Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Dina toppnoteringar är inte relevanta. Lika irrelevanta som din bottennotering du skrev på 14 öre.
Som jag skrev. Genomsnitt är vad som är relevant.

Edit: Om man enbart ser till drivmedelskostnad så är el billigare än fossila bränslen. Men det är inte särskilt stor del av kostnaden på en modern bil.
Känns rätt meningslöst att jämföra så. Totala ägandekostnad är intressant.

Medelvärdet är ju inte heller relevant (det förutsätter ju att man använder exakt lika mycket el varje timme). Ett vägt medelvärde börjar bli mer intressant dock.

Jag kan ju ha en toppnotering på 50000 kr / kWh utan att det skulle påverka priset eftersom jag inte gör av med någon el just då. Därav ett vägt medelvärde är det som är viktigt att kolla på.

Och det är nog poängen den personen du citerar försöker göra:
Vad spelar det för roll vad för toppnotering han har mitt på dagen när han laddar bilen på natten? För det är väl trots allt det diskussionen handlar om? Eller missar jag något väsentligt?

Permalänk
Medlem

Idag presenterar Euro NCAP några nya krocktester. Mach-E och Ioniq 5 är med, tyvärr inte EV6.

https://www.euroncap.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Medelvärdet är ju inte heller relevant (det förutsätter ju att man använder exakt lika mycket el varje timme). Ett vägt medelvärde börjar bli mer intressant dock.

Jag kan ju ha en toppnotering på 50000 kr / kWh utan att det skulle påverka priset eftersom jag inte gör av med någon el just då. Därav ett vägt medelvärde är det som är viktigt att kolla på.

Vad spelar det för roll vad för toppnotering han har mitt på dagen när han laddar bilen på natten? För det är väl trots allt det diskussionen handlar om? Eller missar jag något väsentligt?

Nej det var han som missade bollen helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Bara för att redovisa mina siffror jag gjorde en snabb huvudräkning och glömde bort att räkna med elen för nya bilen

2000 mil/år gammal bil drar ~0,75l E10 skatt 1086kr/år för att det är en etanolbil och service intervall 1000 mil också eftersom det är en etanolbil.

Antar att bränslepriset ligger fast över 10år på 17:50kr och att elpriset ligger runt 1kr/kWh (då jag bor i ett elområde i norr). Batteribilen drar från laddboxen ungefär 2 kWh/mil.

Kostnad på 10 år, gammalbil vs batteribil
Drivmedelskostnad: 262500kr 40000kr
Service: 60000kr 22500kr
Skatt: 10860kr 3600kr

Så då blir skillnaden 52700kr så ja hela bilen blir inte 'betald' men då har jag räknat ganska snällt för service på den gamla bilen som har gått 20k mil redan och som skulle behöva gå 20k mil till.

Kul med lite redovisning av siffror, som dessutom ser relativt rimliga ut.

Min egen "gammalbil" är jämförbar med den i ditt räkneexempel. Jag gör en årlig service själv för ungefär 1500:- och budgeterar 5000 om året för reparationer, oftast läggs dock dessa reparationspengar på hög och blir det jag använder för att betala nästa bil kontant istället.

Det jag ställer mig frågande till är dock hur verklighetsförankrat det är med att kalkylera endast 2250:-/år i service och reparationer för nybilen? Kommer den verkligen gå 20.000mil under 10år totalt problemfritt? Jag anser det rimligt att iaf kalkylera med minst en omgång däck och bromsar?

Sen saknar jag även kostnaden för försäkring i kalkylen, jag har precis noll koll på premien för nya el-bilar, men det är nog ett rimligt antagande att den är avsevärt högre än för "gammalbilen" i räkneexemplet.

Sen kan man ju även ta med kapitalkostnaden i kalkylen, behöver du låna pengarna till att finansiera köpet av el-bilen så blir det ju iaf några kronor i ränta. Har du pengarna att betala den kontant så kan man ju leka med tanken vilka ekonomiska effekter det skulle få om du istället valde att förvalta detta kapital på något annat sätt, t.ex 15% avkastning från ett relativt riskfritt fondsparande?

Det må finnas många anledningar till att vara sugen på att köpa ny bil, oavsett framdrivningsteknik.
Men om man lever i tron att man kan "räkna hem" ett byte till el-bil så har man helt enkelt bara inte tänkt tanken hela vägen... Är man ute efter ett billigt bilägande så finns det betydligt bättre alternativ.
Ställer du istället 2 nya bilar mot varandra i en kalkyl där den ena har förbränningsmotor och är ett par 100.000 billigare än den andra som är el driven så är det inga som helst problem att ekonomiskt försvara valet av el-bilen.
Men bara för att något är billigare än något som är svindyrt så betyder det ju inte att det inte finns ännu billigare alternativ.

Skrivet av snajk:

Jo men om du ens funderar på att byta motor i din vardagsbil själv så är du nog inte målgruppen för att köpa en ny bil oavsett drivmedel. Jag har också bytt motorer och gjort en hel del andra reparationer förr i tiden, men jag betalar gärna för att slippa det och förstås för att ha en ny bil med allt vad det innebär av problemfrihet och bekvämlighet.

Helt klart att jag inte tillhör målgruppen som köper ny bil.

Jag gillar skarpt dina utlägg kring detta i stort, du har greppat att det inte går att argumentera för ett byte till ny el-bil ur ett strikt ekonomiskt perspektiv.

Jag kan nog sticka ut hakan och påstå att man även kan ifrågasätta miljönyttan med ett byte till en nytillverkad el-bil.
Det mest miljövänliga man kan göra idag om man tar hänsyn till samtliga aspekter är nog att renovera en äldre dieselbil och tanka den med HVO100

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Min egen "gammalbil" är jämförbar med den i ditt räkneexempel. Jag gör en årlig service själv för ungefär 1500:- och budgeterar 5000 om året för reparationer, oftast läggs dock dessa reparationspengar på hög och blir det jag använder för att betala nästa bil kontant istället.

Det jag ställer mig frågande till är dock hur verklighetsförankrat det är med att kalkylera endast 2250:-/år i service och reparationer för nybilen? Kommer den verkligen gå 20.000mil under 10år totalt problemfritt? Jag anser det rimligt att iaf kalkylera med minst en omgång däck och bromsar?

Sen saknar jag även kostnaden för försäkring i kalkylen, jag har precis noll koll på premien för nya el-bilar, men det är nog ett rimligt antagande att den är avsevärt högre än för "gammalbilen" i räkneexemplet.

Sen kan man ju även ta med kapitalkostnaden i kalkylen, behöver du låna pengarna till att finansiera köpet av el-bilen så blir det ju iaf några kronor i ränta. Har du pengarna att betala den kontant så kan man ju leka med tanken vilka ekonomiska effekter det skulle få om du istället valde att förvalta detta kapital på något annat sätt, t.ex 15% avkastning från ett relativt riskfritt fondsparande?

Det må finnas många anledningar till att vara sugen på att köpa ny bil, oavsett framdrivningsteknik.
Men om man lever i tron att man kan "räkna hem" ett byte till el-bil så har man helt enkelt bara inte tänkt tanken hela vägen... Är man ute efter ett billigt bilägande så finns det betydligt bättre alternativ.
Ställer du istället 2 nya bilar mot varandra i en kalkyl där den ena har förbränningsmotor och är ett par 100.000 billigare än den andra som är el driven så är det inga som helst problem att ekonomiskt försvara valet av el-bilen.
Men bara för att något är billigare än något som är svindyrt så betyder det ju inte att det inte finns ännu billigare alternativ.

Helt klart att jag inte tillhör målgruppen som köper ny bil.

Jag gillar skarpt dina utlägg kring detta i stort, du har greppat att det inte går att argumentera för ett byte till ny el-bil ur ett strikt ekonomiskt perspektiv.

Jag kan nog sticka ut hakan och påstå att man även kan ifrågasätta miljönyttan med ett byte till en nytillverkad el-bil.
Det mest miljövänliga man kan göra idag om man tar hänsyn till samtliga aspekter är nog att renovera en äldre dieselbil och tanka den med HVO100

Är du klar nu? Vi inser att du är anti elbil och vad vi än skriver så kommer din gamla bil vara billigare. Dock är inte alla intresserade av att köra runt i en 12 år gammal bil och byta motor själv när det behövs.

För personer i min sits där man har ett par år gammal större bensinbil går det snabbt att räkna hem en elbil, med värdeminskning och allt, men du återkommer alltid till hur billig din gamla bil är.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Hyundai IONIQ EV från typ 2017? Funderar på att byta ut min CEED Diesel 2017 till en liknande och ha som stadskörningsbil.

Äger idag Kian helt så den kostar inte mer än service och diesel och skatt.

Räckvidden spelar ingen som helst roll så länge den klarar 7 mil om dagen så.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Är du klar nu? Vi inser att du är anti elbil och vad vi än skriver så kommer din gamla bil vara billigare. Dock är inte alla intresserade av att köra runt i en 12 år gammal bil och byta motor själv när det behövs.

För personer i min sits där man har ett par år gammal större bensinbil går det snabbt att räkna hem en elbil, med värdeminskning och allt, men du återkommer alltid till hur billig din gamla bil är.

Kasken är nog inte anti-elbil egentligen, utan mer anti-nybil. Allt nytt är ju dyrt och det verkar vara där skon klämmer. Och visst, jag köper det argumentet. Nya bilar kostar pengar att köra, det är den enkla sanningen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Idag presenterar Euro NCAP några nya krocktester. Mach-E och Ioniq 5 är med, tyvärr inte EV6.

https://www.euroncap.com/

På tal om krock. Många jag känner är livrädda för elbilar pga de tror bilarna kommer explodera vid krock pga batteriet.
Jag trycker det är ganska roligt.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

En stor nackdel på gamla bilen är ju att jag inte gör service själv och att intervallet är så kort. Angående servicen så var det bara ett antagande då första servicen skulle kosta runt 1700kr och jag måste göra den 1.33ggr/år. Sedan bromsar, däck osv. kvittar jag eftersom det är ungefär samma på båda bilarna. Försäkringen är väl ungefär samma, just nu är det billigare på nya bilen eftersom det bara är halvförsäkring på den. Jag har också lite lån på bilen så det blir lite ränta.

Det är dyrt att ha bil oavsett men det känns roligare för mig personligen att jag inte behöver elda upp 1500 liter bensin per år och istället 'bränner' dom pengarna på en ny bil som jag kan ladda hemma.

Permalänk
Medlem

Man kan även köpa en BEV istället för en ICE av andra anledningar än en råbarkad TCO. Det är ett bättre miljöval, de går tystare och mjukare, de har bättre förvaringslösningar, de har trevligare effektkurva, kupevärmen är alltid blixtsnabb när det är kallt, den är alltid "fulltankad" om man har egen laddare, det blir en låg milkostnad. Jag köpte en ID.4 för att jag ville helt enkelt ha en elbil.

För de som köper begagande bilar så handlar det om 2-3år bort så kommer det finnas många trevliga modeller att välja och vraka bland. De som köper ännu äldre bilar får gott vänta några år ytterligare på att begagnatmarknaden ska mogna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jovisst. Men EN natt där det varit 14öre är oväsentlig även om han alltid laddar på natten. Vad har han för genomsnitt på alla nätter han laddar och vad den verkliga kostnaden är.

Sen ifall man enbart klarar sig på att ladda hemma eller inte påverkar kostnaden enormt. Circle K exempelvis har priser på 6,29kr/kWh för snabbladdare 150kW. Och 4,99kr/kWh för 50kW snabbladdare. Tesla kostar 3,62kr/kWh.
Laddar man ute på resande fot så är redan idag priserna uppe och nosar på samma priser som en snål bensinbil.
Än så länge är det billigt att ladda hemma, men några 14öre är bara trams att ta upp. Även om det är häftigt att delvis kunna styra kostnaden genom att välja när man laddar på dygnet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Man kan även köpa en BEV istället för en ICE av andra anledningar än en råbarkad TCO. Det är ett bättre miljöval, de går tystare och mjukare, de har bättre förvaringslösningar, de har trevligare effektkurva, kupevärmen är alltid blixtsnabb när det är kallt, den är alltid "fulltankad" om man har egen laddare, det blir en låg milkostnad. Jag köpte en ID.4 för att jag ville helt enkelt ha en elbil.

För de som köper begagande bilar så handlar det om 2-3år bort så kommer det finnas många trevliga modeller att välja och vraka bland. De som köper ännu äldre bilar får gott vänta några år ytterligare på att begagnatmarknaden ska mogna.

Har du fått den stora uppdateringen?
Fick min förra veckan men inte hunnit kolla speciellt mycket än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nej det var han som missade bollen helt och hållet.

Jag missade ingen boll. Svarade på din extremt underliga jämförelse mot vad "soppan" kostar.
"Elen kostade 14 öre mellan 00-04 inatt med Tibber, hur är det dyrare än de 20kr/litern som soppan kostar menar du?"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag missade ingen boll. Svarade på din extremt underliga jämförelse mot vad "soppan" kostar.
"Elen kostade 14 öre mellan 00-04 inatt med Tibber, hur är det dyrare än de 20kr/litern som soppan kostar menar du?"

Vad är underligt, att man åker och tankar för 20kr/litern eller fyller elbilen under de tillfällen som elen är som mest prisvärd, då t ex 14 öre/kWh.

Att du börjar dra in massa andra aspekter är helt irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad är underligt, att man åker och tankar för 20kr/litern eller fyller elbilen under de tillfällen som elen är som mest prisvärd, då t ex 14 öre/kWh.

För att köpa el för 14 öre/kWh måste priset vara kraftigt negativt, vilket är fullständigt osannolikt som snitt. Särskilt om idén är att alla ska skaffa elbilar och ladda när det är som billigast, vilket givetvis kommer att göra det dyrare när det är billigast. Även om elen skulle kosta så bygger det på att man aldrig någonsin laddar annat än hemma, alternativt köper en Tesla med gratis snabbladdning. De är inte gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

För att köpa el för 14 öre/kWh måste priset vara kraftigt negativt, vilket är fullständigt osannolikt som snitt. Särskilt om idén är att alla ska skaffa elbilar och ladda när det är som billigast, vilket givetvis kommer att göra det dyrare när det är billigast. Även om elen skulle kosta så bygger det på att man aldrig någonsin laddar annat än hemma, alternativt köper en Tesla med gratis snabbladdning. De är inte gratis.

Har ingen elbil ännu men har tibber, här ser du att det visste går att köpa en kWh för 14 öre!
Snittpriset idag är inte så dumt heller, man kanske skulle starta en tvättmaskin och göra ett riktigt storkok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Har ingen elbil ännu men har tibber, här ser du att det visste går att köpa en kWh för 14 öre!
Snittpriset idag är inte så dumt heller, man kanske skulle starta en tvättmaskin och göra ett riktigt storkok?

https://imgshare.io/images/2021/10/27/090133F1-9EA3-4A2E-99CD-8E2B4874ACFA.png

Återkom när du har lagt på överföringsavgift och samtliga skatter.

Permalänk
Medlem

Och moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av torrsara:

Ja, det är ju en skatt, som egentligen heter mervärdesskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Återkom när du har lagt på överföringsavgift och samtliga skatter.

Skrivet av torrsara:

Finns ett reglage i Tibber appen där den inkluderar avgifter för: elcertifikat, ursprungsgarantier och elhandel.
Då landar det på 21 öre kWh istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Finns ett reglage i Tibber appen där den inkluderar avgifter för: elcertifikat, ursprungsgarantier och elhandel.
Då landar det på 21 öre kWh istället.

Nej, det är inte vad det kostar. Om jag tittar på hur det ser ut i Stockholm (Ellevio) så är det 92,5 öre/kWh om dina 21 öre inkluderar moms, annars nästan 98 öre. Har man tidstariff och laddar på natten, vilket resulterar att man blir pungslagen rejält veckodagar 06-22 under vintern istället, så är det 76,5 öre eller nästan 82 öre. Detta bortsett från, om vi pratar elbilsladdning, eventuellt behov av att säkra upp för att det ska fungera vettigt.

Sedan varierar överföringsavgiften med nätägare och i vissa områden där det förväntas vara särskilt kallt är energiskatten lite nedsatt.

Det var därför jag skrev att elpriset måste vara negativt, dvs man får betalt, för att det ska gå att komma ned till 14 öre vid inköp. Bara energiskatten inkl. moms är ~45,6 öre/kWh.

leverantör --> nätägare för tydlighets skull
Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Argumentera vidare med de andra som skriver här. De tar också upp "andra aspekter som är helt irrelevant" som överföringsavgifter och skatter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

https://imgshare.io/images/2021/10/27/090133F1-9EA3-4A2E-99CD-8E2B4874ACFA.png

Myndigheterna borde ge alla möjlighet att köpa och sälja el. Då får vi en självreglerande marknad. Elbilsägare kunde till och med tjäna pengar om man får negativ nätkostnad, vilket är rimligt, när man säljer el. Alltså: vid överskott så köper man billigt och laddar. Och vid underskott så säljer man och laddar ur batteriet så långt man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Och vad tror du det kostar med ett motorhaveri eller växellådehaveri i en bensin-/dieselbil osv? Skillnaden med batteriet är väl att man i batteriets fall kan ”plugga in” och se hälsan på det redan innan man köper bilen. Alla bilar har dyra komponenter och om de går sönder så skrotas gamla bilar för det helt enkelt inte är värt att betala för lagningen, det är ingen skillnad mot elbilen.

Med tiden kommer även elbilar finnas i de billigaste segmenten, vi kommer ha billiga bilar som körs till skroten när något större går sönder precis som vi har sådana bilar idag också.

Jag renoverade toppen på frugans bil (10 krökta ventiler etc) efter kamremmen small av, 1700kr inkl allt (nya delar från UK).

Så länge vi eldar olja o kol för att få elen o räcka till så är även samvetet rent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag renoverade toppen på frugans bil (10 krökta ventiler etc) efter kamremmen small av, 1700kr inkl allt (nya delar från UK).

Så länge vi eldar olja o kol för att få elen o räcka till så är även samvetet rent.

Men herrejösses, vad är problemet? Detta är en tråd om elbilar, inte fyndtråden för bildelar.

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande några kommuner i Sverige som inte har en enda publik laddstolpe för elbilar. Detta är skandal i mina ögon om omställningen till fossil fritt transport ska fungera. Infrastrukturen för elbilar behöver förbättras i Sverige.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Hedersmedlem

Nåt som en del här missar är vad andra har för krav på en vardagsbil.

För väldigt många handlar det om en bil som alltid ska fungera oavsett årstid och väder. Helst med en minimal arbetsinsats per år och låg fast kostnad. Tanka/ladda, tvätta och möjligen byta däck. Där går gränsen för de flesta.

Meka nåt mer avancerat är otänkbart för väldigt många, jag är en av dem. Måste jag så kan jag säkert lösa det men väljer så ofta jag kan att lämna in bilen för allt utöver däckbyten som jag fixar själv av ren snålhet...

Sa redan för ett gäng år sedan att nästa bil skulle bli en elbil men så gick det inte den gången eftersom det inte fanns något lämpligt på marknaden våren 2018. Nu är läget annorlunda men kommer att vänta några år till för att se hur utbudet utvecklar sig och hur vårt bilbehov ser ut framåt. Samtidigt kanske det är värt att satsa på solceller på huset..

Just nu kör vi runt 1000-1500mil per år och från nästa årsskifte kommer antalet långresor per år att närma sig väldigt få. Kanske 3-4 resor över 15 mil per år. Det är med andra ord inte mycket som hindrar oss från att köra på el och kanske även byta till en något mindre bil.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Men herrejösses, vad är problemet? Detta är en tråd om elbilar, inte fyndtråden för bildelar.

Har inga problem med att man har ett intresse för elbilar, jag förstår det. Men att försöka få det att framstå som någon ekonomisk vinst är ju en helt annan grej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boss302:

Har inga problem med att man har ett intresse för elbilar, jag förstår det men att försöka få det att framstå som någon ekonomisk vinst är ju en helt annan grej.

Väldigt få skulle ena tänka tanken på att riva toppen för att byta ventiler själv. Det är något de allra flesta varken har kunskaper eller utrustning och verktyg för att fixa själva.

Lännar man in det till en verkstad är det ganska många tusenlappar som det handlar om.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Väldigt få skulle ena tänka tanken på att riva toppen för att byta ventiler själv. Det är något de allra flesta varken har kunskaper eller utrustning och verktyg för att fixa själva.

Lännar man in det till en verkstad är det ganska många tusenlappar som det handlar om.

Absolut. Sveriges priser på bildelar är dessutom snudd på att det borde gå under ockerlagen. Egentligen är det inte så svårt, det är nog mer att de flesta saknar intresse för det.
Problemet med en elbil är dock att det är inte lika enkelt att fixa ett batteri även om man absolut kan fixa lite själv där också.

Jag är dock väldigt emot att det ena ska subventioneras o andra ska straffbeskattas. Samtidigt som man bränner 140.000L olja i timmen för att få elen att räcka till.