte: PCI Express 5.0 introducerar ny strömkontakt för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Rykte: PCI Express 5.0 introducerar ny strömkontakt för grafikkort

Uppgifter om värstingkortet Geforce RTX 3090 Ti sipprar fram och talar om TDP-värde på 450 watt och en ny typ av strömkontakt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jAA, varför inte? Det börjar bli löjligt med 6, pin, 8 pin, 6+ 8 pin osv.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Hedersmedlem

Låter skumt att 3090 Ti skulle få PCIe 5.0. Vad vore fördelen? Är det inte för mycket jobb att byta standard "mitt i" en existerande produktserie (Ampere alltså)?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Oj, joj joj! Mycket spännande, höll nästan på att slå en volt när jag läste om det!

Nu vill jag se dåliga skämt om ellära strömma in!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Lika bra att köra kortet direkt från vägguttaget!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Varför inte bara återanvända ATX-24-pin i så fall direkt?

Jag tycker nog inte det är lättare med 16 istället för 2x8 separata iaf

Bättre att sätta kablarna på överhänget av kortet på moderkortssidan så slipper man se dem

Eller göra kort som inte drar över 400W bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Låter skumt att 3090 Ti skulle få PCIe 5.0. Vad vore fördelen? Är det inte för mycket jobb att byta standard "mitt i" en existerande produktserie (Ampere alltså)?

Om jag förstått rätt var det stora hoppet 3->4 för ett helt nytt signalformat skulle in, steget 4->5 ska inte vara lika komplicerat i förhållande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Lika bra att köra kortet direkt från vägguttaget!

Klassiker

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Oj, ska bli spännande att se hur många ental % högre detta kort presterar samt hur många hundratal % högre det kostar jämfört med föregångaren. Vilket monster!

Permalänk

"Vidare förklarar Videocardz att elektriska och tekniska detaljer för anslutningen ännu är hemliga"

Varför är dom hemliga?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vore bra on pcie 5 hade stöd för högre effekt direkt via moderkortet, så man kanske inte behöver någon extra 8pin för annat är mid-top/top SKU. Det skulle förenkla montering för OEM. Förenkling->direkt ekonomisk vinning

PS: har inte läst, eller hört, något gällande detta, så jag bara antar att det förblir detsamma. Fördelen är ju bakåtkompatibilitet, vilket i sig är ekonomiskt, då det är lättare att montera äldre kort i nya datorer

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av blue eyed devil:

"Vidare förklarar Videocardz att elektriska och tekniska detaljer för anslutningen ännu är hemliga"

Varför är dom hemliga?

Detaljerna ligger under embargo

Permalänk
Medlem

Sen får vi se om det kommer ut några volymer av kortet och vilket pris...
Håll i hatten nu 😉

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Bättre att bara köra på en sån här. Grafikkortet får fixa spänningen själv.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Detaljerna ligger under embargo

Vi förstår att kortet är under embargo,
men om kontakten ska bli en del av PCIe 5 standarden,
borde åtminstone en preliminär spec finnas i det vilda...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av FatherOfThree:

Vi förstår att kortet är under embargo,
men om kontakten ska bli en del av PCIe 5 standarden,
borde åtminstone en preliminär spec finnas i det vilda...

Det är möjligt att en sådan specifikation står att finna... någonstans, men enligt Videocardz är dessa specifikationer under embargo:

"What the initial rumors did not say is that the card might feature a new power connector, and that does not mean Molex Microfit 12-pin connector, but supposedly a new standard for PCIe Gen5. We have only heard about the 16-pin connector (which also appears in MicroFit format), but this information is still behind embargoed electrical specs of the new interface. Hopefully, the embargo on Gen5 will end once compatible motherboards are released next month."

Permalänk
Medlem

450W? Börjar gå lite väl långt, man försöker ju göra de flesta produkter energisnålare. Fortsätter det så här så får snart grafikkort säljas bundlade med utsläppsrätter som tillåter köparens elbolag att producera den el som krävs...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Om kontakten är bättre ser jag fram emot det. PCI-power är fan horribelt att koppla ur.

Permalänk
Medlem

Inget behov av ett element i vinter om har detta kort i samma rum snart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Inget behov av ett element i vinter om har detta kort i samma rum snart.

Vadå snart? Mitt vattenkylda 6800 XT gör värmer redan mitt sovrum av sig själv när jag gör intensiva spel som Cyberpunk 2077. XD

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Livsnjutare 😎

Spräcker vi nya gränser för vad ett grafikkort kan/ska kosta med, hör jag några bud på 30k ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har förmågan att öka prestanda/watt blivit helt omöjlig? 2000 och 3000 serien var rätt snarlika där, i alla fall nu när jag gjorde en snabb jämförelse med 2080 ti och 3090. Ca 33% mer prestanda för 35% mer effekt.

450W är på nivåer man var på med CF/SLI när det var aktuellt. Jag hade två stycken 7970 och det var TDP på 250W styck. Rätt otrevligt mycket värme som genererades för att inte tala om ljudnivå, fast det sistnämnda är kanske mindre problem idag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Har förmågan att öka prestanda/watt blivit helt omöjlig? 2000 och 3000 serien var rätt snarlika där, i alla fall nu när jag gjorde en snabb jämförelse med 2080 ti och 3090. Ca 33% mer prestanda för 35% mer effekt.

Om inte prestanda per watt och prestanda per krona kan ökas så blir det tyvärr mindre entusiasm per grafikkortsbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Spräcker vi nya gränser för vad ett grafikkort kan/ska kosta med, hör jag några bud på 30k ?

Hört talas om Quadro? Sorry var tvungen 😅
Nej men seriously, med tanke på den sjuka prisutveckling som pågått på, tja allt väl i datavärlden? så dyker det säkert upp nåt värsting värsting kort a'l'a 30k. Garanterat 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hört talas om Quadro? Sorry var tvungen 😅
Nej men seriously, med tanke på den sjuka prisutveckling som pågått på, tja allt väl i datavärlden? så dyker det säkert upp nåt värsting värsting kort a'l'a 30k. Garanterat 👍

Det är inte längre en fråga OM det händer, utan NÄR det händer!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Vore bra on pcie 5 hade stöd för högre effekt direkt via moderkortet, så man kanske inte behöver någon extra 8pin för annat är mid-top/top SKU. Det skulle förenkla montering för OEM. Förenkling->direkt ekonomisk vinning

PS: har inte läst, eller hört, något gällande detta, så jag bara antar att det förblir detsamma. Fördelen är ju bakåtkompatibilitet, vilket i sig är ekonomiskt, då det är lättare att montera äldre kort i nya datorer

Då skulle du behöva ansluta extra ström till varje kontakt på moderkortet istället, atx-kontakten klarar inte så mycket kräm som skulle krävas

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hört talas om Quadro? Sorry var tvungen 😅
Nej men seriously, med tanke på den sjuka prisutveckling som pågått på, tja allt väl i datavärlden? så dyker det säkert upp nåt värsting värsting kort a'l'a 30k. Garanterat 👍

Zotac RTX 3090 AMP Extreme Holo ligger på 29 990 kr, och låg en bra bit över 30k vid lanseringen. Det finns dyrare kort på prisjakt, men Zotac-kortet ser ut att vara det enda med "rätt" prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Zotac RTX 3090 AMP Extreme Holo ligger på 29 990 kr, och låg en bra bit över 30k vid lanseringen. Det finns dyrare kort på prisjakt, men Zotac-kortet ser ut att vara det enda med "rätt" prissättning.

Hmmm, just för KFA2 hade man ju trott att deras HOF kort skulle vara dom dyraste

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Varför? Är det något fel på de befintliga 6pin och 8pin-kontakterna?

If it ain't broke, don't fix it.

Och om man nödvändigtvis vill byta från 6/8-pin, varför inte USB-C med USB-PD (Power Delivery)? Klarar upp till 240W. För riktigt heta kort kan man köra två. Högre spänning, ja, men det betyder ju också att själva stömkabeln och kontakten inte behöver vara lika stor. Grafikkortet använder ändå inte 12V rakt av utan att konvertera ner det...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det låter väldigt konstigt att säga att PCI Express 5.0 lanserar ny strömkabel? Kanske att man lanserar en ny strömkabel för ATX i samband med PCI Express så PCI Express som sådant stuntar fullständigt i vilken strömkabel du använder?