Permalänk
Medlem

Dator startar inte

Hej på er,

Min stationära burk byggd 2013 vill inte starta.
Jag misstänker att det är glapp i startknappen/anslutningen till moderkortet eftersom:

Första gången jag stötte på problemet öppnade jag chassit, klämde jag till kontakterna på moderkortet och nätaggregatet, varpå datorn startade.

Problemet återkom ett par dagar senare, gjorde om samma procedur men då hjälpte det inte.

Har någon förslag på hur jag kan felsöka?
Jag har tillgång till digitalt oscilloskop, men kablarna från startknappen är klädda i strumpor/platshölje som jag helst inte vill skala av.

Tacksam för alla idéer!

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkees:

Hej på er,

Jag misstänker att det är glapp i startknappen/anslutningen till moderkortet eftersom:

Första gången jag stötte på problemet öppnade jag chassit, klämde jag till kontakterna på moderkortet och nätaggregatet, varpå datorn startade.

Problemet återkom ett par dagar senare, gjorde om samma procedur men då hjälpte det inte.

Jag har tillgång till digitalt oscilloskop, men kablarna från startknappen är klädda i strumpor/platshölje som jag helst inte vill skala av.

Tacksam för alla idéer!

Hade börjat med att köpa en ny nätdel. Kan också vara att det blivit någon form av kortslutning. En strömspik som också kan ha skadat andra delar i datorn.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkees:

Hej på er,

Tacksam för alla idéer!

Får du några som helst dioder som lyser på moderkortet eller är allt dött?
Du kan sticka nålar genom strumpan på kablarna och sätta mätprober på dessa för att se om du har spänning fram till startknapp och genom knapp. Se bara till att sladden i väggen är urtagen när du gör denna fullösning och att nålarna inte kan komma i kontakt med varandra när du väl slår på allt för mätningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Dra ut kablarna som går från startknappen till moderkortet. Testa starta genom att nudda piggarna med en skruvmejsel eller liknande.
Har haft liknande problem där det just vart startknappen.

https://www.youtube.com/watch?v=YfD4iCYd0GU

la till video
Permalänk
Medlem

Ni kan väl börja med att testa om nätagget funkar , testa "tjuvkoppla" det med typ ett gem , sök så ser ni hur man gör , eller t.ex. den här tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggre...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk

Om chassiet har resetknapp kan du testa att bara switcha över RESET-SW till POWER-SW. Då har du iaf uteslutit knappen.

Bara de att du behöver klämma på kablar för att starta igång datorn är oroväckande redan där. Ju mer du gör åtgärden, åtgärder som inte riktigt går att placera exakt vad de tillför eller om de blir nån förbättring kan också orsaka mer och mer skada.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare