The Wheel of Time – TV-serie baserad på Jordans böcker [Varning: Spoilers!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om man tänker på det som besparingar så är det lite lättare. Vi skippar Caemlyn och Baerlon för att de inte har råd att bygga upp de städerna, och vi får Tar Valon istället för att den ändå behövs lite senare. Loial ser ut som han gör för att de inte har råd med VFX. Måste säga att Loial ser bättre ut i rörelse än på stillbild, så den skådespelaren gör något rätt.

Men vi är helt borta från böckernas handling, och det stör mig. Vi behöver åtminstone vara i närheten av den, och det är vi knappt just nu.

Angående Loial, vet inte var jag läste det eller hörde det. Det hade alternativet att VFX eller en riktig skådespelare och de valde riktig skådespelaren framöver VFX, främst för att det är varken trevligt, tidseffektivt eller billigt att dator animera en viktig karaktär genom serien.
Personlig åsikt en CGI Loial bland riktiga personer skulle sticka ut lika mycket.
Kommer själv bara på ett fall där det har har sett riktigt bra ut och det är i Star Wars.

Caemlyn och Tar Valon har ju i princip bara bytt plats mellan säsong 1 och 2.
Dels kostar det ju en del att ”bygga” staden för ett avsnitt. En större orsak är ju att de möter nästa karaktär som följer med i resten av serien där. Läste där någon förklarade varför alla serie skapare vill undvika att ta med karaktärer i ett avsnitt och sedan, be dem att återkomma om ett år eller två. Det är jättesvårt att hitta skådespelare som är intresserad av det. Så troligtvis därför de har bytt plats på städerna. Samma sak gäller ju en annan karaktär som visar en av herrarna var hans plats i världen är framöver

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

1. Enligt skaparens AMA så kommer det mer detaljer om saidin/saidar, de vill bara inte förvirra de som inte läst böckerna med massor av infodumps och nya ord i början

2. Om du med återfödsel menar att Moiraine säger att draken kan vara vem som helst av de fem, dvs inte måste vara

en man

Dold text

: enligt samma AMA handlar det om att de har lika bra koll på hur sådant fungerar på det sätt som de har i boken. Reglerna är samma som i boken, men Aes Sedaierna har glömt mer.

3. Two Rivers skall vara homogen, men de skall INTE vara vita, förutom Rand. Boken är tydlig med detta, och alla människor med någon utbildning och världsvana som Rand träffar på är direkt förvånade när han säger att han är från Two Rivers, eftersom människorna därifrån inte ser ut så. Någon av dem (Elaida?) ber också att få se hans hud i armvecket där han inte är solbränd för att vara säker, så det handlar om hudfärgen (inte håret, som det blir i serien). De är inte heller svarta, för Sea Folk är kolsvarta från deras perspektiv, och inte asiater med tanke på hur Lan beskrivs. Återstår att de är mörkare än oss blekansikten men ljusare än afrikaner från söder om Sahara. Det finns folkslag som ser ut så, exempelvis från Etiopien. Alltså borde man ha fyllt Two Rivers, inklusive fyra av de viktigaste personerna som kommer att vara med i hela serien, med skådespelare därifrån. Problemet är att skådespelare med det utseendet som talar god engelska är det inte speciellt gott om. Det man istället har gjort är att ha folk av tydligt olika härkomst spridda över världen, inklusive Two Rivers. Det är inte vad Jordan skrev, men att fylla byn med människor som ser ut som om de kommer från Skandinavien eller England hade blivit mer fel. Hade man kunnat ha personer av arabisk eller persisk härkomst, kanske? Antagligen - men det är svårt att rollbesätta med den typen av begränsningar.

Sen har alla från Two Rivers ritats som vita i rätt mycket konst associerad med böckerna. Speciellt Egwene blir alltid en blek brunett. Det är inte rätt det heller, och Jordan klagade enormt över att ingen kunde få ens Rand att se rätt ut (enda bilden på honom som blev rätt är enligt Harriet omslaget till den sista boken) men det är klart att det har färgat folks bild av hur de ser ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Rand står ut ungefär som en lång och rödhårig irländare skulle stå ut bland sydeuropéer. Om övriga var som etiopier eller araber hade en solbränna knappast dolt hur mycket ljusare han var än alla andra. Sen har vi ju Morgase och Elayne som beskriv som ljusa, blåögda och med röd-blont hår.

