Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag skulle rekommendera alla att köpa PS5 (istället för en PC) om man inte går igång på att mikrohantera sin spelplattform.

Jag förstår verkligen inte ditt resonemang här. Med en PS5 så får du den upplevelsen du får. Du kan inte få bättre eller sämre. Det kanske är så du vill ha det? Köp då en PS5.

Köper du en fet dator får du en fet upplevelse, köper du en budget-dator så får du en budget-upplevelse. Men hela tiden kan du välja din upplevelse. Du kan välja höga FPS eller bling bling utifrån din valda hårdvara.

Skrivet av Yatagarasu:

@anon15480
Jag säger tvärtom:
Vi har för lite kontroll och val på PC-sidan fortfarande när det gäller inställningar och funktionalitet.

Jag kan bara hålla med. För de som vill få så mycket extra ur sin upplevelse så finns det aldrig tillräckligt med inställningar :).

Men det är väl lite det som PC är: Have it your way. Medans konsoller är: Have it our way.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Men du väljer ju själv att pilla med inställningar för att minmaxa (inget fel i det om man gillar det), sen klagar du på det du själv väljer?

Jag bara väljer native res, högsta inställningen ULTRA eller HIGH och stänger av styggelsen motion blur (den som skapade det borde hamna i Haag), om det inte flyter så drar jag ner till MEDIUM t.ex.

Du kan ju artificiellt begränsa dig från att pilla på inställningarna genom att köpa en konsol. Har en XSX också men fördelarna med den är ju snarare att ingenting strular och att den är helt jäkla knäpptyst, inte så mycket att jag inte har några inställningar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har full respekt för personer som varit med i matchen länge. Att endast vilja sätta sig i soffan för att koppla av och spela är ganska skönt efter långa arbetsveckor.

Nä PC-platformen ligger mig varmt om hjärtat. Det fysiska pillet, drivrutiner, kringutrustning (joystick/ratt tex), valmöjligheten att uppgradera när som är helt otroligt bra.
PC-spel har inställningsmenyer med förinställningar för den late. "Low, medium, high, quality, movie-like" osv.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Jag förstår verkligen inte ditt resonemang här. Med en PS5 så får du den upplevelsen du får. Du kan inte få bättre eller sämre. Det kanske är så du vill ha det? Köp då en PS5.

Köper du en fet dator får du en fet upplevelse, köper du en budget-dator så får du en budget-upplevelse. Men hela tiden kan du välja din upplevelse. Du kan välja höga FPS eller bling bling utifrån din valda hårdvara.

Jag kan bara hålla med. För de som vill få så mycket extra ur sin upplevelse så finns det aldrig tillräckligt med inställningar :).

Men det är väl lite det som PC är: Have it your way. Medans konsoller är: Have it our way.

Skillnaden är att en PS5 kostar som en skit-PC och ger prestanda som tävlar med en bra PC.

Permalänk
Medlem

För att optimera en PC till sista droppen av energieffektivitet och fps idag skulle du behöva ett helt team på NASA.
Men "good enough" sure.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Skillnaden är att en PS5 kostar som en skit-PC och ger prestanda som tävlar med en bra PC.

Njae,
en ps5 kostar som en riktig skit-pc, och presterar som en halvdan-PC

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bellerefon:

Njae,
en ps5 kostar som en riktig skit-pc, och presterar som en halvdan-PC

Du förstår väl att inte ens de bästa PCn har samma bandbredd mellan systemet och lagringen som PS5an? Och säg att prestandan är som en halvdan PC, optimeringen som kommer från en standardiserad plattform levererar resultat som då börjar tangera på en..... Bra PC. Än så länge iaf.

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon15480:

Du förstår väl att inte ens de bästa PCn har samma bandbredd mellan systemet och lagringen som PS5an? Och säg att prestandan är som en halvdan PC, optimeringen som kommer från en standardiserad plattform levererar resultat som då börjar tangera på en..... Bra PC. Än så länge iaf.

En av hundratals variabler.

Bandbredden på lagringen har varit sämre på konsoll i mer eller mindre alla konsoller någonsin.
Nu har Sony och PS5 gjort stora framsteg och har både kommit ikapp och under ett fönster gått förbi i bandbredd.

Men skillnaden är i princip ingen ändå. Kortare laddningstid mot föregående generation? Ja. And then?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

En av hundratals variabler.

Bandbredden på lagringen har varit sämre på konsoll i mer eller mindre alla konsoller någonsin.
Nu har Sony och PS5 gjort stora framsteg och har både kommit ikapp och under ett fönster gått förbi i bandbredd.

Men skillnaden är i princip ingen ändå. Kortare laddningstid mot föregående generation? Ja. And then?

https://www.youtube.com/watch?v=4ehDRCE1Z38

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

En av hundratals variabler.

Bandbredden på lagringen har varit sämre på konsoll i mer eller mindre alla konsoller någonsin.
Nu har Sony och PS5 gjort stora framsteg och har både kommit ikapp och under ett fönster gått förbi i bandbredd.

Men skillnaden är i princip ingen ändå. Kortare laddningstid mot föregående generation? Ja. And then?

En fördel, på XB dock, är ju den sjukt snabba växlingen mellan spel. Jag vet inte gränserna riktigt men sju-åtta spel igång men vilande samtidigt är väldigt nice, speciellt för spel som inte låter en spara när man vill. Att jag har barn och inte har så mycket sammanhängande tid att spela på bidrar förstås till min uppskattning av denna funktion.

Jag har alltid växlat mellan konsol och PC, ända sedan det inte var PC utan Atari och NES som var alternativen typ. Men med förra generationen så kom jag inte riktigt till den punkten där jag kände mig så värst begränsad av konsolen, vilket tidigare var vad som fick mig att fokusera mer på PC igen. Mycket har det att göra med priserna också, det är klart att jag hade fått mycket snyggare spel med bättre flyt om jag köpte feta komponenter liksom men kostnaden för feta komponenter har ju verkligen gått upp, speciellt i relation till konsolernas pris. XBone höll bra genom hela generationen, inte toppgrafik på något sätt men tillräckligt bra för att det inte skulle störa så mycket. Med dagens generationer har det ju förbättrats med VRR, högre bilduppdateringshastigheten och så så nu känns deltat mellan konsol och PC mindre än på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Tycker inte det är så meckigt idag, snarare att wow-faktorn har försvunnit totalt . Har man varit med ett tag och kommer ihåg software-läget som de flesta spel hade då och hur man man bara satt där och gapade efter man hade stoppat in en 3d accelerator i burken.

Det minns man mycket väl, framför allt Quake 2 det blev riktigt snyggt med 3d accelerator för att vara på den tiden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Skillnaden är att en PS5 kostar som en skit-PC och ger prestanda som tävlar med en bra PC.

Om 2 år kostar den fortfarande som en "skit-pc" men ger sämre prestanda än vad en "skit-pc" då kommer att göra. Konsoler tenderar att vara prisvärda det första året rent hårdvarumässigt, sedan att varje spel tenderar till att vara dyrare på konsol är en helt annan femma.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Njae,
en ps5 kostar som en riktig skit-pc, och presterar som en halvdan-PC

Nya spel för PS5 och Series X har mkt bra grafik. Series X matchar ungefär ett 3060TI (7000kr+) i råprestanda.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte här, det är ju ENKLARE än någonsin. Du behöver inte justera o greja för att få en bra spelupplevelse beroende på hårdvara som man fick göra förr. Nu väljs ju allt automatiskt.

Du KAN gå in och justera allt möjligt för att klämma fram liite mer fps, liite mer effekter osv. Men bara om du speciellt vill det (till skillnad mot förr).
Installerar du ett spel väljer spelet vilka inställningar som är rekommenderade för din hårdvara, GPUn då mest.
Som grädde på moset finns det specialinställningar från grafikkortsdrivrutinerna i de kändaste spelen, som körs....ta daaa...automatiskt.

Som sagt, lättare än någosin. Installera spelet...spela..klart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Att man kan ändra på saker är ju en stor anledning till att ha PC. Spel som Far Cry 3-5 har man inte ens kunnat ändra volym på musiken men de la äntligen till det.
Och även om PC hårdvara kostar mycket så finns det ingen anledning att man måste ha 4K och hög FPS. Spelen trillar ju in gratis genom t.ex. Epic Games så där har man mycket att spara.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Började föredra att spela på konsoll (då PS4 och nu PS5) för några år sedan. Visst är det kul ibland också att fiffla med inställningar på PC och ha bättre grafik och FPS men oftast tycker jag det är skönt att komma hem och bara sätta sig så är allt färdigt. Får jag ett FPS dropp på PC så flyger jag direkt in i menyerna och börjar ändra, känns som att jag leker med inställningar och tweaks mer än att faktiskt spela.

Speciellt när alla launchers började komma till PC så blev jag less på det. När det bara var Steam man behövde installera var det fint.

Sen finns det ju andra fördelar med konsoll också. T.ex. att den alltid spelar in så händer det något roligt kan man spara det (spciellt roligt på PS5 då man har en mikrofon i kontrollen också så man får med sitt skratt eller svärande ), alla save filer säkerhetskopieras, kontroller fungerar alltid (iofs sällan det krånglar på PC nuförtiden då allt använder Xinput, men det är lite vilda västern om det är äldre spel), alla sina trophies/achievements är samlade på ett ställe, HDR är inte en röra med Windows, m.m. Det är bekvämt helt enkelt, inte lika mycket att oroa sig om.

PS4 generationen kändes dock seg ibland när man inte hade SSD och flesta spelen var i 30 FPS, men nu med PS5 så är det inget problem längre. PS5/XSX generationen nu har passerat någon gräns där spelen flyter nog bra och laddar nog snabbt att det känns ovärt att spela på PC. Grafikkortspriserna hjälper inte heller.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

När man var ung så var komplexiteten väldigt låg när det kommer till Gaming-PC's. Antigen hade man en "PC" eller inte. Med intåget av grafikacceleratorer blev det lite mer komplicerat. Då handlade det om man hade hårvarurendering eller inte. Sedan tillkom det en funktion efter en annan. Saker som man började titta på:

Minnesmängd
Glide, Direct3D, 3DFX
GPU Mhz
Upplösning
Watt/PSU-krav

so far so good.... det var inte allt för komplicerat...

Vsync
AA
Widescreen

Nu började det bli lite mer o mer komplicerat speciellt iom att alla grafikkort inte stödde alla tekniker...

Idag... HERREGUD säger jag. har ni sett inställningsmenyn på dagens spel?!

Idag är det SÅ många faktorer och tekniker man behöver ha koll på att det FÖR MIG är inte värt att lägga tid och energi på PC som spelplattform. Hur jag än gör så upplever jag att "jag nog fan skulle kunna konfigurera min setup bättre". Därför har jag valt att lägga ner allt vad PC-spel heter och satsa alla mina kort på PS5. Det är en kompromiss men det känns så jävla bra.

Vad tycker ni? Kan komplexiteten öka i all oändlighet eller har ni alla en gräns för när ni säger "fuck this shit?"

TED-talk på temat:
https://www.youtube.com/watch?v=VO6XEQIsCoM

En PC är idag en maskin som kan göra väldigt många olika saker, den är designad för det. Allt är inte optimerat för maximal prestanda i alla scenarion. Det går helt enkelt inte göra en maskin som kan göra allt bäst och i samma veva ha ett pris som de flesta i den moderna världen har råd med. Här får man något som kan göra många saker tillräckligt bra och som i många fall också gör saker riktigt riktigt bra.

Sen att jämföra prislappen rakt av mellan en PC och ett PS5 är inte riktigt rätt heller. Sony säljer inte konsollet för att tjäna massa pengar på just konsollet, dom tjänar pengar på allt som man betalar för efter att man köpt konsollet. Så funkar det inte när man köper en PC. Så, då har vi den biten ur världen också.

Kommer jag ge upp spel på PC, haha, nej inte alls och de flesta gamers kommer inte göra det heller. Helt ärligt så var det första jag tänkte på spontant när jag läste ditt inlägg att du bara hade en dålig dag. Gnäll av dig och gå vidare.

Ja vissa gillar spel på konsoll bättre än spel på PC, vissa gillar båda och vissa gillar PC bättre. Inget konstigt med det. Men att det skulle vara mer komplicerat på PC idag. Absolut inte. Man måste inte kunna alla fina tech-ord och tekniker för att kunna ladda hem ett spel och spela. Ställ in kontrollerna om du vill och ställ in grafiken på något av low medium eller high. Klart. Så svårt är det inte för de flesta normalbegåvade. Är det enklare på konsoll? Ja. Har det blivit enklare på konsoll över tid? Nja. Det var nästan enklare förrut.

På PC, var det enklare förr, nej det tycker jag inte.

