Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boss302:

Absolut. Sveriges priser på bildelar är dessutom snudd på att det borde gå under ockerlagen. Egentligen är det inte så svårt, det är nog mer att de flesta saknar intresse för det.
Problemet med en elbil är dock att det är inte lika enkelt att fixa ett batteri även om man absolut kan fixa lite själv där också.

Jag är dock väldigt emot att det ena ska subventioneras o andra ska straffbeskattas. Samtidigt som man bränner 140.000L olja i timmen för att få elen att räcka till.

Å andra sidan... de flesta rasar inte toppen på en bil och de flesta kommer inte att behöva byta batterier heller som det ser ut nu. Sen finns det de som gillar att skruva... de gör det ändå.

El från oljekraft var inte för att elen inte räckte till utan för att priset på el var såpass högt att det var lönsamt. Dessutom är det bättre att bränna olja i ett kraftverk och sen ladda elbilar med den elen än att hälla oljan i form av bensin/diesel i bilar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Då får man följa denna tråden framöver, inväntar leverans av en ID.4 GTX, några som har den, några tips för en som går från dieseltraktor?

Kul val! Har själv beställt samma som tjänstebil. Känner att det är lika bra att vänja sig med omställningen att behöva stanna och ladda. Var helt inne på att köpa merca hybrid men förmånsvärdet och drivmedelskostnaderna skenar.
Jämförde vanlig id4 mot GTX men man får ”mer” saker i GTX utförande för i princip samma TCO-peng. Tror det skiljde mig 100kr men då valde jag även en del extrautrustning.

Vad är dina tankar om id4’an rent generellt?
Mitt behov var mycket lastutrymme och någorlunda räckvidd.
Jag blev väldigt överraskad av rymden och dens stora lastutrymme. Man får lätt in barnvagn och annat utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Någon som har erfarenhet av Hyundai IONIQ EV från typ 2017? Funderar på att byta ut min CEED Diesel 2017 till en liknande och ha som stadskörningsbil.

Äger idag Kian helt så den kostar inte mer än service och diesel och skatt.

Räckvidden spelar ingen som helst roll så länge den klarar 7 mil om dagen så.

Har en - 20 ioniq ev med 28kwh batteriet. Men ska inte ha hänt något vad jag vet mellan modellåren. Perfekt stadsbil, jag pendlar på landsväg och motorväg med min. Räckvidd är inget problem, mellan 18-25mil beroende på årstid och underlag.

Det viktiga att ha koll på är att den saknar appstöd och parkeringsvärmaren endast funkar när den är i kopplad med laddsladd.

I övrigt en riktigt trevlig bil som överraskar

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Har en - 20 ioniq ev med 28kwh batteriet. Men ska inte ha hänt något vad jag vet mellan modellåren. Perfekt stadsbil, jag pendlar på landsväg och motorväg med min. Räckvidd är inget problem, mellan 18-25mil beroende på årstid och underlag.

Det viktiga att ha koll på är att den saknar appstöd och parkeringsvärmaren endast funkar när den är i kopplad med laddsladd.

I övrigt en riktigt trevlig bil som överraskar

Tack. Står lite i limbon om det är värt att switcha den eller ha kvar Kian som faktiskt inte kostar särskilt mycket. Tankar för typ 800 i månaden. Service typ 4k/år. Skatt 1100.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag har velat fram och tillbaks om jag ska ge sig på att sälja mina diesel/bensinbilar och köpa en Audi e-tron GT RS! provkört en och det är helt klart en trevlig bil men jag vet inte om jag är beredd att överge underbart motorljud än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag har velat fram och tillbaks om jag ska ge sig på att sälja mina diesel/bensinbilar och köpa en Audi e-tron GT RS! provkört en och det är helt klart en trevlig bil men jag vet inte om jag är beredd att överge underbart motorljud än

Om du nu inte äger en Ferrari F40 eller F50 så finns det nog inget argument som står emot en övergång

Permalänk
Medlem

Jag fick anledning att låna en bil i morse och lyckades hitta en av Aimos ID3 den här gången. Trevlig bil, mycket tystare och stabilare än Zeo (som de nu fasar ut) och ganska snäv svängradie. Den här verkade inte ha HUD, det var lite synd.

Ni som har ID3/ID4, går det att välja hur gas- och bromspedaler ska reagera? Om jag inte gjorde något så kröp bilen fram i promenadfart, medan det på Zoe oftast var så att bilen återmatade ström om man släppte allt. Bromsen var också lite knepig först: man fick trycka ganska mycket för att få lagom bromsverkan tyckte jag. Hittade inget uppenbart i menyerna, men så hade jag inte riktigt tid att sitta och leta.