Vidare kan man ju fråga sig varför Rand stod ut som han gjorde om Two Rivers var mer multikulturellt än New York?

Permalänk
Medlem

Morgase och Elayne är blonda, och så ser de flesta i Andors överklass ut. Two Rivers är ett undantag. Elaida och flera andra ser omedelbart och på avstånd att Rand aldrig kan vara från Two Rivers, trots att han måste ha en rejäl solbränna efter att ha gått tvärs över landet i månader, och Elaida (eller vem det nu är) bekräftar sin misstanke genom att titta på huden någonstans där den inte är solbränd.

Och nej, den biten - att folk förstår att Rand inte är från Two Rivers, utan att kunna räkna ut var han är ifrån - funkar inte i serien. De får istället göra som Loial gör, identifiera honom som Aiel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur många månader han varit på vandrande fot. En ljus rödhårig person blir aldrig i närheten av så mörk som en etiopier, oavsett graden av solbränna. Vi talar dessutom om helt olika färgnyanser. Ingenstans framgår det heller att Elaida omedelbart ser på avstånd att Rand aldrig kan vara från Two Rivers. Hon påtalar hans utseende först när hon är nära nog att lyfta på hans rockärm.

Det är tydligt genom böckerna att Rand har ett avvikande utséende, men inte avvikande. I Two Rivers noteras det men görs ingen sak av det. Det är samma sak med vanligt folk. De som är mer världsvana ser att han är Aiel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ingenstans framgår det heller att Elaida omedelbart ser på avstånd att Rand aldrig kan vara från Two Rivers. Hon påtalar hans utseende först när hon är nära nog att lyfta på hans rockärm.

Läste om scenen nu. De är i ett större rum, och Elaida sitter bredvid en mindre tron och stickar, bryr sig inte alls om vad som pågår. När Elayne säger att han är från Two Rivers, reagerar hon och går fram för att titta närmare. Hon ser inte håret, för Rand har en huva på sig och hon sitter högre upp, utan hon reagerar på hur lång han är, hudfärgen och hans ögon.

Citat:

Det är tydligt genom böckerna att Rand har ett avvikande utséende, men inte avvikande. I Two Rivers noteras det men görs ingen sak av det. Det är samma sak med vanligt folk. De som är mer världsvana ser att han är Aiel.

Han är inte Aiel. Då hade fler känt igen honom som det. Han är till hälften Aiel, till hälften Andors överklass, och enligt Aiel Wise Ones ser han mer ut som Tigraine än som Janduin. Perrin noterar också att Lord Luc är lite lik Rand - i själva verket är det hans morbror. Både Aiel och Andors överklass är oftast blonda eller rödlätta, och bägge är långa, så de är lite lika.

Dold text

Two Rivers vet att hans mamma (Kari) inte var från Two Rivers och att det är anledningen till att inte ser ut som dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Läste om scenen nu. De är i ett större rum, och Elaida sitter bredvid en mindre tron och stickar, bryr sig inte alls om vad som pågår. När Elayne säger att han är från Two Rivers, reagerar hon och går fram för att titta närmare. Hon ser inte håret, för Rand har en huva på sig och hon sitter högre upp, utan hon reagerar på hur lång han är, hudfärgen och hans ögon.

Han är inte Aiel. Då hade fler känt igen honom som det. Han är till hälften Aiel, till hälften Andors överklass, och enligt Aiel Wise Ones ser han mer ut som Tigraine än som Janduin. Perrin noterar också att Lord Luc är lite lik Rand - i själva verket är det hans morbror. Både Aiel och Andors överklass är oftast blonda eller rödlätta, och bägge är långa, så de är lite lika.

Dold text

Two Rivers vet att hans mamma (Kari) inte var från Two Rivers och att det är anledningen till att inte ser ut som dem.

Okej, så med andra ord kan det omöjligen vara så stor skillnad mellan Rand och övriga som mellan en rödhårig irländare och en etiopier.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Läste om scenen nu. De är i ett större rum, och Elaida sitter bredvid en mindre tron och stickar, bryr sig inte alls om vad som pågår. När Elayne säger att han är från Two Rivers, reagerar hon och går fram för att titta närmare. Hon ser inte håret, för Rand har en huva på sig och hon sitter högre upp, utan hon reagerar på hur lång han är, hudfärgen och hans ögon.

Han är inte Aiel. Då hade fler känt igen honom som det. Han är till hälften Aiel, till hälften Andors överklass, och enligt Aiel Wise Ones ser han mer ut som Tigraine än som Janduin. Perrin noterar också att Lord Luc är lite lik Rand - i själva verket är det hans morbror. Både Aiel och Andors överklass är oftast blonda eller rödlätta, och bägge är långa, så de är lite lika.

Dold text

Two Rivers vet att hans mamma (Kari) inte var från Two Rivers och att det är anledningen till att inte ser ut som dem.

När får man veta att

Lord Luc är Rands morbror? Har helt missat det!

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, så med andra ord kan det omöjligen vara så stor skillnad mellan Rand och övriga som mellan en rödhårig irländare och en etiopier.

Det är ingen annan från Two Rivers med i det läget. Rand har fallit ner från muren in i palatset i Caemlyn och blir förd till Morgase tillsammans med Elayne och Gawyn, mest för att Morgase skall skälla ut sina barn. Ingen i rummet vet vem han är, mer än att han sagt till Elayne att han är från Two Rivers. Det är när hon säger det som Elaida vaknar upp, för hon har sett mannen som kom in och han kan omöjligen vara från Two Rivers.

Man kan undra vem Elaida trodde att han var. Han ser ju helt klart ut som en adelsman från Andor. Trodde hon att det var en son till något av det stora husen? En bastard, kanske?

Dold text
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

När får man veta att

Lord Luc är Rands morbror? Har helt missat det!

Dold text

Det här är en av de grejerna som kommer i småbitar i helt orelaterade stycken. Jag skulle tro att alltihop är i Shadow Rising någonstans. Bekräftade det precis i encyklopedin, men tyvärr finns det inga källangivelser där.

Lord Luc heter egentligen Luc Mantear och var Tigraines bror - skulle alltså ha blivit hennes Prince of the Spear. När Tigraine försvann, föreslog Gitara Moroso, drottningens rådgivare och den som skickade Tigraine till Aiel, att Luc skulle söka henne i the Blight. Luc gjorde det, och träffade på Isam Mandragoran, Lans kusin. Av någon anledning valde the Dark One att smälta dem samman, så att han var Luc i den vakna världen och Isam i Tel’Aran’Rhiod.

Vi får historien i bitar. En av dem talar om vad som hände med Andors kungahus innan Morgase, att tronarvingen Tigraine försvann och att det ledde till ett inbördeskrig (The Succession) som Morgase till slut vann, med hjälp av Thom och Gareth Byrne. Här får vi namnen på alla. Andra halvan är att Aiel Wise Ones berättar om en kvinna som kallade sig Shaiel som blev en Maiden of the Spear, träffade Janduin och drog med arméerna som skulle straffa Cairhien (Aiel-invasionen). Hon födde deras son på Dragonmount och dog, varpå Janduin själv ger sig av till The Blight för att döda Trollocs, något en del Aiel gjorde. Han dog till slut när han mötte en man som var så lik Shaiel att han inte vill kämpa mot honom. Tillräckligt mycket av historien är samma för att vi skall förstå att Shaiel är Tigraine, och mannen som Janduin dog i strid med var hennes bror, dvs Luc. Wise Ones känner också igen Rand som mycket lik Shaiel med vissa drag av Janduin.

Biten om Luc och Isam är något en Trolloc har kluddat på en vägg nånstans. Det kan ha varit så tidigt som i TGH, minns inte exakt.

Dold text
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är ingen annan från Two Rivers med i det läget. Rand har fallit ner från muren in i palatset i Caemlyn och blir förd till Morgase tillsammans med Elayne och Gawyn, mest för att Morgase skall skälla ut sina barn. Ingen i rummet vet vem han är, mer än att han sagt till Elayne att han är från Two Rivers. Det är när hon säger det som Elaida vaknar upp, för hon har sett mannen som kom in och han kan omöjligen vara från Two Rivers.

Man kan undra vem Elaida trodde att han var. Han ser ju helt klart ut som en adelsman från Andor. Trodde hon att det var en son till något av det stora husen? En bastard, kanske?

Dold text

Jo, jag är bekant med scenen. Elaida ser honom innan han säger varifrån han kommer - hon kollar upp och lägger sig i konversationen med Elayne. Ingenstans framgår det heller att Rand på något vis skulle dolt sitt hår.

Det finns inget som indikerar att kontrasten skulle vara så stor som en blek och rödlätt britt som vuxit upp i djupaste afrika. Nord- och sydeuropéer ligger betydligt närmare till hands.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara acceptera valet av skådespelare i WoT, oavsett ras, religion och kön? Själv är jag nöjd med insatsen av skådespelarna. Kanske att Lan visar mer känslor än vad som kan anses lämpligt. I TV-serien är han mer en man som är otroligt nära sina känslor hela tiden, i böckerna är han gjord av sten, kall och hård. Men det kanske är för att alla moderna män ska kunna identifiera sig med honom (själv känner jag mig närmare Lan i böckerna dock...)

Men trots detta gillar jag ändå karaktären i serien, jag tycker Daniel Henney gör ett lysande jobb. Men de starkast lysande stjärnorna för mig är nog ändå Pike, och även Madden. Den svagaste insatsen står Zoe Robins för, hon känns inte äkta, kan inte sätta fingret på varför. Tycker även Barney Harris gör en riktigt bra insats, men lite orolig att hans ersättare i säsong 2 inte kan levererar i samma utsträckning. Å andra sidan kanske ersättaren kan fånga lite mer av Mats busighet. Rands skådespelare tycker jag absolut funkar, han ska ju egentligen också vara lite av ett stenansikte i böckerna, så jag tror han växer in i rollen under seriens gång.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Det här är en av de grejerna som kommer i småbitar i helt orelaterade stycken. Jag skulle tro att alltihop är i Shadow Rising någonstans. Bekräftade det precis i encyklopedin, men tyvärr finns det inga källangivelser där.

Lord Luc heter egentligen Luc Mantear och var Tigraines bror - skulle alltså ha blivit hennes Prince of the Spear. När Tigraine försvann, föreslog Gitara Moroso, drottningens rådgivare och den som skickade Tigraine till Aiel, att Luc skulle söka henne i the Blight. Luc gjorde det, och träffade på Isam Mandragoran, Lans kusin. Av någon anledning valde the Dark One att smälta dem samman, så att han var Luc i den vakna världen och Isam i Tel’Aran’Rhiod.

Vi får historien i bitar. En av dem talar om vad som hände med Andors kungahus innan Morgase, att tronarvingen Tigraine försvann och att det ledde till ett inbördeskrig (The Succession) som Morgase till slut vann, med hjälp av Thom och Gareth Byrne. Här får vi namnen på alla. Andra halvan är att Aiel Wise Ones berättar om en kvinna som kallade sig Shaiel som blev en Maiden of the Spear, träffade Janduin och drog med arméerna som skulle straffa Cairhien (Aiel-invasionen). Hon födde deras son på Dragonmount och dog, varpå Janduin själv ger sig av till The Blight för att döda Trollocs, något en del Aiel gjorde. Han dog till slut när han mötte en man som var så lik Shaiel att han inte vill kämpa mot honom. Tillräckligt mycket av historien är samma för att vi skall förstå att Shaiel är Tigraine, och mannen som Janduin dog i strid med var hennes bror, dvs Luc. Wise Ones känner också igen Rand som mycket lik Shaiel med vissa drag av Janduin.

Biten om Luc och Isam är något en Trolloc har kluddat på en vägg nånstans. Det kan ha varit så tidigt som i TGH, minns inte exakt.

Dold text

Ok, tack för infon! När du nämner det så kommer jag ihåg vissa bitar, men var aldrig tillräckligt intresserad av Lord Luc för att tänka efter och koppla ihop bitarna.
Han hade helt otroligt många karaktärer och sidospår mr Robert Jordan!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Kan vi inte bara acceptera valet av skådespelare i WoT, oavsett ras, religion och kön? Själv är jag nöjd med insatsen av skådespelarna. Kanske att Lan visar mer känslor än vad som kan anses lämpligt. I TV-serien är han mer en man som är otroligt nära sina känslor hela tiden, i böckerna är han gjord av sten, kall och hård. Men det kanske är för att alla moderna män ska kunna identifiera sig med honom (själv känner jag mig närmare Lan i böckerna dock...)

Men trots detta gillar jag ändå karaktären i serien, jag tycker Daniel Henney gör ett lysande jobb. Men de starkast lysande stjärnorna för mig är nog ändå Pike, och även Madden. Den svagaste insatsen står Zoe Robins för, hon känns inte äkta, kan inte sätta fingret på varför. Tycker även Barney Harris gör en riktigt bra insats, men lite orolig att hans ersättare i säsong 2 inte kan levererar i samma utsträckning. Å andra sidan kanske ersättaren kan fånga lite mer av Mats busighet. Rands skådespelare tycker jag absolut funkar, han ska ju egentligen också vara lite av ett stenansikte i böckerna, så jag tror han växer in i rollen under seriens gång.

Jag tycker alla skådespelarna för huvudkaraktärerna levererar bra! Va skeptisk först men skådespelarna har helt klart vunnit över mig. Tycker Zoe Robins är en av de bättre. Tycker hon fångar Nynaeves otroliga envishet + vägran att visa sig svag samtidigt som hon är rådvill.
Har aldrig tyckt att Lan visar lite känslor i böckerna, bara att han gör det på ett annat sätt än mer extroverta människor. Lan känns mer generisk i TV serien än i böckerna. Kanske beror det på att allt är mer påskyndat i tv serien & det kanske blir bättre över tid.

Detta du menar med "Moderna män"? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Jag tycker alla skådespelarna för huvudkaraktärerna levererar bra! Va skeptisk först men skådespelarna har helt klart vunnit över mig. Tycker Zoe Robins är en av de bättre. Tycker hon fångar Nynaeves otroliga envishet + vägran att visa sig svag samtidigt som hon är rådvill.
Har aldrig tyckt att Lan visar lite känslor i böckerna, bara att han gör det på ett annat sätt än mer extroverta människor. Lan känns mer generisk i TV serien än i böckerna. Kanske beror det på att allt är mer påskyndat i tv serien & det kanske blir bättre över tid.

Detta du menar med "Moderna män"? 😂
https://eu-central-1.linodeobjects.com/fpg-media/app/uploads/spraktidningen/2021/03/hatt-560.jpg

Haha exakt! Nynaeve är ju en komplex karaktär i böckerna helt klart, men jag har faktiskt ALDRIG stört mig på någons hudfärg i TV-serien. Jag är inte jätteförtjust i Nynaeve i böckerna heller så kan ju vara bias att jag inte gillar henne i serien heller. Hon rycker sig mest i flätan och surar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Haha exakt! Nynaeve är ju en komplex karaktär i böckerna helt klart, men jag har faktiskt ALDRIG stört mig på någons hudfärg i TV-serien. Jag är inte jätteförtjust i Nynaeve i böckerna heller så kan ju vara bias att jag inte gillar henne i serien heller. Hon rycker sig mest i flätan och surar.

Haha ja förstår vad du menar men jag gillar Nynaeves karaktär skarpt. Barnslig/omogen på många sätt men stark, målmedveten & fast besluten att hjälpa oavsett vad hon måste gå igenom.
Angående diskussionen om hudfärg.. Det som retar mig (och många andra har jag märkt) är att de av *princip* gett the Two Rivers demografi som en modern storstad trots att det är en avskild by i bergen mitt ute i ingenstans. Gå för en look (borde va sydeuropeisk enligt mig, andra tolkar Jordans beskrivningar som nordafrikansk) och kör på det. De flesta är bara statister så de behöver inte kunna skådespela alls så snacket om att "det är svårt att hitta skådespelare med ett visst utseende" köper jag inte.
Igen, det är en skitsak egentligen men likväl val gjort baserat endast på producentens egna ideologi, inte vad som beskrivs i boken. Det är DET som stör mig, inte "blanding av hudfärger" som något stolpskott längre upp i tråden vill vinkla kritiken till.
Tar Valon som stor stad med mycket handel passar med den demografin, vilket även är beskrivet i böckerna!

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen lägg ner "wokediskussionen" o.l. så att vi slipper hänglås. Jag är medveten om att sådant kan reta gallfeber på en del, men då får ni ta den diskussionen någon annanstans.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som lyckats hitta The Wheel of Time animated shorts på amazon prime?
Synd att de inte valt att göra hela serien i liknande format! 100% WoT känsla, bra beskriven lore & riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Någon mer som lyckats hitta The Wheel of Time animated shorts på amazon prime?
Synd att de inte valt att göra hela serien i liknande format! 100% WoT känsla, bra beskriven lore & riktigt snyggt!

Nej vad är detta? Påminner det om Netflix castlevania?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nej vad är detta? Påminner det om Netflix castlevania?

Finns gömt under extra-material nånstans, korta avsnitt som förklarar lore.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns gömt under extra-material nånstans, korta avsnitt som förklarar lore.

Ah ok, jag hittade. Tack för tipset. Men är det mer för de som är obekanta med all lore eller mer för att förklara den lore man har valt i serien?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Ah ok, jag hittade. Tack för tipset. Men är det mer för de som är obekanta med all lore eller mer för att förklara den lore man har valt i serien?

Den lore de beskriver i shorts är mer eller mindre exakt det som Jordan beskrev i böckerna. Mest "användbart" för tittare som inte läst böckerna, men jag som läst böckerna gillade dem också. Känns mer WoT än riktiga tv serien
Synd bara att de gömt dem så, va tvungen att googla för att hitta dem trots att jag visste att de fanns någonstans på amazon prime.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, hade aldrig hittat dem annars. Prime-appen suger verkligen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag är inte jätteimponerad so far men det är roligt att se en tolkning av wheel of time världen. Jag tror att jag tycker om den mer än jag hade gjort en generell serie för att jag har sett fram emot den så länge.
Karaktärerna måste ju dock göras om lite också "för att det ska bli bra TV" och de behöver utvecklas snabbare för de har bara X avsnitt på sig. Håller med som någon skrev att Lan visar för mycket känslor och det stör mig lite. I böckerna är han i princip en sten.
Gällande hur serien förhåller sig till böckerna så ser jag serien som en tolkning av böckerna för TV. På hög nivå är det snarlikt men detaljerna (ibland mer) diffar vilket är fine.
Jag förstår och respekterar deras val gällande vad som är med och vad som får stryka på foten.

Personliga reflektioner (som antagligen är baserade på helt orealistiska förväntningar )
Hade velat se Caemlyn och karaktärerna där.
Faden i avsnitt 1 var bra, verkar inte så trevlig
Moiraine är bra.
Nynaeve verkar vara lite mindre jobbig än i böckerna (gillade inte henne alls i böckerna, bara omogen som gick och drog i sin fläta).
Hade velat se mer av shadar logoth.
Mat är mindre "likeable" än i böckerna.
Tar Valon är inte lika överväldigande som det framställs i böckerna.
White tower är betydligt mindre än jag hade förställt mig det (jag tänkte i princip lyx som ett palats).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Alla huvudpersonerna är vuxnare än i böckerna. På ett sätt lite synd, eftersom de annars har en rejäl utveckling inom böckerna.

I serien är det väldigt lite innan Shadar Logoth. Efter den är Mat ingen trevlig person, så om han är otrevlig just nu så är det i sin ordning. Tycker att de har träffat rätt bra med honom.

Tar Valon är bara fel, det skall vara en smal ö med tornet i princip mitt på, och sedan tydliga byar vid varje bro. Det ser mest ut som Minas Tirith i serien. Å andra sidan så hade de väl fått censurera det om de gjorde stadens form som den är i boken... (Kolla upp kartan). Tornet självt är jag däremot OK med, det är i princip en skyskrapa med ganska enkla kvarter för tjänare och noviser och lyxigare lägenheter för Aes Sedaier. Moiraine har väl inte brytt sig om att skaffa bra lägenhet eftersom hon aldrig är där ändå.

Shadar Logoth verkar det som om vi kommer att få se mer av längre fram, som tillbakablick.

Faden såg ut som en Draghkar, tycker jag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Hur kunde producenterna tycka att det va en bra idé att:

The wheel of time, hbtq+sdhdukdfsajhfsadbj certified by amazon prime. När ideologi är viktigare än en autentisk representation av en riktigt bra bokserie 🙃
1. Göra Moiraine & Suan gay?!
2. Tycka att det är rimligt eller ens OK att skriva helt nytt material som inte är med i böckerna om att en väktare helt enkelt överväger att "bli gay/bi"? Ponera att det hade varit omvänt, en gay väktare som skrivs att fundera på att "bli straight". Hade varit lika löjligt, men jävlar vilka rubriker det blivit 😂
Ironin när väktaren tar livet av sig hellre än det gick nog förbi producenterna helt. (Nej det va inte därför, men med lite mörk humor så är ironin klockren).
3. Att Moiraine säger "No better healers on earth"? Mig veterligen refererar man aldrig till världen som "earth" i böckerna. Något de som skriver borde ha koll på. Att de har dålig koll kan ju iofs förklara diverse andra (enligt mig) dåliga val.
4. På ett så omaskerat sätt använda samma "byggnader" i både shadar logoth & tar valon? Känns low budget af.
5. I sista avsnittet försöker de verkligen banka in i tittarna att "draken, vem han eller hon är".
6. Deras val att själen & dess band till saidin/saidar ändras varje gång man återföds går direkt emot väl etablerad lore i böckerna.
7. Klippa bort mycket bra & byggande material från böckerna till förmån för nyskrivet b-material, t.ex. att ägna ett halvt avsnitt åt en sörjande väktare ingen bryr sig om?
8. Använda "the oath rod" till att en specifik person?! Det görs förvisso i bok-serien, men långt senare och anses va mer än fel. Inget som någonsin skulle göras offentligt.
9. "The eye of the world" är tydligen likställt med "The bore" i tv-serien. Och givetvis så tycker Moiraine att det är en bra idé att leverera Draken dit utan någon träning eller veta vem det är. Trots att hon precis sagt att hon hellre dödar dem än att låta HONOM få Draken (självklart är "The dark one" en man).
10. Designen va porten till vägarna. Hur gick de från något som mer eller mindre är en dörr som vem som helst kan öppna bara man vet hur man låser upp dem till något endast en Aes Sedai kan använda?
11. Mat vägrar följa med de andra? Han är lite gnällig i böckerna men ställer alltid upp för de andra oavsett vad. TV-serien framställer honom bara som extremt korkad & egoistisk.

