Black Friday-tävla med Elgiganten och vinn presentkort

Permalänk

Jag minns tillbaka till fjortonåriga jag. I över ett år har jag spelat på en laptop som med nöd och näppe kan driva Rocket League i hela 30 FPS på 720@very low. Trots detta är det kul att spela, på grund av den gemenskap datorspelen tillåter. Men avundsjukan orsakad av kompisens stationära dator med ett HD 7870 blir stark. Jag bestämmer mig för att uppgradera.

Jag är ganska duktig på att spara pengar så jag har precis råd att spendera hela 10000 kronor på min nya dator. Hiskeligt stor summa, men jag vill verkligen unna mig något fint. Jag tar kontakt med min datorkunnige kusin som avråder mig från prebuilt-träsket. Istället får jag en inköpslista med de delar som behövs. Där hittar jag det lyxigaste jag skådat på länge. Sprillans nya GTX 1060! Sex gigabyte VRAM och hela TVÅ fläktar! Genast blir jag förväntansfull på vilken sjuk prestanda detta kort kommer att ge mig.

Två veckor senare. Det är tidig förmiddag och jag befinner mig i grundskolan. Jag och några vänner pratar datordelar under en rast när mobilen plingar till. Det är min kusin. I caps lock står det att Inet säljer GTX 1070 för ett sjukt bra pris. Pulsen ökar kraftigt när jag ser priset. 3499 kronor; exakt lika mycket som det 1060 jag tänker köpa! Problemet? Det säljes endast i butik då de firar att de flyttat butiken på Ringön i Göteborg. Fan, tänker jag. Jag kan ju inte skolka. Sedan minns jag, pappa är ju ledig idag! Jag ringer honom och berättar ivrigt om grafikkortet och frågar om han kan köpa det åt mig. Han kan inte lova något då det endast finns fyra stycken kvar i lager. Vi lägger på.

Under lektionen i svenska så får jag ett sms. Det är en bild på en låda där det står GTX 1070, och texten "Jag fick det sista!". Det var länge sedan jag kände så här mycket glädje över ett köp. Än idag, nästan fem år senare, presterar grafikkortet som dagen jag startade det för första gången.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Vänta nu, en pryl prissänkt som jag inte ens vill ha?
Nämen, 50% - det är ju sjukt bra!

En bur till en råtta.
Det får min puls att nå 168.

Jag har aldrig velat ha ett kloakdjur.
Men går jag miste om denna deal blir jag tvärsur.

Svetten lackar, pulsen fortsätter skena…
Sidan du söker kan inte nås, vafan det kan du inte mena?

Frenetiskt trycker jag F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5.
Tills jag äntligen lyckas klicka buren hem.

12 månaders avbetalning, jag har inte en spänn.
Nu saknas bara en gnagare, men det tar jag sen.

Bevakad på prisjakt är nu råttan,
Cybermåndag, jag är redo, går upp i ottan…

Haha

Permalänk
Medlem

Här kommer en kort dikt om att handla på Elgiganten när det är rabatter:

Jag går in,
Jag gör det jag ska,
Jag gör det bra

Permalänk

En självdöd Mammut på en frusen tundra
Är det sant, en Homo Sapiens undra

Han arbetar snabbt med sin frusna föda
Under månens sken, mycket kan döda

Hans fingrar, stumma av kyla
På avstånd en vargflock börjar yla

Men väl tillbaka i grottans sken
Det nalkas fest med kött och ben

Kan till ovanstående totalt relatera
När jag till familjen stolt proklamera

Likt Simba i lejonkungen, visar jag vad de ska få.. SKÅDA!!
En batteriladdare, Halva priset från en fyndlåda!

Tips! Om juryn tycker "nä, någon vinst här kommer du inte finna"
Gå till Elgiganten och försök igen! (Står på hemsidan också, kom hit, här kan du även återvinna)

Permalänk

Varan jag längtat efter

För 3 år sedan denna dag, minns jag ett välbehag.
Den nya sage oracle touch var på deal , o äntligen fick jag mitt kaffe med stil! Att varje dag av detta få njuta , är att glädjen i taket skjuta! Elgiganten hade varan jag väntat länge på, så kolla och klicka och där på black friday stå! För adrenalinet slår till, när varan finns och du den köpa vill!

Bestäm dig först för de väcker en enorm törst! 🤩

Permalänk
Medlem

Från pojkrummets mörka och dystra vrå,
växer köphungern till en ny nivå.
Kan priset stämma?
Dator för en femma?
Darrande iver som får håren att stå.

Permalänk
Medlem

Känslan att veta att man funnit en bra deal, och hinner köpa innan det tar slut! Det ger mig mer energi än krut! Ännu en sak som är 100% sann, det är extra kul när man prylen vann! Passar även perfekt till jul! Man känner sig som en gigant när man fyndat för en redig slant!

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Gillar att rimma så kör ännu ett!

ÄNTLIGEN!

Black Friday börjar om en minut, samma dag som den nya lönen kommer ta slut!
Jag har ingen aning vad jag vill ha, så lika bra att allt under 50% ta.
Har aldrig köpt en TV för över fem lax, nu jävlar är det för den nedsatta till priset 73 000 dax.
Saker jag inte visste att jag behöver, ett klick senare har jag så att det blir mer än väl blir över.
Sju par grytlappar, tre robotdammsugare och en somalisk get klickas hem i en smidig manöver, intalar mig själv att jag allt behöver.
Idag når vi toppen av kapitalism, å i de fysiska butikerna den finaste formen av anarkism.
En knuff hit, en knuff dit,
med Black Friday på elgiganten, är jag redo att slänga alla över kanten.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Va???? VA!? Är det den?? Är det verkligen den?? Är det sant?? Det är den… JA, det är DEN! Det är SANT!!! JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!

*ler och är övertygad om att jag kommer lycklig lång tid framöver – och får alltid ett lite fånigt leende över läpparna när jag tänker på mitt fynd. Lovar mig själv att köpa en Situation Stockholm nästa gång jag ser någon försäljare/hemlös, för att dela lyckan med någon som behöver lite framgång!* 😊

/M

Permalänk
Medlem

Ah shit!
Jag köpte det nyss 400kr dyrare.
Fan...

Permalänk
Medlem

Känslan av att hitta en bra deal, framförallt när man är en av få lyckliga som är snabba nog att göra ett köp, är som att bli nykär. Ett adrenalinfyllt rus där pulsen går i taket och hjärtat dunkar hårt i bröstkorgen. Nervositeten över att missta erbjudandet och bli av med vinnarkänslan gör att händerna skakar. Tiden efter klicket på Köp-knappen till bekräftelse på ordern känns som en evighet. När bekräftelsen sedan kommer så sköljer lugnet över kroppen. Från bröstkorgen, där hjärtat nyss slog med full kraft, och vidare ut i fingerspetsarna på händerna som inte längre skakar.

Efter att ha smakat ruset en gång så går det nästan inte att sluta leta efter nästa deal. Och det känns lika bra varje gång...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det är Black Friday på Elgiganten.
Min sambo vill åka dit för att kolla priserna. Jag förklarar för döva öron att allt finns på hemsidan. Vi åker till butiken.

De vanligtvis avståndshållande svenskarna trycker sig fram och över för att köpa julklappar. Ibland tittar de på dig. Rätt in i ögonen. Och grejen med en kund under Black Friday är att han har livlösa ögon. Svarta ögon. Som en dockas ögon.

Vi gör vårt bästa för att inte tappa bort varandra, men jag går vilse någonstans på vuxenavdelningen. Bland vitvarorna. Jag beger mig mot kassan, rädd att hon köper något vi inte behöver.

Plötsligt ser jag den. Storbilds-tvn. 5000kr rabatt. Det är ju som att få ett Playstation på köpet! Det svartnar för ögonen. Det är blod i vattnet. Jag måste vara snabb nu. Min sambo ser mig gå mot kassan med två stora kartonger, hon försöker stoppa mig. Men jag hör henne inte. Allt jag hör är Dogge Doggelito.

"Playstation på köpet"

Permalänk
Medlem

Små röda nissar hjälp har fått
Av en gigant, klädd i blått
När jag här sitter, med glögg i min kopp
Och listor där önskningar skrivits 'opp

På skärmen pixlar lyser upp
priser blinkar och granskas under lupp
Aj! Krascha sidan? Kom snabbt tillbaka!
För jag har just börjat gnaga på min sista pepparkaka

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Som om jag vore fullständigt manisk spammar jag F5-knappen minutrarna innan Elgiganten kommer ut med sina Black Friday-erbjudanden. Jag är mycket hoppfull på att just den där TV:n som jag suktat efter hela året ska finnas med bland de bästa fynden.

Sekunderna går och jag känner hur pulsen går upp och det känns som att jag kallsvettas av förväntan. Nu är det baske mig dags för en ny TV, detta är fjärde året i rad jag säger samma sak. Men DETTA är året då jag köper ny, därmed basta!

När jag ser att sidan, efter vad som måste vara tusentals tryck på F5-tangenten, uppdateras med årets erbjudanden hamnar jag i någon slags chocktillstånd. Jag vet vad jag letar efter, men ändå famlar jag runt bland alla andra erbjudanden. När jag kort därpå tar mig samman, och målmedvetet klickar fram till årets TV-deals ser jag den, LG:s senaste värstingmodell, nedsatt så pass mycket så att den hamnar på lägst pris någonsin enligt Prisjakt.

Ivrigt lägger jag TV:n i kundvagnen samtidigt som jag skakar av en blandning mellan lycka och nervositet. Djävulen på min ena axel säger bestämt åt mig att jag inte kommer hinna köpa varan för att jag var för slö.

Helvete! Jag har ju glömt att logga in, jag som trodde jag var förberedd till tusen. Paniken sprider sig som en löpeld genom kroppen, men denna gång hittar jag något slags lugn mitt i paniken. "Jag har ju varit med förr, skärp dig!" hinner jag tänka när jag kvickt som attan loggar jag in och klickar i mina kortuppgifter, för att sedan mötas av "tack för din beställning!".

Fingrarna värker av allt F5:ande, men lyckan är total. Vilken kväll.

Permalänk
Medlem

Har spanat i månader på denna projektor, sitter på jobbet när det plingar till och bevakningen på produkten aviserar att priset gått ner 4000:-. Pulsen går spikrakt upp i 160.

Nu eller aldrig, IDAG måste jag slå till. Tyvärr har jag två timmar kvar på jobbet, pratar med chefen, kompar resten av dagen, och flyr jobbet likt en socialdemokratisk stadsminister. Kastar mig i bilen, med vetskapen att bara Elgiganten i Uppsala har produkten inne, ångest hela vägen, tankarna stormar runt i huvudet, finns det några kvar när jag kommer dit, de är säkert slut, äntligen framme.

Med laserfokus scannar jag butiken efter varan likt en miljöpartist som spanar efter plastpåsar. och när jag till slut lägger mina armar runt projektorn likt Khamzat chimaev när han greppar sina motståndare, går pulsen ner lite grann för första gången på 2h, och svetten i pannan lägger sig en aning, ungefär som när man tankat bilen och man tänker, tur att det inte var diesel, och mitt ansikte spricker upp i ett leende, och stenen från mitt bröst släpper, och lugnet och friden infinner sig, när jag tänker på att min Man-Cave, blir en oas i vintermörkret, och jag kommer att spela tv-spel i 120 tum. I bilen hem skriker jag rakt ut, adrenalinet pumpar och volymen är maxad. Det måste vara så här det känns när man gjort en hole in one, i plånboken.

Permalänk
Lego Master

Grattis till vinnarna, hoppas de får sina presentkort digitalt redan idag så de kan pressa ut maximalt med värde ur dem!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag för alltid den där härliga efter krogen känslan när något av mina fynd dyker upp.

Pulsen ökar, huvudvärken gör sig påmind.

Skyndar att peta ner produkten i varukorgen. ”Gå till kassan”.. Betala med kort, RIDÅ! Med en växande känsla av ångest så slår man snabbt på alla fickor, TOMT!

Upp snabbt och kolla i jackan. Ingenting där…

-”Hade ett par andra byxor på mig igår”
Seger!
Snabbt ner till datorn, petar in kortuppgifterna.

”Tyvärr kunde inte ditt köp genomföras”

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalaklas:

Jag för alltid den där härliga efter krogen känslan när något av mina fynd dyker upp.

Pulsen ökar, huvudvärken gör sig påmind.

Skyndar att peta ner produkten i varukorgen. ”Gå till kassan”.. Betala med kort, RIDÅ! Med en växande känsla av ångest så slår man snabbt på alla fickor, TOMT!

Upp snabbt och kolla i jackan. Ingenting där…

-”Hade ett par andra byxor på mig igår”
Seger!
Snabbt ner till datorn, petar in kortuppgifterna.

”Tyvärr kunde inte ditt köp genomföras”

Du är ute tidigt till nästa års tävling ser jag!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.