Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Dator till föräldrarna. Vanligt hemmabruk. Prebuilt/Built?

Permalänk
Medlem

Dator till föräldrarna. Vanligt hemmabruk. Prebuilt/Built?

Hej! Mina föräldrar är behov av en ny maskin att ha hemma. Jag är ganska out of the loop på datordelar och behöver lite rå och tips. Datorn ska inte användas till något speciellt, det vanliga, surfa internet, kolla youtube, mail, word/excel.

Till detta ändamål och pris är det värt att bygga en dator själv?
Just för att ha möjlighet att uppgradera och reparerar datorn i framtiden tycker inte jag att en prebuilt känns så där jätte bra, men jag kanske har fel. Finns det några vettiga prebuilts ~5000 kr?

Om jag ska bygga datorn själv funderade jag på något liknande detta: (här saknas ram och nätagg, ska använda 2*4 GB DDR4 2666Mhz och en 550W psu som jag har sedan innan i sånna fall)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/4WLwANvkUWRZjL9OnjumGumlLRk/namnlos

Är detta en vettig dator? Hört att AMD har varit grejen de senaste åren men hittade inga vettiga processorer i denna prisklass?

Tack på förhand!

(Föräldrarna behöver också en skärm passande till detta, om någon har ett bra tips så uppskattas det!)

Permalänk
Medlem

Med en budget på 5k är det ganska dumt att bränna 7-800:- på att någon annan ska bygga den.
Ditt bygge ser OK ut, jag hade dock satsat på en 1TB disk som inte behöver vara så snabb.
Gällande AMD så är det nog en 5600G som kan vara intressant för c.a 2500:- den väsentligt bättre inbyggd grafik än Intel, men Intels duger gott till Youtube klipp. Chassi behövs nog inte läggas några pengar på direkt heller:

AMD alternativ:

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag ordnade en liten Intel Nuc åt far min när han var i behov av en dator, kravbilden är ungefär den samma. Utom att han gillar att flytta runt foton etc, men då han inte direkt använder någon avancerad fotoredigering så kändes det lite "sak samma" även där
Känns spontant som vilken dator som helst klarar av de kraven, dvs hitta valfri billig dator + skärm på tradera för ett par hundralappar ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

NUC till TVn? Kanske mer användbart än en stationär.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Intressanta tankar! Tack för bra, snabba svar.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Med en budget på 5k är det ganska dumt att bränna 7-800:- på att någon annan ska bygga den.
Ditt bygge ser OK ut, jag hade dock satsat på en 1TB disk som inte behöver vara så snabb.
Gällande AMD så är det nog en 5600G som kan vara intressant för c.a 2500:- den väsentligt bättre inbyggd grafik än Intel, men Intels duger gott till Youtube klipp. Chassi behövs nog inte läggas några pengar på direkt heller:
https://komponentkoll.se/bild/FSKnh.png
AMD alternativ:
https://komponentkoll.se/bild/qLzeX.png

Kul att du är inne i samma tankar som mig! Tror mina föräldrar klarar sig bra en bra tid framöver med den billigare processorn.
Jag är av åsikten att en nvme ssd är värt pengarna i alla prisklasser. Mina föräldrar har absolut inget behov av stort lagringsutrymme. Om man vill skulle man kanske kunna gå på en mindre nvme ssd + större vanlig ssd eller mekansik hårddisk.

Tanken med chassi var bara att det inte blir gammalt och att man kan använda det lång tid framöver. Roligare med ett bra chassit helt enkelt.

Skrivet av Necrophor:

Jag ordnade en liten Intel Nuc åt far min när han var i behov av en dator, kravbilden är ungefär den samma. Utom att han gillar att flytta runt foton etc, men då han inte direkt använder någon avancerad fotoredigering så kändes det lite "sak samma" även där
Känns spontant som vilken dator som helst klarar av de kraven, dvs hitta valfri billig dator + skärm på tradera för ett par hundralappar ^^

En NUC känns inte alls som det passar i min mening dock. Tror inte heller mina föräldrar är sugna på att köpa begagnat. Men säkert bra tips till någon annan!

Permalänk
Medlem

en liten nuc eller liknade kan vara bra, enkel och man kan hänga den bakom skärmen så tar den även lite plats.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClasK:

Kul att du är inne i samma tankar som mig! Tror mina föräldrar klarar sig bra en bra tid framöver med den billigare processorn.
Jag är av åsikten att en nvme ssd är värt pengarna i alla prisklasser. Mina föräldrar har absolut inget behov av stort lagringsutrymme. Om man vill skulle man kanske kunna gå på en mindre nvme ssd + större vanlig ssd eller mekansik hårddisk.

Tanken med chassi var bara att det inte blir gammalt och att man kan använda det lång tid framöver. Roligare med ett bra chassit helt enkelt.

En NUC känns inte alls som det passar i min mening dock. Tror inte heller mina föräldrar är sugna på att köpa begagnat. Men säkert bra tips till någon annan!

Okej, jag förstår, 1TB är dock väsentligt mer prisvärt än 500GB, SSD'er fungerar dessutom bäst om dem inte fylls mer än till hälften.
Vad tror du om Define 7 compact , lite nyare variant av define c (finns utan glas också)?

Samsung disken i listan är lika snabb som den du föreslog först, men dubbel lagring för bara 150:- extra, den är ett alternativ och man bör nog inte köpa bägge diskarna.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClasK:

Varför passar inte en Intel NUC om de inte ska göra något mer än att surfa och kolla på videos? En stor stationär dator känns onödigt om de inte behöver prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Varför passar inte en Intel NUC om de inte ska göra något mer än att surfa och kolla på videos? En stor stationär dator känns onödigt om de inte behöver prestanda.

Jag vet inte riktigt, jag tänkte väll mest bara på underhåll och uppgradering. Har du tips på någon bra nuc? Kan tänkta mig att en mindre dator går hem bättre hos morsan kanske