Dold text

Avslutar amazon prime abonnemanget direkt, serien är under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hur kunde producenterna tycka att det va en bra idé att:

The wheel of time, hbtq+sdhdukdfsajhfsadbj certified by amazon prime. När ideologi är viktigare än en autentisk representation av en riktigt bra bokserie 🙃
1. Göra Moiraine & Suan gay?!
2. Tycka att det är rimligt eller ens OK att skriva helt nytt material som inte är med i böckerna om att en väktare helt enkelt överväger att "bli gay/bi"? Ponera att det hade varit omvänt, en gay väktare som skrivs att fundera på att "bli straight". Hade varit lika löjligt, men jävlar vilka rubriker det blivit 😂
Ironin när väktaren tar livet av sig hellre än det gick nog förbi producenterna helt. (Nej det va inte därför, men med lite mörk humor så är ironin klockren).
3. Att Moiraine säger "No better healers on earth"? Mig veterligen refererar man aldrig till världen som "earth" i böckerna. Något de som skriver borde ha koll på. Att de har dålig koll kan ju iofs förklara diverse andra (enligt mig) dåliga val.
4. På ett så omaskerat sätt använda samma "byggnader" i både shadar logoth & tar valon? Känns low budget af.
5. I sista avsnittet försöker de verkligen banka in i tittarna att "draken, vem han eller hon är".
6. Deras val att själen & dess band till saidin/saidar ändras varje gång man återföds går direkt emot väl etablerad lore i böckerna.
7. Klippa bort mycket bra & byggande material från böckerna till förmån för nyskrivet b-material, t.ex. att ägna ett halvt avsnitt åt en sörjande väktare ingen bryr sig om?
8. Använda "the oath rod" till att en specifik person?! Det görs förvisso i bok-serien, men långt senare och anses va mer än fel. Inget som någonsin skulle göras offentligt.

Dold text

Avslutar amazon prime abonnemanget direkt, serien är under all kritik.

Som svar på punkt 1. Det är dem i böckerna också, du har bara inte noterat det. För mister Jordan använder ett annat ord för det.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

1. Jo, Moiraine och Siuan Sanche är ett par i New Spring, prequel-boken. Jordan har i kommentarer sagt att romantiska par bland Accepted i White Tower är ganska vanligt.
3. Tror att Thom nämner ordet i sina sagor, men det är en detalj i vilket fall. De säger ju "World" hela tiden (Breaking of the World) vilket är i allt väsentligt samma sak.
6. Enligt skaparens AMA handlar detta om att Aes Sedaierna har dålig koll på hur det fungerar, inte att de har ändrat på reglerna för hur världen fungerar.

Dold text
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Som svar på punkt 1. Det är dem i böckerna också, du har bara inte noterat det. För mister Jordan använder ett annat ord för det.

"Pillow friends" som "accepted" är vanligt i böckerna ja, men att i serien välja att lägga tid på detta för 2 målmedvetna blå Aes sedai känns inte trovärdigt.

Permalänk
Medlem

Nu är det väl så att Moiraine inte är gay utan bisexuell? Hon blir ju kär i Tom så småningom i böckerna och det är ganska viktigt för annars hade Tom inte kunnat få brevet, som hintar Mat var Moiraine hålls fången.
Nu kan de ju säkert lösa detta på något annat sätt...men Moiraine och Toms förhållande var ju en ganska bra sidostory som jag tycker skall hållas kvar i TV serien.
Siuan Sanche var "pillowfriends" med Moiraine, vilket var vanligt bland accepterade, men anledningen till att hon inte hade någon man i sitt liv beror ju mest på att hon inte har tid, inte vill utsätta sig för den smärtan av förlusten av sin partner när denne dör av ålder.
Jag minns inte riktigt nu men jag har för mig att hon har det samtalet med Egwene när Siuan Sanche var stillad och att Siuan nu helt plötsligt var en "vanlig" människa. Det kan även vara hennes medhjälpare Leane som blev stillad samtidigt, som sedan började använda traditionell förförarteknik för att kunna "styra" män, Domani kvinnornas specialitet.

Siuan gifter sig senare med Gareth Bryne, former Captain-General of the Queen's Guards of Andor. han är väldigt manlig ända ned på kromosomnivå så även Siuan är bi

Nu vet vi ju inte om TV serien ändrar på detta...men det är för tidigt att säga något än eftersom det troligtvis händer först i säsong 4-6.
TV

Dold text
Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard