Permalänk
Medlem

Tips på ultrabook

Har idag en Lenovo Thinkpad T470p som rese- och reservdator men funderar på att skaffa mig något som är betydligt lättare att släpa med sig, framförallt när jag befinner mig på resande fot.
Dell XPS 13 och Lenovo X1 Carbon är i princip exakt vad jag vill ha, men är egentligen kraftfullare än vad jag behöver och framförallt dyrare än vad jag skulle vilja betala.
Elgiganten kör rea nu i helgen och MSI Summit E13 Flip ser otroligt mer prisvärd ut än både XPS och X1 men är också dyrare än jag tänkt mig.
Så jag skulle behöva tips för att komma ur hjulspåren att det måste vara en XPS eller X1.

Laptopen kommer primärt användas vid resande och då handlar det i huvudsak om surfning, lite kodande(C/C++) samt kolla på streams.

Krav:

• Skärm:Max 14"

• Vikt: Max 1,6 kg

• Tjocklek: Max 1,8 cm

• Måste vara kompatibel med Linux (Arch, men kan vara flexibel avseende distro)

Övriga önskemål:

• 16GB RAM

• Bra tangentbord

• Låg ljudnivå

• Integrerad grafik

• Lätt laddare

Budget: ca 15 000:- men ser gärna att den kostar mindre än 10 000:-

Permalänk
Medlem

Har fått en ny Surface Laptop 4 i svart metall-chassi på jobbet precis och som tidigare användare av ThinkPads, Precision och Latitude-datorer måste jag säga att jag är väldigt positivt överraskad. 3:2-skärmen är verkligen ett otroligt plus och möjliggör att faktiskt arbeta på den "lilla" skärmen.
Kan inget annat än att rekommendera den i dagsläget faktiskt. Dock skulle i varje fall jag undvika den tygbekledda varianten.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.
Kollade lite som snabbast och det verkar som stödet för Linux är sisådär och för vad de kostar känns beprövade XPS och X1 mer relevanta.

Permalänk
Medlem

Så kan det nog vara, har själv i princip helt övergått till WSL2 numera och kan inte uttala mig om hur en ren distro fungerar. Själv har jag bättre erfarenheter av Lenovos mindre modeller än Dell. Föredrar Dells workstation-laptops över Lenovos men när det kommer till mindre varianter är ThinkPads outstanding imo.
Sambon har en X1 från jobbet och är nöjd, men jag hade inte kunnat gå tillbaka till 16:9 när man väl använt 3:2 på en så liten skärm. Arbetsytan blir så otroligt mycket mer användbar.