Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Awsmkiid:

Hej! Då jag är på jakt efter nya hörlurar då jag inser att mina Xm3 inte är allt för behagliga att spela med så jag undrar vilka av dessa 2 är bättre?

https://www.webhallen.com/se/product/317745-Philips-2020-Fide...
https://www.webhallen.com/se/product/326175-Philips-Fidelio-X...

Har inget speciellt att driva dom med förutom moderkortet.

X2 och X3 ska ha olika ljudkaraktär. Jag har uppfattat det som att X3 har gått ifrån det varma, gosiga, basiga myset och fokuserat mer på diskant, men jag har inte hört X3. Men jag tror några i tråden har hört båda. Har även fått uppfattningen att om du vill ha X3 ljudkaraktär så rekommenderas annat tex Hifiman HE-400i 2020 enligt Joshua https://youtu.be/QkrJvce2o_0?t=594

Vilken som är "bäst" för dig kan bara dina öron avgöra. Personligen gillar jag att spela med mina X2 eftersom dom är väldigt bekväma på mitt huvud och ger bra inlevelse med fin oumph i basen. Men jag tror inte dom är optimala för competitive gaming, dock har jag en vän som bara spelar CS och han tyckte X2 var nice för det med.

Hifiman HE-400i 2020 för 1400kr inkl frakt från Zoocity under BF
https://zococity.es/products/hifiman-he400i-2020

Subtotal € 119.40
Shipments € 14.99
Total Includes € 26.88 of taxes
€ 134.39
Order Estimation: Estimated delivery between 11.30.2021 and 12.02.2021.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Tips: Rehifi har en Schiit Bifrost MB för 2500.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exydia:

Har ni några tips på ett par lättdrivna stängda lurar, gärna för ett förmånligt pris, runt en tusing sisådär?
Lite sugen på något nytt vid laptopen, använder idag ett par Yincrow X6 direkt i 3.5-porten, och vid den stationära ett par 6XX tillsammans med E30/L30 stack. För att ge en bild av vilken ljudsignatur jag föredrar.

AKG K371
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ak...

Du får nog mer bas med denna än 6xx, ljudet är hyfsat neutralt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har du spl mätare. Man vill ju gärna dra på i 120 dB men inte så bra för hördeln

Nej tyvär ingen mätare.

Skrivet av the squonk:

Du måste installera Asus ljuddrivrutin från hemsidan för moderkortet, annars fungerar inte autosensing som höjer volymen på lurarna i frontuttaget. Windows egna drivrutin fixar inte det.

Det har jag gjort.

Skrivet av Mumu55:

Ja. Valfri USB-C i datorn.
Spelar just nu mina Fidelio X2 från Front audio från mitt X570 Tomahawk med Realtek ALC1200. Windows volym på 30% är behagligt och Spotify på 100% volym förstås.
Märkligt att du inte får tillräcklig volym. Har du petat X2HR hörlurskabeln ordentligt i båda ändarna? Missar man någon mm blir volymen lägre. Eventuellt gillar du klart högre volym än mig.

Jodå kabeln sitter i riktigt.

Just nu lyssnar jag på Youtube Music med 45% och tycker det är behagligt men det händer inte så jättemycket från 50-100% tycker jag, det saknas dock mycket när jag spelar BF2042, även på 100%. Ska prova spela nåt annat spel och se så det inte bara är nya BF som är kasst.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem

Tack! Ser schyssta ut, galet fin kruva!
Får bli en beställning!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av DaNi8331:

Nej tyvär ingen mätare.

Det har jag gjort.

Jodå kabeln sitter i riktigt.

Just nu lyssnar jag på Youtube Music med 45% och tycker det är behagligt men det händer inte så jättemycket från 50-100% tycker jag, det saknas dock mycket när jag spelar BF2042, även på 100%. Ska prova spela nåt annat spel och se så det inte bara är nya BF som är kasst.

Håller med moderkortsaudio ökar inte så så dramatiskt kring 50-100% på mitt heller, men det är för högt för mig.

Ok om vill kunna spela högre eller med mer dynamik så rekommenderar jag en hörlursförstärkare. Finns tex en bra deal på ZEN CAN, den ger 1,6W i 32 ohm och har 4 gain lägen. Det räcker med lägsta gain på den liknande ZEN CAN Signature med Fidelio X2. Den har även analog bas-eq som iFi kallar XBass, om du vill ha ännu mer botten ur dina X2HR. Dock är XBass ganska subtil det blir inte epa-bilstereobas utan den höjer ett snäpp långt ner i frekvenserna.

ifi ZEN Can Head-amp för 990kr hos Thomas Audio
https://www.thomasaudio.se/webbutik/ifi-audio-zen-can-class-a...
Butiksdemopris. Finish som nytt ur kartong.
Om det ingår en iPowerX så kostar bara den 1090kr + 1690kr för ZEN CAN. Men den där Thomas verkar ha dålig koll, han hävdar att ZEN CAN är en USB DAC....

Och akta öronen när du spelar shooters, bra dynamik i skotten, skadar öronen.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv

Hmm det här med moderna ljudkort på moderkorten är intressant. Kopplade in mina Sennheiser HD 560S på frontuttaget, de spelar helt enkelt bra därifrån. Mitt moderkort har alc1200. Kändes som de spelar ljusare, mer watt?, från min amp. HD 560S känns som en väldigt bra instegs hörlur numera, rätt skoj ändå att de kan få till sådant ljud för 1600-1700kr.

Edit verkar ha gått upp en 100kr efter BF veckan.

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en allt-i-ett enhet med pre till en SM7B, ok Dac med amp till allt generellt ljud ut till hörlurar och också till högtalare.
Har sneglat en hel del mot Motu M2 och M4 som ser ut att ha det jag behöver till ett vettigt pris. Att de har plenty med in och ut plus midi är nog bara en bonus jag inte kommer använda med de första, men det viktigaste är en clean gain till mikrofonen.

Någon här som lagt vantarna på någon av dessa?

Har sedan ett par år en GoXLR men börjar tröttna på dåligt genomförda gates och kompressorer, samt att brusnivå på en mikrofon som SM7B blir på tok för hörbar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Håller med moderkortsaudio ökar inte så så dramatiskt kring 50-100% på mitt heller, men det är för högt för mig.

Ok om vill kunna spela högre eller med mer dynamik så rekommenderar jag en hörlursförstärkare. Finns tex en bra deal på ZEN CAN, den ger 1,6W i 32 ohm och har 4 gain lägen. Det räcker med lägsta gain på den liknande ZEN CAN Signature med Fidelio X2. Den har även analog bas-eq som iFi kallar XBass, om du vill ha ännu mer botten ur dina X2HR. Dock är XBass ganska subtil det blir inte epa-bilstereobas utan den höjer ett snäpp långt ner i frekvenserna.

ifi ZEN Can Head-amp för 990kr hos Thomas Audio
https://www.thomasaudio.se/webbutik/ifi-audio-zen-can-class-a...
Butiksdemopris. Finish som nytt ur kartong.
Om det ingår en iPowerX så kostar bara den 1090kr + 1690kr för ZEN CAN. Men den där Thomas verkar ha dålig koll, han hävdar att ZEN CAN är en USB DAC....

Och akta öronen när du spelar shooters, bra dynamik i skotten, skadar öronen.

Skulle ha provat en hörlursförstärkare innan jag köper nästan.

Ska prova ett par Bayer dynamic 770 250ohm imorgon och jämföra till en början.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem

Vad för alternativ finns det till Schiit Asgard 3 som är tillgängligt i EU? Samma budget -3K, inte större i storlek och ska funka bra till låg ohm lurar, Focal Clear. Tittat på Topping L30 men den ska inte riktigt nå dit ljudmässigt även om den är bättre vid mättning.

Permalänk
Fyndjägare

Ligger en Chord Hugo för 7600kr på Hifitorget.

Ok pris med tanke på att man kan ha den som rese, desktop eller DAC/AMP till stora stereon.
Chord "soundet" är åt Burr Brown hållet tycker jag men med bättre layering, detaljer och balans. Tycker den låter lite crunchy och icke class-A smooth, lite aggressiv pang på. Funkar väldigt bra med många hörlurar. Många gillar det, en del ogillar det. Beror väl på öron, ljudideal och övrig utrustning. Det är en kul pryl att äga om man vill lära sig hur Chords DAC/AMPs låter.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/chord_hugo_142298.htm

Inte min annons men jag har en likadan. Jag använder den oftast som ren DAC numera, föredrar ju oftast rör i hörlursförstärkningen.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Southy:

Vad för alternativ finns det till Schiit Asgard 3 som är tillgängligt i EU? Samma budget -3K, inte större i storlek och ska funka bra till låg ohm lurar, Focal Clear. Tittat på Topping L30 men den ska inte riktigt nå dit ljudmässigt även om den är bättre vid mättning.

