Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag skriver bara vad jag läser i den frågan, se exempelvis DN, säkert paywall men bara rubriken säger ju tillräckligt.

Vi är ett transitland för el, vi importerar och exporterar konstant, ska Polen få el från Norge så importerar vi den och exporterar den. Alltså är det inte så lätt att se på siffrorna mellan länder för att avgöra vart produktionen sker, och vem som importerar från vem. Men att vi nästan alla dagar netto-exporterar är ju klarlagt.
Jo det snöar här de flesta vintrar, men att det snöar i början av december är ovanligt, att det snöar i december och ligger kvar på marken i en vecka utan att det töar till slask, fryser till knagglig is, töar igen om och om igen är extremt ovanligt skulle jag säga.
Nja, du har framhävt att beräknad livslängd inte är relevant för att det finns de som drivits längre, och att man nu beräknar (teoretiskt) att ny kärnkraft i väst hade hållit längre än så, men det är svårt att veta eftersom vi inte bygger så mycket längre. Men vi kan titta på våra svenska verk, de är alla runt 40 år och de är alla mer eller mindre på väg att stängas.
Du menar de befintliga verken som finansierades av staten och som inte har täckning för eventualiteter? Jo det kanske kan vara så, men fortfarande säger det inget om ny kärnkraft, eller hur det ser ut nästa år exempelvis. Med tanke på nederbörden nu kanske vi får ganska bra påfyllnad i vattenmagasinen till våren, och den takt som vindel byggs i pressar ju priserna de allra flesta dagar liksom.
Men våra vattenkraftverk är också rätt ineffektiva med dagens mått mätt. Många menar att vi skulle kunna stänga typ 80% av dem och renovera resten och ändå få ut mer el, till mycket mindre miljöpåverkan. Men ska vi bygga pumpkraft och liknande så krävs det förstås investeringar och markavsättningar och så, men ska man göra en omelett måste man knäcka några ägg liksom.
Igen med teoretiska framtida saker, Terrapower har inte byggt en enda reaktor, hur hjälper det oss? Tror du att de kan bygga en forskningsreaktor, forska färdigt, och sen bygga en reaktor åt oss på sju år? För i så fall kanske du är intresserad av att köpa lite "slitcoins" av mig, de finns inte än men jag lovar att de kommer att slå bitcoin när jag väl kommer på en algoritm och bygger mjukvaran.

De verkar köra Karlshamnsverket på hög effekt mellan 9-21, 12 h alltså 🙂

2010 var det kallt länge! Snön kom redan i november och låg kvar till åtminstone mars (i götet). Jag kan leta upp en källa inatt när jag har tid.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast alltså kärnkraftverken skaffades på militärbudget för att ta fram uran till atombmober. Det var i högsta grad subventionerat med skattemedel.
https://sverigesradio.se/avsnitt/91726

Det är en efterkonstruktion att försöka framställa det som om det var en investering.

Men - det spelar mindre roll.
Om det ändå är så att man vill kalla det för investering istället så kan vi säga såhär:
Samma argument om en investering kan göras med vindkraftsparker och batteriparker. Det kan kallas för investering istället för subventioner. Det är emellertid Ingenjören som själv väljer att kalla denna typ av skatteutgifter för subventioner.
Men bara för ena sidan. Och det är här det blir problematiskt hur man än vänder på det. Man behandlar de olika energislagen väldigt olika i lägesbeskrivningen vilket faktiskt blir vilseledande.

Jag är här inte mot kärnkraften. Kanske är det rätt väg att gå, vem vet. Det finns flera olika möjliga vägar framåt.
Det jag vänder mig emot är vilseledande lägesbeskrivningar. De behövs nämligen inte.
Jag kommer fortsätta anmärka på den typen av vinklingar.

Om jag ger dig pengar för att bygga ett kraftverk där du sedan får behålla inkomsterna så har jag subventionerat ditt kraftverk.

Om jag istället bygger ett eget kraftverk där jag sedan själv behåller inkomsterna så har jag investerat i ett kraftverk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Men jag förstår inte riktigt vart du vill komma här. Vindkraften byggs indirekt av staten genom vattenfall. Vindkraften har länge varit subventionerad och fått garanterade priser för sin produktion. Kärnkraften byggdes också av staten för länge sedan. Kärnkraften blev dock straffskattad av staten genom effektskatt under några år. Man skulle kunna hävda att man tog från ett dotterbolag och gav de pengarna till ett annat dotterbolag. Sedan hävdar man att kärnkraften inte kan bära sina kostnader och därför vill man avveckla den (jag pratar inte om nyproduktion här). Idag tjänar kärnkraften grymma pengar, det är bara att gå in och kolla på Nord Pool och kolla genomsnittspris per månad. 23 öre är som sagt break even på kärnkraften vi har idag. Vi pratar om tvåsiffriga miljonbelopp per dag på Ringhals med två reaktorer i drift.

