Moore Threads ska göra Kinas första helt inhemska grafikkretsar

Permalänk
Melding Plague

Moore Threads ska göra Kinas första helt inhemska grafikkretsar

Det kinesiska företaget säger sig vara på gång med den första grafikkretsen helt baserad på inhemsk kinesisk intellektuell egendom och tillverkning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt inhemskt kinesiskt = till 80 % stulet från väst plus lite hemmasnickrat på köpet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JackA:

Helt inhemskt kinesiskt = till 80 % stulet från väst plus lite hemmasnickrat på köpet.

Ja, namnet känns som en stöld från AMDs threadripper och Intels Moore...
"Lär dig från de som är bra, stjäl från de bästa", - Kinesiskt ordspråk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hahahahhahahha haha helt ahahha inhemskt hahahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det kinesiska företaget säger sig vara på gång med den första grafikkretsen helt baserad på inhemsk kinesisk intellektuell egendom och tillverkning.

Permalänk
Inaktiv

TSMC Räknas nog som inhemsk om man frågar kineserna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Helt inhemskt kinesiskt = till 80 % stulet från väst plus lite hemmasnickrat på köpet.

Glöm inte att 50% av beräkningskraften kommer att gå till att läsa av om bakdörrar har anropats och om du har googlat "Nalle Puh"!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och man möts av 100% politiska propaganda kommentarer i tråden, suck.

Det var dessvärre ganska väntat.
Vi får hoppas det inte är så. Skulle gärna se några fler på marknaden som kommer med lite ny tänk, även de första fungerande på marknaden bara klarade av Office, Film och enklare Spel, Indie tittlar som inte drar så mycket mm.
Jag tycker det var synd att Kyro 2 aldrig slog på PC men de var lite sena samt drivrutner. De hade lite intressanta tekniker. Men powervr lever än fast på mobilmarknaden. Fast vet inte hur det går eller inte går för dem heller i dagens läge iofs.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och man möts av 100% politiska propaganda kommentarer i tråden, suck.

Nyheten i sig är politisk propaganda.

Permalänk
Medlem

Shit, du hann före mig. Kände samma sak när jag läste artikeln!

Ska bli spännande att se hur deras första kort presterar när det väl kommer ut, oavsett mängd stulen teknik.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem

Det som faktiskt talar för att de kan lyckas i någon grad är ju att kinesiska staten lär "hjälpa till". Det finns således i princip oändligt med kapital och arbetskraft.

Permalänk
Medlem

Haha, jag undrar hur mycket de har "inspirerats" av andra aktörer

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

De tre största ägarna är Sequoia Capital China, ByteDance och Tencent. Bolaget Moore Threads startades upp under 2020.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

* flamebait borttaget*
Well....
I andra fall skulle man försöka se det positiva i fler på aktörer grafikkortsmarknaden.

Skärpning! /Mod
Permalänk
Medlem

Det är roligt att äntligen se lite mer konkurrens efter år med endast Intel, AMD och Nvidia. Jag upplever att marknaden för grafikkort har blivit mycket tråkigare de senaste decennierna när PowerVR, 3DFX och andra mindre aktörer försvunnit från konsumentmarknaden.

Kina har satt upp som mål att bli ett första klass-land när det kommer till avancerad tillverkning. I dagsläget så ser de sig själva som ett tredjeklass-land jämfört med Tyskland och USA.

Tråkigt att inte EU gör liknande satsningar på samma skala.

OT-politik borttaget /Mod
Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Visst, det finns mycket piratkopier från kina ( uppenbarligen finns det folk som köper skiten här i västvärlden ). Men Kina ligger långt framme i många teknikområden nuförtiden. När man sålde eller flyttade fabriker till Kina i massor från väst för snabba pengar och billig arbetskraft räknade man tydligen lite lätt rasistiskt med att kineser är outbildbara.

Det har ju dessutom varit kännt i decennier att man kör lite flytande med IP och kopieringstänk, ändå valde man att flytta massproduceringen dit.

Nu ser vi resultatet, de lär sig som andra människor. De är även ganska många och bara en "pytteliten" del av dem sysslar med piratkopier som luras på prisjägare i väst. En del enorma "engineering"-framsteg när det gäller t.ex. byggande de senaste åren, samt autonoma persontransports-drönare existerar i kina. Personligen är jag ganska imponerad vad de gör där i öst i vissa avseenden. Känns ju lite tramsigt att superpolitisera en tråd om teknik på ett teknikforum kanske?

Fast om detta grafikkortet blir något att hurra för, det lär ju bara kineser få veta antar jag, iom att det bara är för den inhemska marknaden tråkigt nog.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Haha, det här är ju bara för att Kina ska kunna införa ansiktsigenkänning, som dom redan har i stor utsträckning men nu får du det i ditt hem också plus att det sker i smyg.

Big brother is watching you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Glöm inte att 50% av beräkningskraften kommer att gå till att läsa av om bakdörrar har anropats och om du har googlat "Nalle Puh"!

Döper jag min dammsugare till Nalle Puh så lägger den av..? 😯

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Fast om detta grafikkortet blir något att hurra för, det lär ju bara kineser få veta antar jag, iom att det bara är för den inhemska marknaden tråkigt nog.

I förlängningen kanske kineserna kan ta död på Nvidias i princip totala dominans och göra priserna normala igen.
Jag hade inte tvekat att köpa ett kinesiskt grafikkort om de hade varit prisvärda.
Fast när kineserna fått fram ett grafikkort är marknaden för grafikkort till pc kanske redan dödad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, namnet känns som en stöld från AMDs threadripper och Intels Moore...
"Lär dig från de som är bra, stjäl från de bästa", - Kinesiskt ordspråk.

Kinesiska företags engelska namn brukar vara något konstigt baserat på något från väst bara för att vi ska ha något att prata om. Det är antingen det eller så blir det som Huawei ett namn som ingen utanför kina kan uttala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det är roligt att äntligen se lite mer konkurrens efter år med endast Intel, AMD och Nvidia. Jag upplever att marknaden för grafikkort har blivit mycket tråkigare de senaste decennierna när PowerVR, 3DFX och andra mindre aktörer försvunnit från konsumentmarknaden.

Detta är komponenter inte ämnade för dig, och inget som du kommer kunna köpa.

Grafikkortskretsar används idag i bilar, och används mer och mer inom försvarsindustrin när det kommer till att genomföra tunga beräkningar, exempelvis vid autonoma fordon eller motsvarande (Tesla kör ex en egendesignad RDNA2 i S-Plaid), vilket ger det ett större strategiskt värde (vilket har varit tydligt senaste åren)

OT politik borttaget /Mod
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Helt inhemskt kinesiskt = till 80 % stulet från väst plus lite hemmasnickrat på köpet.

"Imitation is the best form of flattery"

Är ju onödigt att uppfinna hjulet igen, bara ta det hjulet som finns och göra det bättre..
gammalt kinesikt uttryck.. eller inte

Men som sagt, det behövs fler aktörer på marknaden!

Permalänk
Medlem

kinesisk intellektuell egendom? rofl, kina har inte uppfunnit något. Allt dom har "uppfunnit" är egentligen något dom har tagit av andra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*OT-politik borttaget*

Dra INTE ivåg tråden på sidospår om försvarspolitik, folkmord, kinas byggnadsprojekt i andra länder, fiskevatten eller annat som inte tas upp av artikeln. Håller er till ämnet eller låt tangentbordet vila!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

*OT-politik borttaget*

Dra INTE ivåg tråden på sidospår om försvarspolitik, folkmord, kinas byggnadsprojekt i andra länder, fiskevatten eller annat som inte tas upp av artikeln. Håller er till ämnet eller låt tangentbordet vila!

/Vzano, Moderator

Men allt om kina ÄR politik. Bara för att folk skiter i det så tänker inte jag vara tyst om det.
Du kan liksom inte låtsas som att det regnar bara för att det är bekvämare så.
Kinas ekonomi och industri rör oss alla globalt politiskt och miljömässigt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra med fler alternativ, skulle kunna tänka mig köpa ett gaffe från Kina bara för att inte stödja amerikanerna.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av SCORPIUS:

Men allt om kina ÄR politik. Bara för att folk skiter i det så tänker inte jag vara tyst om det.
Du kan liksom inte låtsas som att det regnar bara för att det är bekvämare så.
Kinas ekonomi och industri rör oss alla globalt politiskt och miljömässigt.

Då kan man ta upp det som är politiskt men relevant för SweClockers, dvs IT-politik. SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Det är en skillnad mellan vad som är viktigt och vad som är relevant. Det finns mycket som är viktigt men bara för något är viktigt blir det inte per automatik relevant till diskussionämnet. Det gäller även att man återkopplar till det ursprungliga diskussionsämnet varför det är relevant, det bidrar till en diskussion som följer en röd tråd och framstår mindre som ett wikirace, annars hade man kunnat diskutera om väldigt mycket mellan himmel och jord. Allt har sin tid och plats att diskuteras men det är inte nödvändigtvis i denna tråden eller på Sweclockers.

fixat gramatik.
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ska bli spännande o se!
Jag tror starkt att Kina kommer ta över ledartröjan inom teknologi inom allt. Dock grafikkort tar det iaf 10 år innan de leder.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Då kan man ta upp det som är politiskt men relevant för SweClockers, dvs IT-politik. SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Det är en skillnad mellan vad som är viktigt och vad som är relevant. Det finns mycket som är viktigt men bara för något är viktigt blir det inte per automatik relevant till diskussionämnet. Det gäller även att man återkopplar till det ursprungliga diskussionsämnet varför det är relevant, det bidrar till en diskussion som följer en röd tråd och framstår mindre som ett wikirace, annars hade man kunnat diskutera om väldigt mycket mellan himmel och jord. Allt har sin tid och plats att diskuteras men det är inte nödvändigtvis i denna tråden eller på Sweclockers.

Det kan jag hålla med om. En bra sammanfattning som kan vara en svår avvägning då och då. (För mig)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.