Qualcomm narrar Google för att göra egna systemkretsar

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm narrar Google för att göra egna systemkretsar

Världens största tillverkare av systemkretsar för mobiltelefoner vänder udden mot de egna kunderna som tar fram egna lösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1/10 meme

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"We've decided to make our own smartphone SoC instead of using Snapdragon"

Apple borde tweeta exakt detta 😂

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Svårtolkat vad som menas. Men ner konkurrens är bra för oss konsumenter. Google sitter dock i en särskilt ställning där de på olika sätt skulle kunna optimera Android för deras processorer, vilket senare för oss konsumenter kan leda till mindre konkurrens.

Jag känner lite deja vu när sökmotorn Google kom. Där folk sa att det är bra med konkurrens. Idag använder nästan 100% av alla i sverige bara sökmotorerna Altavista och Yahoo och oligopolet måste krossas. Om google tar sig in på marknaden får de säkerligen i framtiden 30% var.

Permalänk
Medlem

Älskar inte ni också när företag försöker vara relaterbara?

Permalänk
Rekordmedlem

Hämd, Google köper ARM och bestämmer sig för att bli Apple ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Qualcomm känner sig kränkt nu?

Permalänk

Det här måste sägas så alla förstår. Det är Qualcomm som är huvudorsaken till att Android med Qualcommkretsar har så kort support.

Permalänk
Medlem

Det är dåligt med konkurrens i prestandaskiktet för ARM på mobiler. Googles nya kretsar lär inte främja det, det blir instängd trädgård med egen hårdvara och specialanpassad Android-mjukvara som enbart Googles telefon får. Google vill vara som Apple. Trots öppen licens-tillverkning av ARM är det många andra faktorer som spelar in. Höga kostnader att göra en konkurrerande krets, och speciella funktioner som t.ex. avancerad inbyggd modemteknologi gör det mer slutet än att bara komma med en ARM design.

Permalänk
Medlem

Verkar som Qualcomm sysslar med barnarbete.

Permalänk
Medlem

De får väl se till att bli bättre själva så att kunderna väljer dem.
Finns säkert anledningar till att saker blir som de blir tänker jag.

Permalänk
Medlem

Men snälla? Google har väl valt bort dem för att de tycker att de är för dåliga. De borde sätta sig vid det bildliga ritbordet istället för det bokstavliga. Om Qualcomm är lika dåliga på tt göra systemkretsar som de är på att göra roliga memes förstår jag varför google valde bort dem

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Men snälla? Google har väl valt bort dem för att de tycker att de är för dåliga. De borde sätta sig vid det bildliga ritbordet istället för det bokstavliga. Om Qualcomm är lika dåliga på tt göra systemkretsar som de är på att göra roliga memes förstår jag varför google valde bort dem

Här vill jag faktiskt flika in med att den här versionen av Mocking SpongeBob är min meme och att @gonace satte rätt betyg, till skillnad från @frong som har objektivt fel.

Svampbob Fyrkant äger förövrigt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

OMG, that will backfire big time!
Detta gör mig ännu mer intresserad av att köpa en Pixel 6 (Pro?).

Permalänk
Medlem

Gör en egen sökmotor och ta över världen?! Gogogo!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men snälla? Google har väl valt bort dem för att de tycker att de är för dåliga. De borde sätta sig vid det bildliga ritbordet istället för det bokstavliga. Om Qualcomm är lika dåliga på tt göra systemkretsar som de är på att göra roliga memes förstår jag varför google valde bort dem

Det är inte alltid så enkelt som att en krets blir vald för att den är bra. Mycket handlar nog om kostnad.
Microsoft och Sony valde ju knappast AMD till förra generationens konsoler (xbox one och ps4) för att de kretsarna var bra. Utan de var det bästa de kunde hitta som gick att få i den volymen och prislappen de eftersökte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag läste häromdagen att det är Samsung som tillverkar Tensor åt Google. Så egentligen borde de sjuka salut mot Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

OMG, that will backfire big time!
Detta gör mig ännu mer intresserad av att köpa en Pixel 6 (Pro?).

¨Synd att google inte vill ha dig som kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag läste häromdagen att det är Samsung som tillverkar Tensor åt Google. Så egentligen borde de sjuka salut mot Samsung.

Så Tensor kommer också bli lite extra varma? ; )

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Buddaz112:

Jag läste häromdagen att det är Samsung som tillverkar Tensor åt Google. Så egentligen borde de sjuka salut mot Samsung.

Skrivet av Fulci:

Så Tensor kommer också bli lite extra varma? ; )

Alla högpresterande systemkretsar för telefoner tillverkas antingen av TSMC eller Samsung och är båda således underleverantörer till Qualcomm. Så den biten är helt okontroversiellt i sammanhanget. Skillnaden blir ju att Qualcomm inte får någon försäljning när exempelvis Google tillverkare sina egna kretsar hos TSMC eller Samsung.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här måste sägas så alla förstår. Det är Qualcomm som är huvudorsaken till att Android med Qualcommkretsar har så kort support.

Så får Google axla det ansvaret att hålla supporten kort!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av DasIch:

Verkar som Qualcomm sysslar med barnarbete.

Jag missade säkert ett skämt, men barnarbete brukar sig alla teknikföretag sig av. Apple, Google, Samsung etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Jag missade säkert ett skämt, men barnarbete brukar sig alla teknikföretag sig av. Apple, Google, Samsung etc.

Du missade ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

¨Synd att google inte vill ha dig som kund

Nja, nu ska vi inte dra för snabba slutsatser.
Google har troligtvis valt bort Sverige som marknad, dels pga begränsad tillgång och dels att Sverige inte är en tillräckligt stor marknad. Men det betyder inte att vi blir utan. Det går nog få tag på den från annat håll också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nja, nu ska vi inte dra för snabba slutsatser.
Google har troligtvis valt bort Sverige som marknad, dels pga begränsad tillgång och dels att Sverige inte är en tillräckligt stor marknad. Men det betyder inte att vi blir utan. Det går nog få tag på den från annat håll också.

Du menar för det är så besvärligt att sälja till produkter inom EU?
Det är säkert därför google försöker begränsa möjligheter för personer att gråimportera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nja, nu ska vi inte dra för snabba slutsatser.
Google har troligtvis valt bort Sverige som marknad, dels pga begränsad tillgång och dels att Sverige inte är en tillräckligt stor marknad. Men det betyder inte att vi blir utan. Det går nog få tag på den från annat håll också.

Glöm inte att flera av deras appar har saknats på svenska marknaden. Android Auto lanserades officiellt så sent som december 2020. https://swedroid.se/android-auto-lanseras-officiellt-i-sverig...

Det är inte otänkbart att de kommer lansera telefoner i Sverige när alla core appar finns för svenska språket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Här vill jag faktiskt flika in med att den här versionen av Mocking SpongeBob är min meme och att @gonace satte rätt betyg, till skillnad från @frong som har objektivt fel.

Svampbob Fyrkant äger förövrigt.

Är det alltså du som memifierat deras uttalande? De har alltså inte memeat själva? Då blir det genast en annan sak. Om man tolkar din meme som en spark på smalbenet mot deras i mitt tycke fåniga uttalande så blir det ju faktiskt kul

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Glöm inte att flera av deras appar har saknats på svenska marknaden. Android Auto lanserades officiellt så sent som december 2020. https://swedroid.se/android-auto-lanseras-officiellt-i-sverig...

Det är inte otänkbart att de kommer lansera telefoner i Sverige när alla core appar finns för svenska språket.

Så snackades det när google assistenten inte fanns på svenska... vi fick assistenten, ingen pixel ändå. Google bryr sig inte om Sverige är slutsatsen.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Alla högpresterande systemkretsar för telefoner tillverkas antingen av TSMC eller Samsung och är båda således underleverantörer till Qualcomm. Så den biten är helt okontroversiellt i sammanhanget. Skillnaden blir ju att Qualcomm inte får någon försäljning när exempelvis Google tillverkare sina egna kretsar hos TSMC eller Samsung.

SweC missar som regel sådant i sina texter. Alltså nödvändig fakta.
Det som är problemet att det är TSMC och Samsung på processorn och Samsung eller Sony på kamera sidan. Att Qualcomm nu vill vifta med röd flagg så får de bara se hur det slutar.