Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Om man definerar problemet till att driva Sverige på enbart batterier i en hel vecka så visst sjutton blir det dyrt. Du kör med rätt mycket en halmdocka där. Finns bättre lösningar med sol, vind och batterier i verktygslåda.

Något mer?

Kom ihåg att du skall försvara "Ingen menar att det är realistiskt med batterier som kraftersättning" samt "vill bara se hur orimligt".

Inget slirande nu. Inget allmänt tyckande heller. Ett rejält och väl påläst faktaunderlag om jag får be.

Jag önskar underlag på $30/kwh batteri.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214822:

Om man definerar problemet till att driva Sverige på enbart batterier i en hel vecka så visst sjutton blir det dyrt. Du kör med rätt mycket en halmdocka där. Finns bättre lösningar med sol, vind och batterier i verktygslåda.

Något mer?

Kom ihåg att du skall försvara "Ingen menar att det är realistiskt med batterier som kraftersättning" samt "vill bara se hur orimligt".

Inget slirande nu. Inget allmänt tyckande heller. Ett rejält och väl påläst faktaunderlag om jag får be.

Väldigt dyrt, så jag roade mig med att räkna på det.

Om man tänker sig en distribuerad lösning där varje villa ska lagra energi i en vecka på batterier så blir det lätt att se hur absurdt det blir.

En typisk villa förbrukar cirka 20 000 kWh/år (källa: Konsumenternas energimarknadsbyrå).

En Tesla Powerwall 2 väger 114 kg, är 1150 x 753 x 147 mm stor, och kan lagra 13,5 kWh användbar energi.

20 000 kWh per år blir 20000/365,25*7 = cirka 400 kWh per vecka.

Det blir cirka 30 Tesla Powerwall 2 i källaren, till en total vikt på cirka 3 ton. (Borde ju gå att få plats med i ett normalt tvåbilsgarage?)

Vad en sådan setup kostar vet jag inte, men med tanke på att en setup med 3 Powerwalls kostar $23 500 enligt SolarMetric.com så är det inte orimligt att multiplicera med 10. Det blir cirka 2 miljoner svenska kronor. Exkl moms. Per villa.

Och då är det bara hushållen vi tittar på här, inte kontor eller för all del industrier eller elfordon.

Jag vill inte säga något med detta inlägg annat än att det inte är realistiskt att driva hela Sverige på batterier en vecka med dagens teknik och priser. Men det är ju ingen på allvar förutom den mest extrema av preppers som föreslår det heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Vi behöver all energiförsörjning vi kan få för att mildra miljöförstöringen, så detta är onekligen ett viktigt beslut.

Eftersom den är intermittent så är frågan hur många MW vi kan se som hyfsat stabil produktion. Är det 10% av det installerade så är parken motsvarande 214 MW, vilket är ungefär 1/5 reaktor. Vi behöver 8 parker till för att kompensera för en hel reaktors bortfall. En hel del kvar att göra innan vi kommit ikapp.

Eftersom kraftverken inte finns till för södra Sverige utan för Danmark så kan de starta sina värmekraftverk. Vi kan strunta i att exportera mer än denna park ger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom kraftverken inte finns till för södra Sverige utan för Danmark så kan de starta sina värmekraftverk. Vi kan strunta i att exportera mer än denna park ger.

Vilka är "vi"?

Det är kraftverkens ägare som bestämmer när de kör kraftverken, och det gör de när det är lönsamt. Det ser vi t.ex. på att Karlshamnsverket kört för att elpriserna vart dyra i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vilka är "vi"?

Det är kraftverkens ägare som bestämmer när de kör kraftverken, och det gör de när det är lönsamt. Det ser vi t.ex. på att Karlshamnsverket kört för att elpriserna vart dyra i Europa.

Det är inte kraftverkens ägare som bestämmer hur mycket som går på ledningarna till andra länder. Just nu är elpriset långt under vad det kostar att producera elen. Det är ju anledningen till att Danmark inte kör sina verk, elen här är billig.

Finns övergripande ansvar om effektbehovet i Danmark skulle stiga, men har vi ont om vatten kommer vi ju säga åt de att starta sina verk.

Permalänk

Vet att jag är några sidor för sent, men jag skulle vilja möta några av argumenten som gäller kostnader. Att staten "subventionerar" kärnkraften genom att stå för konstruktionskostnaden, är inte ett argument som jag köper. att det nu är privata bolag som drivs med ett vinstintresse, som står för ägandet av kraftverken idag är så klart fakta. När kraftverken byggdes var det för att förse hela Sverige med stabil och kontinuerlig EL på ett effektivt sätt, där av placeringen i söder, för att balansera mot vattenkraften i norr. inte att tjäna pengar på elproduktionen. visst betalar man för elen men priset var humant. (inga bolag som ska ha avkastning). det jag ville komma fram till var att staten bekostar även vattenkraften när den än gång byggdes. så att avfärda kärnkraften med ett argument om kostnaden är inte helt enkelt för då kan det vara svårt att försvara järnvägar och annan infrastruktur också eftersom det är dyrt och det är bara staten som kan eller har råd till det.

sorry om det blir wall of text.

NB angående utbyggnaden av vindkraften så ska staten tydligen bekosta en utbyggnad av kraftnätet för att kunna koppla in dom kraftverken. https://www.nyteknik.se/energi/regeringen-vill-sanka-elpriser...

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Vet att jag är några sidor för sent, men jag skulle vilja möta några av argumenten som gäller kostnader. Att staten "subventionerar" kärnkraften genom att stå för konstruktionskostnaden, är inte ett argument som jag köper. att det nu är privata bolag som drivs med ett vinstintresse, som står för ägandet av kraftverken idag är så klart fakta. När kraftverken byggdes var det för att förse hela Sverige med stabil och kontinuerlig EL på ett effektivt sätt, där av placeringen i söder, för att balansera mot vattenkraften i norr. inte att tjäna pengar på elproduktionen. visst betalar man för elen men priset var humant. (inga bolag som ska ha avkastning). det jag ville komma fram till var att staten bekostar även vattenkraften när den än gång byggdes. så att avfärda kärnkraften med ett argument om kostnaden är inte helt enkelt för då kan det vara svårt att försvara järnvägar och annan infrastruktur också eftersom det är dyrt och det är bara staten som kan eller har råd till det.

sorry om det blir wall of text.

NB angående utbyggnaden av vindkraften så ska staten tydligen bekosta en utbyggnad av kraftnätet för att kunna koppla in dom kraftverken. https://www.nyteknik.se/energi/regeringen-vill-sanka-elpriser...

Alla kärnkraftverk förutom Ågesta som användes för att producera vapenplutonium har haft privata ägare med vinstintresse. Även det statliga Vattenfall har vinstintresse.

Järnvägar är ett naturligt monopol, krävs inte något godkännande från EU att ge pengar till statliga och regionsägda järnvägar.

Var politikerna som satte upp att eventuellt nya reaktorer skulle finansieras av industrin själva och byggas på samma plats som våra tidigare reaktorer. Tyvärr svårt att frångå detta, dels krävs en förändring i politiken här, dels krävs förhandlingar med EU. Ingen kommer vilja bygga om de inte får göra vinst på grejerna och statsstöd är i grunden olagligt. Behövs också garantier i form av lånegarantier och garantier på inkomst för att de ska löna sig. Statsstöd var okej när kärnkraften byggdes, idag är den inte okej om den så sker på andra sidan globen.

Permalänk

Det är som du säger Petterk. vilket gör att debatten är svår. reglerna har ändrats, och det handlar mycket om politik. och jag är inte mot att man får ta ut vinst det är bara att avregleringen av elmarknaden och olika politiska styrningar har gjort att marknaden blivit väldigt, hur ska jag säga, "intressant"

Vill man titta på lite vanliga argument mot och för kärnkraft av olika slag så kan jag rekommendera den här videon. https://www.youtube.com/watch?v=LVIURNBGaHs så är man upp to speed i debatten.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där är ju också lite av en felaktighet. Bara för att ett radioaktivt ämne har sönderfallit till den grad att strålningen inte är farlig längre betyder det inte att själva avfallet inte är farligt av andra skäl, t.ex. om det består av cancerogena tungmetaller.

Det står ju i själva inlägget att jag väljer att definiera begreppet i relation till strålning?

Citat:

Det känns väldigt konstigt att man tittar på ett energislag där det finns en extremt liten mängd koncentrerat men också väldigt farligt avfall som man kan få grepp om att slutförvara på ett någorlunda genomtänkt, och letar efter minsta möjliga sätt det kan gå fel på, och samtidigt rycker på axlarna för de miljarder ton fossil CO2 och andra skadliga grejer som vi konstant pumpar ut i atmosfären, eller lägger på hög i någon soptipp och hoppas att det inte läcker in i grundvattnet. Som om att det på något sätt skulle vara sämre.

Jag tror det handlar om att man ser ett stort och farligt problem som är greppbart, och paradoxalt så är det så att eftersom det går att peka ut någon ska vara ansvarig för avfallet, som man kan ställa höga krav på, så ställer man orimligt höga krav, samtidigt som vi miljarder människor och industrier som släpper ut vår lilla beskärda del avgaser är så många att det är omöjligt att ställa samma höga krav på alla, därför tillåter man det.

Förr så dumpade vi kärnavfallet i havet, det fungerar också.
Visst folk drar ut på det av lite olika anledningar men det är bara en liten sak egentligen. Det är framförallt för att ingen av de inblandade parterna har incitament att lösa det så det blir inte löst. I praktiken påverkar det inget för avfallet förvaras någonstans ändå. Om det blir platsbrist och kärnkraftverken behöver bli av med sitt avfall kommer de pressa politikerna genom att hota att stänga ner elproduktionen. Om det inte påverkar elstabiliteten i landet kommer de kanske kalla bluffen, annars kommer de se till att det byggs nya förvaringsmöjligheter. Antingen genom att ändra en siffra eller genom att faktiskt bygga något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Väldigt dyrt, så jag roade mig med att räkna på det.

Om man tänker sig en distribuerad lösning där varje villa ska lagra energi i en vecka på batterier så blir det lätt att se hur absurdt det blir.

Inte riktigt så absurdt dock. Priset på batterier är mycket lägre än en powerwall.

Om man gör en större upphandling skulle alltså 400kwh batterier ("en villa i en vecka") kosta ca 50 000 usd, säg 500 000 sek per vecka och villa, inte 2 miljoner. Det är inte så absurdt redan där tycker jag.

Sedan vill jag ifrågasätta premissen, vad är det för kraftkälla dina batterier laddas med som försvinner fullständigt i en vecka? Det är ju den kraftkällan som under normala fall sköter elförsörjningen, batterierna ser bara till att det finns flexibilitet.

Att kunna ta ett dygn känns därför overkill. Säg att man standardiserar på att kunna ta ett dygn, dvs 24 istället för 168 timmar. Redan i dag kostar det alltså under 100 000 kr per villa (om man nu köper att en normalvilla förbrukar 2.4 kw 24/7 vilket känns aningen högt även det).

Lägenheter lär vara mycket billigare dessutom. Det är väl inte helt absurdt ändå med tanke på vinsten man får?

"Det blåser lite klent i Skåne, skicka lite extra vattenkraft dit så kan Umeå köra batterier en stund". Överdrivet exempel men ungefär så skulle vi kanske kunna ha det en dag.

Vind, sol och även vattenkraft går i dag emellanåt till spillo eftersom vi inte kan lagra den. Några Gwh batterikapacitet utspritt över landets kommuner som laddas upp när det blåser friskt, har regnat mycket eller solen skiner känns som en vettig investering redan med dagens priser. En miljard SEK per Gwh, dvs vi kan få 80 Gwh batteribackup för kostnaden av ett kärnkraftverk. Den kan sedan utnyttjas flera gånger per år för att fånga perioder då vi producerar överskott som i dag går till spillo.

Rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Inte riktigt så absurdt dock. Priset på batterier är mycket lägre än en powerwall.

https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2020/12/li-ion-battery-price.001.png

Om man gör en större upphandling skulle alltså 400kwh batterier ("en villa i en vecka") kosta ca 50 000 usd, säg 500 000 sek per vecka och villa, inte 2 miljoner. Det är inte så absurdt redan där tycker jag.

Sedan vill jag ifrågasätta premissen, vad är det för kraftkälla dina batterier laddas med som försvinner fullständigt i en vecka? Det är ju den kraftkällan som under normala fall sköter elförsörjningen, batterierna ser bara till att det finns flexibilitet.

