Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hjälp: Datorn vill inte boota!

Hej,

Tog ner min gamla dator från vinden för att se om den fortfarande duger till något.

Problemet är att denna ej vill boota nu.

Jag kan komma in i bios men inget annat.

Den fastnar på det viset som bilden nedan visar. Dvs punkten i vänstra övre hörnet blinkar och skärmen flimrar. Sen händer inget mer.

Bild

Än så länge har jag testat med en ramsticka åt gången med båda stickorna men ingen skillnad.

Tror ni den går att rädda eller har denna datorns tid passerat?

Datorn:
i5 4690k
8 GB DDR3 1600mhz (2x4 GB)
Gtx 760 2 GB
SSD någon SanDisk på 256 GB

Uppskattar all hjälp och tips som kan tänkas ges!

Tackar på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Batteriet till bios kanske är tomt?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Sötast

typiskt bootloader fel imo.
Hade installerat om OS/testat annan disk.

Permalänk
Medlem

Testat uppdatera/återställa BIOS? Annars kan du som ovan sa testa byta ut batteriet.

Permalänk
Medlem

Hur länge har den stått utan ström? har för mig SSDer inte håller datan länge utan att få ström att refresha minnescellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Batteriet till bios kanske är tomt?

Möjligtvis, datorn har inte varit igång på flera år...

Skrivet av Allexz:

typiskt bootloader fel imo.
Hade installerat om OS/testat annan disk.

Hade testat installera om OS men har inte möjlighet att skapa en USB för installation i detta nu.

Skrivet av friskybob:

Testat uppdatera/återställa BIOS? Annars kan du som ovan sa testa byta ut batteriet.

Har testat att återställa bios till default men det hjälpte inte. Även testat ta ut och in batteriet

Skrivet av holo:

Hur länge har den stått utan ström? har för mig SSDer inte håller datan länge utan att få ström att refresha minnescellerna.

Flera år... Kanske 4-5 år. Det var inget jag visste, det kanske är det som du säger med SSDn. Borde det i sådana fall räcka att installera om OS?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Hade testat installera om OS men har inte möjlighet att skapa en USB för installation i detta nu.

Har testat att återställa bios till default men det hjälpte inte. Även testat ta ut och in batteriet

Antar då att du inte har möjlighet att uppdatera BIOS heller. Du skulle kunna växla lite mellan UEFI/CSM/Legacy och se om det hjälper. Annars är det nytt batteri och uppdatera BIOS som gäller när du har möjlighet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har den stått i 4-5 år kan det mycket väl vara SSD'n och batteriet, byt iaf batteriet till att börja med.
Ser du iaf SSD i BIOS/UEFI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har den stått i 4-5 år kan det mycket väl vara SSD'n och batteriet, byt iaf batteriet till att börja med.
Ser du iaf SSD i BIOS/UEFI?

Ja, jag ser SSD i bios. Ska testa att byta ut batteriet till att börja med.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Felsökning del 2.

Ja swapade CMOS batteriet mot ett nytt som inte gjorde någon skillnad.
Dock hittade jag en gammal usb med Windows på.
När jag bootar datorn från usb så möts jag av nedan bild.

https://imgur.com/a/YsSrZod

När jag väljer F8 eller Enter flimrar bilden endast till och inget händer. Dock kan jag komma in i bios på nytt via alternativen. Datorn bara stängs av sig själv efter ett tag om jag inte väljer någonting.

Vad gör jag härifrån? Byter SSD? Finns det några andra alternativ som är värda att testa?

Tack på förhand och tack för all hjälp jag redan fått.

@jorgen69
@Allexz
@friskybob
@holo
@tcntad

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Sötast

Ser just nu ut som att du helt enkelt behöver installera om OS.
Eller får du det felet i installern? för det ser mer ut som recovery än installer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Allexz:

Ser just nu ut som att du helt enkelt behöver installera om OS.
Eller får du det felet i installern? för det ser mer ut som recovery än installer.

Ser lite ut som att den nu hittar en installation men kan inte boota den, sen om det är Windows eller installationsmediet är nästa fråga

Skrivet av pavl1sh:

Felsökning del 2.

