Apple överklagar dom i tvisten med Epic Games

Permalänk
Melding Plague

Apple överklagar dom i tvisten med Epic Games

Apple överklagar dom om att tillåta extern betalning i applikationer och vill skjuta förändringar på framtiden till överklagan avgörs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja ingen hade väl väntat sig något annat egentligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Såklart de gör, det var ju som väntat.

Permalänk
Medlem

Skiter i hur det går för Epic, dom har ju typ redan förlorat ändå. Däremot hoppas jag att Apple förlorar mer.

Permalänk
Medlem

De leker verkligen med djävulen... de vann ju alla andra punkter i avtalet och har redan öppnat för samma lösning för böcker väl? Fortfarande med apple-skatten...

Jag tror de gör ett misstag att försöka vinna mer, okej om Epic överklagar som fick deras rumpa överlämnad, men tror inte detta nödvändigtvis leder till förbättring för Apple

Permalänk
Medlem

Apple kommer överklaga tills grisar flyger och de har ju finanser att göra det....... frågan är hur snabbt Epic kan få grisar att flyga.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Två riktiga skitföretag som jag gärna hade sett det gå sämre för. Hoppas verkligen att de tvingas att hålla sig till det datum som redan angivits.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk

Inte konstigt. Vi går emot en utveckling att låsa in kunder, stänga ute andra aktörer och håva in pengar. Apple var knappast först med detta.

Det enda unuka med Apple är att de har så otroligt många användare och det blir otroligt mycket pengar. Där vissa av dereas användare har problem med att andra gör på sina egna enheter. Liksom även om man kan köpa Appar utanför Apple store, så tvingar det inte någon till att göra detta. Ändå är folk emot att vissa har en valfrihet.

Lite samma känner jag på chromebock och skrivbordet. Någon tomte på google har kommit fram till att skrivbordet ska vara helt rent och inget får finnas där. Denna åsikten kan man ha och jag respekterar den, men låt mig göra vad jag vill med mitt eget skrivbord i chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte konstigt. Vi går emot en utveckling att låsa in kunder, stänga ute andra aktörer och håva in pengar. Apple var knappast först med detta.

Det enda unuka med Apple är att de har så otroligt många användare och det blir otroligt mycket pengar. Där vissa av dereas användare har problem med att andra gör på sina egna enheter. Liksom även om man kan köpa Appar utanför Apple store, så tvingar det inte någon till att göra detta. Ändå är folk emot att vissa har en valfrihet.

Lite samma känner jag på chromebock och skrivbordet. Någon tomte på google har kommit fram till att skrivbordet ska vara helt rent och inget får finnas där. Denna åsikten kan man ha och jag respekterar den, men låt mig göra vad jag vill med mitt eget skrivbord i chromebook.

Det konstiga i diskussionen är ju att alla verkar acceptera just inlånsingsbeteneden på konsoller inkl EPIC. Vilket borde var orsaken till att Apple vinnner, för de verkar vilja att det skall vara olika på olika ställen vilket luktar unket. Skilladen är nog att MS och Sony givit extra förmånliga avtal för just EPIC.

Permalänk
Skrivet av Gandir:

Det konstiga i diskussionen är ju att alla verkar acceptera just inlånsingsbeteneden på konsoller inkl EPIC. Vilket borde var orsaken till att Apple vinnner, för de verkar vilja att det skall vara olika på olika ställen vilket luktar unket. Skilladen är nog att MS och Sony givit extra förmånliga avtal för just EPIC.

långtifrån alla accepterade inlåsningarna på konsoler. Communityn emot dessa var stora och starka och knäckte skydden och körde det mesta på konsollerna.

Det som har hänt på senare år är att det finns motsvarande hårdvara som mediaspelare. Behovet idag handlar i nästan enbart om piratspel. Där folk idag värdesätter onlinetjänsterna mycket mer, vilket leder till att efterfrågan på att ens knäcka konsollerna för detta ingen är så ator.

En spelkonsol är mer eller mindre en ren leksak för att få del av viss media. Mobiltelefon är snarare ett univetsalverktyg som använder till bara mer saker varje år. Där man ofta bara har plats för en telefon när man är ute och måste förlita sig på att den man har klarar det man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det konstiga i diskussionen är ju att alla verkar acceptera just inlånsingsbeteneden på konsoller inkl EPIC. Vilket borde var orsaken till att Apple vinnner, för de verkar vilja att det skall vara olika på olika ställen vilket luktar unket. Skilladen är nog att MS och Sony givit extra förmånliga avtal för just EPIC.

Känns som du blandar ihop två olika typer av nedlåsningar. Ja, konsollutvecklarna får en avgift för sålda spel. Men det är väl fortfarande fritt fram för spelen att implementera in-game köp? Eller åtminstone länka till deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det konstiga i diskussionen är ju att alla verkar acceptera just inlånsingsbeteneden på konsoller inkl EPIC. Vilket borde var orsaken till att Apple vinnner, för de verkar vilja att det skall vara olika på olika ställen vilket luktar unket. Skilladen är nog att MS och Sony givit extra förmånliga avtal för just EPIC.

apple är första målet för Epic, som vad jag förstått, planerar att använda sig av domstolsutslagen mot andra.

Edit: skulle gissa att ios är första målet för att det är den platformen som Epic tjänar minst pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Apple överklagar dom om att tillåta extern betalning i applikationer och vill skjuta förändringar på framtiden till överklagan avgörs.

Läs hela artikeln här

Även om EPIC förlorade i rättegången är det Apple som för närvarande är den stora förloraren.
Vill minnas att jag hört någonstans att de fick in 40 miljarder USD från sin store förra året.
Självklart vill de inte att någon annan skall vara med och dela på den kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Även om EPIC förlorade i rättegången är det Apple som för närvarande är den stora förloraren.
Vill minnas att jag hört någonstans att de fick in 40 miljarder USD från sin store förra året.
Självklart vill de inte att någon annan skall vara med och dela på den kakan.

Men de kan ju ändå ta betalt ’för sin IP’ även vid externa betalmedel. Alltså blir det ändå en kostnad till apple som det redan är

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som bänkar med popcorn och följer tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men de kan ju ändå ta betalt ’för sin IP’ även vid externa betalmedel. Alltså blir det ändå en kostnad till apple som det redan är

Jo men stora skillnaden är att permutations tjänster som netflix nu kan länka till deras egna sida i appen och be kunder gå in där och köpa. Sen är netflix appen gratis. Då behöver de inte ge apple något. Nu istället är de förbjudet att göra så och för alla som inte har netflix utanför Apple så är appen bara tom.

Så med nya regler skulle flera kunna rekommendera andra ställen att köpa sina produkter istället för genom Apple och då gör att den låser upp sig via en inloggning i spel och appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Jo men stora skillnaden är att permutations tjänster som netflix nu kan länka till deras egna sida i appen och be kunder gå in där och köpa. Sen är netflix appen gratis. Då behöver de inte ge apple något. Nu istället är de förbjudet att göra så och för alla som inte har netflix utanför Apple så är appen bara tom.

Så med nya regler skulle flera kunna rekommendera andra ställen att köpa sina produkter istället för genom Apple och då gör att den låser upp sig via en inloggning i spel och appar.

Nej, precis så är det tyvärr inte. Länken till hemsidan måste vara spårbar och eventuella köp måste rapporteras tillbaka till Apple i det fallet.

Att köpa Netflix via deras hemsida är ju redan nu möjligt, helt utan apples inblandning

Det som står i domen är att även vid externa betalningar har apple rätt till ersättning

Permalänk
Medlem

Väntat.
Apple är som alla andra företag, enda som betyder något är pengar.
Och bästa sättet är att allt måste gå via dom så de kan maximera sin inkomst, så har Apple alltid agerat och kommer alltid agera så länge de tillåts.

Det är fördelen med en helt låst platform då de kan diktera vad som ska tillåtas och inte.

Därför hoppas jag verkligen denna överklagan läggs ner eller att de förlorar i den, då det är bra för framtiden att platformar inte ska vara 100% låsta.

Permalänk
Medlem

Vet att många ogillar när man nämner något dåligt om Apple här i forumet men jag hoppas verkligen era ögon öppnas lite för vilket extremt anticonsumer företag de är.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Gandir:

Det konstiga i diskussionen är ju att alla verkar acceptera just inlånsingsbeteneden på konsoller inkl EPIC. Vilket borde var orsaken till att Apple vinnner, för de verkar vilja att det skall vara olika på olika ställen vilket luktar unket. Skilladen är nog att MS och Sony givit extra förmånliga avtal för just EPIC.

Tänker annars att processen mot apple är low risk & high reward. Deras IOS/MacOS användarbas borde vara betydelselös jämfört mot MS/Sony.

Däremot om de vinner i rätten så blir det enkelt att använda det utfallet senare mot MS/Sony, utan att ha tagit risken att bråka med dem innan de visste att de skulle vinna. Dessutom kan man plocka community poäng med att gå emot apple i första steget ;D