Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

och lyckades sluta flera gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

De gånger jag slutade så var jag snusfri i mer än ett år, men det är lätt att trilla dit igen, speciellt när man är i ett förhållande där tjejen snusar Fast nu har jag varit snusfri i mer än fem år, så jag tror jag ska kunna hålla mig ett tag till.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är lät att trilla dit igen, speciellt när är i ett förhållande där tjejen snusar

Risk för att man hånglar extra deep och länge då

Permalänk
Medlem

Jag slutade snusa för ca 4 år och 3 månder sen. En vacker dag i juli 2017 så skulle jag ta en ny dosa, men bestämde mig att "Nej nu är det bra med denhär skiten!" Har snusat sen tonåren.

Det jag gjorde va att fundera på fördelarna mot att snusa och att inte snusa. Kan ju säga att listan med positiva saker att inte snusa va betydligt längre än att snusa.
-Bättre munhygien då man hade inflamerat tandkött vilket resultera i slarv med tandborstning.
-Man får renare hem och bil (snusade bara lössnus).
-Då jag gjorde eget snus så va jag alltid törstig och drack mycket vätska, har minskat med det.
OSV...

Jag har inte känt behov att börja igen. OM suget kommer att börja igen så slår jag bort tanken. Handlar nog om att vara bestämd att vilja sluta.

Permalänk
Medlem

Tips och råd för att lyckas sluta snusa: https://youtu.be/yotOZVELSMc

Permalänk

Ett bra tips är att dricka te........ då menar jag inte Lipton earl grey typ...... köp te på lösvikt...... det är så jäkla gott på kvällarna...... lägg gärna i en klick honung, det är anti inflamatoriskt... även om det innehåller lite socker.... finns sjukt många smaker....

och drick det....... och slå på nån serie och glöm bort dig själv en stund

Permalänk

Jag menar.... jag köpte ett te som hette Gunpowder det smaka fan som det var gott

Permalänk
Medlem

Har hört så mycket om tobak och beroende som jag på senare år börjat bilda mig en egen uppfattning om.
Jag köpte precis en hel stock för första gången efter att i princip inte använt snus på ett par veckor.
Jag brukar dricka kaffe med men har gått över till te, och jag märker att egentligen har jag mest ett sug efter att pyssla med nåt, vare sig det rör sig om en hobby eller konsumtion.

Just vad det gäller pengarna, jag snusar bara 0.5 dosa i veckan, snusar mest billigt snus och om jag lade pengarna på potatischips vilket jag är väldigt förtjust i skulle jag utan tvekan bränna mer pengar.
Så att snus bränner hål i plånboken, nja inte om jag lägger av med kaffe och snacks tror jag
Däremot om suget efter sånt blir större av snuset, absolut kan det vara en negativ spiral.

När jag var yngre spelade jag mycket datorspel eller mobilspel, eller fifflade med datorn, mobilen eller höll på och mekade med saker, det gav mig kickar.
Jag åt mindre och konsumerade väldigt lite godis och snacks under den tiden jag var som mest aktiv med datorspelande.

Detsamma gällde musik och film, det var något jag ägnade mig åt impulsartat när jag verkligen tyckte om det, men när jag lägger av med nåt och tänker att jag ska disciplinera mig, ändra mig, så märker jag att jag vill ha någonting, något som stimulerar. Något som substitut, substans eller syssla.
Jag har säkert ett vagt beroende av nikotin men jag snusar svagt, billigt snus. Jag har provat Knox, kronan och ettan och det är väl det starkaste jag kan tåla att snusa.
Granit och general går inte för mig, för att inte tala om när jag provade siberia

Min gissning är att om jag använde starkare snus över en lång period, då skulle jag säkert kunna dra på mig ett mer tydligt nikotinberoende.

Jag kan tänka mig att lägga av helt, men beroende är för mig lika mycket ett hål man vill fylla med nåt som beroendet är något man fyller hål med.
Handla med aktier är beroendeframkallande med har jag märkt!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

lägg gärna i en klick honung, det är anti inflamatoriskt... även om det innehåller lite socker....

Lite socker? Är du medveten om att honung är typ 75% socker? Mestadels fruktsocker och druvsocker. Att det skulle vara anti-inflamatoriskt är ytterst tveksamt. Däremot är det gott och fruktsocker (dvs merparten av honungen) upplevs som mycket sötare än vanligt vitt raffinerat socker så man tar sannolikt mindre av det.

https://www.sahlgrenska.se/nyheter/nyheter/effekten-av-antiin...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Lite socker? Är du medveten om att honung är typ 75% socker? Mestadels fruktsocker och druvsocker. Att det skulle vara anti-inflamatoriskt är ytterst tveksamt. Däremot är det gott och fruktsocker (dvs merparten av honungen) upplevs som mycket sötare än vanligt vitt raffinerat socker så man tar sannolikt mindre av det.

https://www.sahlgrenska.se/nyheter/nyheter/effekten-av-antiin...

man använder honung på sår så visst är det antiinflammatoriskt.
https://www.vardhandboken.se/vard-och-behandling/hud-och-sar/...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

man använder honung på sår så visst är det antiinflammatoriskt.
https://www.vardhandboken.se/vard-och-behandling/hud-och-sar/...

Vanlig honung, som du köper i affärerna, och den s.k. medicinska honungen, som det skrivs om på sidan du länkar till, är inte samma sak.

Färsk honung innehåller mjölksyrebakterier som gör den antibakteriell. Dock dör dessa tämligen omgående och den honung du hittar i butikerna innehåller inga mjölksyrebakterier. Vissa honungsvarianter (främst Manukahonung) innehåller även andra ämnen som är bakteriedödande och det finns studier inom området, t.ex. denna https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4837971/. Dessa honungsvarianter går nog att hitta på apotek.

Den sida du länkar till säger att medicinsk honung är antibakteriell, men ger inget stöd för ditt påstående om att den skulle vara antiinflammatorisk.

Att honung sen skulle ha någon antiinflammatorisk verkan när den förtärs har jag inte sett några belägg för och det var ju där som denna diskussion började; där honungens antiinflammatoriska egenskaper framhölls i samband med att man skulle använda den som sötningsmedel i te.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vanlig honung, som du köper i affärerna, och den s.k. medicinska honungen, som din det skrivs om på sidan du länkar till, är inte samma sak.

Färsk honung innehåller mjölksyrebakterier som gör den antibakteriell. Dock dör dessa tämligen omgående och den honung du hittar i butikerna innehåller inga mjölksyrebakterier. Vissa honungsvarianter (främst Manukahonung) innehåller även andra ämnen som är bakteriedödande och det finns studier inom området, t.ex. denna https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4837971/. Dessa honungsvarianter går nog att hitta på apotek.

Den sida du länkar till säger att medicinsk honung är antibakteriellt, men ger inget stöd för ditt påstående om att den skulle vara antiinflammatorisk.

Att honung sen skulle ha någon antiinflammatorisk verkan när den förtärs har jag inte sett några belägg för och det var ju där som denna diskussion började; där dess antiinflammatoriska egenskaper framhölls i samband med att man skulle använda honung som sötningsmedel i te.

Honung är antibakteriell just på grund av sockerhalten, nästan inga bakterier kan överleva i rent socker. Det är därför man kan hitta intakt honung i farao-gravar i egypten, eller varför sylt inte sylt och saft behöver förvaras kallt

Många newage människor tror därmed att det är generellt, men efter några sekunder i munnen så är det inte längre sant, då blir det mat åt karies och baktus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vanlig honung, som du köper i affärerna, och den s.k. medicinska honungen, som det skrivs om på sidan du länkar till, är inte samma sak.

Färsk honung innehåller mjölksyrebakterier som gör den antibakteriell. Dock dör dessa tämligen omgående och den honung du hittar i butikerna innehåller inga mjölksyrebakterier. Vissa honungsvarianter (främst Manukahonung) innehåller även andra ämnen som är bakteriedödande och det finns studier inom området, t.ex. denna https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4837971/. Dessa honungsvarianter går nog att hitta på apotek.

Den sida du länkar till säger att medicinsk honung är antibakteriell, men ger inget stöd för ditt påstående om att den skulle vara antiinflammatorisk.

Att honung sen skulle ha någon antiinflammatorisk verkan när den förtärs har jag inte sett några belägg för och det var ju där som denna diskussion började; där honungens antiinflammatoriska egenskaper framhölls i samband med att man skulle använda den som sötningsmedel i te.

Finns ju denna från oxford,
https://ebm.bmj.com/content/26/2/57

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Honung är antibakteriell just på grund av sockerhalten, nästan inga bakterier kan överleva i rent socker.

Fast det är ju inte det som menas med antibakteriellt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nu kan jag ju inte läsa den i sin helhet utan att betala, men av det som jag kan läsa, t.ex. conclusions, så pratar dom inte någonstans om att honungen skulle vara antiinflammatorisk.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast det är ju inte det som menas med antibakteriellt.

Nej men vad jag vet är det den effekten som finns främst. Honungen i sig, framförallt utspädd, har ju inte något som dödar bakterier. Dock kan honung innehålla butolin-gift, varför små barn inte ska äta det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu kan jag ju inte läsa den i sin helhet utan att betala, men av det som jag kan läsa, t.ex. conclusions, så pratar dom inte någonstans om att honungen skulle vara antiinflammatorisk.

jag är inte läkare eller inom något sjukvårdsyrke men detta stycke tolkar jag som det just bromsar inflammationen?

Honey was superior to usual care for the improvement of symptoms of upper respiratory tract infections. It provides a widely available and cheap alternative to antibiotics. Honey could help efforts to slow the spread of antimicrobial resistance

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

NU är det dags för mig att sluta snusa! Jag har snusat sen jag var 13år och har nu uppnått 33år. I 20 jävla år har jag snusat vill säga. Jag har trappat ned i ca 1 vecka nu ifrån 1,5-2 dosor per dag till 3-5 portionsprillor per dag. Jag har i skrivande stund 9 prillor kvar och jag ska banne mig inte köpa en enda nikotionprodukt igen.

Update i ärendet. Den 4/11-2021 tog jag min sista snus och är således inne på 9 snusfria dygn.
Jag har inte använt något nikotinläkemedel eller nikotinfriasnus etc. Enbart lite vanligt tuggummi ifrån Extra med smaken Lakris.

Första dagarna var jobbiga och humöret är rätt struligt ( Då är jag redan en rätt vass person ifrån början ) Men nu lugnar sig allt sakta men säkert.
De största skillnaderna nu är att jag sover sämre, vaknar mer och är tröttare. Koncentrationen kommer och går lite som den vill.
Även börjat få lite huvudvärk som kommer och går.

I övrigt har jag bestämt mig för att jag klarar mig utan snus och ska klara detta. Ni andra snusare/ex snusare kan jag kan ni som klyschan så fint säger.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Jag har varit utan snus nu i 11 dagar. Får väl se hur länge man klarar sig den här gången, inte direkt första gången man slutar. Det har blivit mkt godisätande under dessa dagar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Snusfri

10 månader snusfri nu, still going strong.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Update i ärendet. Den 4/11-2021 tog jag min sista snus och är således inne på 9 snusfria dygn.
Jag har inte använt något nikotinläkemedel eller nikotinfriasnus etc. Enbart lite vanligt tuggummi ifrån Extra med smaken Lakris.

Första dagarna var jobbiga och humöret är rätt struligt ( Då är jag redan en rätt vass person ifrån början ) Men nu lugnar sig allt sakta men säkert.
De största skillnaderna nu är att jag sover sämre, vaknar mer och är tröttare. Koncentrationen kommer och går lite som den vill.
Även börjat få lite huvudvärk som kommer och går.

I övrigt har jag bestämt mig för att jag klarar mig utan snus och ska klara detta. Ni andra snusare/ex snusare kan jag kan ni som klyschan så fint säger.

Skrivet av Bit010:

Jag har varit utan snus nu i 11 dagar. Får väl se hur länge man klarar sig den här gången, inte direkt första gången man slutar. Det har blivit mkt godisätande under dessa dagar.

Skrivet av THB:

10 månader snusfri nu, still going strong.

Fy fan vad gött att läsa något positivt i världen, även om ni i stort är främlingar. Fortsätt fighten och se till att vilja vinna den, det förtjänar ni

Permalänk

Idag slutade jag snusa. Snusfri 50min nu. Än så länge går det bra 🥴

Jag har snusat i 35 år och varit utan snus i 15 år. (År 0-15). Målet är att jag skall ha lika många snusfria år som snusade år. Så när jag är 70 så är det jämt....

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Idag slutade jag snusa. Snusfri 50min nu. Än så länge går det bra 🥴

Jag har snusat i 35 år och varit utan snus i 15 år. (År 0-15). Målet är att jag skall ha lika många snusfria år som snusade år. Så när jag är 70 så är det jämt....

M

Grattis! Det blir lättare efter en stund, man måste hålla ut första tiden bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Idag slutade jag snusa. Snusfri 50min nu. Än så länge går det bra 🥴

Jag har snusat i 35 år och varit utan snus i 15 år. (År 0-15). Målet är att jag skall ha lika många snusfria år som snusade år. Så när jag är 70 så är det jämt....

M

Hur går det?

Permalänk
Skrivet av BulZer:

Hur går det?

Just nu ganska bra. Men det typ susar i skallen. Är dock på ovanligt gott humör. Lätt till skratt och så. Nästan som man fått en "kick" av det. Hoppas man kan sova i natt!

7h snusfri nu. 😄

M

Permalänk
Skrivet av medbor:

Grattis! Det blir lättare efter en stund, man måste hålla ut första tiden bara

Nu är det svettigt! Känns rätt kasst faktiskt. Som jag misstänkte sov jag inte bra. Hur långt tills det vänder? Ett dygn lite drygt nu sen sista snusen....🤯

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Nu är det svettigt! Känns rätt kasst faktiskt. Som jag misstänkte sov jag inte bra. Hur långt tills det vänder? Ett dygn lite drygt nu sen sista snusen....🤯

M

Skulle säga att första veckan eller två kan bli illa, beror lite på hur ’djupt i skiten’ du varit och hur just din kropp reagerar

Man kan prova nikotinfritt snus eller lakrits, men det mildrar mer psykiskt än fysiskt

Det blir inte värre än du har det nu, men eftersom det håller på en lång stund så känns det jobbigare av den anledningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Nu är det svettigt! Känns rätt kasst faktiskt. Som jag misstänkte sov jag inte bra. Hur långt tills det vänder? Ett dygn lite drygt nu sen sista snusen....🤯

M

För mig var första 3 dagarna jäkligt mycket fram och tillbaka, kommer knappt ihåg dem för jag var helt borta i huvudet. HÅLL UT BARA!

Permalänk
Medlem

För min del vart det enkelt. Jag slutade tvärt och hade snusdosor lite överallt. Några månader innan slutade jag även röka, jag orkade inte åka till kiosken och köpa ett nytt paket så sket i det bara. Månaden innan tröttna jag även på alkohol och slutade dricka😂.

Cigaretter rökte jag 1-2paket om dagen och snuset var lite mer som substitut, drygt 2 dosor i veckan.

Visa signatur

Keep the flow

Permalänk
Medlem

Hur går det för er alla?

Jag tog min sista snus klockan 19 igår, slängde sen bort den nyöppnade dosan så jag inte kunde ta fler.
Hittills går det bra att vara utan, lite rastlöshet i kroppen bara.

Kanske lite för tidigt att bedöma än men energin i kroppen är på en helt ny nivå, finns hur mycket energi som helst. Kan ju också vara rastlösheten som ligger bakom detta. Men ändå, produktiv dag!