Permalänk
Medlem

ID-bilarna har väl ett D-läge och ett B-läge e dyl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Min uppfattning är att för "kulkörning" så gör motorljudet väldigt stor skillnad, även om elbilen är snabbare än bensinbilen så är det inte lika roligt. Jag är mindre benägen att ta ut elbilen bara för att köra på småvägarna än jag var när jag körde bensinbil. Däremot är elbilen roligare att köra övrig tid, jag kan ge lite gas vid korsningarna utan att hela kvarteret störs, jag behöver inte ligga på låga växlar för att ha snabbare tillgång till vridmomentet för att ta luckor osv. Så för bilar jag kör i vardagen eller längre distanser med föredrar jag helt klart el, hade dock inte köpt en "weekend car" som går på el.

Däremot tycker jag inte dieselbilar är speciellt roliga varken i motorljudet eller annat så de byter jag gärna bort, de skulle jag inte heller vilja ha som "weekend car".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Min uppfattning är att för "kulkörning" så gör motorljudet väldigt stor skillnad, även om elbilen är snabbare än bensinbilen så är det inte lika roligt. Jag är mindre benägen att ta ut elbilen bara för att köra på småvägarna än jag var när jag körde bensinbil. Däremot är elbilen roligare att köra övrig tid, jag kan ge lite gas vid korsningarna utan att hela kvarteret störs, jag behöver inte ligga på låga växlar för att ha snabbare tillgång till vridmomentet för att ta luckor osv. Så för bilar jag kör i vardagen eller längre distanser med föredrar jag helt klart el, hade dock inte köpt en "weekend car" som går på el.

Däremot tycker jag inte dieselbilar är speciellt roliga varken i motorljudet eller annat så de byter jag gärna bort, de skulle jag inte heller vilja ha som "weekend car".

I mitt fall är den roliga av bilarna en Audi R8 V10+ och än så länge är det nog bara nån tesla modell värre som är snabbare vissa kategorier.. och livet består ju 'tyvärr' mycket av kulkörning när man har bilintresse.. Dieseln A6 allroad är bara jäkligt bekväm att åka till och från jobb samt roadtrips i Sverige och Europa. Beslutsångesten är på topp 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

I mitt fall är den roliga av bilarna en Audi R8 V10+ och än så länge är det nog bara nån tesla modell värre som är snabbare vissa kategorier.. och livet består ju 'tyvärr' mycket av kulkörning när man har bilintresse.. Dieseln A6 allroad är bara jäkligt bekväm att åka till och från jobb samt roadtrips i Sverige och Europa. Beslutsångesten är på topp 🥳

Elbil för all vanlig körning och Bensin för kulkörning. Nu har jag inte kvar någon kul bil längre då jag kör hoj istället men motorljudet är lite av upplevelsen. Misstänker dock att det kommer försvinna när nästa generation växer upp.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Ja, oavsett om elbilen är snabbare i rak linje (eller om den till och med skulle vara det runt bana) så tycker jag inte det är lika kul att köra en sådan. Även om jag mitt helgkörande gått ner kraftigt redan innan jag skaffade elbil (av helt andra anledningar) så föll det bort helt när det var elbil som jag körde. Däremot tycker jag det är roligare att ta bilen och bara åka någonstans nu, det är helt enkelt roligare att vardagsköra.

Om du vill fortsätta "kulköra" så hade jag bytt dieseln mot elbil, och då inte gått på de snabbaste varianterna som GT RS utan en vanlig GT eller liknande istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Finns väl ingen diesel med underbart motorljud? 😀

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jo, det var nog den jag syftade på 👍👍👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du vill fortsätta "kulköra" så hade jag bytt dieseln mot elbil, och då inte gått på de snabbaste varianterna som GT RS utan en vanlig GT eller liknande istället.

Jo, det är ju ett alternativ, får hoppas det kommer lite mer att välja på till sommaren då det skulle bli aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Åja, stora dieslar kan låta rätt härligt om man är lagd åt det hållet, men fyrcylindriga små knackmojänger låter normalt inte så kul. De dieslar som låter bäst är dock för stora för vanliga bilar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Kul val! Har själv beställt samma som tjänstebil. Känner att det är lika bra att vänja sig med omställningen att behöva stanna och ladda. Var helt inne på att köpa merca hybrid men förmånsvärdet och drivmedelskostnaderna skenar.
Jämförde vanlig id4 mot GTX men man får ”mer” saker i GTX utförande för i princip samma TCO-peng. Tror det skiljde mig 100kr men då valde jag även en del extrautrustning.

Vad är dina tankar om id4’an rent generellt?
Mitt behov var mycket lastutrymme och någorlunda räckvidd.
Jag blev väldigt överraskad av rymden och dens stora lastutrymme. Man får lätt in barnvagn och annat utan problem.

Ja det blir som tjänstebil i detta fallet med, men var väldigt positivt överraskad när jag provkörde den och riktigt schysst interiör. Kul att du nämner lastutrymmet, det är väl det jag är mest tveksam över, känns litet? och att man inte kan lasta nåt fram som man kan göra på tesla. Tycker förmånsvärdet ändå ligger på en ok nivå för det man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Att byta hela motorn mot en precis likadan är rakt av "plug and play", vilken den normalhändige enkelt utför själv. Att få jobbet utfört på en mindre verkstad lär inte kosta mer än max 10-15.000:-

haha 2021 års grövsta generalisering

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, båda är med regenererande bromsverkan. B-läget är konstant så fort man släpper gasen, D-läget är adaptivt och styrs efter skyltar, kartan och radar och bromsar ner bilen automatiskt om det behövs annars rullar bilen fritt. Kör alltid på D läget i min ID.4 då det fungerar bättre, då frirullar den när den kan frirulla och regenerar när det finns ett behov, typ en korsning eller en framförvarande bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja, båda är med regenererande bromsverkan. B-läget är konstant så fort man släpper gasen, D-läget är adaptivt och styrs efter skyltar, kartan och radar och bromsar ner bilen automatiskt om det behövs annars rullar bilen fritt. Kör alltid på D läget i min ID.4 då det fungerar bättre, då frirullar den när den kan frirulla och regenerar när det finns ett behov, typ en korsning eller en framförvarande bil.

Kör också bara på D nuförtiden, det ger bättre range, man kör jämnare och passagerare tycker det är behagligare än enpedalskörningen som många die hard elbilsförare älskar.

Permalänk
Avstängd

När man får sitta och vänta på en som ska till 100% med kö..
Denna bil började ladda 3 minuter innan jag kom, var aldrig över 37 kW i laddning, började ladda på typ 62%..

När det var min tur så kunde jag sitta och klämma till 97% batteri där högsta hastigheten var 79kW, satt nästan själv på vid alla laddarna i skärholmen, gav upp vid 97% då hastigheten gått ner till 12kW (men fortfarande ingen kö)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Flyttat in i nyproduktion (BRF radhus) som just nu drivs av en tillfällig styrelse och funderar lite över detta med laddstolpe.

Just nu är endast bilvägen asfalterad och bilarna parkerar på en grusplan som ligger 2 meter bakom tomterna och i slutet av varje tomt sitter någon form av elcentral, vill därför tro att det blir billigare ifall en kabel behöver grävas ned än att göra det när parkeringen är asfalterad.

Hur är smidigast att gå tillväga om man vill förbereda inför framtiden och säkra att en laddstolpe monteras? Och vad kan det tänkas kosta att låta installera en laddstolpe?

Svårt att säga utan att se platsen. Men någonstans mellan 10-20 tusen per laddare. Antingen får man gräva ner markrör innan man asfalterar, men då får man leva med fula rör som sticker upp eller så kan man fästa laddarna och kabel i staketet (om sådant finns).

Permalänk
Medlem

Hittade en grym sida med laddningskurvorna på de flesta elbilarna.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/sections/115000180588-Veh...

Lite rolig läsning och nörderi.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Skrivet av sunnis:

Skrivet av Dunde:

Kör också bara på D nuförtiden, det ger bättre range, man kör jämnare och passagerare tycker det är behagligare än enpedalskörningen som många die hard elbilsförare älskar.

Aha, så ID-bilarna är lite smartare än bara återmatning på/av (förutom i B-läge då). Jag tyckte inte bilen återmatade särskilt mycket dock, kändes mer som jag fick vara med med bromsen för att inte köra in i bilen framför. Ska försöka komma ihåg att testa lite nästa gång jag kör och se om jag märker hur återmatningen jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Med dagens elpriser blir driftkostnaden ca 11 kronor per mil med en medelklass elbil, om man inte redan har ett treårsavtal eller längre med låg kostnad. Elpriserna kommer fortsätta skjuta i höjden fram tills att nya kraftverk byggs och tas i drift effektivt.

Min skruttiga bensindrivna bil drar ca 0.6 liter milen, med en literkostnad på 17.50 i genomsnitt blir milkostnaden 10.5 kronor.

Sen är en elbil en enorm investering, och batterierna behöver bytas ut med regelbundet mellanrum och kommer inte gå ned i pris. I längden förlorar man en hel del pengar på elbilar om inte vår regering löser energikrisen som redan har börjat. Svenssons märker inte ens att deras elräkningar har fördubblats eller mer redan. Autogiro är bekvämt. Skulle 100 000 svenskar skaffa elbil med laddare så kommer vi få planerade regionala elavbrott, rationerad el över vårt land. Eller tio gånger högre elpris eller mer för importerad smutsig el och straffavgifter för miljöns skull.

Jag betalar 0-30öre för varje kWh ungefär när jag laddar på natten. Det bör ju ge en milkostnad på max 1:- milen om jag kör som en biltjuv, annars 50-60öre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Aha, så ID-bilarna är lite smartare än bara återmatning på/av (förutom i B-läge då). Jag tyckte inte bilen återmatade särskilt mycket dock, kändes mer som jag fick vara med med bromsen för att inte köra in i bilen framför. Ska försöka komma ihåg att testa lite nästa gång jag kör och se om jag märker hur återmatningen jobbar.

Det är bara en hjälp och aktivering av bromsregeneringen när den är faktiskt användbar när man släpper gaspedalen, det som händer enkelt förklarat är att när bilen anser att det är läge för bromsregenering så ändrar den till B läget automatiskt. Det kommer upp en symbol i instrumentklustret som talar om att släppa på gaspedalen så aktiveras bromsåtervinningen.

Oavsett B/D läge så går bromsregeneringen alltid in när man trycker på bromsen och ökar ju mer man bromsar tills att bromsskivorna kickar in. Syns på den gröna stapeln i instrumentet.

Förhoppningsvis kommer du inte köra in i bilen framför, men det är ett annat system som sköter det som inte har något med energieffektivitet att göra och är tämligen otrevligt när det kickar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag betalar 0-30öre för varje kWh ungefär när jag laddar på natten. Det bör ju ge en milkostnad på max 1:- milen om jag kör som en biltjuv, annars 50-60öre

Räknar vi inte skatt så kostar bensin lite drygt 7kr litern också.
Eftersom ni verkar vilja jämföra på det viset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Med dagens elpriser blir driftkostnaden ca 11 kronor per mil med en medelklass elbil, om man inte redan har ett treårsavtal eller längre med låg kostnad. Elpriserna kommer fortsätta skjuta i höjden fram tills att nya kraftverk byggs och tas i drift effektivt.

Min skruttiga bensindrivna bil drar ca 0.6 liter milen, med en literkostnad på 17.50 i genomsnitt blir milkostnaden 10.5 kronor.

Sen är en elbil en enorm investering, och batterierna behöver bytas ut med regelbundet mellanrum och kommer inte gå ned i pris. I längden förlorar man en hel del pengar på elbilar om inte vår regering löser energikrisen som redan har börjat. Svenssons märker inte ens att deras elräkningar har fördubblats eller mer redan. Autogiro är bekvämt. Skulle 100 000 svenskar skaffa elbil med laddare så kommer vi få planerade regionala elavbrott, rationerad el över vårt land. Eller tio gånger högre elpris eller mer för importerad smutsig el och straffavgifter för miljöns skull.

"Dagens elpriser" om du tänker på topparna som varit så handlade det om ett antal dagar där vissa timmar på dygnet var groteskt dyra. Just nu i skrivande stund så ligger spotpriset på 13öre/kWh exkl skatter vilket är det jag betalar nu när min bil står på laddning vilket är ett ganska normalt nattpris även historiskt.

Har man elbil så ska man definitivt ha ett s.k timavtal där man betalar det faktiska spotpriset timme för timme. Att köra vanligt rörligt eller fast är inte ekonomiskt såvida man inte jobbar nattskift och måste ladda dagtid.

Batterier byts inte regelbundet, det är så ovanligt med batteribyten att det i princip aldrig sker. Nu börjar det även finnas en del tidiga elbilar som börjar bli till åren också, men det här med att det skulle uppstå spontana batterihaverier i stor skala verkar inte ske.

Jo, på samma sätt som att Svensson går i taket för att dieseln blir 1kr dyrare så märker de även om elfakturan blir dyrare. Har du mycket låg tilltro till dina medmänniskor? Tror du att alla är idiotier eller vadå? Då borde vi redan nu planera för regionala avbrott då det finns snart 100 000 BEV bilar exkl. alla hybrider som laddar för fullt nattetid.

Kanske är läge att omvärdera dina kunskaper, ett tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Räknar vi inte skatt så kostar bensin lite drygt 7kr litern också.
Eftersom ni verkar vilja jämföra på det viset.

Notera att detta är inkl skatt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Men utan överföring.
Jag betalade 1,76kr per kw/h i oktober med Tibber.
Då tar jag min elräkning och delar på antal kw/h
Billigaste månaden i år var Januari med 1,21kr