När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Medlem

En fråga till alla risälskare. Min fru har fått dille på långkornigt vitt ris som ofta används i Indiska restauranger. Är det någon som har ett sådant ris att rekommendera ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

En fråga till alla risälskare. Min fru har fått dille på långkornigt vitt ris som ofta används i Indiska restauranger. Är det någon som har ett sådant ris att rekommendera ?

Tilda är mitt favorit-basmati:

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Tack skall testa det

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Så, också beställt en Bamboo ifrån Amazon, skall bli kul och se skillnaden på en ordentlig riskokare, och min gamla obh nordica ifrån studenttiden

Skulle komma fram nästa vecka, ger en kort review då

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

En fråga till alla risälskare. Min fru har fått dille på långkornigt vitt ris som ofta används i Indiska restauranger. Är det någon som har ett sådant ris att rekommendera ?

Mitt tips är att gå in i närmsta orientaliska livs och kolla efter deras populäraste, ofta pakistanska, basmatiris de har framme i 5 kg-förpackningar.
Det finns en hel del populära märken med utmärkt kvalitet, men det är sällan man hittar de bästa sorterna i mindre än 5kg säckar.

Har hittills aldrig blivit besviken på pakistanskt basmatiris från orientalisk livs, och har ändå växlat rismärke några gånger när jag flyttat eller när närmsta butiken ändrat utbud.

Permalänk

Blev en Fuji nu under black Friday!

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Lite halft off-topic men postar ändå: Jag kan rekommendera sushiriset Okomesan som finns på Pong Market

Det är ett ris från Italien som är klart billigare per kilo än många importer från asien, men ändå klart godare (och billigare) än vad man hittar på Asien-hyllan i en vanlig matbutik. Det verkar vara japaner som ligger bakom företaget: https://www.gamberorossointernational.com/news/okomesan-the-i...

Skrivet av Gizmo_8:

Passar sushiris till annat än just sushi??

Skrivet av serafim:

Javisst, passar till allt. Men till sushi passar inte alla sorters ris (enligt "experterna"). Oftast väljer man rundkorningt ris till sushi men det man rubricerar som sushiris i butikerna verkar mest vara för att kunna ta lite extra betalt.
Enligt min frus släktingar i Japan fungerar vilket ris som helst men, som sagt, de flesta väljer ett rundkornigt ris när de gör sushiris. Ingen har märkt någon skillnad alla de gånger vi gjorde nori-maki med långkornigt ris, bara "kryddningen" var rätt. "su" i "sushi" står för vinäger.
Vi brukar använda risvinäger, lite socker, och lite salt som vi arbetar in i riset när det är färdigkokt. Ibland har vi haft i lite kombu (en slags alger). Finns säkert recept på nätet.
Det man ska komma ihåg är att om man använder kombu måste kombu-bladet bort precis innan blandningen börjar koka, annars blir det beskt i stället för sur-sött.

Men svaret på frågan är att sushiris bara är vanligt rundkorningt ris och passar till alla rätter man använder ris till.

Jag köpte ett sushiris bara för att jämföra med grötris som jag annars gjort sushi med. Märkte ingen skillnad ärligt talat. Nu var det ett halvår sedan jag köpte sushiriset, det var 2 kilo för 45 kr vill jag minnas men det var innan inflationsvågen så vet inte om det ändrats. Det var denna:

Jag har läst runt lite tidigare och hört gött om Coops grötris som sushiris. Den har jag dessvärre inte hunnit testa ännu och inte heller Garants för 19,5 kr (https://www.willys.se/produkt/Grotris-101239112_ST) och inte heller Eldorado för 15,5 kr (https://www.willys.se/produkt/Grotris-101258095_ST). Lidls kostar 15,5 kr (om de inte höjt) och ICAs som Axfoods dyrare (alltså Garant) hos ett större ICA. Jag har så mycket ris av olika slag och gör mat ganska sällan så har inte hunnit jämföra olika märken som jag tänkte göra först men det känns bra att det finns ris för runt 20 kr kg som funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Russell Hobbs Small Rice Cooker
för knappt 200 kr: https://www.amazon.se/Russell-Hobbs-varmh%C3%A5llningsfunktio.... Beställd nu. 1042 recensioner och 4,3/5 i betyg.

Jag har gärna en liten riskokare istället för den jag har nu. Denna kommer vara perfekt till mig! Det går ju dessutom att göra mycket mer än ris på en riskokare.

Permalänk
Medlem

Någon som har gjort risgrynsgröt i sin riskokare och kan bjuda på ett recept? Läser i min manual (Fuji) att man inte ska låta koka mjölk i riskokaren, pga risk att koka över.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Min riskokare bränner riset!

Köpte en Fuji från Yum-Asia under black week. De första omgångarna ris såg toppenbra ut och smakade himmelskt med maskinen inställd på Yumami. Men någonstans kring omgång 5 så började riset att brännas! Är väll uppe i minst 10 omgångar ris och de senaste 5 omgångarna har resulterat i bränt ris i botten, oavsett om jag har 1 eller 3 cups med ris. Senaste omgången, som ändå brändes, valde jag att måtta 1:1,5 andelar ris till vatten istället för att köra på markeringarna.

För övrigt så sköljer jag riset supernoga i sil under rinnande vatten och rör med fingrarna. Jag kör uteslutande på Yumami-läget förutom vid 1 tillfälle då jag hade brunt ris på brown rice läget som också brändes. Har som oftast serverat riset direkt när det varit klart. Generellt så saltar jag mitt ris men bränner det både med och utan salt.

Likt en drogberoende så tänker jag tillbaka på de första omgångarna ris som tveklöst var det godaste riset jag någonsin tillagat!

Är det bara att reklamera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Min riskokare bränner riset!

Köpte en Fuji från Yum-Asia under black week. De första omgångarna ris såg toppenbra ut och smakade himmelskt med maskinen inställd på Yumami. Men någonstans kring omgång 5 så började riset att brännas! Är väll uppe i minst 10 omgångar ris och de senaste 5 omgångarna har resulterat i bränt ris i botten, oavsett om jag har 1 eller 3 cups med ris. Senaste omgången, som ändå brändes, valde jag att måtta 1:1,5 andelar ris till vatten istället för att köra på markeringarna.

För övrigt så sköljer jag riset supernoga i sil under rinnande vatten och rör med fingrarna. Jag kör uteslutande på Yumami-läget förutom vid 1 tillfälle då jag hade brunt ris på brown rice läget som också brändes. Har som oftast serverat riset direkt när det varit klart. Generellt så saltar jag mitt ris men bränner det både med och utan salt.

Likt en drogberoende så tänker jag tillbaka på de första omgångarna ris som tveklöst var det godaste riset jag någonsin tillagat!

Är det bara att reklamera den?

Låter som du bör kontakta deras support iaf! Jag kan få lite bränt på några få ställen om riset ligger på värme efter det är klart. Men det är absolut inte så illa att det inte går att äta.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Min riskokare bränner riset!

Köpte en Fuji från Yum-Asia under black week. De första omgångarna ris såg toppenbra ut och smakade himmelskt med maskinen inställd på Yumami. Men någonstans kring omgång 5 så började riset att brännas! Är väll uppe i minst 10 omgångar ris och de senaste 5 omgångarna har resulterat i bränt ris i botten, oavsett om jag har 1 eller 3 cups med ris. Senaste omgången, som ändå brändes, valde jag att måtta 1:1,5 andelar ris till vatten istället för att köra på markeringarna.

För övrigt så sköljer jag riset supernoga i sil under rinnande vatten och rör med fingrarna. Jag kör uteslutande på Yumami-läget förutom vid 1 tillfälle då jag hade brunt ris på brown rice läget som också brändes. Har som oftast serverat riset direkt när det varit klart. Generellt så saltar jag mitt ris men bränner det både med och utan salt.

Likt en drogberoende så tänker jag tillbaka på de första omgångarna ris som tveklöst var det godaste riset jag någonsin tillagat!

Är det bara att reklamera den?

Reklamera! Riskokaren har man ju för att riset ska bli bra annars kan man lika gärna använda en vanlig kastrull. Sätt igång ett supportärende direkt. Tror inte Yumasia vill ha en missnöjd kund. Jag har gått i köptankar ett tag men ditt inlägg här på SweC har gjort att jag bestämt mig för att inte satsa på en Yumasiakokare utan behåller min "antika" Zojirushi som fortfarande, efter 18-19 år, gör perfekt ris (och allt annat jag brukar koka i den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag köpte ett sushiris bara för att jämföra med grötris som jag annars gjort sushi med. Märkte ingen skillnad ärligt talat. Nu var det ett halvår sedan jag köpte sushiriset, det var 2 kilo för 45 kr vill jag minnas men det var innan inflationsvågen så vet inte om det ändrats. Det var denna:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/E48kzr_UAkCjwGRF_foxrTZDDMcCCta_iu2MsgDHehjQkGIS6aO5CQDLwJl5XCBaVtwjjVTjER0YKbAdkORtk3HqBxEpuPiiqqfiz9YgDEHScvrz3iV1c-0QqNWW88C6fzImHyfkULrR0g

Jag har läst runt lite tidigare och hört gött om Coops grötris som sushiris. Den har jag dessvärre inte hunnit testa ännu och inte heller Garants för 19,5 kr (https://www.willys.se/produkt/Grotris-101239112_ST) och inte heller Eldorado för 15,5 kr (https://www.willys.se/produkt/Grotris-101258095_ST). Lidls kostar 15,5 kr (om de inte höjt) och ICAs som Axfoods dyrare (alltså Garant) hos ett större ICA. Jag har så mycket ris av olika slag och gör mat ganska sällan så har inte hunnit jämföra olika märken som jag tänkte göra först men det känns bra att det finns ris för runt 20 kr kg som funkar utmärkt.

Jag använder numera alltid japanskt ris, i undantagsfall kinesiskt, och alltid rundkornigt ris. Finns förresten inte annat än rundkornigt ris i Japan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Någon som har gjort risgrynsgröt i sin riskokare och kan bjuda på ett recept? Läser i min manual (Fuji) att man inte ska låta koka mjölk i riskokaren, pga risk att koka över.

Risgrynsgröt är nåt av det lättaste att göra ju.

När du har hällt på mjölken och kokat upp den lägger du den i sängen med täcke över och låter den mysa några timmar. När du ska äta så bara rör om och värm upp. Kan behövas tillsätta lite mjölk om den är för fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag använder numera alltid japanskt ris, i undantagsfall kinesiskt, och alltid rundkornigt ris. Finns förresten inte annat än rundkornigt ris i Japan.

Aha okej.

Jag fick inte tag på något sushiris i asienlivsen vid mig häromdagen, den jag köpte sist var slut och det enda som fanns var enkilospåse får 35 kr ("premium" i och för sig). Det är en ganska liten butik och har större nära mig så kommer gå dit istället nästa gång. Lite stor ökning på currypastan med (25 kr till 32 kr)...

Jag testade ICA:s grötris som sushiris och det var verkligen inte passande som det. Det var verkligen risgrynsgrötssmak på det riset så det passar som det. Nu har jag köpt Coops som jag ska testa snart. Sen står Garant från Willys (Axfood) på tur. Lidls är bra som sushiris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Aha okej.

Jag fick inte tag på något sushiris i asienlivsen vid mig häromdagen, den jag köpte sist var slut och det enda som fanns var enkilospåse får 35 kr ("premium" i och för sig). Det är en ganska liten butik och har större nära mig så kommer gå dit istället nästa gång. Lite stor ökning på currypastan med (25 kr till 32 kr)...

Jag testade ICA:s grötris som sushiris och det var verkligen inte passande som det. Det var verkligen risgrynsgrötssmak på det riset så det passar som det. Nu har jag köpt Coops som jag ska testa snart. Sen står Garant från Willys (Axfood) på tur. Lidls är bra som sushiris.

Jag köper ris på postorder från antingen Lilla Japan eller KATO oftast i o f s tllsammans med en massa annat, men de är snabba och har hyggliga priser (japanskt ris är dyrare än andra rissorter men det är värt det. Perfekt till sushi, nori-maki och även vanlig mat.

Permalänk
Medlem

Så en uppdatering på min "defekta" Fuji-riskokare. Jag har listat ut att min diskbänk är ojämn, men om jag ställer riskokaren på ett visst ställe så lutar den "rätt" och det blir bra när jag fyller på rätt mängd vatten till markeringen. Helt sjukt. Jag antar även att riset jag använder är lite extra törstigt för jag är övertygad om att jag lägger på lite mer vatten är markeringarna i kärlet anvisar.

Lösning: Klaga om sin riskokare på Swec --> Experimentera i förtvivlan --> Vipps problem avhjälpt

Oavsett, riset blir gott igen och brännan är borta nu efter två bekräftade försök. Helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Så en uppdatering på min "defekta" Fuji-riskokare. Jag har listat ut att min diskbänk är ojämn, men om jag ställer riskokaren på ett visst ställe så lutar den "rätt" och det blir bra när jag fyller på rätt mängd vatten till markeringen. Helt sjukt. Jag antar även att riset jag använder är lite extra törstigt för jag är övertygad om att jag lägger på lite mer vatten är markeringarna i kärlet anvisar.

Lösning: Klaga om sin riskokare på Swec --> Experimentera i förtvivlan --> Vipps problem avhjälpt

Oavsett, riset blir gott igen och brännan är borta nu efter två bekräftade försök. Helt sjukt.

Bra att du återkommer med lösning!

Hur lång tid tar det att koka riset? Har en Zojirushi jag köpte i Japan när jag var där men tar åtminstone 1 timme att få klart riset vilket är lite jobbigt ibland.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Bra att du återkommer med lösning!

Hur lång tid tar det att koka riset? Har en Zojirushi jag köpte i Japan när jag var där men tar åtminstone 1 timme att få klart riset vilket är lite jobbigt ibland.

Har den inte ett snabbläge? Det läget blir marginellt sämre (mycket liten skillnad), men går på cirka 15 minuter med de flesta moderna riskokare.

Permalänk
Medlem

"Snabbläget" eller normalläget tar uppemot 40 minuter på Yum-Asias Fuji. Yumami-läget låter riset dra i vattnet på typ fingervarmt ett tag innan det drar upp det i högre temperatur och tar totalt 1h 15min. Visst, en kastrull med ris tar kanske 20 min istället.

Det jag gillar är att det är ju set-and-forget. Så jag sätter igång riset som det första jag gör vid matlagningen, och sedan gör jag allt annat matrelaterat. Om riset blir klart innan övrig mat så ligger det på underhållsvärme i riskokaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Har den inte ett snabbläge? Det läget blir marginellt sämre (mycket liten skillnad), men går på cirka 15 minuter med de flesta moderna riskokare.

Jag kan inte säga att jag har gjort någon djup efterforskning men spontant skulle jag säga att den inte har det.

Är inte supernöjd med den annars heller så det låter som att det är dags att öppna plånboken.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag kan inte säga att jag har gjort någon djup efterforskning men spontant skulle jag säga att den inte har det.

Är inte supernöjd med den annars heller så det låter som att det är dags att öppna plånboken.

Vilken Zojirushi-modell har du? Tror att alla har ett snabbläge. Min är 18 eller 19 år gammal och har snabbläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vilken Zojirushi-modell har du? Tror att alla har ett snabbläge. Min är 18 eller 19 år gammal och har snabbläge.

Du har rätt. Det står inte på någon av knapparna men det finns en markering i displayen som heter Quick så det lär vara möjligt med rätt förfarande. Får se om jag får till det när jag är alldeles för hungrig och inte orkar vänta nästa gång

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Du har rätt. Det står inte på någon av knapparna men det finns en markering i displayen som heter Quick så det lär vara möjligt med rätt förfarande. Får se om jag får till det när jag är alldeles för hungrig och inte orkar vänta nästa gång

Det brukar finnas en knapp märkt MENU. Varje tryck på den avancerar en liten pekar-symbol ett steg mellan de olika markeringarna på displayen. Om du tryckt för många gånger (ibland avancerar min 2 steg, jä..gt frustrerande) så kan man fortsätta runt ett varv eller trycka på RESET. Jag brukar köra QUICK eftersom det bara marginellt påverkar resultatet, tar i alla fall 35 min på min gamla kokare, standard tar runt 70 min. Jag lagar alltid mat från grunden, inga halv-eller helfabrikat och börjar med riset som brukar vara klart lite innan resten av maten är klar om jag kör på QUICK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Russell Hobbs Small Rice Cooker
för knappt 200 kr: https://www.amazon.se/Russell-Hobbs-varmh%C3%A5llningsfunktio.... Beställd nu. 1042 recensioner och 4,3/5 i betyg.

Jag har gärna en liten riskokare istället för den jag har nu. Denna kommer vara perfekt till mig! Det går ju dessutom att göra mycket mer än ris på en riskokare.

Har du hunnit testa den än?

Sugen på en riskokare men vill inte betala så mkt så den där vore perfekt bara den funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Så, också beställt en Bamboo ifrån Amazon, skall bli kul och se skillnaden på en ordentlig riskokare, och min gamla obh nordica ifrån studenttiden

Skulle komma fram nästa vecka, ger en kort review då

Haft Bamboo i ca 2 veckor nu. Måste säga jag är riktigt nöjd. vi kokar runt 4 koppar åt gången, och har prövat Yumami, short grain, och long grain inställningen (med lämpliga rissorter). Bra kvalitet, snygg och riktigt gott ris. Tycker mig känna skillnad på Yumami lagat ris och "normal" inställningen. Speciellt om man sparar ris över 1-2 dagar.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Haft Bamboo i ca 2 veckor nu. Måste säga jag är riktigt nöjd. vi kokar runt 4 koppar åt gången, och har prövat Yumami, short grain, och long grain inställningen (med lämpliga rissorter). Bra kvalitet, snygg och riktigt gott ris. Tycker mig känna skillnad på Yumami lagat ris och "normal" inställningen. Speciellt om man sparar ris över 1-2 dagar.

ÄR det en sådan du har? Är den CE märkt?
https://www.amazon.se/Yum-Asia-YUM-IH152-riskomatlagningsfunk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Yes, det är exakt den jag beställde, och ja den är CE märkt.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Har du hunnit testa den än?

Sugen på en riskokare men vill inte betala så mkt så den där vore perfekt bara den funkar.

Jag har använt den flera gånger och den funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Tänkte investera i en riskokare och har snöat in mig på en Zoji.

Är det Amazon som gäller?
Yumsia verkar ha helt slut på lager.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor