Impopulära åsikter om hårdvara och spel

Permalänk
Medlem

Discord och Twitch är cancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Zelda twilight princess är brutalt mycket bättre än BOTW och är det ända vettiga upplägget på ett "open world" enspelarspel.

Amen.

Twilight Princess är riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Discord och Twitch är cancer.

Nja, men överskattade så in åt helvetet kan man säga.

Jag använder Skype mestadels.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Steam Controller var/är bättre än både Xbox och Playstation controllern. (2st) Joysticks är sämst.

Permalänk
Medlem

Nintendo och Sega ska göra TV-spel.
Microsoft ska göra Windows.
Sony ska göra radio och TV-apparater.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Att överklocka PC-komponenter är fullständigt ointressant nuförtiden, det är mer intressant att underklocka sina komponenter.

Permalänk
Medlem

All hårdvara som kan ha RGB borde ha stöd för det

Men, för att inte bli stenad och sänkt vid någon halvt avsides lastkaj får jag väl tillägga att det givetvis borde gå att stänga av så att de som har objektivt fel kan få ha det ifred

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Vista var ett riktigt bra OS.
Windows 8.1 hade det bästa GUI:t hittills.
Gamla spel är oftast inte så bra, som man minns dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Konsoler är väldigt prisvärda prestandamässigt, pris kontra prestanda

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Discord och Twitch är cancer.

Verkligen. Av en anledning så måste man ha en telefon för att slutföra Twitter så att man kan använda Twitter. En e-mail räcker tydligen inte. Skriver man fel i ett inlägg så måste man skriva om hela inlägget en gång till. Finns ingen edit funktion. Twitter har mer skräp på skärmen än vad Facebook har som man inte vill se 😡

Raderade mitt discord konto då dom gjorde om så att man inte kund posta bilder som tidigare som var så praktiskt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Smartphones är som kärnfysisk: det har tillfört världen med både det bästa och det sämsta hos människan (skapelse och förstörelse).

Personligen tycker jag att smartphones har bidragit mest med de sämsta sidorna hos människan: narcissism, offerkoftor, och perfektionisttänk.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tycker Dark Souls-spelen är fruktansvärt tråkiga. Förstår inte alls hypen omkring dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

- Konsol är det bästa sättet att spela spel på idag.
- PC Master Race är töntigt. Du blir inte häftig för att du spelar på PC.
- Stadia är en bra tjänst.
- Streaming av spel ala Xbox Game Streaming, Stadia, GeForce Now mfl är framtiden.
- Playstation Now är lika bra som Game Pass
- Alla 3D Metroid spel är tråkiga.
- Modda spel är mer krångel än vad det är värt.
- Intellimouse är inte särskilt skön. MX518 är den enda värda att minnas.
- Starcraft har aldrig varit kul.
- Windows 11 är ett bra OS.
- Mirror's Edge Catalyst var inte så pjåkigt.
- Benchmarks på mobiler är onödigt.
- Linux-användare vill egentligen inte att Linux når ut till den breda massan för då tappar de 90% av sin identitet.

Phew Hade en del haha

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Skyrim är segt, tråkigt och generellt rätt dåligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

GTA har aldrig varit bra. Tråkiga missions dålig kontroll. Allmänt segt. Var lite kul på PS2 att man kunde åka runt i stor stad in3D och lyssna på radio men thats it.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Counter-Strike fram till 1.6 var bättre än CS:GO

Permalänk
Medlem

Nästan alla spelgenrer var bättre förr. Numer är det bara snygg grafik och tråkiga spel.

Såg att folk klagade på både ITX and ATX och en hel del annat. Skulle vilja höja det till att nästan alla standarder som är relevanta för datorbyggande är usla.

- ITX är väl bra ett det är så lågt som det kan vara, men varför är det kort (170mm djupt) om det ändå har en kortplats? Nästan inga grafikkort1kort är så korta, och man får oftast inte plats med M.2 och 4 DIMM-slottar.
- ATX är nästan ännu mer meningslöst. Varför skall SJU expansionskortplatser vara standard 2021? OK att det finns de som har så många kort, men det är ju inte vanligt.
- uATX får väl en halv poäng för att det är minst dåligt
- M.2-standarden har 12 olika varianter bara på kortplatsen. Det är ingen standard, det är ett smörgåsbord. Hade varit jättebra med en ny standard för små expansionskort, både lagring och Wifi och vad man vill ha - varför inte på baksidan av moderkortet? - men det där...
- USB-C. Det är fantastiskt imponerande att den stödjer den bandbredden som den gör, men hur fan tänkte de som gjorde den? Det finns alternate mode för allt, men det måste inte finnas. Måste inte finnas något stöd för något annat än USB 3.0 - och alternate mode fungerar inte över en hubb. Målet med USB-C måste vara att den skall ersätta åtminstone USB och DisplayPort, inte lägga till en port till.
- Nätenheter. Varför sitter de inuti lådan överhuvudtaget? I princip allt har ju en kloss på golvet numer - eller för den delen sen 1985 eller så. För att de skall generera alla möjliga spänningar internt i lådan, för det är klart att man måste ha -5V och -12V på varenda dator. Och lite ihopknövlade kablar i ett hörne ger ju bara den där härliga autentiska känslan. ATX12VO kan inte komma snart nog - hoppas att den kommer med rejäla externa nätenheter (tänk spelkonsoller) och ett 12V-uttag på baksidan av moderkortet.
- PCIe, och för den delen alla expansionskort. Standarden har krav för längd, höjd, bredd och strömförbrukning, och precis alla dessa ignoreras av alla inblandade. Man hade kunnat tro att standarder var för till för att man skulle följa dem, för att man skulle kunna pussla ihop sin egen dator, men nej, vi skall köra med kompatibilitetslistor mellan chassin, GPUer och CPU-kylare.

Nej, bränn ner egentligen alla standarder för datorbyggare och kom med något intelligent istället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Counter-Strike fram till 1.6 var bättre än CS:GO

Knappast impopulärt, fan vad bra 1.6 var.

Permalänk
Medlem

Juste, typ all e-sport är fruktansvärt tråkig och förstår verkligen inte hur någon kan tycka det är kul, vare sig det är overwatch, cs eller starcraft.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Folk har för mycket impopulära åsikter om spel och hårdvara, skit i vad andra tycker spela/använd det du tycker funkar och är kul

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Diablo 3 är ett bra spel.
Det var roligt när AH/RMAH fanns i Diablo 3.

Path of Exile är tråkigt.

Både Diablo 1 och 2 borde inte ens jämföras med Diablo 3, de borde egentligen ens nämnas i samma mening. Diablo 3 är ett bra spel men inte ett bra Diablo spel. Ett fruktansvärt dåligt Diablo spel.

Skrivet av cogiskart:

- Konsol är det bästa sättet att spela spel på idag.
- PC Master Race är töntigt. Du blir inte häftig för att du spelar på PC.

Ja om man gillar dumma spel. Dumma spel har alltid gjorts bäst på konsol. Vill man ha intelligenta spel så funkar det inte på konsol överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Handlingen i The Last of Us-spelen framkallar känslor hos folk genom att använda sig av billiga manipulationstekniker, snarare än genom bra författarskap.

Permalänk
Medlem

Det är helt okej att köpa grafikkort för att bryta krypto

Sug på den

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nu snackar vi om en impopulär åsikt på Swec!

Jag håller verkligen inte med. Däremot har det förändrats lite under halvledarbristen men traditionellt sett är detta verkligen inte sant. I fall inte billigare. Bättre är ju en fråga om förmågan hos individen.

Som kontrapunkt håller jag med helt! På frågan "Kan inte du som är duktig på att bygga datorer hjälpa mig att bygga en dator?" är svaret alltid att pre-built är bättre och billigare. Speciellt om man också ska slänga in en Windows-licens för 1300 spänn. Dessutom kostar den självbyggda både tid och huvudvärk i form av support och felhantering. Bygger själv blir bara bättre/billigare när man har ett specialintresse/syfte som man vill uppnå. Och där blir väl mitt bidrag i den här tråden följande:

Datorentusiasmen på Sweclockers har lämnat mainstream så mycket att det är ett särintresse.

Skrivet av Ratatosk:

Vista var ett riktigt bra OS.
Windows 8.1 hade det bästa GUI:t hittills.
Gamla spel är oftast inte så bra, som man minns dem.

Att win 8.1 var det bästa OS:et är tydligen en mer kontroversiell åsikt än att Vista var bra:) Jag håller helt med. Inget annat GUI har varit så snabbt och lättmanövrerat som win 8.

Skrivet av Svantesson666:

Jar Jar Binks var ändå rätt charmig

Fast nu trollar du bara! Det där är provocerande på riktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Diablo 1 är magnituder bättre än Diablo 3. Diablo 3 är ett bra spel men inte ett bra Diablo spel.

Det beror hur man ser på saken och vad man letar efter. Diablo 1 och 2 hade mycket bättre författarskap och berättarstil än Diablo 3, och dom har mycket mer tillfredsställande story-kampanjer. Men dom är också främst singleplayer-spel med MP påklistrat med silvertejp. Diablo 3 har en mycket bättre MP-kampanj som faktiskt är kul att spela med kompisar, och det har framförallt ett mer tillfredsställande lootsystem. Så som sagt, det beror på vad man letar efter. Diablo 1 och 2 uppskattar jag mycket mer pga handlingen, Diablo 3 uppskattar jag mycket mer för onlineläget och lootsystemet. Dom är bra spel, men av olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är helt okej att köpa grafikkort för att bryta krypto

Sug på den

Slåss med mig IRL.

Permalänk
Skrivet av Slashgibber:

Det beror hur man ser på saken och vad man letar efter. Diablo 1 och 2 hade mycket bättre författarskap och berättarstil än Diablo 3, och dom har mycket mer tillfredsställande story-kampanjer. Men dom är också främst singleplayer-spel med MP påklistrat med silvertejp. Diablo 3 har en mycket bättre MP-kampanj som faktiskt är kul att spela med kompisar, och det har framförallt ett mer tillfredsställande lootsystem. Så som sagt, det beror på vad man letar efter. Diablo 1 och 2 uppskattar jag mycket mer pga handlingen, Diablo 3 uppskattar jag mycket mer för onlineläget och lootsystemet. Dom är bra spel, men av olika anledningar.

Finns absolut inget som är bra med Diablo 3. Sök upp MrlamaSC som är en av de bästa Diablo 2 spelarna och titta på hans video där han jämför Diablo 2 och 3.

Jag spelade Diablo 1 när det kom ut likaså Diablo 2. Diablo 3 är ett hån! De enda som gillar Diablo 3 är de som varken spelade ettan eller tvåan när de kom ut.

Som spel tycker jag är mediokert men all loot, wow-grafik och tiotusentals bossar som är skyhöga som höghus förstör känslan. Diablo 3 är inget som bör bära namnet Diablo punkt slut!

Skrivet av mpat:

- Nätenheter. Varför sitter de inuti lådan överhuvudtaget? I princip allt har ju en kloss på golvet numer - eller för den delen sen 1985 eller så. För att de skall generera alla möjliga spänningar internt i lådan, för det är klart att man måste ha -5V och -12V på varenda dator. Och lite ihopknövlade kablar i ett hörne ger ju bara den där härliga autentiska känslan. ATX12VO kan inte komma snart nog - hoppas att den kommer med rejäla externa nätenheter (tänk spelkonsoller) och ett 12V-uttag på baksidan av moderkortet.

ATX12VO hoppas jag aldrig kommer komma! Och det är tur att moderkortstillverkarna aldrig kommer vilja implementera det. Det kommer vara omöjlig för en vanlig konsument att hålla reda på vilket moderkort som är mest energieffektivt.

Plus att det tillkommer en massa annat som bara ställer till problem. Vem kom på denna dumma standarden från början? Ja Intel!

Det enda positiva är att en ATX12 kabel är ganska smidigt men allt annat kommer bara ställa till med problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackbob:

Att överklocka PC-komponenter är fullständigt ointressant nuförtiden, det är mer intressant att underklocka sina komponenter.

Undervolta*

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Discord och Twitch är cancer.

Drygt 10 år senare så saknar jag fortfarande Windows Live Messenger med tillägg för flikar. Det var fan bäst.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Handkontroll är bättre att spela med än KB/M