Alla vill vara miljövänliga, men en sak "glöms" oftast bort.

Permalänk
Medlem

Alla vill vara miljövänliga, men en sak "glöms" oftast bort.

Ja varför pratar man inte mer om våra kära husdjur när vi nu skall jaga utsläpp i allt?
Det är ju numera vedertaget att husdjur, framförallt de köttätande, motsvarare en icke obetydlig del av våra CO2 utsläpp.
(det pratas om att en stor hund motsvarar en SUV vad gäller CO2 utsläpp)
Jag kan ju förstå att våra kära politiker inte vill prata om det, ingen som vill bli folkvald kan ju ta i en liknande fråga utan att bli utskrattad.
De enda djur man törs ge sig på är ju dom som faktiskt gör nytta, våra kött och mjölkproducerande vänner.

Som exempel kan jag ge en bekant.
Hxn äter inte kött av miljö och etiska skäl.
Handlar miljömärkt oavsett vad det kostar.
Åker såklart (svindyr amerikansk) elbil.
etc. etc.
Men hxn har 2 stora hunder, ett okänt antal katter och 8 (åtta!) hästar varav bara 2 faktiskt rids på, resten är "kompisar" till varandra....
Och det retar såklart hxn enormt när jag påpekar att trots att jag åker stor bensinslukande SUV och äter kött så är mitt CO2 fotavtryck betydligt mindre än hxn's

Så varför verkar vi ha en blind fläck vad gäller våra husdjur?
Notera att jag absolut tycker att husdjur är OK.
Det är hyckleriet runt vår miljömedvetenhet jag vill åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

(det pratas om att en stor hund motsvarar en SUV vad gäller CO2 utsläpp)

Vart finns den artikeln / Studien ?:D Länka gärna, eller Point me in the right direction
låter som intressant läsning, se vad de väger in i ett "djurs" utsläpp

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Inaktiv

Var pratas det om att en stor hund motsvarar en SUV i CO2 utsläpp?

Att man ger sig på just köttindustrin när det kommer till utsläpp är ju inte jättekonstigt, de står ju för så mycket mer utsläpp än vad husdjur möjligen kan göra.

Och sen om husdjuren påverkar eller ej, beror ju självklart mest till vad det äter. Det går säkert att ha husdjur hållbart. Hästar som går på bete orsakar ju inga direkta utsläpp.

Att hen reagerar surt på att du med tyken attityd påstår att du orsakar mindre utsläpp, utan att till synes ha grund för det låter inte jättekonstigt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk

Vad är hxn?

Permalänk
Medlem

Människor räknas också ofta bort. vi är bland de största bovarna. vi andas konstant ut CO2 för att inte tala om alla våra ofta dyra vanor och vad vi äter och köper för saker. Husdjur är ofta en marginell del i det hela om vi ska kolla på det på det viset.
En stor fördel för djuren är att dom flesta behövs i naturen medan människan saknar helt en plats och skapar bara obalans, hård sanning men svår att bortse ifrån.
Dessutom är nog vi en stor del till oredan och inte oskyldiga djur som människor ofta behandlar väldigt illa i många delar av världen?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Permalänk
Sötast

Absolut största delen är på företag som släpper ut så det kvittar vad du och din vän gör.

Tänk att han spenderar sitt liv så miljövänligt han kan och i slutändan så gjorde han mindre än 0.000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% skillnad över ett par år

Tänk om ett "par" stycken istället gick ihopa och krävde exempelvis kärnkraft före koleldad el, lyckades och gjorde en mätbar skillnad istället för att jaga kattmat som är märkt med lågt co-utsläpp

Edit: För att förtydliga så ser jag att min inlägg ser hånfullt ut, är faktiskt inte ens menat så.
Tycker bara det är sjukt synd att den stora massan accepterade att det är deras fel att att utsläppen är helt utan kontroll trots att sanningen är helt annorlunda.

Visst påverkar du och ja, men jämfört med vad som skulle kunna göras för miljön genom att begränsa storföretagen med lagar och restriktioner baserade på fakta och forskning istället för att göra det som är populärt och inne i media så.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Vad är hxn?

hon eller han.

Permalänk
Medlem

En annan ännu större sak som glöms bort för att det trampar ännu fler på tårna är att det är vi människor som orsakar enorma mängder utsläpp över en livstid, dvs. att skaffa många barn bidrar till ännu mer miljöförstörelse.

Det finns även en del kändisar som numera står för att barnaskaffandet i världen måste minska kraftigt för att jorden ska överleva, till exempel David Attenborough: https://www.dailymail.co.uk/femail/article-7912285/Sir-David-...

Permalänk
Medlem

Att minska antalet människor är väl det enda vi kan göra för att rädda jorden? Och givetvis inte föda upp djur för att äta upp dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Att minska antalet människor är väl det enda vi kan göra för att rädda jorden? Och givetvis inte föda upp djur för att äta upp dem.

Japp. Alternativt minska ALL konsumtion och levnadsstandard.
Men föredrar nog mindre folk.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Människor räknas också ofta bort. vi är bland de största bovarna. vi andas konstant ut CO2 för att inte tala om alla våra ofta dyra vanor och vad vi äter och köper för saker.

Skrivet av Irre:

Historien är dock inte så snäll mot de som försökt att göra nånting åt "problemet" med människor.......
En fråga som t.om. kan vara svårare att gå till val med än att göra sig av med alla husdjur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Och sen om husdjuren påverkar eller ej, beror ju självklart mest till vad det äter. Det går säkert att ha husdjur hållbart. Hästar som går på bete orsakar ju inga direkta utsläpp.

Massor, samma som med kor, metangas o.s.v. (nu är jag inte insatt i exakt hästar, men att tro att en häst inte orsakar växthusgas avtryck (foder som transporteras o.s.v. o.s.v.) är bara naivt), problemet är som TS skriver, hyckleriet. Våra svenska torvar släpper t.ex. ut lika Co2 som hela transportsektorn i Sverige, det är det här som är problemets kärna, folk tycker, känner och har en massa idéer men att verkligen angripa problem... nä, det är alldeles för jobbigt, ge oss snabba, enkla lösningar istället! Högre skatt på bensin! (så vi kan somna om och känna oss som de godhets knarkare vi är)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Människor räknas också ofta bort. vi är bland de största bovarna. vi andas konstant ut CO2 för att inte tala om alla våra ofta dyra vanor och vad vi äter och köper för saker. Husdjur är ofta en marginell del i det hela om vi ska kolla på det på det viset.
En stor fördel för djuren är att dom flesta behövs i naturen medan människan saknar helt en plats och skapar bara obalans, hård sanning men svår att bortse ifrån.
Dessutom är nog vi en stor del till oredan och inte oskyldiga djur som människor ofta behandlar väldigt illa i många delar av världen?

Ja det absolut bästa man kan göra är att skaffa mindre barn.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Historien är dock inte så snäll mot de som försökt att göra nånting åt "problemet" med människor.......
En fråga som t.om. kan vara svårare att gå till val med än att göra sig av med alla husdjur.

Jo sant men vem bryr sig om val när haven kokar bort?
Vi kommer utrota oss själva på ett eller annat sätt så egentligen kan man skita i det. Den glada sidan är att naturen har en fantastisk förmåga att återhämta sig sen när vi försvunnit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det lär vara något som måste ske över flera generationer där verkligheten till slut oundvikligt blir den att man måste begränsa antal barn till t.ex. ett per familj eller liknande, för att miljöresurserna inte räcker till annars.

Mänskligheten är ju inte direkt ett föredöme av proaktivt tänkande så det här lär ske först i sista stund när det absolut inte längre går att bara ignorera problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har noll så jag är en riktig miljökämpe 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo sant men vem bryr sig om val när haven kokar bort?
Vi kommer utrota oss själva på ett eller annat sätt så egentligen kan man skita i det. Den glada sidan är att naturen har en fantastisk förmåga att återhämta sig sen när vi försvunnit.

Exakt. Jorden kommer att återhämta sig efter att människan har utplånat sig själv, önskar att man hade kunnat lämna en gratulation den dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur små måste de vara?

Permalänk
Medlem

En hund, eller annat husdjur, gör enorm nytta och det finns massor med studier på det, bra mycket mer än boskapsdjur.
Husdjur förbättrar folkhälsan i det stora hela och gör troligtvis ett stort positivt klimatavtryck i form av mindre tryck på sjukvård, färre mediciner, mer folk som tar promenader istället för bilar osv. Hade varit otroligt intressant att se en studie som vägde dessa bitar mot varandra men det lär väl inte finnas.

Edit: menade inte nödvändigtvis ett positivt nettoavtryck, men till skillnad från boskapsdjur så gör husdjur så mycket för folkhälsan att det bör påverka "uträkningen" för hur mycket ett husdjur har i netto

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Massor, samma som med kor, metangas o.s.v. (nu är jag inte insatt i exakt hästar, men att tro att en häst inte orsakar växthusgas avtryck (foder som transporteras o.s.v. o.s.v.) är bara naivt), problemet är som TS skriver, hyckleriet. Våra svenska torvar släpper t.ex. ut lika Co2 som hela transportsektorn i Sverige, det är det här som är problemets kärna, folk tycker, känner och har en massa idéer men att verkligen angripa problem... nä, det är alldeles för jobbigt, ge oss snabba, enkla lösningar istället! Högre skatt på bensin! (så vi kan somna om och känna oss som de godhets knarkare vi är)

Givetvis orsakar hästar växthusgaser i form av t ex metan. Men att sitta och påstå att hästar är stora problemet känns rent spontant off. Det finns 355 500 hästar i Sverige. Det finns ca 300 000 mjölkkor. Varje år slaktas det runt 400-500 tusen kor, kvigor, kalvar och tjurar, 2.5 miljoner grisar. Miljontas kycklingar. 2017 var det totalt 107 miljoner djur som slaktades.

TS problematiserade att man "bara" ger sig på mjölk och köttdjur. Givetvis måste man göra det, de står för en otrolig mängd ekologiskt avtryck jämfört med husdjur.

Att sitta och påstå att det är hyckleri att man inte ger sig på husdjuren är lite larvigt när de inte är det stora problemet. Även om de givetvis kan stå för utsläpp som jag ursprungligen skrev. Mitt exempel med bete var endast ett poängterande att ett husdjur nödvändigtvis inte måste stå för katastrofala mängder utsläpp. Vad de äter är avgörande. Vilket är en del av problemet med köttindustrin och utfodringen.

Sen att du börjar prata om torvar, det är en jäkla skillnad på något som är en del av kolets kretslopp och fossila bränslen där koldioxiden är bundet i marken och släppts ut med för snabb fart. Men det ska inte jag utbilda dig i, jag rekommenderar naturkunskap 1b och 2 på din lokala Komvux för det.

Sen att som poängterades ovanför mig här, är husdjur viktiga för folkhälsan. Tro det eller ej, men det är inte kött.

Permalänk
Medlem

Chilla lite, ni kommer inte få några medaljer för att ni hatar er själva, människor i allmänhet, och vår/er påverkan på omgivningen. Tro inte att vi människor kan kontrollera allt och "lösa" alla både upplevda och faktiska problem.

Gör vad ni kan och vad ni övertygar er själva om gör nytta för erat eget samvete och medmänniskors välmående.

PS. Att försöka utmåla mänskligheten som en farsot främjar inte era medmänniskors välmående. DS.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Ja du har inte sorterat särskilt väl, det är bara en enda av dessa artiklar som är en vetenskaplig studie som faktiskt är peer reviewed.

Och den påvisar inte att en hund orsakar mer utsläpp än en SUV heller. Den påvisar att hundar står för utsläpp och fodret är det stora problemet där. Det bevisar inte din poäng heller.

Permalänk
Rekordmedlem

Förr åt djuren upp människorna så det blev inga extra utsläpp pga djurmat och människostammen hölls på en hållbar nivå.
Vi behöver fler grottlejon och sabeltandade tigrar, de rensar nog även upp i vildsvinnsstammen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ett ord populism. Där det inom miljötänkande är bland det lättaste att hitta saker att klaga på.
Alla dessa som kallar sig för miljökämpar är sedan själva inte några föredömen. Men detta blir snabbt en politisk fråga, där man riktar sitt fokus emot olika grupper..
Som skogsbruket. Där jag rekommenderar miljönissar att sälja sina hus, sommarstugor, båtar och annat för att köpa skogsmarker som de bara låter vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett ord populism. Där det inom miljötänkande är bland det lättaste att hitta saker att klaga på.
Alla dessa som kallar sig för miljökämpar är sedan själva inte några föredömen. Men detta blir snabbt en politisk fråga, där man riktar sitt fokus emot olika grupper..
Som skogsbruket. Där jag rekommenderar miljönissar att sälja sina hus, sommarstugor, båtar och annat för att köpa skogsmarker som de bara låter vara.

Jag vet inte om jag håller med om att det är populism, någonstans måste man prioritera vad som är värt att lägga energi på just nu. Där det går att göra stora förändringar. Köttindustrin påverkar mer och behöver i större glad förändras snarare än husdjuren.

Problemet med miljötänk i Sverige skulle jag säga är att de flesta är extremt låg allmänbildning och ovilja att lära sig mer om klimat, miljö och hållbar utveckling och då är det enda de har kvar att ge "miljönisse" och "miljömupp".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja du har inte sorterat särskilt väl, det är bara en enda av dessa artiklar som är en vetenskaplig studie som faktiskt är peer reviewed.

Och den påvisar inte att en hund orsakar mer utsläpp än en SUV heller. Den påvisar att hundar står för utsläpp och fodret är det stora problemet där. Det bevisar inte din poäng heller.

Studien släpptes såklart först och en massa artiklar skrevs baserade på den.
D.v.s. exakt som det brukar ske när en vetenskaplig studie släpps.
Och min poäng var inte att en hund=SUV.
Utan att det inte ens existerar en debatt om detta som bevisligen har en större miljömässig betydelse än mycket annat vi håller på med idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det verkar som att bilar har betydligt större miljöpåverkan över sin livstid än en hund
Första studien säger 8000 kg CO2eq för en hund.
Jag hittar ungefär 0,25 kg CO2eq/km för en vanlig personbil. Det motsvarar 3200 mil, så säg hälften för en SUV kanske.