Att kunna ta ett dygn känns därför overkill. Säg att man standardiserar på att kunna ta ett dygn, dvs 24 istället för 168 timmar. Redan i dag kostar det alltså under 100 000 kr per villa (om man nu köper att en normalvilla förbrukar 2.4 kw 24/7 vilket känns aningen högt även det).

Lägenheter lär vara mycket billigare dessutom. Det är väl inte helt absurdt ändå med tanke på vinsten man får?

"Det blåser lite klent i Skåne, skicka lite extra vattenkraft dit så kan Umeå köra batterier en stund". Överdrivet exempel men ungefär så skulle vi kanske kunna ha det en dag.

Vind, sol och även vattenkraft går i dag emellanåt till spillo eftersom vi inte kan lagra den. Några Gwh batterikapacitet utspritt över landets kommuner som laddas upp när det blåser friskt, har regnat mycket eller solen skiner känns som en vettig investering redan med dagens priser. En miljard SEK per Gwh, dvs vi kan få 80 Gwh batteribackup för kostnaden av ett kärnkraftverk. Den kan sedan utnyttjas flera gånger per år för att fånga perioder då vi producerar överskott som i dag går till spillo.

Sverige gör av med ca 134TWh per år, det är 366GWh per dygn

80GWh skulle motsvara några timmar, eller mer troligt en lägre effekt över längre tid

Helt klart görbart

Men den reaktorn det skulle ersätta skulle ju generera den mängden energi på en halv vecka ungefär... tveksamt att det är värt det i snitt.

Det sitter ungefär 75KWh per Tesla, det säljs ca 240000 teslabilar per kvartal, det blir då 18GWh som de kan producera.

Det luktar som att 80GWh skulle motsvara hela världens batteriproduktion i cirka ett år. Inte omöjligt såklart, men vi börjar närma oss gränsen för vad som är teoretiskt möjligt.

Dessutom är detta bara något för Sverige och vårt behov, men vi kräver globala resurser för att klara av det, vad ska då alla andra göra?

Batterier kan vara bra som korttidsreglering och för att hantera extrema situationer över korta tidsintervall, men de har sina gränser och går inte att skala hur långt som helst.

Tysklands behov är väl ca 10x Sveriges, och har långt mindre vattenkraft, där fallerar hela kalkylen ganska snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2020/12/li-ion-battery-price.001.png

Priset ovan är väl dock för ett rent batteripack?
Det krävs lite mer elektronik än så för att få ut några 240v i väggen.

Den produkt som finns idag och är lätt att räkna på är Teslas powerwall.
Men den kostar ca80k för 13,5kwh så blir ju priset snarare ~6000 SEK/kwh.

Det må vara prissatt för att Elon vill flytta till Mars, men har ni några alternativa priser för en komplett installation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Priset ovan är väl dock för ett rent batteripack?
Det krävs lite mer elektronik än så för att få ut några 240v i väggen.

Den produkt som finns idag och är lätt att räkna på är Teslas powerwall.
Men den kostar ca80k för 13,5kwh så blir ju priset snarare ~6000 SEK/kwh.

Det må vara prissatt för att Elon vill flytta till Mars, men har ni några alternativa priser för en komplett installation?

Det stämmer att det bara är batteripriset, för installationer på kommunal storlek eller större tror jag det är den övervägande viktigaste faktorn. Man kommer inte köpa powerwalls i alla fall.

Som privatperson som letar efter en färdig lösning just nu skulle jag kolla på Svea solar. Solpaneler och batteripack samt snabbladdare till bilen för från ca 100k beroende på antal och typ av paneler.

Svea Solar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det sitter ungefär 75KWh per Tesla, det säljs ca 240000 teslabilar per kvartal, det blir då 18GWh som de kan producera.

Det luktar som att 80GWh skulle motsvara hela världens batteriproduktion i cirka ett år. Inte omöjligt såklart, men vi börjar närma oss gränsen för vad som är teoretiskt möjligt.

Det var några år sen det var så illa, batteriproduktion är ju ytterligare en sak som är under enorm förändring. Just nu är 80GWh lite drygt 1/10 av den globala årliga produktionskapaciteten:

Northvolts batterifabrik i Skellefteå ensamt tänker ju bygga 60GWh batterikapacitet per år, och kommer inte vara den enda fabriken i landet. Inom EU's gränser finns flertalet projekt med liknande dimensioner.

Den ökade produktionen kommer förstås under de närmaste åren helt slukas av bilbranschen pga gemene bilists övergång till elbil, men sedan kommer fabrikerna finnas kvar och därmed stå för en enorm överkapacitet. Extrapolerar man lite utifrån det som redan händer (dvs inget önsketänkande om nya batteritekniker och annat som förstås också kan hända) så känns det inte omöjligt att storstadsregionerna i Sverige kan ha råd med 100GWh kapacitet vardera inom ett decennium.

Säg sedan att dessa kan spara ett tiotal "fulltankningar" per år som annars går till spillo så har vi några TWh extra per år.

Det är förstås inte bara bara och djävulen är i detaljerna etc men jag tycker ändå tanken känns riktigt intressant och hoppas det investeras stort och hastigt åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det var några år sen det var så illa, batteriproduktion är ju ytterligare en sak som är under enorm förändring. Just nu är 80GWh lite drygt 1/10 av den globala årliga produktionskapaciteten:

https://16iwyl195vvfgoqu3136p2ly-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2021/07/07032_Global_Li-ion-1.jpg

Northvolts batterifabrik i Skellefteå ensamt tänker ju bygga 60GWh batterikapacitet per år, och kommer inte vara den enda fabriken i landet. Inom EU's gränser finns flertalet projekt med liknande dimensioner.

Den ökade produktionen kommer förstås under de närmaste åren helt slukas av bilbranschen pga gemene bilists övergång till elbil, men sedan kommer fabrikerna finnas kvar och därmed stå för en enorm överkapacitet. Extrapolerar man lite utifrån det som redan händer (dvs inget önsketänkande om nya batteritekniker och annat som förstås också kan hända) så känns det inte omöjligt att storstadsregionerna i Sverige kan ha råd med 100GWh kapacitet vardera inom ett decennium.

Säg sedan att dessa kan spara ett tiotal "fulltankningar" per år som annars går till spillo så har vi några TWh extra per år.

Det är förstås inte bara bara och djävulen är i detaljerna etc men jag tycker ändå tanken känns riktigt intressant och hoppas det investeras stort och hastigt åt det hållet.

Jag mer menade att det inte skalar mer till den nivå att det kan hjälpa så mycket på global/kontinental nivå, och kräver globala resurser ungefär för att klara varje land

Ett tiotal cykler ger några TWh, Sverige använder idag 130+, visst är procent vid dessa volymer intressant, men inte så mycket ändå.

En reaktor på 1GW genererar ungefär 8TWh per år, det är ju mer än dessa batterier räddar med marginal

Ändå kul att det går att få fram sådana siffror, och att batterier kan generera ström effektivt sett som annars hade gått förlorad eller givits bort nästan gratis.

Dock behöver batterier bli billigare och tillverkad i ännu större skala för att kunna bli rimliga att ens prata om i sådan skala

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Såna här argument har jag svårt att förstå varför de skulle tala för vindkraft.
Att kraftkällan är så ostabil att den hälften av gångerna producerar för lite elektricitet och hälften av gångerna för mycket knappast nåt som talar för vindkraft.
Skulle vara nyttigt att inkludera kostnaden av energilagring i vindkraftskostnad överlag. Det är nämligen helt omöjligt att driva ett samhälle helt på vindkraft, så att prata om vindkraft utan att inkludera kostnaden för det som ska täcka vindstilla perioder känns underligt.
Och då börjar vi redan närma oss kostnader som får kärnkraft att kännas som gratis.

Det är populärt att hata kärnkraft. Dock så är sanningen att det bokstavligen inte finns ett alternativ till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Att kraftkällan är så ostabil att den hälften av gångerna producerar för lite elektricitet och hälften av gångerna för mycket knappast nåt som talar för vindkraft.
Skulle vara nyttigt att inkludera kostnaden av energilagring i vindkraftskostnad överlag. Det är nämligen helt omöjligt att driva ett samhälle helt på vindkraft, så att prata om vindkraft utan att inkludera kostnaden för det som ska täcka vindstilla perioder känns underligt.
Och då börjar vi redan närma oss kostnader som får kärnkraft att kännas som gratis.

