Permalänk
Medlem

2 Nätverksuttag - Nyproduktion BRF

Hej,

Jag ska köpa nyproduktion och det står att ett "IT-Skåp" monteras i hallen och sen får man köpa till uttag och placera utmed lägenheten.

Säkert kalasdum fråga på många sätt, men - är det någon nackdel att välja t.ex. 2 uttag? (ett i vardagsrum och ett i sovrum). Är det några hinder för mig att ställa en WiFi-router på en av dessa, eller bör det utgå från det s.k. "IT-skåpet"?

Permalänk
Medlem

välj att installera så många uttag som möjligt på de ställen som du tror dig vilja ha dom.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Hur många rum är det i tänkt lgh?

Jag hade tagit ett uttag i varje (rimligt) rum, minst.

Permalänk
Medlem

Ta två uttag i alla rum!
Du kommer aldrig ångra att du har ett uttag för mycket men ett för lite är skitjobbigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aalleexx:

Hej,

Jag ska köpa nyproduktion och det står att ett "IT-Skåp" monteras i hallen och sen får man köpa till uttag och placera utmed lägenheten.

Säkert kalasdum fråga på många sätt, men - är det någon nackdel att välja t.ex. 2 uttag? (ett i vardagsrum och ett i sovrum). Är det några hinder för mig att ställa en WiFi-router på en av dessa, eller bör det utgå från det s.k. "IT-skåpet"?

Välj hur många du vill, det gör ingen skillnad utöver ev installationskostnad.
Du kan köra internet ut till ena av ett dubbelt uttag, in i routern och sen LAN tillbaka genom det andra till en switch i skåpet. Funkar skitbra.

Om du har möjlighet att välja placering, sätt dem i taket. Det är bättre för trådlöst.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du kan köra internet ut till ena av ett dubbelt uttag, in i routern och sen LAN tillbaka genom det andra till en switch i skåpet. Funkar skitbra.

Om du har möjlighet att välja placering, sätt dem i taket. Det är bättre för trådlöst.

beror ju givetvis på AP, vissa är utformade för att sitta på väggarna. Tycker väl själv det är dumt att sätta i taket då du inte kan byta användningsområde då utan att dra det kosntigt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Grymt!

Det är "bara" en tvåa så jag tänkte ett i vardagsrum där TVn ska stå, ett i kommande datorhörna och ett i sovrum. Är visserligen 1500:- st men känns som det blir dyrare att göra "sen".

Vardagsrum + Datorhörna är givet, och så får jag sova på om jag ska ha ett i sovrummet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Japp du ska ha dubbeluttag i varje rum och gärna ett i taket för eventuell AP

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Grymt!

Det är "bara" en tvåa så jag tänkte ett i vardagsrum där TVn ska stå, ett i kommande datorhörna och ett i sovrum. Är visserligen 1500:- st men känns som det blir dyrare att göra "sen".

Vardagsrum + Datorhörna är givet, och så får jag sova på om jag ska ha ett i sovrummet.

Är det dubbeluttag eller singel?
1500:- låter mycket. Är det för själva uttaget eller med dragning av vp-rör och kabel?

Du kan alltid ha en switch om det är singel. Men skönt o slippa en massa switchar.
Väldigt svårt att dra fint i efterhand om det ska bli snyggt.

Kan aldrig bli för få uttag.

Håller själv på i hus från 70-talet o dra kabel efterhand vi renoverar.

Har stadigt wifi. Men draget slår allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Inte riktigt sant.
Har en Unifi AP AC Pro mitt i huset på vägg.
Täcker huset (200kvm) inkl källare. Och i princip hela tomten på 1000kvm.

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att ha kabelrör utdragna. Det går alltid att kasta ut de omoderna sladdarna i dem och dra nya en gång vart 10-20de år eller så.
Mycket nöjd med att jag hade det i vårt hus, även om de var coax i dem från början.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyka:

Är det dubbeluttag eller singel?
1500:- låter mycket. Är det för själva uttaget eller med dragning av vp-rör och kabel?

Du kan alltid ha en switch om det är singel. Men skönt o slippa en massa switchar.
Väldigt svårt att dra fint i efterhand om det ska bli snyggt.

Kan aldrig bli för få uttag.

Håller själv på i hus från 70-talet o dra kabel efterhand vi renoverar.

Har stadigt wifi. Men draget slår allt.

Det är "allting" då bostaden inte är byggd ännu.

Permalänk
Medlem

Hade jag byggt nytt så hade jag satt ett dubbelt nätverksuttag per varje 10-15 kvadratmeter, med minst ett i varje rum oavsett storlek, och minst två i ett större rum, och då på motstående väggar.
T ex:
Hall 1 st
Kök 1-2 st
Klädkammare 1 st
Sovrum 1-2 st
Vardagsrum 2-3 st

Ungefär så...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hade jag byggt nytt så hade jag satt ett dubbelt nätverksuttag per varje 10-15 kvadratmeter, med minst ett i varje rum oavsett storlek, och minst två i ett större rum, och då på motstående väggar.
T ex:
Hall 1 st
Kök 1-2 st
Klädkammare 1 st
Sovrum 1-2 st
Vardagsrum 2-3 st

Ungefär så...

Håller nästan med.
Det är i princip som med vägguttag. Kan aldrig bli för få.

13500:- för max av ditt förslag är saftigt.

Permalänk
Medlem

1500kr styck?! va äre för priser...

Vill påpeka denna btw:

"Sedan 1999 finns en byggstandard (SS 437 01 46) som innebär att alla rum i en villa eller lägenhet ska förses med ett dubbeluttag för nätverk (gäller vid nybyggnation)."
- https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1500 kr /uttag är väl rätt "ok" pris då allt ingick. Dvs kabel, rör (antar jag?) uttaget i sig, samt arbetet. Som nämnts innan så dubbla uttag på så många ställen som du kan. Dock kan det väl räcka med dubbelt där tv ska stå så sätter du en switch där, annars blir det väldigt många uttag och onödigt dyrt när man har konsoller, tv-boxar, tv etc.

1 uttag i taket är nog ingen dum ide heller om du vet vart du ska ha APs i en 2a lär det räcka med en "mitt-i-lägenheten".

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

1500kr styck?! va äre för priser...

Vill påpeka denna btw:

"Sedan 1999 finns en byggstandard (SS 437 01 46) som innebär att alla rum i en villa eller lägenhet ska förses med ett dubbeluttag för nätverk (gäller vid nybyggnation)."
- https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

1500kr per uttag, om det avser per dubbeluttag, så får betraktas som ett bra pris. Du får knappt två timmar med en elektriker för den summan och därtill så tillkommer ju materiel för jobbet. Dra nätverkskabel, kontaktera och installera uttag, även om det inte är ett särskilt svårt jobb, så tar det en del tid.

SS 437 01 46 har ersatts av SS 437 01 02 och rekommendationen är 1 uttag per 3,75 meter av rummets omkrets. Detta är dock en rekommendation och inget lagkrav. Eftersom det rör sig om en bostadsrätt så förses bostaden med så många nätverksuttag som bostadsrättsföreningen och byggfirman kommit överens om, och i detta fall har man uppenbarligen kommit överens om att alla uttag kostar extra.

Permalänk
Medlem

Tack för all återkoppling!

Det framgår inte om det är dubbel- eller singeluttag. Är det som det framgår av namnet, helt enkelt, två uttag istället för ett? Eller är det någon mer skillnad?

Permalänk
Medlem

Tänk på var du vill sätta din WiFi box (AP eller "routern").

IT skåpet brukar vara väldigt litet, ha dålig ventilation och i vissa fall är det till och med gjort i plåt vilket gör det väldigt dåligt för att sätta en router i just IT skåpet om det är en router med inbyggt WiFi.

Vill du ha din router med inbyggt WiFi vid din datorhörna så hade jag dragit dit två uttag.

Då kan du koppla Inetnet-uttag -> Wan-port på routern, sedan kan du koppla valfri LAN port till det andra uttaget i datorhörnan.
Sedan kan du sätta en liten 5-ports gigabit switch i IT skåpet där som du ansluter till det andra uttaget som du har i datorhörnan - dvs där du har kopplat in LAN från routern.
Sedan ansluter du de övriga LAN portarna till Switchen.

Gör du inte som ovan så behöver du hitta ett annat sätt som du kommer att koppla din router med inbyggt WiFi.

Alternativt så kör du en liten box för PfSense och sedan har du en AP någon annanstans i lägenheten, tänk också där på hur du vill dra med kablar. Du kommer förmodligen också behöva en switch i IT skåpet.

Finns det en garderob i lägenheten så hade jag önskat att få allt indraget till den istället då dessa små IT skåp är djävulens påfund.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag hade satsad på ett riktigt rackskåp istället för ett "IT skåp". Finns hos kjell.
Sen dubbeluttag cat6 i varje rum med flex rör 20/25mm. Kanske också koax i TV rummet om det behövs.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Permalänk
Medlem

Jag behöver ta beslut i dagarna och tänkte här komma med ett par frågor (den ena kanske dummare än den andra). Min folder innehåller bokstavligen "antal nätverksuttag" och min mäklare blir blek när jag frågar. Here we go!

1) Om vi, hypotetiskt, antar att jag väljer 4 nätverksuttag utmed lägenheten. Är en "vanlig uppsättning" att samtliga anslutningar går till den s.k. IT-Lådan, som i sin tur går via en trådning när till husets centralenhet/backbone?

Det vill säga, när jag ansluter mig i valfritt nätverksuttag; ansluter jag då mig till lägenhetens LAN? Eller direkt ut mot nätet? (ner till husets centralenhet/backbone)

2) Idag har jag Comhem med en trådning till en router. Då lägenheten är ganska liten så har jag fått en schysst Wifi signal utmed hela. Är det några tekniska hinder att sätta en wifi/router/ap på någon av mina ev. kommande 4 nätverksuttag, eller måste den vara vid den s.k. IT-Lådan (entrén)?

3) Jag försöker förstå nyttan av dubbeluttag. Jag är helt övertygad om att ni har rätt, men bara att jag inte fattar. Kan ni dra det igen? Som om jag vore fem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Jag behöver ta beslut i dagarna och tänkte här komma med ett par frågor (den ena kanske dummare än den andra). Min folder innehåller bokstavligen "antal nätverksuttag" och min mäklare blir blek när jag frågar. Here we go!

1) Om vi, hypotetiskt, antar att jag väljer 4 nätverksuttag utmed lägenheten. Är en "vanlig uppsättning" att samtliga anslutningar går till den s.k. IT-Lådan, som i sin tur går via en trådning när till husets centralenhet/backbone?

Det vill säga, när jag ansluter mig i valfritt nätverksuttag; ansluter jag då mig till lägenhetens LAN? Eller direkt ut mot nätet? (ner till husets centralenhet/backbone)

2) Idag har jag Comhem med en trådning till en router. Då lägenheten är ganska liten så har jag fått en schysst Wifi signal utmed hela. Är det några tekniska hinder att sätta en wifi/router/ap på någon av mina ev. kommande 4 nätverksuttag, eller måste den vara vid den s.k. IT-Lådan (entrén)?

3) Jag försöker förstå nyttan av dubbeluttag. Jag är helt övertygad om att ni har rätt, men bara att jag inte fattar. Kan ni dra det igen? Som om jag vore fem...

Du lär få en Mediacentral som sitter brevid den vanliga elcentralen. Det är så vi installerar i de flesta nybyggena. Då sätts mediakonvertern (Fiberboxen som ger dig internet/tv/ip-telefoni) i Mediacentralen. Därefter kan man sätta sin router var man vill. Man kan sätta den vid mediakonvertern då där är vägguttag i mediacentralen, och då kopplar man bara patchkablar (vanliga nätverkskablar) mellan din router och nätverksuttagen som går vidare runt i lägenheten. Då är det bara att koppla in TV, dator m.m direkt i nätverksuttagen ute i rummen.

Dubbeluttag är ju alltid bra då du kanske vill koppla in mer än en sak. Dator + konsol eller tv på ditt kontor/sovrum, eller TV + Konsol i vardagsrummet. Så slipper man sätt en switch eller Accesspunkt för att dom skulle få trådat istället för Wifi.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av aalleexx:

1. Du måste placera en router i det skåpet, annars exponeras allt mot internet = inte bra. Du får inget LAN alls.

2. Du kan placera routern eller AP'n var du vill.

3. Fler uttag om du vill ansluta flera saker till nätverket. TV, Spelkonsoll, mediaserver typ Plex, Accesspunkt osv.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med ovanstående inlägg, jag tycker det säger emot sig självt och ignorerar faktumet att en dum-switch för 400 spänn också kan fixa fler trådade uttag i ett rum.

Skrivet av aalleexx:

Ingen här vet exakt vad ett "IT-skåp" är. Det vet uppenbarligen inte mäklaren heller. Men vi kan gissa lite utifrån vad det vanligaste upplägget är.

1)
Uttagen som sitter i rummen kommer antagligen kopplas till en "patch-panel" i "IT-skåpet". Inget kommer vara automatiskt inkopplat till vare sig lägenhetens LAN eller till internet om du kopplar in något ute i rummen, inga signaler kommer längre än till patchpanelen.

Inkommande, från stora stygga "Internet", är en kopparkabel eller en fiber, vilket det är tror jag inte framgår i tråden.

Övergången mellan patchpanelen och den inkommande vad-det-nu-är behöver göras på något sätt, i det enklaste fallet en ethernet-kabel för 30 spänn, men kanske med en switch eller en mediakonverterare, som kanske eller kanske inte ingår i priset. Det spelar inte så stor roll för diskussionen.

3)
Din nuvarande ComHem-mojäng kommer inte fungera i den nya lägenheten (om det är ett coax-modem). Du kommer behöva köpa ny utrustning, minst en ny "router".

Poängen med dubbla uttag på minst ett ställe i lägenheten är att du kopplar ihop det ena uttaget i rummet med "internet", via en ethernet-kabel till rätt port i patchpanelen. Sedan sätter du din "router" i rummet, ytterst mot internet, inkopplat med WAN-porten mot uttaget i rummet. En av poängerna med det är att du då har en brandvägg ytterst mot internet, eftersom det är en av "routerns" inbyggda funktioner. "Routern" har antagligen också en AP/accesspunkt för att dela ut WiFi. Att ha WiFi i ett plåtskåp är inget bra, så upplägget med att ha routern i ett rum i stället för i plåtskåpet är fördelaktigt.

Sedan kopplar du tillbaka en av routerns "LAN"-portar till det andra uttaget och därmed tillbaka till patchpanelen i "IT-skåpet". Om du sedan sätter en "dum-switch" som kostar 400 spänn i "IT-skåpet" så kan du koppla ut ditt lokala, säkra, nätverk till de övriga uttagen i lägenheten.

Det finns så klart varianter på det ovanstående upplägget, där man till exempel har en router utan WiFi i "IT-skåpet" och en separat accesspunkt ute i rummet. Poängen med dubbla uttag är att det ger möjlighet, dvs flexibilitet, att köpa annan utrustning i framtiden.

2) Nej, men du vill ha en brandvägg (egentligen hela "router"-paketet) innan AP:erna, annars kommer det bli diverse problem.

Som en sista punkt: Vissa leverantörer av TV över ethernet-kabel har upplägg med VLAN. Om man vill slippa strula med det kan det vara bra att ha ett extra uttag där man tänker sig att TV:n kan stå i framtiden.

Tänk på att du inte köper lägenheten åt dig själv, utan även åt den som ska köpa den av dig i framtiden, med den personens planer på möblemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

2. Du kan placera routern eller AP'n var du vill.

Sålänge du löser kabeldragning dit.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Hej,

Vad är det för sjuk nyproduktion?
Det är år 2021, borde ingå minst 4 uttag per litet rum, hade 6st i vardagsrummet men då var 4:e väggen kök i öppen planlösning!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gustav-P:

Sålänge du löser kabeldragning dit.

Herregud. Är inte det tämligen självklart?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vad är det för sjuk nyproduktion?
Det är år 2021, borde ingå minst 4 uttag per litet rum, hade 6st i vardagsrummet men då var 4:e väggen kök i öppen planlösning!

Har du 6 st nätverksuttag i vardagsrummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Herregud. Är inte det tämligen självklart?..

Nej - OP vill att all förklaring ska vara så basic som möjligt. Att kategorisk skiva att router kan placerat vart man vill är rätt.
Vi tycker kanske att det är självklart att det måste funka rent logiskt med kabeldragningen och så ... men om OP läser och tycker att alla vi andra bara är jobbiga och överarbetar situationen när det finns en person som ger direkta, korta och konkreta förslag som är "enkla"... vad händer när han sedan är där och han har missat att tänka på något då det var "jobbigt".

Jag har varit i situationer där jag precis som du sagt till någon att "visst det går precis som du säger ...." vilket visade sig senare att personen inte förstod att "grunden-och-väggarna-behöver-finnas-innan-taket-kan-byggas" typ.

Helst hade jag velat att rita upp detta i Visio för att på ett enklare sätt visualisera vad jag menar - men någonstans får jag lägga band på mig själv hur mycket tid jag lägger på att svara på saker även om det ibland hade varit skönt.

Visa signatur