Men vart man än hamnar i vad man tycker så är det olika världar. En PC är en PC och en gamingkonsoll är en gaminkonsoll. Äpplen och päron, även om dom har vissa likheter.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att Steam Deck och Valves satsning på att skapa en smidigare och mer användarvänlig upplevelse med SteamOS 3.0 kanske gör PC-plattformen mer attraktiv för folk som inte vill mecka eller forska på datordelar.

Det är ju inte heller omöjligt att Valve återupplivar Steam Machines eller släpper någon form av stationär motsvarighet till Steam Deck i framtiden om det går bra för Steam Deck. Då behöver man inte spendera så mycket tid på att forska på datordelar utan det räcker att köpa senaste Valve-maskinen precis som med en konsol.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Använder dom enkla:
Low
Medium
High
Ultra

Sync

Sedan tweakar man lite om man vill ha mer flyt.
Man behöver inte grotta ner sig mer än så.

Jag tänkte liknande som trådskaparen. Skönt med konsol och slippa vara up to date, men man kan göra så mycket mer med PCn, det höll inte så länge (Xbox 360 2005), sedan var man ju ändå tvungen att uppgradera PCn för att kunna köra dom programmen man höll på med då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Jag tänker att Steam Deck och Valves satsning på att skapa en smidigare och mer användarvänlig upplevelse med SteamOS 3.0 kanske gör PC-plattformen mer attraktiv för folk som inte vill mecka eller forska på datordelar.

Det är ju inte heller omöjligt att Valve återupplivar Steam Machines eller släpper någon form av stationär motsvarighet till Steam Deck i framtiden om det går bra för Steam Deck. Då behöver man inte spendera så mycket tid på att forska på datordelar utan det räcker att köpa senaste Valve-maskinen precis som med en konsol.

Jag tror inte det. Jag tror att det inte är värt insatsen. För att någon ska köpa en sån här maskin så måste man få något mer än en konsoll eller något mer än vad en PC kan ge. Det är nog inte rimligt att förvänta sig.

Spel på konsoller är ju anpassade för att kunna gå att spela på just den konsollen. Om vi nu pratar prestanda framför allt. Ska man behöva göra olika versioner/optimeringar för olika plattformar så kommer någon att få betala för det. Det räcker med de plattformar som finns idag och de olika versioner som utvecklarna behöver optimera för alternativt porta för.

Skulle man köpa en Steam Deck, vad skulle det vara för? Bättre prestanda än vad en Xbox eller eller ett Playstation kan ge? DÅ lär man få betala ordentliga pengar. 15, 20k i alla fall. Och vad får du då? Jo en snordyrt konsoll som du kan spela spel med bättre grafik på? Det är inte säkert. Du får en konsoll för PC-pengar som bara du kan spela på...inget jag skulle köpa i alla fall. Inget för den stora massan heller. Det är för den stora massan Sony och Microsoft gör konsoller. Så då subventionerar dom sina konsoller för att dom vet att folk kommer köpa varor och tjänster som kompenserar för det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det känns som att de flesta PC-spel nuförtiden känner av vilken hårdvara man har och automatiskt ställer in passande inställningar. Jag spenderar inte många minuter i grafikinställningarna för de spel jag spelar. En inledande titt innan man lirar, ett par minuter kanske, och sedan tittar man in i ett par minuter igen senare för att justera något.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonny Myran:

Det känns som att de flesta PC-spel nuförtiden känner av vilken hårdvara man har och automatiskt ställer in passande inställningar. Jag spenderar inte många minuter i grafikinställningarna för de spel jag spelar. En inledande titt innan man lirar, ett par minuter kanske, och sedan tittar man in i ett par minuter igen senare för att justera något.

Du riskerar att få jättedålig prestanda om du inte mikrohanterar inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Du förstår väl att inte ens de bästa PCn har samma bandbredd mellan systemet och lagringen som PS5an?

Ja, det är väl kul att PS5 har kommit ikapp. Nu kan konsolspelare också ladda lika snabbt som PC. https://www.youtube.com/watch?v=Dn-r9p4Pw3k

Skrivet av anon15480:

Skillnaden är att en PS5 kostar som en skit-PC och ger prestanda som tävlar med en bra PC.

Nja ... alltså, jag tycker inte man ska inbilla sig att man får någon magisk hårdvara när man köper en PS5. Man får ett midrange-system som man har i 6-7 år till de släpper nästa midrange-system. GPU:n ligger under ett 3060. De sista åren brukar väl inte vara helt fantastiska på konsol?

Skrivet av anon15480:

Du riskerar att få jättedålig prestanda om du inte mikrohanterar inställningarna.

Det är nog bäst för dig att du håller dig till konsoller om du känner att det är "mikrohantering". Om du bryr dig om prestanda och på samma gång köper en konsol ... Det känns som det talar mot sig själv.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De sista åren brukar väl inte vara helt fantastiska på konsol?

Tycker det brukar vara då konsolerna presterar som bäst. Nu tänker jag iofs på PS3 och 360.

Själv spelar jag däremot näst intill enbart på Nintendo Switch idag. Där är spelen i sig anpassade för "bärbart" resp. "dockat" läge, samt att vissa spel har egna grafikinställningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Sätt spelet på "high", sedan spelar du. Kan inte bli enklare. Kvalitetsnivåer utöver High brukar i allmänhet vara sådant som tar ner prestanda på spelet utan att lägga till tillräckligt mycket grafikkvalitet än det är värt. Då får du ganska exakt en konsol-upplevelse. Har du en gammal PC som inte är helt uppdaterad så kör du Medium eller Low istället. Bara för att detaljinställningarna finns där behöver du inte fippla på dem. Valfrihet innebär också valfrihet att avstå.

Att jämföra en PS5 med en PC är bara löjligt. En PS5 är bokstavligen en leksak. En manick som BARA är till att spela spel på. Du får inte ens installera vad du vill på den, det är Sony som bestämmer åt dig vad du får göra eller ej. Bara en sån grej att det inte ens går att koppla upp sig mot Discord när man spelar spel. (Det kommer ändras snart, men bara för att Sony ingått ett samarbete med Discord... det kan ändras när som helst.) Det är ju typ som att du betalar för en grej som inte ens är din att göra vad du än vill med. Värdelöst.

På en PC kan du å andra sidan göra i princip vad du vill. Jag vet inte riktigt vad du går igång på, men det är bara fantasin som sätter gränser på vad du kan göra på en PC. Spela spel är bara *en* av funktionerna. Att en PS5:a är billigare handlar enbart om att Sony subventionerar konsollen för att de vet att de kan tvinga in dig i ett månatligt abbonemang som krävs för att spela online, och även får en rejäl procent av alla spel som säljs på plattformen.

Och eftersom att du *ändå* förmodligen vill ha en PC hemma så blir det två grejer att köpa istället för en. Totalkostnaden blir sannolikt högre om du jämför med en normal PC i den sanna mellanklassen. Mer än så behövs inte, om man köper mer är det för att bara för man vill ha något lite finare. (Ja, grafikkort är dyra och svåra och köpa, det gäller konsoller också, om något så är ju det ett argument för att det är bättre att ha en grej istället för två...)

Vi har en PS5:a i hushållet, den används i princip endast för Sony-exklusiva spel, den står avstängd för det mesta. Om jag skulle behöva välja vilken jag skulle behöva göra mig av med, min PC eller min PS5:a så är det ett givet val att PS5:an går fetbort. Hade det bara varit jag i hushållet så skulle PS5:an aldrig köpts in heller.

Permalänk

Jag håller med, jag gav upp min stationära PC då jag inte orkade sitta och spela vid skrivbordet efter en dag framför skrivbordet på jobbet.
Bytte ut det mot PS5, LG CX65 Oled-Tv, Sonos soundbar och en MacBook Air M1.
Kunde inte vara nöjdare 😊
Slipper Windows, 8 olika Launchers och krökt rygg.
Nu raljerar jag lite men PS5 på Oled med 4K och HDR är så otroligt mycket härligare upplevelse än min 27”, 1440p och 144Hz skärm jag spelade på tidigare trots att det var IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Lockelsen med att spela på PC är väl just lite grann att man kan utmana sig, om man vill, till att begripa alla inställningar och optimera för sitt system för att klämma ut varenda liten FPS eller glänsande pixel ur burken.

För egen del upplever jag att spelen blir tråkigare och tråkigare, och att halva "nöjet" därför är att försöka optimera spelen så mycket som möjligt snarare än att faktiskt spela dom. T.ex. i CS GO har man väl förmodligen lagt fler timmar på att försöka få spelet och dess spelmotor att fungera någorlunda än att spela det, i synnerhet numera när allt annat än offline innebär ett besök till cheaters paradise. Ironiskt nog skulle man väl kunna se fuskandet som en förlängning av tweakandet, men så långt har inte intresset räckt för egen del.