Kunder lurade genom CDON Marketplace

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det är väl juridiskt ganska svårt för en bank att "ångra" helt legitima transaktioner. Så länge inget annat fel har begåtts så är ju själva transaktionen ok enligt bankens mått även om pengarna hamnade hos en scammer.

Detta går givetvis att göra, men det är förstås bedragare medvetna om så de överför pengarna till andra konton så snart de fått in pengarna på sitt konto, vilket innebär att när det väl upptäcks så finns det inga pengar på kontot att överföra tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Detta går givetvis att göra, men det är förstås bedragare medvetna om så de överför pengarna till andra konton så snart de fått in pengarna på sitt konto, vilket innebär att när det väl upptäcks så finns det inga pengar på kontot att överföra tillbaka.

Jo, men återigen. Det är juridisk komplext så det är inget som händer direkt på studs, en bank får absolut inte bara backa ett gäng legitima transaktioner hur som helst. Det handlar om en del handläggningstid för att få det att hända. Detta går inte att jämföra med ett kortbedrägeri eller liknande.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Innan mitt sista köp på CDON så visste jag inte att det hade gått över till att bli en marknad för säljare. Blev därmed också mitt sista köp där. Det kommer aldrig gå att komma undan helt men visst finns det många sätt att minska risken för att detta ska hända igen. Köper hellre aldrig mer på företag som visa att varan finns då det finns i något "centrallager". Nej tack.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Det lär vara exakt så denna scam är designad

Har det inte varit en större datorscam mer eller mindre varje år kring jul?

Om det är så det funkar så "ljuger" ju CDON själva på https://cdonmarketplace.com/faq/

Citat:

När och hur får jag betalt för sålda produkter?

Beroende på hur stor omsättning ditt företag har via CDON Marketplace erhålls betalning mellan 14 och 30 dagar efter att försäljning har skett. Utbetalning sker automatiskt till det giltiga bankgiro- eller plusgironummer du registrerar hos oss. All utbetalning sker i lokal valuta.

Så egentligen borde inte detta kosta CDON några större pengar heller om dom nu hade följt sina egna regler och hållt pengarna i minst 14 dagar.

Det hela är verkligen en stor soppa

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Fyndiq

Jag fastnade i cdons försäljning av bluff apple laddare. Man sålde (säljer?) laddare man kallar apple, som bara är fejk. Trots att jag påtalade det för cdon fortsatte man att länka till produkterna. Cdon har blivit en marknadsplats för fejk-kinaprodukter.

Permalänk
Medlem

Jag handlade en del av cdon förr, innan det blev nån amazon-lite-skit av det hela, så jag tänkte mig inte för när jag beställde. Köpte en cpu som skulle levereras av nån holländsk aktör men efter två månaders förseningar och ursäkt efter ursäkt så fick jag avbrutit ordern efter mycket om och men.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Letade elsparkcykel, hittade mobileshop via cdon som hade bästa pris. Gick in direkt på mobileshop och deras fyndvaror och hittade en likadan för 1300:- lägre där det stod något med att ”returnerad med felkod men nu åtgärdat”.
Tänkte jag slår till på den, 2 dgr senare så har jag en sparkcykel på posten. Den var aldrig uppackas ens.
Samma annons låg kvar flera dgr efter jag hämtat ut cykeln.
Jag hade en jäkla tur inser jag nu.

Permalänk

Har inte handlat från cdon sen de började med sin marknadsplats.
Ska jag handla av en sån plattform så känns Amazon eller Ebay som bättre alternativ.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara rabatten som var problem. Folk jade gått och hämtat ut "paketet" från mobileshop. Men allt de fått var ett svart kuvert. En an av de stora nyhetssidorna hade ju täckt det. Kollar man på själva betygen så är Cdiscount en lika suspekt partner.

Cdon.se säkra samarbetspartners som jag vet:
Retrospelbutiken.se
Spelbutiken.se
Adlibris
Cdon.se egna lager.

Permalänk
Medlem

Vilken tur i oturen för min del. Jag var på väg att handla från dem till vårt företag då vi behövde iPhones. Tur att jag valde att avvakta.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Lite off topic. Köpte kamerapaket med en Canon 50d för 14000 kr 2007, av ett ställe som hette "kamerabutiken.se"(kan minnas fel). Fick kameran och allt var gött, det detta var i november. Sen visade det sig att butiken hade skapats ett år tidigare dumpat priser och gått med förlust ett år, vilket ledde till höga betyg på pricerunner, för att sedan sluta leverera under hela julhandeln 2007 och ägarna tog pengarna och drog utomlands - men de åkte fast sen. Så jag var typ 15 dagar från att bli blåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Lite off topic. Köpte kamerapaket med en Canon 50d för 14000 kr 2007, av ett ställe som hette "kamerabutiken.se"(kan minnas fel). Fick kameran och allt var gött, det detta var i november. Sen visade det sig att butiken hade skapats ett år tidigare dumpat priser och gått med förlust ett år, vilket ledde till höga betyg på pricerunner, för att sedan sluta leverera under hela julhandeln 2007 och ägarna tog pengarna och drog utomlands - men de åkte fast sen. Så jag var typ 15 dagar från att bli blåst.

Kommer ihåg detta, det var kameraexperten.se om jag inte minns fel.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesti:

Ja, försenade leveranser när det kommer massor av ordrar är inte ovanligt.
***bort/mod***

Däremot så kan jag hålla med att en stor orderingång ger förseningar, men...
Här är det inte frågan om förseningar i normal betydelse då paket blir postat, utan den beställda varan.
Varvid företaget får betalt för en vara dom aldrig levererat, frågan är om dom någonsin tänkt att leverera vad som var avtalat?

Skrivet av Lagerlöf:

Men ingen POSTAR en förseningslapp istället för en vara? Information om förseningar skickas på mail.
Antar att du trollar?

JA! Att skicka ut ett paket med förseningslapp är bara att gå förbi systemet och få betalt för något man inte levererar = Man trollar kunden!
Alla som försvarar det beteendet är helt klart TROLL!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tar också faktura eller kreditkort, varför ska jag ligga ute med pengar? Det enda jobbiga är att om företaget använder en extern lösning så som Klarna, Qliro
, Paynova då det görs kreditupplysning då och då.

Jag kan vara ute och cykla, men externa lösningar så som klarna är väl bra av just den anledningen att de inte betalar direkt till företaget utan håller i pengarna för att kunna betala tillbaka om det är något fuffelns.

Om ni minns hur det var med Escobar-tekefonera och klarna.

Angående CDONs market så skulle jag aldrig göra ett köp för mer än någon hundring från en för mig okänd aktör.
När det gäller teknik så håller jag mig till sidor som inet, komplett och webbhallen. Även om det skulle vara någon hundring billigare på en annan sida. Om det är väldigt mycket billigare så är det förmodligen för bra för att vara sant.

Visa signatur

GreborB - Makes your dreams come true.

Permalänk
Skrivet av Tereni:

Det är ju inte bara rabatten som var problem. Folk jade gått och hämtat ut "paketet" från mobileshop. Men allt de fått var ett svart kuvert. En an av de stora nyhetssidorna hade ju täckt det. Kollar man på själva betygen så är Cdiscount en lika suspekt partner.

Cdon.se säkra samarbetspartners som jag vet:
Retrospelbutiken.se
Spelbutiken.se
Adlibris
Cdon.se egna lager.

Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Problem verkar vara att folk jagat CDON i veckor utan att få svar eller att de agerat mot butiken. Jämför det med Amazon där du kan nå dem via telefon, chatt och mail från morgon till kväll. Redan i somras slog kunder larm till CDON om att butiken sålde piratkopior men ingen agerade. Det är positivt att CDON gör rätt till kunderna nu men detta kunde förhindrats mycket tidigare.

Jag blev förvånad att Amazon ringde upp mig angående en reklamation jag gjorde som skickades tillbaka. Men firman som hämtade paket missade att uppdatera status på paket. Killen ringde och sa att allting var okej och pengar ska redan kommit tillbaka till oss.

Jag är glad att jag fick mina saker som jag beställde under Black Friday via CDON. Brukar endast beställa saker som skickas av dom eller de butiker man vet om som är knutna till CDON. Hittills har jag i alla fall inte åkt på nåt konstigheter. Förutom att ibland kan det va billigare att köpa direkt från butiken än CDON.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Fick meddelandet om att få ersättning tillbaka. Skönt!!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag har inte beställt från mobilshop. Men jag beställde grejer från en annan firma.

När jag tog emot paketet så var det lite tilltuffsat men jag tog emot det och väl hemma när jag kollade lite noggrannare så var det öppnat och omtejpat.

Mina saker jag beställde var i. Men även ett annat paket var intryckt i mitt paket. Ett paket från mobilshopen. Även ett 100pack kuvert. Som säkert skulle fylla ut vikten istället för en telefon?

Jag anmälde detta till postnord då de inte gått från samma ställe ens. Jag antog nån på hanteringen måste ha försökt byta telefon mot kuvert. Men det kanske redan var kuvert i..

Mellanrum
Permalänk
Medlem

Cdon var asbra förr. Vad fan hände? Det ända som var kasst med cdon var att få tag i kundtjänst, men med priserna & hur snabba den var så kunde man ha överseende.

Nu har dem blivit nån kass eBay? 5000 olika butiker som säljer via cdon från sina egna lager/butiker.

Känns säkrare att beställa från Aliexpress än cdon för tusan..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått återbetalningar för båda mina köp på mitt kontokort (och ett mejl om att detta skulle ske tidigare i veckan).

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Fick också återbetalningar från Cdon.