Permalänk
Medlem

Dålig täckning trots extender

Tjenixen allesammans!

Jag skulle behöva lite med hjälp med en kompis nätverk.

Grundproblemet är riktigt dåligt Wifi, han bor i en gammal hallandslänga (avlångt trähus) på ca 80kvm och tappar Wifit från ena sidan av huset till andra sidan. Han tappar även wifit ca 5-10meter ut på gården.

Idag har han en Asus Router RT68U och en TPLink RE450 Wifi Extender.
Telefon/padda hoppar mellan enheterna som den ska men wifit är skit kasst ändå.
Technicolor enheten är enbart för tv.
Alla enheterna på bilden tillhör hans nätverk.

Utöver detta så har en kompis till han satt upp en Unifi AP ute på gården för bättre wifi men det är tveksamt att den fungerar som den ska.

Har ni några tips och råd eller är det smidigaste att byta till ett nyare Wifi6 Mesh system?

https://gyazo.com/a8c32b4d81fdffaf86e66390e963e680

Bilden fungerade inte
Visa signatur

"There Can Be Only One" /ChoffeDJ

Permalänk
Medlem

Dra kablar och sätt upp fler accesspunkter. Min Unfi Inwall HD som sitter i källaren med betongtak når till andra våningen och ut genom huset några meter. Så det måste vara riktigt illa hos kompisen. Använder han primärt 5ghz nätet så ska han sluta med det, det är räckvidd(2.4) han behöver, inte högre potentiell hastighet(5).

Att han blandar tre märken kan vara ett problem också, kanske orsakar det att "handoff" inte sköts riktigt.

Jag planerar dock att ha 4 APs snart, så att jag maxar wifihastigheten både ute och inne.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd

Släng extendern i micron och kör sen micron nonstop hela helgen. Därefter krossar du den med en hammare. Sist ger du resterna till Esrange och ber dem att skicka in skiten i solen.
Sen köper du två Unifi accesspunkter till honom och länkar samman alla tre en enhet via Controlern. Stäng wifi på Asusroutern helt.
Extenders är bara bra på två saker.
1. Ge tillverkaren inkomst.
2. Sabba det trådlösa nätet.

Självfallet kabel till alla accesspunkter.

Och snälla, gå inte på myten om att mesh skulle vara något bra om mottagarna kör bara trådlöst. Då är de bara en uppiffad variant av extenders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Släng extendern i micron och kör sen micron nonstop hela helgen. Därefter krossar du den med en hammare. Sist ger du resterna till Esrange och ber dem att skicka in skiten i solen.
Sen köper du två Unifi accesspunkter till honom och länkar samman alla tre en enhet via Controlern. Stäng wifi på Asusroutern helt.
Extenders är bara bra på två saker.
1. Ge tillverkaren inkomst.
2. Sabba det trådlösa nätet.

Självfallet kabel till alla accesspunkter.

Och snälla, gå inte på myten och att mesh skulle vara något bra om mottagarna kör bara trådlöst. Då är de bara en uppiffad variant av extenders.

Nu finns det omständigheter då WiFi behövs. Typ om du ska dela din internetuppkoppling med syrran som bor i huset bredvid och då du inte vill/får gräva ner nätverkskabel. Och mesh är mindre dåligt. Själv kör vi med en vanlig extender då jag ändå inte har nån gigabit internet, så syrran får i stort sett nästan samma hastighet som mig. Jag är kopplad via nätverkssladd direkt i routern, syrran har en extender då annars kommer hon bara åt internet i ett rum. Satte extendern i det rummet och hon är jättenöjd.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

För det första, ta reda på om det fungerar bra med kabel. Gör det inte det så är det inte wifit.

Det kan vara dubbla IP-adresser i nätverket, eftersom det är så mycket prylar som kan agera router. Och det kan vara dåligt internet. Har han fiber?

Om technicolor routern bara är för TV, så ska den vara i bryggat läge mot den andra routern. Stäng av wifi i den då det bara tar upp onödig plats i luften. Se till att firmware är uppdaterat i routern och bryggan.

Vad får man man för hastighet mot Asus-routern? Dels nära routern, men även där repeatern sitter. Du kan sedan dela med hälften för att få reda på vad man borde få via repeatern.

Är skrivaren hans? Logga in i den och stäng av wifi-direct funktionen. Det stör bara.

Verkar även finnas en extender till Asus_ext utöver TP-linken?

Dyker upp något som heter Elofsgård.b, vad är det?

Asus är inget unikt namn på ett wifi. Om grannen döper till samma så stör det, eller blir det strul om man åker hem till en kompis som varit lika fantasilös. ÅÄÖ eller mellanslag är heller inget bra, finns enheter som inte kan ansluta då.

Permalänk
Medlem

RE450 kan köras som trådad accesspunkt, dra en nätverkskabel till den och läs manualen hur du ställer in den. När det är dags att byta utrustning behöver den också en nätverkskabel...

Kör för all del RE450 på andra kanaler än Asus-routern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ykalon:

Nu finns det omständigheter då WiFi behövs. Typ om du ska dela din internetuppkoppling med syrran som bor i huset bredvid och då du inte vill/får gräva ner nätverkskabel. Och mesh är mindre dåligt. Själv kör vi med en vanlig extender då jag ändå inte har nån gigabit internet, så syrran får i stort sett nästan samma hastighet som mig. Jag är kopplad via nätverkssladd direkt i routern, syrran har en extender då annars kommer hon bara åt internet i ett rum. Satte extendern i det rummet och hon är jättenöjd.

I dessa lägen ska man använda trådlösa bryggor med riktantenner.,

Extenders är och förblir satans påfund

Permalänk
Medlem

@ChoffeDJ:
Håller med BMac på alla punkter. Vill man ha stabilt wifi så är det AP med kabel som gäller. Stäng även av "wifi uplink" i kontroller på unifi om den är ibockad. Annars kommer den ha wifi (mesh mao) som backup vid strul och det sabba allt.
Wifi är endast för enheter som INTE kan ansluta med kabel, dvs paddor, telefoner etc. Det är mao ett kompliment ingen ersättare för kabel.

Ovanstående förutsatt att det är wifit det är fel på.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket knepigt på den bilden.

Till att börja med så har han döpt 2,4GHz nätverket till 5G, så han kanske använder det långsammare nätverket i tron att det ska vara snabbt eller tvärt om för bättre räckvidd. Sedan har han valt icke-standard kanaler och ökat på signalbredden. Vissa band överlappar utan att vara lika och det är en stor no-no.

Tittar man på hans 5G nät så har han Asusen och TP-Linken på kanal 36 med 80MHz kanalbredd. På kanal 36 har han sedan också sin Ubiquiti med 40MHz bredd. Ska man ha enheter på samma kanal ska de vara inställda lika, då kommer de att samsas om utrymmet. Är de inte lika så samsas de inte i etern utan slåss om utrymmet. Man kan börja med att ta bort Ubiquitin och se om det blir bättre.

På 2,4GHz bandet så ska man bara använda kanalerna 1, 6 och 11. Det verkar din kompis hålla sig till, men han har ett nätverk som heter ASUS_Ext som kör på en annan kanalbredd och det sabbar hela 2,4GHz bandet eftersom det överlappar med alla andra nätverk.

Det kan verka som en bra idé att öka kanalbredden för att man därmed tror att man ska få mer fart, men det är ofta kontraproduktivt eftersom det ger mycket mer kollisioner. Troligtvis är det din kompis eller någon han känner som varit inne och pillat med detta, eftersom de flesta enheter inte gör dessa inställningar med automatik. Så hade han inte varit inne och pillat från början hade det förmodligen funkat bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@ChoffeDJ:
Håller med BMac på alla punkter. Vill man ha stabilt wifi så är det AP med kabel som gäller. Stäng även av "wifi uplink" i kontroller på unifi om den är ibockad. Annars kommer den ha wifi (mesh mao) som backup vid strul och det sabba allt.
Wifi är endast för enheter som INTE kan ansluta med kabel, dvs paddor, telefoner etc. Det är mao ett kompliment ingen ersättare för kabel.

Ovanstående förutsatt att det är wifit det är fel på.

Vilket är precis vad min syster behövde det för. För chromecast, Google Nest Hub och mobil.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE