Microsoft uppges arbeta på ny Notepad

Permalänk
Keeper of Traditions

Kommer inte ihåg när jag använde notepad sist, Sublime är något av det första som brukar installeras. Med tanke på hur de köper spelstudios till höger och vänster borde Sublime eller Notepad++ vara lätta att köpa upp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Använder Notepad++ sedan länge. Betydligt mer kompetent än MS Notepad.

Kör inte MS Office heller för den delen, utan LibreOffice.

Intressant. Medan Notepad++ är vanliga notepad fast på steroider är väl mest Libreoffice en halt version av Ms Office?

Själv använder jag främst Notepad++ och vanliga MS office ( i arbetet då).

Permalänk
Medlem

Najs, jag har aldrig gillat Notepad++.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ja, och en av de bästa egenskaperna är ju den obefintliga uppstartstiden (hoppas bara att de inte lyckas sabotera den nu). En annan finess är att den inte har stöd för någon form av textformatering, så om man mellanlandar i notepad när man till exempel kopierar text från en webbsida slipper man sådant.

CTRL+SHIFT V, min vän.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Man häpnar över hur otroligt kasst det ser ut. Hur kan man ens skapa nåt så dåligt när de bara behöver snegla på Notepad++ som gör allt rätt

Permalänk
Medlem

Nej men jag använder inte heller Notepad?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hillside:

CTRL+SHIFT V, min vän.

Det fungerar säkert bra någonstans, men jag vet inte var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Borde inte den vettiga defaultlösningen vara vscode dock?

Varför skulle det vara det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kommer inte ihåg när jag använde notepad sist, Sublime är något av det första som brukar installeras. Med tanke på hur de köper spelstudios till höger och vänster borde Sublime eller Notepad++ vara lätta att köpa upp.

Notepad++ är Foss (free open source software) med gnu gpl2 licens.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Räcker det inte med EDIT.COM?

Permalänk
Medlem

Använder Notepad rätt ofta. Just för att temporärt lägga in text som jag kopierat. Har historiken på urklippen också men av vana så lägger jag in det i notepad också. Notepad i Windows har en stor fördel, den laddar snabb och är så enkel som man vill ha den. Notepad++ är riktigt bra men inte lika snabb.
Vi får hoppas den inte förstörs med Windows 11 precis som miniräknaren i windows 10 som är sämre än den gamla på att starta snabbt.

Det här med att kunna rensa koden med Notepad har jag löst med ett riktigt bra program som heter Beeftext. När man skriver "§12" i sitt program klipps texten formaterad och rensad in. ( §12 kan bytas till vad man vill) (snippet: #{clipboard} ) Har även ett plugin till webbläsaren som heter Copy As Plain Text så det blir rensat från början där.

Beeftext är ett program som man lägger in färdig text eller stycken i och med ett enkelt kortkommmado byts det ut. t.ex har jag "§/**" för att lägga in flera kommentarsrader. Open-Source och utvecklas ständigt.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sleepyoh:

Notepad++ är Foss (free open source software) med gnu gpl2 licens.

Kan de inte implementera Notepad++ i Windows då, menar du?

Å andra sidan är Sublime ändå långt bättre

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan de inte implementera Notepad++ i Windows då, menar du?

Å andra sidan är Sublime ändå långt bättre

De = Microsoft? Varför skulle dom? Det är ju redan ett komplett program bara ladda ner och börja använda!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Så länge de implementerar lite bättre stöd för undo/redo är jag nöjd Hemskt idag att Ctrl-Z rullar tillbaka flera etapper av ändringar. Jag använder Notepad dagligen för anteckningar jag vill skuffa undan någonstans men inte spara vid dagens slut. Alla som nämner det automatiska sparandet av flikar som features hos Notepad++, VSCode, m.m. har noll poäng att hämta hos mig!

Permalänk
Medlem

Verkar vara enbart små kosmetiska förändringar.
Visserligen något oklart vad exakt de behöver förändra där.
Utforskaren kunde de däremot förnya och implementera flikar m m i.

Använder Notepad rätt ofta för små korta anteckningar och även för dokumentation. Praktiskt att ha dokumentationen i ett format som inte kräver t ex Office för att öppna och därför går att läsa även på datorer som inte har det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sleepyoh:

De = Microsoft? Varför skulle dom? Det är ju redan ett komplett program bara ladda ner och börja använda!

Av samma anledning de lägger mängder av resurser på all annan mjukvara?

Det finns ju redan Chrome att ladda ner, varför utveckla Edge?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Har alltid bytt default till wordpad

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Notepad är nog det verktyg jag använder mest efter miniräknaren, så där håller jag inte med Perfekt att snabbt kladda ner någon idé vid utvecklingen, eller bara spara undan copy/paste lite snabbt utan att det försvinner direkt.

Precis det jag har Notepad++ till, då det sparar alla mina öppna flikar automagiskt Använder även vanliga Notepad en hel del, men är lite rädd för att Microsoft ska förstöra det på samma sätt de precis gjorde Paint smått obrukbart i Windows 11 för mig. Ribbons är bra då det går att minimera, men nya gränssnittet i Paint har precis noll funktioner för att anpassa gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Notepad är utmärkt för små, korta anteckningar där enbart texten i sig är av betydelse.
- skriva ner ett telefonnummer snabbt
- renkopiera en text så den blir fri från format för att sen kopiera vidare
- skriva en längre text till ett forum som detta, om det är jobbigt att skriva om (ibland blir det fel när man skickar in inlägg och texten försvinner)

Notepad är nog topp tio bland program jag använder både privat och på jobbet. Kanske till och med topp tre om man räknar antal gånger programmet startas.

Så jag hoppas att det förblir i det närmaste oförändrat. Det är perfekt som det är, så fucka inte upp det nu, MS!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

har inte använt notepad sedan jag uptäckte notepad++

använde notepad innan det mest för att knacka html/css kod men notepad++ gör det betydligt smidigare så notepad har inte sett dagens ljus på några år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja dom försökte ju att ta bort paint och fotoviewer ersattes med nånting betydligt sämre.
Så varför inte ge sig på notepad också.
Skulle inte förvåna mig om dom vill integrera den nya med "molnet" på något krystat vis.

Permalänk
Medlem

Vad söta ni är som nämner vscode eller andra utvecklingsmiljöer. Men tror inte vanliga svenssons vill få upp vscode bara för att spara en anteckning. Wordpad kanske, men mer avancerat än så behöver det absolut inte vara. Notepad är verkligen superbra om man bara vill spara en anteckning. Nästan så man kan tro det heter Notepad av en anledning.

Att stänga via menyn försvinner nog förövrigt. Nya paint har inte det alternativet längre.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av D.:

Verkar vara enbart små kosmetiska förändringar.

En teori är att de uppdaterar alla sina klassiska win32-applikationer till att använda det nya Windows app sdk. Det påstås vara ett enkelt sätt att få modernt utseende utan att behöva göra alltför stora ändringar.

Permalänk
Medlem

Tur de inte förstör notepad. Använder notepad dagligen. Simpelt och fungerar kanon för olika anteckningar etc. Behövs mer funktionalitet för ändamålet åker notepad++ fram. Vill inte ha mer funktionalitet i vanliga notepad, keep it simple.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Så... mer "luft".
Precis som alla andra program blir nuförtiden, effektiv arbetsyta minimeras till fördel för pekskärmsvänlighet. Hoppas det, i framtiden, kommer en inställning så man kan ändra mängden "luft" i programmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Så... mer "luft".
Precis som alla andra program blir nuförtiden, effektiv arbetsyta minimeras till fördel för pekskärmsvänlighet. Hoppas det, i framtiden, kommer en inställning så man kan ändra mängden "luft" i programmen.

FreeOffice och SoftMaker Office har just den funktionen.

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag använder Notepad nämnvärt mycket, kanske om jag ska redigera localhost eller någon annan fil. Men jag uppskattar att dom ger ett enhetligt tema för applikationer. Men det skulle ha varit färdigt och gjort när W11 släpptes så allt var klart från början.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har kört Sublime Text i många herrans år nu, innan det körde jag Notepad++ och finner Sublime Text omöjligt att ersätta!

Permalänk

Länge leve sanningen

Skrivet av ELF:

Vad söta ni är som nämner vscode eller andra utvecklingsmiljöer. Men tror inte vanliga svenssons vill få upp vscode bara för att spara en anteckning. Wordpad kanske, men mer avancerat än så behöver det absolut inte vara. Notepad är verkligen superbra om man bara vill spara en anteckning. Nästan så man kan tro det heter Notepad av en anledning.

Att stänga via menyn försvinner nog förövrigt. Nya paint har inte det alternativet längre.

Helt rätt ELF, jag vill ha min notepad!
Föresten vart har du tatt vägen;)

Permalänk
Medlem

Måste vara ett internt skämt på MS att de ligger 100000-tals mantimmar på varje OS + lite utilities, men slänger med en "editor" med nära noll funktioner.

Den duger till att ta bort formatering från text och göra snabba anteckningar, knappt det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|