Det är populärt att hata kärnkraft. Dock så är sanningen att det bokstavligen inte finns ett alternativ till det.

Så du vet inte men det får kärnkraft att kännas gratis?

Permalänk
Medlem

Finns bara en anledning till varför kärnkraft är så illa omtyckt fortfarande: oljebolagen har genomfört en väldigt effektiv lobbying.

Oljebolagen är mycket väl medvetna om att sol/vind kan aldrig någonsin förse hela vår planet med elektricitet. Ju mer man avskaffar stabil kärnkraft till fördel av ostabil vindkraft/solceller, desto större behov har vi av att oljebolagen ska täcka alla luckor med fossila bränslen.

Ungefär som när BP (British Petroleum) lanserade deras "carbon footprint" skit. Allt för att skifta fokuset från oljebolagen och enorma industrier till enskilda individer istället.
Som att det är för att Olle Eriksson inte köpt en tygpåse för sina matvaror som vi har hamnat i en klimatkris. Löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det stämmer att det bara är batteripriset, för installationer på kommunal storlek eller större tror jag det är den övervägande viktigaste faktorn. Man kommer inte köpa powerwalls i alla fall.

Som privatperson som letar efter en färdig lösning just nu skulle jag kolla på Svea solar. Solpaneler och batteripack samt snabbladdare till bilen för från ca 100k beroende på antal och typ av paneler.

Svea Solar

Visst är batteriets pris en viktig faktor, men vid större anläggningar borde ju även större utmaningar dyka upp.

Jag blev ändå nygiken och googlade runt lite och hittade en större anläggning.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve

Några år gammal. Men totalt 193MWh kapacitet för ca 190M AUD.
Dvs ca 1.1 Miljarder sek med dagens kurs, eller 5700 sek/kWh om jag inte räknat snett.

Om växlingskursen ändrats mycket så slår det givetvis på priset. Men det är inte långt ufrån Powerwall priset idag.
Det verkar ju vara Musk som byggde denna med så det kanske beror på det.

Korrigerade uträkningen lite
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Visst är batteriets pris en viktig faktor, men vid större anläggningar borde ju även större utmaningar dyka upp.

Jag blev ändå nygiken och googlade runt lite och hittade en större anläggning.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve

Några år gammal. Men totalt 193MWh kapacitet för ca 190M AUD.
Dvs ca 1.1 Miljarder sek med dagens kurs, eller 5700 sek/kWh om jag inte räknat snett.

Om växlingskursen ändrats mycket så slår det givetvis på priset. Men det är inte långt ufrån Powerwall priset idag.
Det verkar ju vara Musk som byggde denna med så det kanske beror på det.

Det finns lite fler siffror för USA här, det byggs en del anläggningar men priserna är hemliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det är inte egentligen ett argument för vindkraft utan ett argument för batterilagring.

Skrivet av Jackbob:

"För mycket" är ju det samma som "tillräckligt", vilket förstås vore förträffligt om det hände ens någon gång, men vi är inte där ännu. I praktiken produceras det alltid för lite vind. Men det ökar kraftigt nu.

Skrivet av Jackbob:

Skulle vara nyttigt att inkludera kostnaden av energilagring i vindkraftskostnad överlag.

Det är en bra poäng och det görs i praktiken redan. Om man har gott om vattenkraft relativt vindkraft kostar det egentligen ingenting. Varje kWh med vind som någonsin skapas är en kWh vatten som inte förbrukas kan man säga, man har "batteriet" redan. Mig veterligen är det ingen som kör vindkraft i stor skala utan att ha tillgång till en stabilisator och det är oftast vattenkraft.

Skrivet av Jackbob:

Under 2020 producerade Sveriges vindkraft mer ström än Forsmark, så vind (med vatten som stabilisator) har ju bokstavligen ersatt sveriges största kärnkraftverk redan. Sol ligger lite efter men har passerat 1 TWh även i Sverige.

Jag tror det kommer bli hur bra som helst (om några år).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Ingen menar att det är realistiskt med batterier för kraftersättning för hela Sverige, vi ville bara se HUR orimligt det var (för att förklara för några som verkar tro att allt kan vara vind/sol)

Vattenkraften kan bara kompensera så mycket

Jo men det är ju ganska onödigt att gå in på totalt orealistiska scenarion som ingen föreslår. Det påhittade scenariot har ju inget med verkligheten att göra, inte ens om man skulle förlita sig på enbart vind och sol skulle man behöva ha batterier som räcker i flera dagar för vind och sol producerar ju energi varje dag. Eller förlåt, jag menar varje dag som solen lyser och vinden blåser.

Tittar man på hur det ser ut här så producerar ju vinden el även en riktigt dålig timme liksom, det kanske bara är 400 MW, men det är väldigt långt från inget. Ska vind producera lika mycket som kärnkraften en sådan riktigt dålig timme med väldigt låga vindhastigheter i princip i hela landet (eller storm) så behöver den byggas ut mer än tio gånger mot idag, vilket inte är så fruktansvärt orealistiskt egentligen dock hade det ju skapat ett väldigt överskott de flesta dagarna på året (vind producerar ju idag runt 20% av elen vi använder på årsbasis så en tiodubbling hade gjort att vind producerat 200% av vårt behov), men som tur är behöver vi inte låta vinden bära allt här utan vi har vattenkraft som reglerkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag ska vara mitt vanliga sura jag och säga:

Med betoning på tänker. Vi är så himla desperata här i Sverige i jakten på en stor industri som vi tror kan rädda oss att kritiska frågor inte har någon plats överhuvudtaget.

Nevs tänkte rädda oss med att bygga elbilar, osv. osv.
3D skrivarna skulle väl också rädda oss, här om dagen läste jag en (helt okritiskt) artikel på SVT om ett företag som påstod att vi skulle ha drönarleveranser hem om 3 år.

Sen fascineras jag över den bortglömda miljöaspekten här. Vid ett bygge i en stad i Sverige i nutid, så la man 1miljon kr/m3 sand, för att rensa efter en bensinmack som stod där för typ 30 år sedan (jag kommer inte ihåg detaljerna riktigt, det var ett tag sen jag kollade på det).

Nu ska ni ha batterier i varje hus, åk igenom Sverige, och tänk att varje övergivet hus ni ser (och det finns många) om 100 år ska ha ett läckande batteri i källaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag ska vara mitt vanliga sura jag och säga:

Med betoning på tänker. Vi är så himla desperata här i Sverige i jakten på en stor industri som vi tror kan rädda oss att kritiska frågor inte har någon plats överhuvudtaget.

Nevs tänkte rädda oss med att bygga elbilar, osv. osv.
3D skrivarna skulle väl också rädda oss, här om dagen läste jag en (helt okritiskt) artikel på SVT om ett företag som påstod att vi skulle ha drönarleveranser hem om 3 år.

Sen fascineras jag över den bortglömda miljöaspekten här. Vid ett bygge i en stad i Sverige i nutid, så la man 1miljon kr/m3 sand, för att rensa efter en bensinmack som stod där för typ 30 år sedan (jag kommer inte ihåg detaljerna riktigt, det var ett tag sen jag kollade på det).

Nu ska ni ha batterier i varje hus, åk igenom Sverige, och tänk att varje övergivet hus ni ser (och det finns många) om 100 år ska ha ett läckande batteri i källaren...

Länder som inte har el dygnet runt t.ex. Nordkorea och Libanon har i princip ett batteri i varje bostad för att köra kyl/frys De kör främst blysyra. Libanon har traditionellt kört generator, så där är det främst för att installera solceller de skaffar batterier.

Permalänk
Medlem

Ett utmärkt komplement till lagrin: Grön vätgas.
"Grön vätgas ska rädda klimatet"
"Vätgas kan användas för att lagra energi"
läs mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

och tänk att varje övergivet hus ni ser (och det finns många) om 100 år ska ha ett läckande batteri i källaren...

Hellre ett läckande batteri i källaren än ett livsfarligt gift i 100 000 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ett utmärkt komplement till lagrin: Grön vätgas.
"Grön vätgas ska rädda klimatet"
"Vätgas kan användas för att lagra energi"
läs mer

Läs artikeln lite noggrannare. Det är inte ett praktiskt alternativ idag eftersom elektrolysatorerna är för dyra.

Dessutom går minst 20 % av energin till spillo vid framställningen av vätgas. När vätgasen sedan används i en bränslecell för att framställa elektricitet så går ytterligare 30 % till spillo.

Då är nog batterier som ger förluster i storleksordningen 5-10 % en bättre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det är ju ganska onödigt att gå in på totalt orealistiska scenarion som ingen föreslår. Det påhittade scenariot har ju inget med verkligheten att göra, inte ens om man skulle förlita sig på enbart vind och sol skulle man behöva ha batterier som räcker i flera dagar för vind och sol producerar ju energi varje dag. Eller förlåt, jag menar varje dag som solen lyser och vinden blåser.

Tittar man på hur det ser ut här så producerar ju vinden el även en riktigt dålig timme liksom, det kanske bara är 400 MW, men det är väldigt långt från inget. Ska vind producera lika mycket som kärnkraften en sådan riktigt dålig timme med väldigt låga vindhastigheter i princip i hela landet (eller storm) så behöver den byggas ut mer än tio gånger mot idag, vilket inte är så fruktansvärt orealistiskt egentligen dock hade det ju skapat ett väldigt överskott de flesta dagarna på året (vind producerar ju idag runt 20% av elen vi använder på årsbasis så en tiodubbling hade gjort att vind producerat 200% av vårt behov), men som tur är behöver vi inte låta vinden bära allt här utan vi har vattenkraft som reglerkraft.

Saken är ju bara den att utan kärnkraften som baskraft så behövs väldigt mycket lagring för att kunna hantera de tillfällen så sol- och vindkraft inte producerar. En vindstilla dag kan vindkraftens produktion vara väldigt låg. I skrivande stund producerar exempelvis Tysklands vindkraftverk 13.3 % av deras installerade effekt, och den tyska solkraften producerar 2.53 % av sin installerade effekt.

I Tyskland så löser man det tyvärr till stor del med kol och naturgas. Det hade varit mycket bättre om de löste det med kärnkraft och exporterade överskottet från sol- och vind.

Permalänk
Inaktiv

Till sist kommer priset styra och får vi lite instabilitet i nätet och det blir lite brownouts. Men exporten blir ett problem eftersom tyskarna vill betala mer för elen så är det de som sätter prisbilden. Därför tror jag att man kommer utreda exportstopp eller så kommer EU-kritikerna få vatten i sina kvarnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ett tiotal cykler ger några TWh, Sverige använder idag 130+, visst är procent vid dessa volymer intressant, men inte så mycket ändå.

En reaktor på 1GW genererar ungefär 8TWh per år, det är ju mer än dessa batterier räddar med marginal

Ändå kul att det går att få fram sådana siffror, och att batterier kan generera ström effektivt sett som annars hade gått förlorad eller givits bort nästan gratis.

Precis, även om det ännu är ett tankeexperiment så känns det inte som att det är orealistiskt att faktiskt genomföra.

Jag misstänker också att det kan vara svårt att förutsäga effekten av en relevant batterikapacitet i och med att det är såpass komplext. Hur mycket energi kommer man i praktiken kunna spara? Garanterat mer än själva batterikapaciteten förstås men hur mycket mer beror ju på hur ofta man har överkapacitet under året.

Sedan har vi ju i dag ett sammankopplat elnät, en batteribank i Sverige kan ju spara överskott av vind från Danmark och vattenkraft från Norge också. Hur ofta töms det överskottsvatten från fulla magasin i Sverige och Norge sammanlagt under året? (Jag har ingen aning men det vore kul att veta).

Så rent tekniskt och praktiskt känns det görbart redan i dag, men å andra sidan kan det vara så att en batterikapacitet har liten effekt för just oss eftersom vi har all "batterikapacitet" vi behöver från svensk och norsk vattenkraft redan, och vi kanske kan både dubbla och tredubbla vind/solkraften innan vi behöver fundera på någon lagring. Prisutvecklingen gör ju dessutom att även om det skulle behövas på sikt så är det bäst att vänta så länge som möjligt.