Ja swapade CMOS batteriet mot ett nytt som inte gjorde någon skillnad.
Dock hittade jag en gammal usb med Windows på.
När jag bootar datorn från usb så möts jag av nedan bild.

https://imgur.com/a/YsSrZod

När jag väljer F8 eller Enter flimrar bilden endast till och inget händer. Dock kan jag komma in i bios på nytt via alternativen. Datorn bara stängs av sig själv efter ett tag om jag inte väljer någonting.

har du en SSD att pröva med så gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ser just nu ut som att du helt enkelt behöver installera om OS.
Eller får du det felet i installern? för det ser mer ut som recovery än installer.

Detta händer när jag har pluggat in USB med Windows installationen. Det är det första som dyker upp och kan inget göra.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Felsökning del 2.

Ja swapade CMOS batteriet mot ett nytt som inte gjorde någon skillnad.
Dock hittade jag en gammal usb med Windows på.
När jag bootar datorn från usb så möts jag av nedan bild.

https://imgur.com/a/YsSrZod

När jag väljer F8 eller Enter flimrar bilden endast till och inget händer. Dock kan jag komma in i bios på nytt via alternativen. Datorn bara stängs av sig själv efter ett tag om jag inte väljer någonting.

Vad gör jag härifrån? Byter SSD? Finns det några andra alternativ som är värda att testa?

Tack på förhand och tack för all hjälp jag redan fått.

@jorgen69
@Allexz
@friskybob
@holo
@tcntad

Det där måste vara för att det är något fel hos USB-minnet. Du ska alltid komma in i något som ser ut såhär oavsett hur trasig din SSD är. Om du har tillgång till en annan dator så får du testa att bränna ISO på den igen.

Permalänk
Medlem

Så! Nu har lyckats fixa fram en fungerande USB Windows installer.

Jag kommer såhär långt nu. Se nedan bild.

https://imgur.com/a/U2glrSY

Får endast felmeddelandet efter triangeln och inget händer?

Vad göra nu?

@friskybob
@tcntad

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Så! Nu har lyckats fixa fram en fungerande USB Windows installer.

Jag kommer såhär långt nu. Se nedan bild.

https://imgur.com/a/U2glrSY

Får endast felmeddelandet efter triangeln och inget händer?

Vad göra nu?

@friskybob
@tcntad

Om du tar bort Partition 1, 2 och 3, och sedan trycker på Nästa utan att trycka Ny, vad händer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Om du tar bort Partition 1, 2 och 3, och sedan trycker på Nästa utan att trycka Ny, vad händer då?

Då dök endast partition 0 upp som är SSD.

Googlade lite dock kom ett steg längre.

Tog upp command prompten och skrev: Diskpart, list disk, select disk 0, clean, convert gpt, exit.

När jag efter det klickade på "nästa" så fick jag en felmeddelande ruta om att jag minst behöver 10 GB ledigt. Så jag valde formatera och försökte igen. Då startade installationen och varade i 1 sekund innan jag fick felmeddelande: installationen misslyckades, du kan försöka påbörja installationen på nytt.

Har därefter försökt samma sak flera gånger med samma resultat.

Ska man konstatera att SSD är körd och behöver bytas ut?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva byta ut den, om det inte funkar skulle jag börja testa ram-minne och annan hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Då dök endast partition 0 upp som är SSD.

Googlade lite dock kom ett steg längre.

Tog upp command prompten och skrev: Diskpart, list disk, select disk 0, clean, convert gpt, exit.

När jag efter det klickade på "nästa" så fick jag en felmeddelande ruta om att jag minst behöver 10 GB ledigt. Så jag valde formatera och försökte igen. Då startade installationen och varade i 1 sekund innan jag fick felmeddelande: installationen misslyckades, du kan försöka påbörja installationen på nytt.

Har därefter försökt samma sak flera gånger med samma resultat.

Ska man konstatera att SSD är körd och behöver bytas ut?

Ja, då är det nog disken som är trasig. Du skulle kunna testa uppdatera BIOS, men har svårt att tro att något annat kommer hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Pröva byta ut den, om det inte funkar skulle jag börja testa ram-minne och annan hårdvara

Skrivet av friskybob:

Ja, då är det nog disken som är trasig. Du skulle kunna testa uppdatera BIOS, men har svårt att tro att något annat kommer hjälpa.

Köpt en ny disk nu. Kopplar in den under kvällen och ser om den fungerar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Samma sak händer fastän jag kopplat in en helt ny SSD.

Är helt fast. Vad gör man nu?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Samma sak händer fastän jag kopplat in en helt ny SSD.

Är helt fast. Vad gör man nu?

Hmmm, detta var ju intressant. Har du uppdaterat BIOS? Kanske prova en annan sataport och kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Hmmm, detta var ju intressant. Har du uppdaterat BIOS? Kanske prova en annan sataport och kabel?

Testade andra portar, dock inte uppdaterat bios.

Men för den delen beställde jag nyss delar till en ny dator då jag ledsnade på att felsöka. 8 år gammal så var kanske ändå dags.

Iaf är jag oerhört tacksam för all hjälp, tack allihopa!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Precis samma problem med nybyggd dator. Det enda som är detsamma är GPU och USB med Windows.

Ska testa en ny usb. Om detta inte skulle fungera kan man då anta att Windows inte will installera pga GPU?
Det låter lite halvt otroligt och kan inte heller hitta något på nätet om att GPU skulle orsaka att Windows inte vill installera.

Några andra idéer? Som jag skrev ovan är datorn splitter nya delar förutom GPU.

@friskybob
@tcntad

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Precis samma problem med nybyggd dator. Det enda som är detsamma är GPU och USB med Windows.

Ska testa en ny usb. Om detta inte skulle fungera kan man då anta att Windows inte will installera pga GPU?
Det låter lite halvt otroligt och kan inte heller hitta något på nätet om att GPU skulle orsaka att Windows inte vill installera.

Några andra idéer? Som jag skrev ovan är datorn splitter nya delar förutom GPU.

@friskybob
@tcntad

Kan verkligen inte tänka mig att det skulle vara GPUn som felar när du ska installera Windows. Testa med ny USB nu, och hoppas verkligen det löser sig nu för en gångs skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Kan verkligen inte tänka mig att det skulle vara GPUn som felar när du ska installera Windows. Testa med ny USB nu, och hoppas verkligen det löser sig nu för en gångs skull!

Ska testa igen mot kvällen med en ny USB. Dock tror jag har hittat felet...

Då en kollega hjälpte mig med att skapa installationsmediet visste jag inte hur de gått tillväga.

Tydligen hade de gjort det på en Mac. Gissningsvis så har de råkat göra fel någonstans då det inte lika enkelt som på en PC då man behöver använda sig av terminalen i MacOS.

Skriver en uppdatering mot kvällen när jag testat med en korrekt skapad USB.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Lego Master

Fast om installations-USB var felskapad borde installationen inte starta från den öht, väl?
Jag skulle börja med att ta ut GPUn och köra på den inbyggda, moderkortet borde ha nån slags video-ut (HDMI, troligen). Men även ett fresh USB-minne korrekt skapat med Media Creation Tool (eller motsvarande, jag vet inte vilken version av Windows du försöker installera?).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast om installations-USB var felskapad borde installationen inte starta från den öht, väl?
Jag skulle börja med att ta ut GPUn och köra på den inbyggda, moderkortet borde ha nån slags video-ut (HDMI, troligen). Men även ett fresh USB-minne korrekt skapat med Media Creation Tool (eller motsvarande, jag vet inte vilken version av Windows du försöker installera?).

Om den inte borde starta överhuvudtaget är över min kompetensgrad att besvara, vet tyvärr inte. Dock med tanke på vilka underliga buggar som existerar så hade det inte förvånat mig det minsta.

Tyvärr har varken min gamla CPU (4690K) eller nya (11400F) någon integrerad grafik så kan inte testa utan GPU.

Försökt installera Windows 10. Mot kvällen ska jag testa med ett USB som är skapat med Media Creation Tool.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red