Men vindkraften byggs på en budget som finansieras av vinsterna som vattenfall drar in. Och så stöttar staten med extrapengar.
Våra kärnkraftverk byggdes med militärbudget plockat ur skattekistan - för att göra atombomber.
I båda fallen har man plockat ur skattekistan för att bygga energiproducenterna. Det är hittepå att försöka påstå att det bara gäller för den ena medan den andra dras med straff.

Givetvis kan man tjäna bra pengar när skattesedeln stått för bygget. På samma sätt kan man tjäna riktigt bra pengar på vindkraft om staten står för hela byggnationskostnaden. Givetvis är det så.

Jag har inget emot att man satsade på kärnkraften (för ja - det har varit jättebra för oss att vi har haft så massiv tillgång på pålitilig elproduktion över lång tid). Det här är inte kritik mot kärnkraft.
Jag har däremot problem med upplägget hur lägesbilden förvrids.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon236072:

Förnyelsebara källor ger billig energi när de väl producerar. Större delen av tiden producerar de inte -> instabilitet i nätet.
En instabilitet man måste täckas upp med energi från fossila bränslen som snabbt kan anpassas efter vind & solkraftens nyckfullhet.
Finns en bra TedTalk med en miljöaktivist som över tid tvingats inse att vind & solkraft faktiskt har fler nackdelar än kärnkraft: https://www.youtube.com/watch?v=N-yALPEpV4w

Vad fan i helvete är det du säger!? Fungerar inte vindkraften när det inte blåser!? Fungerar inte solcellerna på natten!? Det är det inte någon jävel som har någon aaaaaning om ...

Det är efter man har tagit hand om detta, på olika sätt, som förnyelsebart fortfarande prismässigt kör skiten ur till exempel kärnkraft, detta då med den leveranstillförlitlighet man behöver (=som är ekonomiskt optimal). Detta då med dagens prisbild. Förnyelsebara är fortfarande i rätt brant prisfall så det blir bara ännu mer så i framtiden. Det är liksom därför man satsar på det lite överallt i världen, liksom att man inte satsar på kärnkraft. Beslutsfattare verkar lyckligtvis inte vara lika korkade och dåligt pålästa som många tycks tro, i sin egen dumhet och brist på kunskap.

Ursäkta att jag är lite hård i tonen men jag är alltså rätt less på att behöva repetera det här. Det här har redan avhandlats på tråden. Ett antal gånger. Ok, då kör vi det en gång till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

De verkar köra Karlshamnsverket på hög effekt mellan 9-21, 12 h alltså 🙂

Jo, fast de kör på 330MW, vilket är knappt en tredjedel, sorry hälften blir det sedan de permanent stängde ett av blocken, av full effekt.

Citat:

2010 var det kallt länge! Snön kom redan i november och låg kvar till åtminstone mars (i götet). Jag kan leta upp en källa inatt när jag har tid.

Jag hittade det: https://www.smhi.se/data/vintern-2010-2011-snosasongen-1.1558...

Så snö från 23/11 till 2/2, alltså hade jag fel. Dock vill jag ändå påstå att det inte var i närheten av så mycket snö som i år. SMHI räknar ju det som snötäckt om det är en cm snö, och jag antar att de mäter på ett specifikt ställe och inte liksom överlag. Och då var ju 2010 ett extremår det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bilbranschen använder väl mestadels återvunnet stål redan vad jag förstår, så det lär inte påverka där så mycket. Problemet med stål är att det inte i så stor utsträckning används till konsumentprodukter utan mer typ offentlig infrastruktur, byggbranschen, industrier och så, alltså är inte kraven på miljöpåverkan så stora. Men det kan ju ändras, en förhoppning är ju att de börjar ställa krav på sådant i offentliga upphandlingar mer än de gör idag. krävs för att få mer stadig leverans från solpanelerna.

Nja, det ställs krav på att ingående material ska gå att återvinnas till så stor del som möjligt. Den mängd återvunnet stål som används beror helt på hur mycket återvunnet skrot ståltillverkarna kan ha i sina bad (och med tanke på kraven som ställs på stålkvalitet så tror jag det är ganska små mängder i de specialstål som används) . Och även den återvunna delen måste ju fortfarande smältas och gjutas om.

Men det är ju klart som du säger, bilindustrin står "bara" för ca 10% medan byggnader och infrastruktur står för ca 50% av världens stålanvändning.
Detta är dock lite av ett sidospår (även om miljövänligare stålproduktion innebär miljövänligare kärnkraftverk, på samma sätt som kärnkraftverk kan innebära miljövänligare stålproduktion)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men vindkraften byggs på en budget som finansieras av vinsterna som vattenfall drar in. Och så stöttar staten med extrapengar.
Våra kärnkraftverk byggdes med militärbudget plockat ur skattekistan - för att göra atombomber.
I båda fallen har man plockat ur skattekistan för att bygga energiproducenterna. Det är hittepå att försöka påstå att det bara gäller för den ena medan den andra dras med straff.

Givetvis kan man tjäna bra pengar när skattesedeln stått för bygget. På samma sätt kan man tjäna riktigt bra pengar på vindkraft om staten står för hela byggnationskostnaden. Givetvis är det så.

Jag har inget emot att man satsade på kärnkraften (för ja - det har varit jättebra för oss att vi har haft så massiv tillgång på pålitilig elproduktion över lång tid). Det här är inte kritik mot kärnkraft.
Jag har däremot problem med upplägget hur lägesbilden förvrids.

Jag är hemskt ledsen men jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar. Jag ser det som att vindkraft och kärnkraft är två dotterbolag till staten (vattenfall). När man skattar den ena (effektskatt) och subventionerar den andra (garanterat elpris på säg 50 öre) , samtidigt som man hävdar att den skattade inte kan bära sina kostnader, då är det skevt. Håller du med? Eller tycker du att det är rätt och riktigt med tanke på att staten finansierade kärnkraften på 70-talet. Att du (del av staten) idag betalar för vindkraftens byggande och subventioner genom din elräkning verkar ha gått dig förbi?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast de kör på 330MW, vilket är knappt en tredjedel, sorry hälften blir det sedan de permanent stängde ett av blocken, av full effekt.
Jag hittade det: https://www.smhi.se/data/vintern-2010-2011-snosasongen-1.1558...

Så snö från 23/11 till 2/2, alltså hade jag fel. Dock vill jag ändå påstå att det inte var i närheten av så mycket snö som i år. SMHI räknar ju det som snötäckt om det är en cm snö, och jag antar att de mäter på ett specifikt ställe och inte liksom överlag. Och då var ju 2010 ett extremår det också.

Ok då är det bara 350 varv runt jorden med en dieselbil på 12 h.

Jo men dit jag vill komma är att klimatförändringarna kan komma att påverka så vi i norden får kallare vintrar och varmare torrare somrar. Det är iaf vad många klimatforskare säger.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Ok då är det bara 350 varv runt jorden med en dieselbil på 12 h.

Men det är en löjlig jämförelse, vad är alternativet? Hur många "dieselvarv runt jorden" har vi hindrat med vår export av vind- och vattenkraft till Polen och övriga koleldande länder?

Citat:

Jo men dit jag vill komma är att klimatförändringarna kan komma att påverka så vi i norden får kallare vintrar och varmare torrare somrar. Det är iaf vad många klimatforskare säger.

Nja, blötare somrar brukar väl framhävas som en effekt häromkring. Men det beror förstås på hur långt vi låter det gå, påverkar klimatförändringarna golfströmmen så skulle det kunna ge rejält kallare somrar exempelvis, men det är svårt att säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Jag är hemskt ledsen men jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar. Jag ser det som att vindkraft och kärnkraft är två dotterbolag till staten (vattenfall). När man skattar den ena (effektskatt) och subventionerar den andra (garanterat elpris på säg 50 öre) , samtidigt som man hävdar att den skattade inte kan bära sina kostnader, då är det skevt. Håller du med? Eller tycker du att det är rätt och riktigt med tanke på att staten finansierade kärnkraften på 70-talet. Att du (del av staten) idag betalar för vindkraftens byggande och subventioner genom din elräkning verkar ha gått dig förbi?

Staten har finansierat bygget av både kärnkraft och vindkraft med skattepengar.
Kärnkraftverken har till ännu större del finansierats av skattepengar än vindkraften har.

Därmed är det vilselsedande att försöka driva tesen att det ena har subventionerats medan det andra dras med straff. Säg istället att båda två har finansierats av skattekistan. Den ena i större utsträckning än den andra - och den har också haft en extra traffskatt under en period.
Att säga att den ena hjälps och den andra stjälps - det beskriver inte alls hur finansieringen har sett ut.
Jag önskar en aningen mer pragmatisk argumentation på området.

Det här borde rimligen vara tydligt nog.

Men. Om vi nu tar en annan frågeställning kring finansiering och vad som mäktas med med finansieringen som du tar upp.
Ja där har vi en lite svår situation i nuläget. För det är högern som just nu är intresserade av kärnkraft. Frågan är om de tänkt sig en återgång från marknadsekonomin där marknaden själv sköter vad som ska byggas ut baserat på vad som är mest lönsamt - tillbaka till ett system där staten återigen axlar större delen av det ansvaret. Politikerna bestämmer och statskassan betalar för hur vi gör med elproduktionen Önskar verkligen moderaterna ett förstatligande?
Kanske, men jag tror att de har svårt med detta alternativet rent ideologiskt.
Ett alternativ är att mer stödja marknaden med ekonomisk hjälp i den rikningen man önskar men ha kvar mer av nuvarande marknadsekonmiska upplägg. Staten hjälper, men företagen väljer vad de vill göra och är också med och betalar.
Det skulle innebära att ny kärnkraft skulle bli belånad mer som vindkraftsparkerna är. Det kommer ge extra overhead på priset - likt kärnkraftskatten gav innan. Det måste kärnkraften i så fall klara av. För ja, ska privata aktörer ha tillbaka sina investeringar så kommer det sätta avtryck i produktionspriset.
Det här är mindre av en teknisk fråga och mer av en politisk fråga - hur vill partierna som är för kärnkraften finansiera denna. Oavsett val så kommer det ha följder och konsekvenser. Antingen på elpriset - eller ideologiskt.
Jag tar här inte ställning för eller emot kärnkraft. Jag tänker däremot att det är lite extra trixigt att det är just högern som är för kärnkraften eftersom det är lite snårigare ideologiskt. Hade varit lättare att driva det mot statligt återtagande av elproduktionen om det var vänstersidan som var för.
Men vi får väl se vad som läggs fram för förslag framöver. Det händer grejer i de politiska verkstäderna just nu och positionerna flyttar sig så sista ordet är knappast sagt på den fronten.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv

Alla gormar om ”energislaget ska bära sina konstanser” men för i h*lvete är vi ett i-land eller är vi ett u-land med roterande frånkopplingar. Med @snajk i rodret så får måste man vara mångmiljonär för att ha råd att bo i villa. Ignoransen, att ta höjd för ökade levnadskostnader. Priset har ökat 2000% på samma tid förra året på ett år. Hur tar man höjd för sånt? Nu har jag några årslöner på banken så jag fixar ju det. Gör gemene svensk det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Vad fan i helvete är det du säger!? Fungerar inte vindkraften när det inte blåser!? Fungerar inte solcellerna på natten!? Det är det inte någon jävel som har någon aaaaaning om ...

Det är efter man har tagit hand om detta, på olika sätt, som förnyelsebart fortfarande prismässigt kör skiten ur till exempel kärnkraft, detta då med den leveranstillförlitlighet man behöver (=som är ekonomiskt optimal). Detta då med dagens prisbild. Förnyelsebara är fortfarande i rätt brant prisfall så det blir bara ännu mer så i framtiden. Det är liksom därför man satsar på det lite överallt i världen, liksom att man inte satsar på kärnkraft. Beslutsfattare verkar lyckligtvis inte vara lika korkade och dåligt pålästa som många tycks tro, i sin egen dumhet och brist på kunskap.

Ursäkta att jag är lite hård i tonen men jag är alltså rätt less på att behöva repetera det här. Det här har redan avhandlats på tråden. Ett antal gånger. Ok, då kör vi det en gång till.

Det är tack vare dessa sjukt bra & prisvärda satsningarna Sverige & många andra länder gjort på vind & sol som gör att vi har så bra priser på el i dagsläget? 🤔

Kollade du ens på den TedTalk jag länkade innan du svarade?
Sol & vindkraft förstör naturen.
Sol & vindkraft dödar massa fåglar.
Sol & vindkraft är mycket mer resurs & energikrävande att bygga & tar upp enorma landområden.
Det är *ingen* stabilitet. Visst är det ett bra komplement till t.ex. vattenkraft, men jag personligen gillar att kunna slå på värmen även kalla mörka dagar när det inte blåser.

Förövrigt så finns ingen strategi för hur gamla vindkraftverk eller solpaneler ska hanteras när de blir för gamla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Priset har ökat 2000% på ett år. Hur tar man höjd för sånt? Nu har jag några årslöner på banken så jag fixar ju det. Gör gemene svensk det?

Jag tror att de som har fått en 2000% högre elräkning för november 2021 jämfört med november 2020 kan räknas på ena handens tummar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Alla gormar om ”energislaget ska bära sina konstanser” men för i h*lvete är vi ett i-land eller är vi ett u-land med roterande frånkopplingar. Med @snajk i rodret så får måste man vara mångmiljonär för att ha råd att bo i villa. Ignoransen, att ta höjd för ökade levnadskostnader. Priset har ökat 2000% på ett år. Hur tar man höjd för sånt? Nu har jag några årslöner på banken så jag fixar ju det. Gör gemene svensk det?

Vi är ett I-land, vi har inga roterande frånkopplingar alls någonstans. Priset mot konsument har inte ökat med några 2000% någonstans i landet. Men är du orolig så är det bara att binda ditt elavtal så vet du vad du betalar långt i förväg. Dock är det ju typ det värsta tillfället att göra det just nu förstås, men om du på allvar tror att priserna kommer att öka så mycket så är det ju rena lottovinsten för dig ändå.

Permalänk
Medlem

Självklart behöver vi kärnkraft i Sverige, Europa och Världen.
Vart ska elen komma ifrån när det inte blåser och solen inte skiner?
Vattenkraft säger någon, men då vattenkraften bara kan leverera 16GW av Sveriges nuvarande behov av 25GW, vart ska resten av elen komma ifrån?
År 2040 med Hybrit m.m. så är Sveriges elbehov uppe runt 40GW.
Det finns ingen energilagring som kan lagra sådana mängder energi i veckor, billigare än vad kärnkraft kostar att bygga, driva eller tidsmässigt att bygga.
Blir Europa ihopkopplat mer så är det ännu viktigare med kärnkraft, då blir Norges och Sveriges vattenkraft en droppe i havet.

Vätgas, syntetiska- och elektrobränslen kan produceras mer effektivt och billigare med kärnkraft då värmen kan användas direkt, likadant med process- eller fjärrvärme. Med fler intäktsströmmar än bara el så är kärnkraft det billigaste och klimatvänliga alternativet.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

kör skiten ur? Jag har sett uträkningar från 25-115 öre/kWh, (naturvårdsverket säger 50-115, sjukt polariserad diskussion så man vet aldrig vem man kan lita på). Det som är fakta däremot är att de höga priserna beror på att byggnadskostnaderna är så höga.
Men varför är det då så dyrt att bygga kärnkraft i Europa?

https://klimatupplysningen.se/kostnad-for-att-bygga-ny-karnkr...
https://second-opinion.se/qvist-pastadda-kostnader-saknar-ver...
Jag vet inte om dessa är att lita till på 100% då i princip varje skrivning är riktad åt de ena eller det andra hållet.

Faktum är iaf att befintlig kärnkraft är lätt det billigaste vi har. Men den lägger vi ner.

Sen att kärnkraftens LCA ger lägre CO2/kWh gentemot alla andra alternativ är ju inte någon nackdel.
Iaf om man ska tro på de senaste livscykelanalyserna

På vilket sätt är dagens läge INTE beslutsfattarnas fel? Med dagens elpriser så skulle tom misslyckade projekt sänka elpriset, och spara på miljön.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Vi är ett I-land, vi har inga roterande frånkopplingar alls någonstans. Priset mot konsument har inte ökat med några 2000% någonstans i landet. Men är du orolig så är det bara att binda ditt elavtal så vet du vad du betalar långt i förväg. Dock är det ju typ det värsta tillfället att göra det just nu förstås, men om du på allvar tror att priserna kommer att öka så mycket så är det ju rena lottovinsten för dig ändå.

Maxpriset då. Var lite snabb där. Dyraste kilowattimmen samma tid jämfört med förra året. Billigt el är inte bara för vanliga invånare till godo. Även industrin behöver el.

Tidsfråga innan vi måste koppla ifrån SE4 när stamnätet inte orkar mer. Visst kan vi höja priset till 30kr/kWh, men finns det ingen el så finns det ingen el.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon333222:

Hur tar man höjd för sånt? Nu har jag några årslöner på banken så jag fixar ju det. Gör gemene svensk det?

Jag tror att gemene man bättre förstår analogin med en försäkring istället för att rabbla upp en massa alternativ för och emot och ditten datten och navelludd. Kärnkraft = försäkring, som alla tjippar in på så att inte delar av samhället kraschar i extrema elsituationer. Vi får hoppas att det blir ändring på detta efter nästa val. Att hoppas på "lagring" som fixar det kärnkraft kan fixa redan idag, så himla dumdristigt - nästan så man kan tro att det är en curling-generations hittepå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Staten har finansierat bygget av både kärnkraft och vindkraft med skattepengar.
Kärnkraftverken har till ännu större del finansierats av skattepengar än vindkraften har.

