Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag tänkte kronor, sorry att jag var otydlig

Lars skrev $22 miljarder ursprungligen men det är $30 miljarder.

Edit:
Det är 30 miljarder AUD vilket motsvarar cirka $22 miljarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ok då är vi nästan uppe i 6 st reaktorer på 6,4 GWe totalt

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Då är min gissning att det inte ingår något underhåll, detta bekostas löpande. Men för 220 miljarder får du ett gäng med kärnkraftverk.

För US$15.7 billion (157 miljarder om jag räknar på samma sätt) får Kina 2 st CAP1400 samt någon liten testreaktor på totalt 3200 MWe, inkl nyttotjänster för elnätet som roterande massa mm. Dessa är relativt okänsliga för väder och vind. Tycker det är en bra jämförelse då även dessa är de första i sitt slag, som det enorma projektet du hänvisade till

Testreaktorn är för övrigt en Gen IV reaktor som redan startats vad jag kan se.

Samtidigt får man ju bara drygt en till kanske två och en halv reaktor för de pengarna om man tittar på Flamanville och finnarnas kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt får man ju bara drygt en till kanske två och en halv reaktor för de pengarna om man tittar på Flamanville och finnarnas kostnader.

Det ger ju dock ungefär samma effekt ut med så många reaktorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det ger ju dock ungefär samma effekt ut med så många reaktorer?

I så fall kommer solkraft vinna i Europa om de får till någon liknande lösning i norra Afrika. Det är mindre komplicerat, politiskt oproblematiskt (innanför landsgränserna) och lättare att utöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

I så fall kommer solkraft vinna i Europa om de får till någon liknande lösning i norra Afrika. Det är mindre komplicerat, politisk oproblematiskt och lättare att utöka.

Det var ju mest att realiseringen att det inte blir så billigt ändå, alla säger ju att sol och vind är nästan gratis. När man kopplar på batterierna och gör en helhet av det så ökar kostnaderna och blir absolut högst jämförbara med kärnkraft sett till energikostnader och byggpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var ju mest att realiseringen att det inte blir så billigt ändå, alla säger ju att sol och vind är nästan gratis. När man kopplar på batterierna och gör en helhet av det så ökar kostnaderna och blir absolut högst jämförbara med kärnkraft sett till energikostnader och byggpris

De räknar med 40% billigare mot idag år 2040 för lagring om jag minns rätt.

Den stora nackdelen är som nackdelen med Rysk gas, du blir beroende av att ha en bra relation med sollandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De räknar med 40% billigare mot idag år 2040 för lagring om jag minns rätt.

Den stora nackdelen är som nackdelen med Rysk gas, du blir beroende av att ha en bra relation med sollandet.

Om vi kommer igång med byggandet av reaktorer igen bör ju även det rimligen bli billigare? Frågan är ju ändå hur pass mycket metaller och liknande som kommer krävas för dessa solceller och batterier. Jag tycker personligen att Power Towers (inte att blanda ihop med Zappas "Tower of Power") är en mycket bättre lösning än solceller, men jag kanske är lite old school

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Det ena är USD, det andra är AUD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det ena är USD, det andra är AUD.

Stämmer, mitt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Om vi kommer igång med byggandet av reaktorer igen bör ju även det rimligen bli billigare? Frågan är ju ändå hur pass mycket metaller och liknande som kommer krävas för dessa solceller och batterier. Jag tycker personligen att Power Towers (inte att blanda ihop med Zappas "Tower of Power") är en mycket bättre lösning än solceller, men jag kanske är lite old school

Tower of power och golden shower kanske inte passar in här direkt

Solenergi från paneler är kanske den mest materialkrävande energikällan så det kommer att gå åt massor...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Solenergi från paneler är kanske den mest materialkrävande energikällan så det kommer att gå åt massor...

https://i.imgur.com/TQOjP7G.png

Man undrar ju lite hur de kommit fram till att det krävs så mycket stål för solpaneler? Enligt https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-05843-2_1... så ingår det inget stål i solpaneler! För monteringen då, antar jag. Men att montera på tex. tak kräver ju inte supermycket stål eller. Eller är det bara en förenkling där de ersatt aluminium med stål kanske, eller räknat om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Man undrar ju lite hur de kommit fram till att det krävs så mycket stål för solpaneler? Enligt https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-05843-2_1... så ingår det inget stål i solpaneler! För monteringen då, antar jag. Men att montera på tex. tak kräver ju inte supermycket stål eller. Eller är det bara en förenkling där de ersatt aluminium med stål kanske, eller räknat om det?

Bra fråga hittade ett annat diagram(samma med annan färgsätting ? ) med en källhänvisning i sej som visar samma resultat om nån vill rota i det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Bra fråga hittade ett annat diagram(samma med annan färgsätting ? ) med en källhänvisning i sej som visar samma resultat om nån vill rota i det.

https://second-opinion.se/wp-content/uploads/2019/02/Sk%C3%A4rmklipp-1024x754.png

Det finns redan i tråden, jag letade fram det någon gång. Det baserades på urgamla siffror som någon hade skakat fram Till exempel betong/cement i solpaneler... Kolla på några solcellsparker som har byggts och visa mig var det har använts betong eller cement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Alla solpaneler sitter ju inte på tak. många sitter på stora stålarmar som dessutom vinklar sig mot solen. en panel kan nog fånga rätt mycket vind så det behöver vara tjockt stål samt en stabil platta den sitter fast i. det blir nog en del när det är många. dessutom är det ofta stora paneler som måste stöttas av en stabil ram.

Dessa diagram lär nog knappast visa vad vi husägare betalar då det ofta är små summor i sammanhanget och helt andra typer av paneler, speciellt storleksmässigt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

https://second-opinion.se/wp-content/uploads/2019/02/Sk%C3%A4rmklipp-1024x754.png

Den där är ju något löjlig...

Det är ju skillnad på material och att bara jämföra utifrån vikt är ju _lite_ fånigt.

Problemet med kärnkraften rör ju inte det mesta av materialet som används utan en mycket liten del.

Och, tex, det stora problemet med att bygga vattenkraft är ju inte de 14000 ton/TWh betong som krävs utan de förändringar som sker när man dämmer upp vattendrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nyfiken fråga, inneslutningarna är konstruerade i betong alltså borde det stå betong istället för cement. Cement är väl bindemedel i betongen? Eller vad har jag missat? Jag har bristfälliga kunskaper som byggare 🙂

Kan tänka mig att stål i diagrammet eg borde heta metaller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Familjen Wallenberg (Investor m.m) är beredda att investera om de kommer överens med politikerna om långsiktiga spelregler (vilket i princip betyder att de vill ha "lägsta pris garanti" på elen som i England)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jacob-wallenberg-vi-behove...

Permalänk
Medlem

Men håller ni fortfarande på och diskuterar detta ämne
Har ni kommit fram till något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Lobbyismen tröttnar aldrig mest pga av att de får lön ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jo facit är att vi ska ha en elmix av 50% kärnkraft och 50% vattenkraft 😄

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr_sQuinty:

https://i.imgur.com/TQOjP7G.png

Och? Var är problemet? Materialkostnaden ingår ju i priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Familjen Wallenberg (Investor m.m) är beredda att investera om de kommer överens med politikerna om långsiktiga spelregler (vilket i princip betyder att de vill ha "lägsta pris garanti" på elen som i England)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jacob-wallenberg-vi-behove...

Han är inte beredd att investera. Han skulle titta på det om näringslivet och politiken kan komma överens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Och? Var är problemet? Materialkostnaden ingår ju i priset.

Så ni ser inte nåt problem med att vissa energityper har ett stort behov av material i jämförelse med andra ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Till exempel betong/cement i solpaneler...

Nu finns det dock flera varianter för hur man får el från sol, solceller är inte det enda sättet. Ska du ha ett stort kollektortorn omgivet av speglar så går det åt en hel del cement kan jag tänka i många fall. Även om solcellerna i dag totalt dominnerar pga de låga kostnaderna. Men intresset för att bygga andra varianter kan mycket väl öka i framtiden igen när lagring blir mer på tapeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Nu finns det dock flera varianter för hur man får el från sol, solceller är inte det enda sättet. Ska du ha ett stort kollektortorn omgivet av speglar så går det åt en hel del cement kan jag tänka i många fall. Även om solcellerna i dag totalt dominnerar pga de låga kostnaderna. Men intresset för att bygga andra varianter kan mycket väl öka i framtiden igen när lagring blir mer på tapeten.

Så är det men i det här fallet handlar det om solceller och siffrorna är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Så är det men i det här fallet handlar det om solceller och siffrorna är helt fel.

Jag har svårt att tänka mig att man förankrar solcellerna i sand eller lera. Antar att man först vill gjuta en platta om man sedan monterar alla solceller på. Borde ju gå att hitta information om detta någonstans. Jag ska leta lite...

"I en solcellspark monteras solpanelerna nämligen alltid på ställningar – så kallade racks. Traditionellt sett har dessa förankrats med antingen betong eller pålning. Själva tycker vi dock att markskruv är smartare. Varför? För att det är smidigt, effektivt och leder till mindre ingrepp i marken än konventionella metoder."

Ok historiskt har man använt betong

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr_sQuinty:

Så ni ser inte nåt problem med att vissa energityper har ett stort behov av material i jämförelse med andra ?

Exakt. Helt rätt uppfattat. Ingen som helst problem. Du har fortfarande inte förklarat varför det skulle var ett problem. Sätt igång!

Det är alltså många typer av 'insatser' som krävs för att bygga något. Olika typer av material, med olika vikter, är bara en. Sedan har vi sådant som tid och kunskap. Dessa kräver också material, typ mat och husrum etc i x antal år, om man nu vill räkna om allt till material. Vi skulle till exempel kunna räkna om allt till ekvivalent mängd stål. Eller om man så vill, ekvivalent mängd timmar.

Det är ju för sjutton för att kunna jämföra dessa sinsemellen väsensskilda 'insatser' som vi har uppfunnit begreppet 'pengar'!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Exakt. Helt rätt uppfattat. Ingen som helst problem. Du har fortfarande inte förklarat varför det skulle var ett problem. Sätt igång!

Det är alltså många typer av 'insatser' som krävs för att bygga något. Olika typer av material, med olika vikter, är bara en. Sedan har vi sådant som tid och kunskap. Dessa kräver också material, typ mat och husrum etc i x antal år, om man nu vill räkna om allt till material. Vi skulle till exempel kunna räkna om allt till ekvivalent mängd stål. Eller om man så vill, ekvivalent mängd timmar.

Det är ju för sjutton för att kunna jämföra dessa sinsemellen väsensskilda 'insatser' som vi har uppfunnit begreppet 'pengar'!

Men pengar är ju inte allt. Går inte klimatet före? Att gräva upp otaliga mängder metaller påverkar såklart hur stor klimatpåverkan producenten får. Om vi hade struntat i klimatet hade vi kunnat fortsätta elda kol? Det är ju ändå det billigaste så länge man slipper straffavgifterna för utsläpp av CO2?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag har svårt att tänka mig att man förankrar solcellerna i sand eller lera. Antar att man först vill gjuta en platta om man sedan monterar alla solceller på. Borde ju gå att hitta information om detta någonstans. Jag ska leta lite...

"I en solcellspark monteras solpanelerna nämligen alltid på ställningar – så kallade racks. Traditionellt sett har dessa förankrats med antingen betong eller pålning. Själva tycker vi dock att markskruv är smartare. Varför? För att det är smidigt, effektivt och leder till mindre ingrepp i marken än konventionella metoder."

Ok historiskt har man använt betong

Jag letade fram mitt inlägg.
https://mobile.twitter.com/simonahac/status/13187118429071237... Härifrån går han igenom källorna. Det är lite tråkigt att samma felaktiga information återanvänds gång på gång, de som tar fram graferna borde gå igenom källorna de använder.