Haha har letat detsamma i 1 år nu men även i högre prisklass. Vore kul hitta en solidstate som spelar riktigt bra med Clear, men min erfarenhet är att det är rör som gäller för Focal Clear. Varje gång jag kopplar in min ZDT Jr så stämmer det och lugnet sprider sig i kroppen, ingen solidstate har nått upp till den nivån hittills.

Solid State kanditater
- Jotunheim 2 - för hög gain för Focal Clear
- Singher SA-1 - en del skriver att den låter väldigt likt THX förstärkarna, och jag tycker inte Clear passar med min THX789
- Rebel Amp - vill testa
- Flux Labs - oklart vilken men någon med lägre effekt och låg gain

Clear är så sjukt avslöjande och en av få hörlurar där man ofta hör skillnad på DAC och AMPs.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Haha har letat detsamma i 1 år nu men även i högre prisklass. Vore kul hitta en solidstate som spelar riktigt bra med Clear, men min erfarenhet är att det är rör som gäller för Focal Clear. Varje gång jag kopplar in min ZDT Jr så stämmer det och lugnet sprider sig i kroppen, ingen solidstate har nått upp till den nivån hittills.

Solid State kanditater
- Jotunheim 2 - för hög gain för Focal Clear
- Singher SA-1 - en del skriver att den låter väldigt likt THX förstärkarna, och jag tycker inte Clear passar med min THX789
- Rebel Amp - vill testa
- Flux Labs - oklart vilken men någon med lägre effekt och låg gain

Clear är så sjukt avslöjande och en av få hörlurar där man ofta hör skillnad på DAC och AMPs.

Det känns lite dumt att som EU bor betala totalt 3.3k för att importera och inte ha garanti i EU shop när den egentligen kostar 2.3k i USA. Men å andra sidan så verkar den mäta sig med amps som kostar det dubbla, vilket ändå gör den prisvärd. Har vacklat fram o tillbaka om jag ska avbryta min beställning men tror ändå att jag behåller den.

Ja hört gott om dessa men Jot 2 är overkill till Clear. SA-1 för mycket funktioner, RebelAmp för stor. Ej bekant med Flux Labs.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Southy:

Det känns lite dumt att som EU bor betala totalt 3.3k för att importera och inte ha garanti i EU shop när den egentligen kostar 2.3k i USA. Men å andra sidan så verkar den mäta sig med amps som kostar det dubbla, vilket ändå gör den prisvärd. Har vacklat fram o tillbaka om jag ska avbryta min beställning men tror ändå att jag behåller den.

Ja hört gott om dessa men Jot 2 är overkill till Clear. SA-1 för mycket funktioner, RebelAmp för stor. Ej bekant med Flux Labs.

Håller med, utbudet på intressanta förstärkare är fortfarande dåligt inom EU. Men det dyker upp mer och mer Chi-fi via Amazon, Audiophonics mfl. Men jag hade gärna sett Schiit, JDS, Geshelli, Flux, Rebel inom EU så man slipper importera själv. Monoprice.eu har ju bara begränsat utbud tyvärr.

Det går att spela Clear med JDS Atom, Liquid Spark och andra $99 förstärkare. En del kommer vara nöjda med det ljudet, det mäter ju bra och ska vara "korrekt". Men det finns en annan nivå som passar mig bättre, frågan är om man kan nå dit med solidstate eller inte.

Har du hittat några omdömen om Asgard 3 med Focal Clear? Är nyfiken på den kombon jag med.

Tänk om vi hade något slags bytlåna förstärkare initiativ inom tråden =D

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Håller med, utbudet på intressanta förstärkare är fortfarande dåligt inom EU. Men det dyker upp mer och mer Chi-fi via Amazon, Audiophonics mfl. Men jag hade gärna sett Schiit, JDS, Geshelli, Flux, Rebel inom EU så man slipper importera själv. Monoprice.eu har ju bara begränsat utbud tyvärr.

Det går att spela Clear med JDS Atom, Liquid Spark och andra $99 förstärkare. En del kommer vara nöjda med det ljudet, det mäter ju bra och ska vara "korrekt". Men det finns en annan nivå som passar mig bättre, frågan är om man kan nå dit med solidstate eller inte.

Har du hittat några omdömen om Asgard 3 med Focal Clear? Är nyfiken på den kombon jag med.

Tänk om vi hade något slags bytlåna förstärkare initiativ inom tråden =D

Att behöva köpa separat ström till Rebel fick mig att backa, men även storleken. Jag önskar uppgradera från FiiO K5 Pro o då blir det att nå förstärkare inom +$300 klassen. Har en Topping D10s redo. Jo har läst en del recensioner om A3 + Clear å i överlag är de positiva.

Har funderat om man ska sambeställa så kan man dela på frakt men skippade de 😅

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Southy:

Att behöva köpa separat ström till Rebel fick mig att backa, men även storleken. Jag önskar uppgradera från FiiO K5 Pro o då blir det att nå förstärkare inom +$300 klassen. Har en Topping D10s redo. Jo har läst en del recensioner om A3 + Clear å i överlag är de positiva.

Har funderat om man ska sambeställa så kan man dela på frakt men skippade de 😅

Det är en ju en standard C13 sladd som inte ingår. Jag har ett gäng liggandes. Köper du en Rebelamp så lägger jag en på lådan till dig https://www.clasohlson.com/se/Apparatsladd-C13,-1,8-m/p/32-54...

Jo sambeställa kan bli knepigt sen om man behöver åberopa garantin.

Om du har kvar länkarna till några A3 + Clear omdömen så skicka gärna.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Det är en ju en standard C13 sladd som inte ingår. Jag har ett gäng liggandes. Köper du en Rebelamp så lägger jag en på lådan till dig https://www.clasohlson.com/se/Apparatsladd-C13,-1,8-m/p/32-54...

Jo sambeställa kan bli knepigt sen om man behöver åberopa garantin.

Om du har kvar länkarna till några A3 + Clear omdömen så skicka gärna.

Har mest läst folks kommentarer i diverse forum, ibland generellt om A3 utan att nämna Clear.
Han har några ord här: https://youtu.be/y2uKql9ovx0

Permalänk
Fyndjägare

Earmen TR-AMP för 199€
*Free Shipping from EU warehouse
Kostar 3000kr i Sverige.

https://earmen-eu.com/products/earmen-tr-amp

Portabel DAC/AMP
ES9038Q2M
MQA och DSD128
3,5mm och 6,3mm hörlursutgång
400mW@16 Ohm
350mW@32Ohm
3700mAh battteri
USB in
RCA ut med Pre-Out/Direct går att köra som extern DAC och förbikoppla volym
240gr

och

Auris Audio Euterpe för 1499€
Lite billigare än i Sverige.
Röris med inbygg DAC.
https://earmen-eu.com/products/auris-audio-euterpe

Bra synergi med ZMF Verite enligt Andrew.
Undra om det kan bli bra med mina Clear.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

SXFI amp fungerar också alldeles utmärkt som ren headamp till PC, fast den är gjord för smartphones. Hade en extra USB-C -> USB-A kabel hemma, installerade "SXFI control" för Windows. Det låter galet bra. Finns dessutom frekvenskurvor för olika lurar, nu testar jag med Sony MDR-1AM2 så jag bedömde att MDR-Z7 låg närmast(jag har MDR-Z7M2 men det testet sparar jag till senare). Det är fantastisk tyngd och auktoritet i ljudet, och extremt högupplöst, alla register är superrena. Och det är vrålhögt redan på 30%. Helt otroligt att den lilla manicken kan låta såpass bra!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/dp/B0719FMRKH/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_...

Är det någon som har erfarenhet av denna?
Tanken är att driva ett par fidelio x2hr från PCn.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Fyndjägare

Lite möjligheter att knåpa ihop en iFi stack just nu för 2200-3800kr

DAC med hörlursutgång och ström via USB
Zen DAC v1 1275kr (utan nätdell) går att lägga till Allo 5V adapter för 150kr https://www.arkaudio.se/sv/horlurar/horlursforstarkare/ifi-au...
Zen DAC v1 (utan nätdel) 1290kr https://www.ljudmakarn.se/produkt/ifi-audio-zen-dac
Zen DAC Signature v1 inkl iPowerX 2490kr
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/ifi-audio-zen-dac-signat...
Zen DAC Signature v1? inkl iPowerX 2790kr
https://www.ljudmakarn.se/produkt/ifi-audio-zen-dac-signature

kombinera någon av dom ovan med

Hörlursförstärkare
ZEN CAN för 990kr
https://www.thomasaudio.se/webbutik/ifi-audio-zen-can-class-a...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Southy:

Har mest läst folks kommentarer i diverse forum, ibland generellt om A3 utan att nämna Clear.
Han har några ord här: https://youtu.be/y2uKql9ovx0

Min solidstate favorit med Clear är f.ö. Cavalli Liquid Carbon via XLR. En av få Solidstate som jag tycker låter riktigt bra med Focal Clear. Den dyker upp på beg ibland.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Min solidstate favorit med Clear är f.ö. Cavalli Liquid Carbon via XLR. En av få Solidstate som jag tycker låter riktigt bra med Focal Clear. Den dyker upp på beg ibland.

Tror det som gör störst skillnad är EQ till Clear. Använder du något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

https://www.amazon.se/dp/B0719FMRKH/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_...

Är det någon som har erfarenhet av denna?
Tanken är att driva ett par fidelio x2hr från PCn.

Har inte testat men den har klen uteffekt och det framgår också av kommentarerna, att dom tror "det blir bättre sen" dvs den låter inte omedelbart bättre än laptoputtaget.

Köp hellre SXFI amp medans den är billig, har massor av uteffekt för 500Kr, du måste dock kanske köpa till en USB-C -> USB-A kabel om du inte har USB-C på datorlådan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Southy:

Tror det som gör störst skillnad är EQ till Clear. Använder du något?

Inte gett mig in på EQ ännu, förutom via funktioner som typ xbass på mina iFI förstärkare. Undviker EQ främst pga att bitperfect är omöjligt att uppnå om man gör digital-EQ via datorn. Schiits Loki burkar skulla kunna vara för mig.
Har du EQ:at Clear ännu? Dela gärna vilka frekvenser osv. Det är väl dags att jag ger EQ en chans

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Inte gett mig in på EQ ännu, förutom via funktioner som typ xbass på mina iFI förstärkare. Undviker EQ främst pga att bitperfect är omöjligt att uppnå om man gör digital-EQ via datorn. Schiits Loki burkar skulla kunna vara för mig.
Har du EQ:at Clear ännu? Dela gärna vilka frekvenser osv. Det är väl dags att jag ger EQ en chans

Provade många olika EQ profiler av kända audiofiler men vart inte nöjd med något fram till jag blev rekommenderad att testa Sonarworks då hände det grejer, ljudet förändras en aning men enligt min mening till det bättre, kanske en smaksak. Jag har förövrigt Clear Pro och insåg att de fanns två profiler som skilde sig ytterst lite, men att diskanten vart nådigare mot mina öron än vanliga Clear profilen. Jag kör +3dB Bass, +2dB Tilt i inställningarna och ljudet är magiskt nu, lyssnar på chillhop. Innan denna EQ övervägde jag starkt att sälja vidare hörlurarna men detta fick mig att ändra mig.

Permalänk
Fyndjägare

Det ligger en beg SMSL SP200 THX888 förstärkare på Amazon.de för 130€, blir €142.54 med frakt och momsdiffen.
https://www.amazon.de/-/en/S-M-S-L-AAA-888-Balanced-Headphone...
Klicka på "New & Used (4) from €129.99"

Massor med effekt, 6W i 16 Ohm, 3W i 32 Ohm
Mäter jättefint
THX AAA kretsarna passar inte ljudmässigt med alla hörlurar tycker jag
Kräver DAC-matchning, för analytisk/överdetaljerad DAC kan bli jobbigt, sibilans etc. Men många gillar säkert "hyperdetaljerat".

Gillar min THX789 med
- Fidelio X2 om man vill tighta till ljudet, tycker THX789 skalar av lite av det feta/tunga i X2 och gör den mer "hi-fi"
- Hifiman Edition X
- Sennheiser Drop HD6xx (HD650)
- Övriga hörlurar måste nog sätta mig ner och testa igen

Men inte med
- Focal Clear, de lät märkligt ihop
- Campfire Andromeda

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Blir lite THX789 lyssning idag. Källan är iFi Audio ZEN DAC Signature V2. Först ut Hifiman Edition X.
Shit vad clean THX789 är i ljudet, förstår att det blev sån hype när THX AAA kretsarna först dök upp.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Har nu lyssnat ett par timmar och både passformen och ljudet passar som handsken.
Tackar ödmjukast för det bra tipset!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exydia:

Har nu lyssnat ett par timmar och både passformen och ljudet passar som handsken.
Tackar ödmjukast för det bra tipset!

Härligt att höra (hahha! )

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR