Apple börjar sälja reservdelar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wRRM:

Det lär inte gälla här, det är väldigt stor skillnad på att byta skärm i en mobiltelefon och byta ut ett trasigt RAM

Vi får se, har Apple yttrar sig i frågan? Bör om inte annat stå i någon form utav Agreement och då får man välja själv om man vill gör det eller inte.

Permalänk
Medlem

Ett normalt ram minne byts på 3 sek med fingrar som verktyg. Ett batteri bytt på en iphone 8 som jag provade tog 30 min och vattentätheten försvann så klart. Det gick men var pillrigt som bara den.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Bra, även om det uppenbarligen satt extremt långt inne och behövde tvingas fram.

"Skulle du reparera din enhet själv om du kunde beställa originaldelar från tillverkaren?"

Ja, så länge som det finns tydliga instruktioner för hur det ska gå till. Det är en av anledningarna till att jag har en Fairphone.

Har du senaste generationen och hur tycker du i så fall att den fungerar? Jag är lite sugen på en, men har läst att så sent som numera näst senaste generationen har haft problem med att mikrofonen slutar fungera och att samtal bryts.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

https://www.apple.com/newsroom/2021/03/apples-independent-rep...

Programmet lanserades 2019, kom till Europa 2020 och expanderades till resten av världen i mars i år. Det är i allt väsentligt hur det fungerade att laga Macar för typ 10 år sen.

https://support.apple.com/content/dam/edam/applecare/images/e...

Läser man i inledningen av dokumentet så står där:

Skrivet av Apple:

This information will be reviewed and followed up with a
request you sign a non-disclosure document before we can provide additional details on the
program.

Ovan, att man måste signera en NDA före man kan få all information gällande vad programmet omfattar luktar väldigt mycket avföring i min mening.
Om jag inte minns fel så pratade Louis Rossman om detta för ett bra tag sedan, att Apple ville ha väldigt detaljerad information om varje företag inklusive försäljningssiffror..
Dokumentet går sedan vidare med att man måste ha fysiska butiker som kunder kan besöka, inklusive foton ifrån dem..

Permalänk
Medlem

Antagligen spel för gallerierna, men man kan ju hoppas att Apple öppnar upp en webbshop där man kan beställa ett gott urval reservdelar no questions asked.

En stor nackdel med gamla programmet var att man inte fick ha några reservdelar på hyllan och inte heller ha vissa komponenter. Det medför att enkla jobb som batteri/skärmbyte tar flera dagar då reservdel måste beställas istället för att det handlar om ett drop in jobb.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Inte läst mycket om det eller hört så mycket kommentarer. Men förra förbättringen (där verkstäder kunde bli auktoriserade) var bara trams.

Men till att börja med låter det som guld och gröna skogar för händiga privatpersoner. Jag tycker man kan klara sig utan vattentätheten när man lagar själv. Frågan är vad priset hamnar på vs att skicka/lämna in till Apple? Här får man ju originaldelar och jag antar att man slipper felkoder.

Auktoriserade verkstäder som inte är Apple själva är ju rätt bakbundna tyvärr. De får endast göra de reparationer som Apple godkänt, endast använda originaldelar, inte får ha delar på lager osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

https://support.apple.com/content/dam/edam/applecare/images/e...

Läser man i inledningen av dokumentet så står där:
Ovan, att man måste signera en NDA före man kan få all information gällande vad programmet omfattar luktar väldigt mycket avföring i min mening.
Om jag inte minns fel så pratade Louis Rossman om detta för ett bra tag sedan, att Apple ville ha väldigt detaljerad information om varje företag inklusive försäljningssiffror..
Dokumentet går sedan vidare med att man måste ha fysiska butiker som kunder kan besöka, inklusive foton ifrån dem..

Tror det är denna video du tänker på: https://www.youtube.com/watch?v=0rCUF-V1esM
Sen är priserna på produkterna de väl kan köpa (vilket är långt i från allt) väldigt dyra. Långa leveranser. Du får inte ha något lager på delar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Tror det är denna video du tänker på: https://www.youtube.com/watch?v=0rCUF-V1esM
Sen är priserna på produkterna de väl kan köpa (vilket är långt i från allt) väldigt dyra. Långa leveranser. Du får inte ha något lager på delar.

Verkar inte stämma för alla delar eller enheter. Gruber skrev detta igår

Citat:

Longtime DF reader Jim Lipsey sent me a note yesterday. His two kids each happily use an iPhone 6S Plus, but each of them needed repairs this past summer — one needed the camera replaced, the other needed a new battery. Through Apple, the camera replacement cost $59, the battery $49. $108 total, to return two six-year-old iPhones to perfect working order. As Lipsey noted, that’s a tremendous cost-of-ownership value.

https://daringfireball.net/2021/11/self_service_repair_follow...

Permalänk
Medlem

Snart får man sin nyinköpta Apple-produkt i delar, så man själv får bygga den (ironi).
Besparingar väntar i horisonten och aktien lär falla en del tills de avslöjar något lite mer banbrytande - då kommer dom rulla på som tåget igen. Därtill har dom säkert hunnit designa om telefonen så den levereras utan ladduttag för att främja induktionsladdare och magsafe.
Ni vet var ni läste det först.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Verkar inte stämma för alla delar eller enheter. Gruber skrev detta igår

https://daringfireball.net/2021/11/self_service_repair_follow...

Verkar isf skilja sig enormt mellan olika verkstäder.
Sen verkar ju inte avtalet för verkstan speciellt bra för dem själva, ja förutom att de eventuellt kan få tag på delar som lätt kan bytas. De får inte tag på olika chip etc som jag förstått det?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att det är mindre bra att man måste köpa orginaldelar. Kruxet är att Apple har förbjudit försäljning av många komponenter till någon annan än just Apple, så det som är mindre bra är att man då måste ha Apple som mellanhand för att få tag på orginaldelar. Självklart är det bättre att kunna köpa än att inte kunna köpa, men som reparationscenter hade man nog hellre sett att man kunde köpa från tillverkaren direkt eller typ digikey istället för att ge Apple mellanhandspengar för att kunna bedriva sin verksamhet.

Kanske missförstår jag det du skriver men Apple har ju forskat fram och utvecklat mycket av det tillverkaren sedan bygger åt Apple, varför skulle då tillverkaren har rätt att sälja Apples IPs till någon annan?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kanske missförstår jag det du skriver men Apple har ju forskat fram och utvecklat mycket av det tillverkaren sedan bygger åt Apple, varför skulle då tillverkaren har rätt att sälja Apples IPs till någon annan?

Det bottnar i att de förbjuder tillverkarna av delar att sälja till någon annan än Apple och har fram tills nu vägrat sälja dem själva. Tar man bort en av dem så är det inte så farligt men i och med att det har varit båda har det varit väldigt besvärligt att driva oberoende reparatonsverksamhet.

Om man tycker att Apple ska ha monopol på reparationer för att de utvecklat delarna så fine, men då blir ju frågan vem som verkligen äger produkten. Är det den som köpt den eller Apple?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det bottnar i att de förbjuder tillverkarna av delar att sälja till någon annan än Apple och har fram tills nu vägrat sälja dem själva. Tar man bort en av dem så är det inte så farligt men i och med att det har varit båda har det varit väldigt besvärligt att driva oberoende reparatonsverksamhet.

Om man tycker att Apple ska ha monopol på reparationer för att de utvecklat delarna så fine, men då blir ju frågan vem som verkligen äger produkten. Är det den som köpt den eller Apple?

Men nu ska dom ju börja sälja reservdelar och du skrev att det var mindre bra att det gick via Apple. Vem skulle annars sälja orginaldelar baserade på Apples patent? Visst det kunde gå via en tredje part men då hade ju ändå Apple tagit licenspengar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Men nu ska dom ju börja sälja reservdelar och du skrev att det var mindre bra att det gick via Apple. Vem skulle annars sälja orginaldelar baserade på Apples patent? Visst det kunde gå via en tredje part men då hade ju ändå Apple tagit licenspengar.

Det är väl rätt självklart ett Apple får pengar oavsett vem som säljer om de faktiskt äger designen, men om fler kan sälja så kan inte Apple neka en viss reparatör att köpa för att de inte gillar denne, men ja är det deras IP så ska de naturligtvis ha pengar oavsett om de säljer själva eller låter tredje part göra det. Ber om ursäkt för tankevurpan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Har du senaste generationen och hur tycker du i så fall att den fungerar? Jag är lite sugen på en, men har läst att så sent som numera näst senaste generationen har haft problem med att mikrofonen slutar fungera och att samtal bryts.

Jag och sambon har var sin 3+ som fungerar fint, inköpta i mars/april i år. Vi har inte haft några problem med vare sig mikrofonen eller avbrutna samtal.

Vi kör på fabriksoperativet, men launchern är lite svag (och tillåter inte att ta bort Googlesökrutan) så vi kör Nova Launcher istället.

Visa signatur

5950X, 3090