Därmed är det vilselsedande att försöka driva tesen att det ena har subventionerats medan det andra dras med straff. Säg istället att båda två har finansierats av skattekistan. Den ena i större utsträckning än den andra - och den har också haft en extra traffskatt under en period.
Att säga att den ena hjälps och den andra stjälps - det beskriver inte alls hur finansieringen har sett ut.
Jag önskar en aningen mer pragmatisk argumentation på området.

Det här borde rimligen vara tydligt nog.

Men. Om vi nu tar en annan frågeställning kring finansiering och vad som mäktas med med finansieringen som du tar upp.
Ja där har vi en lite svår situation i nuläget. För det är högern som just nu är intresserade av kärnkraft. Frågan är om de tänkt sig en återgång från marknadsekonomin där marknaden själv sköter vad som ska byggas ut baserat på vad som är mest lönsamt - tillbaka till ett system där staten återigen axlar större delen av det ansvaret. Politikerna bestämmer och statskassan betalar för hur vi gör med elproduktionen Önskar verkligen moderaterna ett förstatligande?
Kanske, men jag tror att de har svårt med detta alternativet rent ideologiskt.
Ett alternativ är att mer stödja marknaden med ekonomisk hjälp i den rikningen man önskar men ha kvar mer av nuvarande marknadsekonmiska upplägg. Staten hjälper, men företagen väljer vad de vill göra och är också med och betalar.
Det skulle innebära att ny kärnkraft skulle bli belånad mer som vindkraftsparkerna är. Det kommer ge extra overhead på priset - likt kärnkraftskatten gav innan. Det måste kärnkraften i så fall klara av. För ja, ska privata aktörer ha tillbaka sina investeringar så kommer det sätta avtryck i produktionspriset.
Det här är mindre av en teknisk fråga och mer av en politisk fråga - hur vill partierna som är för kärnkraften finansiera denna. Oavsett val så kommer det ha följder och konsekvenser. Antingen på elpriset - eller ideologiskt.
Jag tar här inte ställning för eller emot kärnkraft. Jag tänker däremot att det är lite extra trixigt att det är just högern som är för kärnkraften eftersom det är lite snårigare ideologiskt. Hade varit lättare att driva det mot statligt återtagande av elproduktionen om det var vänstersidan som var för.
Men vi får väl se vad som läggs fram för förslag framöver. Det händer grejer i de politiska verkstäderna just nu och positionerna flyttar sig så sista ordet är knappast sagt på den fronten.

Ok men jag tar upp ett annat exempel för att förtydliga vad jag menar.
SvK kommer lägga ut 100 miljarder för att bygga ut elnätet som ett resultat att man lade ner R12 och bygger vindkraft istället. Vem står för den kostnaden? Svaret är staten, dvs du och jag. Vi får betala för att vi bygger ut vindkraften och lägger ner kärnkraften.
Märkligt nog är det ingen som ens reagerar på detta. Det är en axelryckning. Men att lägga 25 miljarder på ett kärnkraftverk som producerar där elen behövs, nej det är helt omöjligt.

Men jag gjorde en liknande reflektion som du tidigare idag. Det låter som att moderaterna mm vill förstatliga elproduktionen och sossarna och vänstern mm vill fortsätta som nu. Det är upp- och nervända världen 🙃

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Idag klockan 16 kostar elen 648.61 öre/kWh i södra sverige. I fjol samma tid kostade elen 22.56. Det är 28.75 gånger dyrare, eller 2875%. Detta innan moms och skatt.

Men visst, det blir inte fullt så illa om man kollar på kostnaden över dygnet, då ligger det väl bara på ca 500% mot ifjol.
Men nä, låsa elpriset nu lär vara en ganska dålig affär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Jag tror att gemene man bättre förstår analogin med en försäkring istället för att rabbla upp en massa alternativ för och emot och ditten datten och navelludd. Kärnkraft = försäkring, som alla tjippar in på så att inte delar av samhället kraschar i extrema elsituationer. Vi får hoppas att det blir ändring på detta efter nästa val. Att hoppas på "lagring" som fixar det kärnkraft kan fixa redan idag, så himla dumdristigt - nästan så man kan tro att det är en curling-generations hittepå.

Det stämmer. Det här situationen vi är i beror på att Europa trodde på fred och energi finns i massor. Tänk iaf Tyskarna istället för Energiwende la alla miljarder på nya kärnkraft , gen 3 och ett par forskningsreaktorer för gen 4. Då hade man pekat långfingret till gas och kol.

Har kompisar på SVK som berättade att det var nära i vintras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Maxpriset då. Var lite snabb där. Dyraste kilowattimmen samma tid jämfört med förra året. Billigt el är inte bara för vanliga invånare till godo. Även industrin behöver el.

Industrin klarar sig. Vilka länder har mest tung exportindustri i Europa? Tyskland och Storbritannien, länder med bra mycket högre elpriser än vad vi har.

Citat:

Tidsfråga innan vi måste koppla ifrån SE4 när stamnätet inte orkar mer. Visst kan vi höja priset till 30kr/kWh, men finns det ingen el så finns det ingen el.

Helt felaktigt. Det finns ingen chans i världen att vi skulle koppla loss SE4. Och el finns, blir det dyrt så minskar förbrukningen då en del industrier förstås kommer att pausa sin produktion.

Skrivet av Mezzlock:

Idag klockan 16 kostar elen 648.61 öre/kWh i södra sverige. I fjol samma tid kostade elen 22.56. Det är 28.75 gånger dyrare, eller 2875%. Detta innan moms och skatt.

Betalar du det? Det är förstås inte omöjligt, du kan ha ett (dåligt) timbaserat avtal, men då har du också tjänat ganska bra på det under perioder med låga kostnader.

Citat:

Men visst, det blir inte fullt så illa om man kollar på kostnaden över dygnet, då ligger det väl bara på ca 500% mot ifjol.
Men nä, låsa elpriset nu lär vara en ganska dålig affär.

Binder du elpriset på Eon som jag länkade ovan så är det dyraste de har 205,50 öre per kWh, det är i zon 4 och med ett års bindningstid. Så om du på riktigt tror på vad du säger så är det en jättebra affär, fast det hade förstås varit en ännu bättre affär i somras eller så.

Permalänk
Medlem

Kärnkraften är det enda rätta för framtiden.

Lite info om Thorium och smält salt-reaktorer.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02459-w

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Ok men jag tar upp ett annat exempel för att förtydliga vad jag menar.
SvK kommer lägga ut 100 miljarder för att bygga ut elnätet som ett resultat att man lade ner R12 och bygger vindkraft istället. Vem står för den kostnaden? Svaret är staten, dvs du och jag. Vi får betala för att vi bygger ut vindkraften och lägger ner kärnkraften.
Märkligt nog är det ingen som ens reagerar på detta. Det är en axelryckning. Men att lägga 25 miljarder på ett kärnkraftverk som producerar där elen behövs, nej det är helt omöjligt.

Men jag gjorde en liknande reflektion som du tidigare idag. Det låter som att moderaterna mm vill förstatliga elproduktionen och sossarna och vänstern mm vill fortsätta som nu. Det är upp- och nervända världen 🙃

Ja det är rimliga frågor! Kanske det har att göra med att elnäten är en annan del än elproduktionen. Eller att det handlar om att man jämför olika nätproducenttyper mot varandra framförallt. Men ja nä, jag vet inte. Rimlig tanke där.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Förresten, har du någon källa på det här? Sverige skrev på icke-spridningsavtalet 1968 och började avveckla sitt kärnvapenprogram. Så det verkar lite märkligt att kärnkraftverken, som ju byggdes på 70- och 80-talen skulle ha finansierats ur det programmet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Vattenfall har nu insett att folk inte vill bo i skuggspelet av ett vindkraftverk men de har ett lösningsförslag:
Skapa acceptans för omställningens konsekvenser. Trots ett starkt stöd för klimatomställningen är det få som önskar elledningar eller vindkraftverk i sin närhet. Samtidigt förutsätter Sveriges omställning att det går att snabbt bygga ut elproduktion och elnät. Det är inte möjligt att göra utan att det märks. För att öka acceptansen behöver Sverige en gemensam målbild för elektrifieringen och ett samhällskontrakt mellan viktiga intressenter för hur målbilden ska uppnås.
Förkorta tillståndsprocesserna. En hel del har redan gjorts för att korta tillståndsprocesserna . Det är bra, men kommer inte att räcka. Det behövs tydlig vägledning för myndigheter i hur intressekonflikter ska avgöras. Ett exempel är luftledning kontra markkabel vid elnätsutbyggnad, ett annat är hur klimat- eller samhällsnytta ska vägas mot miljöintressen och hur försvarets lågflygningsområden ska balanseras mot behovet av utbyggnad av vindkraft och elnät. Utan den typen av vägledning fastnar besluten lätt i utdragna juridiska processer.

De vill mer eller mindre hävda att "detta överensstämmer med målbilden för Sverige, därför ska vi få ok att bygga, oavsett om du är markägare eller bor 20 m bort". Jag tror de börjar inse att folk vill ha miljövänlig elproduktion, men inte till vilket pris som helst. Svensken tänker nog mest med plånboken, därför är de höga elpriserna vi har nu ett dåligt betyg för vindkraften. Detta oavsett vad priset beror på. Vi har just nu ett rekordhögt förtroende för kärnkraften i Sverige. Vattenfall har ju som bekant dubbelt så mycket vindkraft planerat att byggas, men att markägare och närboende får tycka gör det hela svårt. De vill ju egentligen köra över alla som säger emot. Tänk om Vattenfall hade samma inställning till kärnkraften, då skulle det nog bli ett jävla liv. "Vi vill bygga ett kärnkraftverk på Marstrand då det är mycket gynnsamt läge". Jag tror dock att det kommer bli ändringar snart, vissa partier i styrelsen för Vattenfall kommer kanske snart bli utbytta mot andra partier som inte har en lika snäv åsikt.

Edit:
En till detalj:
Värna vattenkraften.Vattenkraften, Sveriges största batteri, är och kommer fortsatt vara helt central för att balansera den mer väderberoende vindkraften. Vattenkraften genomgår nu nödvändiga prövningar för att leva upp till moderna miljövillkor. Dessa prövningar behöver, i enlighet med beslut i riksdagen, balansera miljöintresset mot energiintresset för att miljöåtgärderna inte ska leda till att vi förlorar mer elkraft än absolut nödvändigt. Säkerställ därför att den nationella planen som tydligt begränsar den totala förlusten av vattenkraft till max 1,5 TWh följs vid prövningarna vilket motsvarar ca 2,3 procent av vattenkraftproduktionen i Sverige.
De är rädda för att man ska anse att vattenkraften är skadlig för miljön (vilket den verkligen är). Det intressanta är att man trots kampen mot klimatklockan vägrar titta på nybyggnation av kärnkraft. Kan Kåberger ha ett finger med i spelet?

Energibolagen och ledningsbyggarna förhalar ledningen mellan norr och söder då de flesta redan vet att norrland med sina elintensiva projekt inte kommer ha något överskott att skicka till södra sverige.
Att bygga vindsnurror som de tjatas om igen nere i södern är väl bra men fortfarande vill ingen ha det i närheten av som bostad då det sällan är vackert och ljudlöst.

Att vi nu startar vårt oljekraftverk för att Polen behöver känns inte heller helt rätt. Hade väl då varit bättre att vi matat ut den elen från våra fungerande kärnkraftverk.

Det är är bara början och priserna kommer säkerligen bli högre, än så länge är det bara början av vintern.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Energibolagen och ledningsbyggarna förhalar ledningen mellan norr och söder då de flesta redan vet att norrland med sina elintensiva projekt inte kommer ha något överskott att skicka till södra sverige.
Att bygga vindsnurror som de tjatas om igen nere i södern är väl bra men fortfarande vill ingen ha det i närheten av som bostad då det sällan är vackert och ljudlöst.

Att vi nu startar vårt oljekraftverk för att Polen behöver känns inte heller helt rätt. Hade väl då varit bättre att vi matat ut den elen från våra fungerande kärnkraftverk.

Det är är bara början och priserna kommer säkerligen bli högre, än så länge är det bara början av vintern.

Jag tror på riktigt att vi kan få brownouts i vinter om det blir riktigt kallt och vindstilla! Lagra upp med ved nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett hundra sidor i den här tråden... har någon ändrat åsikt än eller står vi på varsin sida av korridoren och pratar med vår egna eko-kammare?

Något behöver akut göras för att vi behöver stabilare elnät helt klart, men ingen hör verka kunna komma med bra alternativ framåt

Kärnkraft eller inte känns inte lika viktigt som att få ett stabilare nät. Bara bygga vind hjälper inte med det, och dessa prisfluktuationer är ju inget någon vill ha...

Tror enda lösningen är att regeringen går in och styr upp det, men de vet nog inte heller vad vi kan göra på kort sikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ett hundra sidor i den här tråden... har någon ändrat åsikt än eller står vi på varsin sida av korridoren och pratar med vår egna eko-kammare?

Något behöver akut göras för att vi behöver stabilare elnät helt klart, men ingen hör verka kunna komma med bra alternativ framåt

Kärnkraft eller inte känns inte lika viktigt som att få ett stabilare nät. Bara bygga vind hjälper inte med det, och dessa prisfluktuationer är ju inget någon vill ha...

Tror enda lösningen är att regeringen går in och styr upp det, men de vet nog inte heller vad vi kan göra på kort sikt

Som man bäddar får man ligga har aldrig känts mer rätt.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av medbor:

Angående R1 och R2. "Vi såg det inte komma" låter som en fras som upprepas allt för ofta. Curlade klåpare. En recommission av R1 är nog den enda "snabba" fixen.