Byta till Bahnhof villafiber från Telia öppen fiber?

Permalänk
Medlem

@pg0n, aha ok. Så det är en special lösning eller i alla fall något inte alla bara kan skaffa för jag antar att begränsningen fortfarande i de flesta stadsnät är 1000/1000 som maxfart. Men det är ju pga fiberdosan som finns installerad hos kunderna, kanske även utrustningen på andra ställen.

Då är 10gigabit med andra ord lyxigt och delux-fart och kostar därefter

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@pg0n, aha ok. Så det är en special lösning eller i alla fall något inte alla bara kan skaffa för jag antar att begränsningen fortfarande i de flesta stadsnät är 1000/1000 som maxfart. Men det är ju pga fiberdosan som finns installerad hos kunderna, kanske även utrustningen på andra ställen.

Då är 10gigabit med andra ord lyxigt och delux-fart och kostar därefter

Ja fibern som går in i huset är skarvad till en annan vanlig fiber kabel denna var jag då tvungen att byta själv då fiber där endast var 1gbe samt fel typ av kontakt på den ena ändan.

Permalänk
Medlem

Jag sitter nu i exakt samma limbo som @nbt98001 beskriver. Bytet från Telia öppen fiber till Bahnhof villafiber skulle ha skett för 1 vecka sedan och felet ligger att jag blev ompatchad i fel utrustning.

Bahnhof är inte direkt givmilda att kommunicera processen till slutkund. Efter att man fått som svar att "vänta ett tag till" tröttnar man snabbt och börjar kontemplera ens livsval.

TLDR: Ska ni byta till Bahnhoff villafiber så skulle jag rekommendera att köpa en kanintass, hästsko och kasta risgryn på routern, i hopp om att inget strular.

Permalänk
Medlem

Själva bytet gick supersmidigt. Dock är det perioden efter som kan vara lite motig, när man inser vad man inte tänkt igenom.
Dvs. alla datorer som ska snabbas upp måste ha nya nätverkskort för minimum 950:- / st, om fler än en dator så behövs en switch och den enda RJ45-baserade kostar som lägst strax under 3300:-. Sedan måste man dra nya kablar, det inte är så att man valt 6a / 7 tidigare installationen av nätverket Det är nog inte många som har!

Cat6 räcker, men upp till 30 meter bara. Jag killgissar att ju närmare man kommer 30 meter desto lägre blir hastigheten. Jag kan nog vara rätt nära 30 meter mellan routern och till datorn och routern, det är tydligt nog nr jag kör bredbandskollen. Igår kväll mätte jag upp 2220 mb/s ner och ungefär samma upp. Ska testa och ställa burken precis vid routern för att se hur mkt avståndet gör!

Så, det blir nog att köpa en rulle 6a / 7 och börja dra ny...

Upptäckte också att filservern använder ett mini-ITX -moderkort där den enda pci-e platsen är uppptagen av ett raid-controllerkort.
Dock håller jag på att kolla om jag kan sättta dit en extender cable som konveterar från m.2 till pcie x4 med 25cm kabel mellan. Eftersom m.2 platsen sitter på baksidan så är det den billigaste lösningen, om inte jag har satt en disk där!
Det finns massa liknande lösningar av ett företag vid namn adt-link, men det ligger i kina så man får hndla från amazon eller aliexpress så det är lång väntetid, 2-3 veckor som kortast.. Men det kan det vara värt. Funkar det så kan jag fortsätta använda min befintiga lösning, Det kanske kan vara värt att kasta ut m.2-disken och köra med en annan disk bara för att få detta att funka... Sparar runt 3000 fr annar måste jag ju köpa en helt ny uppsättning komponenter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag tänkte mer efter att bindningstiden, som är 24 månader, har löpt ut. Tänkte mest på att de kopplar över en till sitt eget fibernät, om det innebär problem att byta nät i framtiden? Det borde det väl inte göra?

I am super happy to have left the Telia Openfibre network. Super stable. Works when other neighbors have outages via Telia.

I hope I don't have to go back to Telia. Way better to be directly connected to the Bahnhof network than through that mess with Telia. Not to mention the extra costs involved.

Pluses with being connected to the Bahnhof switch.

1. Cost...cheaper
2. Faster....1 gig for 299 a month
3. Quicker...would think less latency because I don't have to transverse the Telia switches (NNI)
4. dual stack (ipv4 and ipv6)
5. Less outages (less complicated connection) No NNI (network network interconnect).
6. Easier troubleshooting from Bahnhof because connected to their equipment. (haven't need this though).

Permalänk
Medlem

Har beställt och får min villafiber den 22a november, skall bli skönt att få 10x prestanda för mindre än halva priset

Permalänk
Skrivet av vildkatt:

I am super happy to have left the Telia Openfibre network. Super stable. Works when other neighbors have outages via Telia.

I hope I don't have to go back to Telia. Way better to be directly connected to the Bahnhof network than through that mess with Telia. Not to mention the extra costs involved.

Pluses with being connected to the Bahnhof switch.

1. Cost...cheaper
2. Faster....1 gig for 299 a month
3. Quicker...would think less latency because I don't have to transverse the Telia switches (NNI)
4. dual stack (ipv4 and ipv6)
5. Less outages (less complicated connection) No NNI (network network interconnect).
6. Easier troubleshooting from Bahnhof because connected to their equipment. (haven't need this though).

Thanks for your review 👍